Yllätyin työnantajan lapsivihamielisyydestä.
Ei kuulemma palkkaa pienten lasten äitejä potentiaalisten sairauspoissaolojen vuoksi eikä varsinkaan yh-äitejä. Työpaikalla silti tekijäpula, ja nyt kaksi hyvää tyyppiä jätetty palkkaamatta samasta syystä. Kysyin että mistä yh-äidit repivät leipänsä, jos kaikki ajattelevat noin ja mies on niin mulkku ettei maksa elatusmaksuja. Ei ole kuulemma hänen ongelmansa. Ajattelin lähteä itsekin kävelemään kun muitakin paikkoja on tarjolla. Vai nipotanko? Yllättää aina kun näitä idiootteja ilmaantuu esiin.
Kommentit (121)
0/5
Minua naurattaa muutenkin huomionhakuisten suomalaismammojen suosimat lapsiVIHA tai lapsiVIHAMIELINEN -sanat.
Viha on voimakas sana. Miten todistat että toisen tunne on nimenomaan vihaa, eikä turhautumista?
Suomessa ei ole ensinnäkään lapsikieltokylttejä missään ravintoloiden tai kahviloiden ovissa kuten esim. Ranskassa, Italiassa, Briteissä ja Jenkeissä!
Suomessa lapsen voi vaikka viedä mukanaan strippibaariin keskellä yötä, kukaan ei kiellä tai vihaa lastasi.
Suomessa lastenvaunut eivät ole kiellettyjä julkisissa liikennevälineissä tai marketeissa tai ostoskeskuksissa! Täällä pääsee lasten kanssa mihin vaan koska vaan!
Ei yllätä. Muakin ärsyttää kun työkavereilla on pikkulapsia ja ovat ihan jatkuvasti pois töistä. Minä sitten muiden lapsettomien kanssa kannattelen toimintaa ja väsyn vajaamiehitykseen, kun aina ei saada sijaisia ja nämä mammat tulee pirteänä takaisin töihin hoidettuaan viikon sairasta lasta kotona.
Ja ei tarvitse alkaa valehdella, että sairaan lapsen hoito kävisi työstä, paskanmarjat, sen verran pirteänä sieltä takaisin aina tullaan, että on saaneet mammat ylimääräisen loman.
Ei mikään työnantaja sano noin, koska se olisi syrjimisrikos!
Selkeä provo tämä, tai vaihtoehtoisesti ap on kuullut tai kuvitellut omiaan.
Yhyy suominainen on maailman sorretuin nainen. Kamala elämä kaikkine yhteiskunnan tukineen kun muualla maailmassa mennään takas töihin 6vkoa synnytyksestä.
Yrittäjällä on aina itse vastuussa siitä firmasta. Jos palkkaa jatkuvasti poissaolevan työntekijän niin se voipi firma siihe jopa kaatua. Jos mulla on työntekijöitä kolme ja yks jatkuvasti pois niin kyl se kuormittaa ihan stanasti. Niitä muita tekijöitä sekä yrittäjää että firman tulosta.
Suurfirmat on eri asia.
Lapsi sairastaa silloin tällöin, mut sit nää et lapsi aivasti aamulla, pitää olla kotona. Teini niiskutti aamusta ja jäi kotiin, munkin pitää olla kotona ku se ei voi olla yksin jne.
Mulla oli opettajana leidi, joka raivosi paskaa työnantajaa kun ei saa olla kotona jos lapset sairaana, koska mies oli maanviljelijä eli aina kotosalla.
Tähänkin auttaisi tasapuolistaminen, eli 50/50 isä ja äiti pois töistä sairaan lapsen takia. Oman havaintoni mukaan se on melkolailla aina se äiti joka jää pois töistä ja tämä kuormittaa valtavasti naisvaltaisia aloja, sekä aiheuttaa sen, ettei naisia haluta miesvaltaisille aloille.
Joku laki tähän hommaan, että velvoitetaan myös isejä, jos on yhteishuoltajuus. Jos vanhemmilla on virallinen viikko-viikko systeemi niin se hoitaa sairaan lapsen jolla lapsi kullakin viikolla on, isät eivät saisi dumpata lapsia äideilleen kun lapsi sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi tehdä nettiin joku listaus näistä lapsivihamielisistä yrityksistä niin tiedettäisiin me tulevia työntekijöitä ja veronmaksajia kasvattavat sitten pistää moiset firmat boikottiin. Lasten vanhempien syrjiminen työnhaussa on hyvin itsekästä toimintaa.
Onneksi työhaastattelussa ei ole pakko kertoa, jos on lapsia tai raskaana...
Ei voi lähteä mustamaalaamaan yrityksiä, niiden lakimiehet pamauttaa syytteet samantien kovine korvausvaatimuksineen.
Kaverini työpaikalla oli joku tyyppi joka sai yt:issä potkut, meni nettiin avautumaan yrityksestä jotain muutamalla sanalla, ja ei kestänyt kun vuorokausi niin yrityksen lakimies otti yhteyttä kun olivat selvittäneet kuka oli kirjoitellut asiattomuuksia nettiin ja pilannut yrityksen mainetta ja asiakaskontakteja. Saivat kai sovittua tuon jotenkuten, mutta kukaan fiksu ei siis ota tuollaista riskiä.
Mistä työnantaja tietää hakijan lapsista? Ei niistä saa kysyä. Eikä kukaan järkevä pistä lastensa kuvia someen, josta ne voisi nimellä löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan katsoisin uuden työpaikan. Olen luonteeltani sellainen, että ajattelen asioita isompina kokonaisuuksina ja voin uhrata joskus oman etuni sen kokonaisuuden vuoksi. Ärsyttää sanoinkuvaamattomasti tuollainen pelkän oman navan tuijottelu. Koko ajan ruikutetaan, kun nuoret (naiset) eivät enää tee lapsia, ja samalla syrjitään niitä lapsia tekeviä joka käänteessä. Milloin työelämä alkaa kantaa oman vastuunsa Suomen tulevaisuudesta?
Juuri näin. On vaikeaa hiljaa hyväksyä ja hyötyä muiden epäonnesta. Jos kukaan ei koskaan osoita, että tällainen toiminta naisia kohtaan on lähtökohtaisesti väärin, ei tilanne koskaan muutukaan. Meillä miehen on tarkoitus jäädä yhtä lailla vapaille ja ottaa vastuu poissaoloista, sillä se on jopa helpompaa hänen työssään. En pidä minkäänlaista yleistämistä kovinkaan älykkäiden ihmisten puuhana, saati jos yleistyksen kohteena ovat nuoret naiset, jotka kaikki kuitenkin jossain vaiheessa vievät firman tuhoon.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy suominainen on maailman sorretuin nainen. Kamala elämä kaikkine yhteiskunnan tukineen kun muualla maailmassa mennään takas töihin 6vkoa synnytyksestä.
Yrittäjällä on aina itse vastuussa siitä firmasta. Jos palkkaa jatkuvasti poissaolevan työntekijän niin se voipi firma siihe jopa kaatua. Jos mulla on työntekijöitä kolme ja yks jatkuvasti pois niin kyl se kuormittaa ihan stanasti. Niitä muita tekijöitä sekä yrittäjää että firman tulosta.
Suurfirmat on eri asia.
Lapsi sairastaa silloin tällöin, mut sit nää et lapsi aivasti aamulla, pitää olla kotona. Teini niiskutti aamusta ja jäi kotiin, munkin pitää olla kotona ku se ei voi olla yksin jne.
Mulla oli opettajana leidi, joka raivosi paskaa työnantajaa kun ei saa olla kotona jos lapset sairaana, koska mies oli maanviljelijä eli aina kotosalla.
Niinpä! Useimmissa maissa äitiysloma kestää 1-6 kk, yleisin taitaa olla 3kk. Jenkeissä se oli kaverillani muistaakseni 2 tai 2,5 kk.
Suomen äitiysloman pituushan on todellista lapsivihamielisyyttä, eikö? :D
Vierailija kirjoitti:
Mistä työnantaja tietää hakijan lapsista? Ei niistä saa kysyä. Eikä kukaan järkevä pistä lastensa kuvia someen, josta ne voisi nimellä löytyä.
Juuri näin, siksi alle teini-ikäiset lapset kannattaa pitää kaukana siitä omasta somesta!
Pitkistä sairaslomistakin saisi olla sellainen systeemi, että ne söisi lomia. Jos on esim. 3kk kotona murtuneen käden takia, niin mielestäni lomien pitäisi siitä lyhentyä, nythän se on niin että lomia lykätään jos sattuvat tuolla sairausloma-ajalle. Murtunut käsi ei kuitenkaan ole kuin ehkä pari viikkoa sellainen että vaikuttaa suuresti kotona istuvan hyvinvointiin (jos särkee niin ettei saa nukuttua). On muitakin vaivoja, joiden takia töistä pois oleminen tuntuu kyllä lomalta, poikkeuksena flunssat ja sellaiset missä ollaan ihan "kokonaisvaltaisesti" kipeinä ja väsyneitä.
Sama lasten kohdalla, laskettaisiin vuoden aikana poissaolopäivät yhteen ja vähennettäisiin lomasta. Lapsen sairausloma ei ole vanhemman sairausloma.
Tätä saisi tarkistaa, vaikka vassari olenkin. On sairauksia ja on sairauksia.
Joillakin työpaikoilla on jokin sopimus ilmaisesta lastenhoitopalvelusta jos lapsi sairaana, mutta kukaan ei käytä sitä hyväksi vaan jäävät mieluummin kotiin lapsen kanssa kuin olisivat töissä tekemässä hommat loppuun.
Nuo jotka jäävät kotiin sairaiden lasten takia, on aina perheen naisia. Miehet eivät koskaan. Minusta tämä on hieman ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään työnantaja sano noin, koska se olisi syrjimisrikos!
Selkeä provo tämä, tai vaihtoehtoisesti ap on kuullut tai kuvitellut omiaan.
Kyllä tämä on ihan arkipäivää, kun vierestä olen seurannut. Pitäisi oikeasti olla rekisteri työpaikoista joissa nipotetaan varsinkin kun hommat voi hoitaa etänä lapsen ollessa kipeä. Onneksi puskaradio toimii
Voisi myös maksaa bonuksia työntekijälle, joka on vähiten sairauslomilla tai pois sairaan lapsen takia. Tämä olisi mielestäni pelkästään reilua, antaa ylimääräinen korvaus suuremmasta työpanoksesta, vaikka sairastumisiin ei voikkaan vaikuttaa. Pitäisi huomioida se, että henkilö joka on terve tekee enemmän töitä kuin ne jotka sairastaa.
Kyllä mä ymmärrän yrittäjiä, jotka eivät halua palkata ketään henkilöä, joka saattaa olla pois töistä useamman kerran kuussa. Ei palkkaisi kukaan äitikään, kun oikein järjellä sitä ajattelisitte. Minustakin tuota äidin/isän kotiinjäämistä sairaan lapsen kanssa tasapuolistaa. Eli esim. ei saisi jäädä kahta kertaa peräkkäin sama vanhempi sairaan lapsen kanssa kotiin. Ja ihan tosihan sen on, että kotona lapsen kanssa olleet vanhemmat saattavat vielä leuhkia kuinka saivat leivottua sämpylöitä, siivottua vaatehuonetta jne., kun oli niin paljon vapaata. Kyllä se niitä töissä käyviä vituttaa. Olen 30v. vela ja työn hankkiminen oli työn ja tuskan takana, koska kuka tämän ikäisen lapsettoman haluaa palkata. Teki mieli tuo vapaaehtoisesti lapsettomuus lisätä cv:hen.
Minusta tämän ongelman ovat aiheuttaneet äidit itse, jotka jäävät mukisematta joka kerta lapsen kanssa kotiin, vaikka sillä lapsella olisi se toinenkin vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä. Muakin ärsyttää kun työkavereilla on pikkulapsia ja ovat ihan jatkuvasti pois töistä. Minä sitten muiden lapsettomien kanssa kannattelen toimintaa ja väsyn vajaamiehitykseen, kun aina ei saada sijaisia ja nämä mammat tulee pirteänä takaisin töihin hoidettuaan viikon sairasta lasta kotona.
Ja ei tarvitse alkaa valehdella, että sairaan lapsen hoito kävisi työstä, paskanmarjat, sen verran pirteänä sieltä takaisin aina tullaan, että on saaneet mammat ylimääräisen loman.
Missä te oikein olette töissä kun kolmen päivän hoitovapaa ajaa ihmiset kuilun partaalle? Ja kuinka moni haluaa todellakin olla kotona sairaan lapsen kanssa? Ei se ole mitään lomaa.186
Mua näin perheellisenä ottaa päästä kun meillä tullaan myöhässä tai pidetään "sairaslomaa" kissan tai koiran sairauden vuoksi. Mitä helv?
Mä oon vuosien aikana ollut yhteensä ehkä viikon poissa lasten sairauden takia ja saan haukut täällä. Toiset pitää lomaa kun koira oksentaa. Hyvin taas vedetty.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi tehdä nettiin joku listaus näistä lapsivihamielisistä yrityksistä niin tiedettäisiin me tulevia työntekijöitä ja veronmaksajia kasvattavat sitten pistää moiset firmat boikottiin. Lasten vanhempien syrjiminen työnhaussa on hyvin itsekästä toimintaa.
Onneksi työhaastattelussa ei ole pakko kertoa, jos on lapsia tai raskaana...
Miksi työnantajan tulee ottaa kantaakseen kaikki yksilön perheenperustamiseen liittyvät riskit? Jos isä ei maksa elareita, tulee työnantajan maksaa yh-äidille parempaa palkkaa, vaikka tämä on joka kuukausi 2 vko hoitamassa kotona sairaita lapsia?
Työnantajan tulisi voida maksaa palkkaa ainoastaan työpäivistä. Jos lapsi on sairaana, olisi se palkaton päivä ja Kela maksaisi korvaukset. Sama jos raskaanaoleva joutuu sairaislomalle - sen pitäisi olla palkatonta ja Kelan korvattavaa. Silloin perhe ei menetä mitään sellaista, mitä ei oikeastaan ole edes ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ymmärrän yrittäjiä, jotka eivät halua palkata ketään henkilöä, joka saattaa olla pois töistä useamman kerran kuussa. Ei palkkaisi kukaan äitikään, kun oikein järjellä sitä ajattelisitte. Minustakin tuota äidin/isän kotiinjäämistä sairaan lapsen kanssa tasapuolistaa. Eli esim. ei saisi jäädä kahta kertaa peräkkäin sama vanhempi sairaan lapsen kanssa kotiin. Ja ihan tosihan sen on, että kotona lapsen kanssa olleet vanhemmat saattavat vielä leuhkia kuinka saivat leivottua sämpylöitä, siivottua vaatehuonetta jne., kun oli niin paljon vapaata. Kyllä se niitä töissä käyviä vituttaa. Olen 30v. vela ja työn hankkiminen oli työn ja tuskan takana, koska kuka tämän ikäisen lapsettoman haluaa palkata. Teki mieli tuo vapaaehtoisesti lapsettomuus lisätä cv:hen.
Minusta tämän ongelman ovat aiheuttaneet äidit itse, jotka jäävät mukisematta joka kerta lapsen kanssa kotiin, vaikka sillä lapsella olisi se toinenkin vanhempi.
Minä olen kyllä työhaastattelussa sanonut, ettei lapsia ole eikä tule. Ei siinä ole mitään väärää, työntantaja voi sitten pitää sitä merkittävänä asiana tai sitten ei, ääneen sitä ei tietenkään saa sanoa. Tottakai kaikki kortit esiin töitä hakiessa.
Moni tekee sitäkin, että hakee vakipaikkaa ja sen saatua on vajaan vuoden päästä äitiyslomalla ja takaisin tulee ehkä 5 vuoden päästä ellei ehdi löytää parempaa paikkaa sitten kun on kaikkia haluamansa mukelot pyöräyttänyt. Tämä ei tosin onneksi muita työntekijöitä kuormita, kun äitiyslomille palkataan sijainen, mutta pienemmälle työnantajalle voi olla paha paikka.
Vierailija kirjoitti:
Pitkistä sairaslomistakin saisi olla sellainen systeemi, että ne söisi lomia. Jos on esim. 3kk kotona murtuneen käden takia, niin mielestäni lomien pitäisi siitä lyhentyä, nythän se on niin että lomia lykätään jos sattuvat tuolla sairausloma-ajalle. Murtunut käsi ei kuitenkaan ole kuin ehkä pari viikkoa sellainen että vaikuttaa suuresti kotona istuvan hyvinvointiin (jos särkee niin ettei saa nukuttua). On muitakin vaivoja, joiden takia töistä pois oleminen tuntuu kyllä lomalta, poikkeuksena flunssat ja sellaiset missä ollaan ihan "kokonaisvaltaisesti" kipeinä ja väsyneitä.
Sama lasten kohdalla, laskettaisiin vuoden aikana poissaolopäivät yhteen ja vähennettäisiin lomasta. Lapsen sairausloma ei ole vanhemman sairausloma.
Tätä saisi tarkistaa, vaikka vassari olenkin. On sairauksia ja on sairauksia.
Et taida olla kovinkaan tuttu lakien kanssa? Kyllä pitkä sairausloma lyhentää lomia, mutta ei niitä jo ansaittuja, vaan vasta seuraavana lomavuotena pidettäviä.
Itse varmaan katsoisin uuden työpaikan. Olen luonteeltani sellainen, että ajattelen asioita isompina kokonaisuuksina ja voin uhrata joskus oman etuni sen kokonaisuuden vuoksi. Ärsyttää sanoinkuvaamattomasti tuollainen pelkän oman navan tuijottelu. Koko ajan ruikutetaan, kun nuoret (naiset) eivät enää tee lapsia, ja samalla syrjitään niitä lapsia tekeviä joka käänteessä. Milloin työelämä alkaa kantaa oman vastuunsa Suomen tulevaisuudesta?