Yllätyin työnantajan lapsivihamielisyydestä.
Ei kuulemma palkkaa pienten lasten äitejä potentiaalisten sairauspoissaolojen vuoksi eikä varsinkaan yh-äitejä. Työpaikalla silti tekijäpula, ja nyt kaksi hyvää tyyppiä jätetty palkkaamatta samasta syystä. Kysyin että mistä yh-äidit repivät leipänsä, jos kaikki ajattelevat noin ja mies on niin mulkku ettei maksa elatusmaksuja. Ei ole kuulemma hänen ongelmansa. Ajattelin lähteä itsekin kävelemään kun muitakin paikkoja on tarjolla. Vai nipotanko? Yllättää aina kun näitä idiootteja ilmaantuu esiin.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä työnantajaa. Itsellä työparina kahden pienen lapsen äiti, joka on tuskin koskaan täyttä työviikkoa paikalla. Työt kasautuu siis yksin minulle. Harkitsen työpaikan vaihtoa.
Ehdota esimiehelle/naiselle palkan korottamista, sillä joudut tekemään enemmän. Jos palkkaa "ei voida" korottaa, tulisi tuon poissaolevan palkkaa pienentää tekemättömän työn verran.
Esimies on esimies sukupuolesta riippumatta.
Käytin tuota muotoa koska nykyään alkaa kitinä niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan katsoisin uuden työpaikan. Olen luonteeltani sellainen, että ajattelen asioita isompina kokonaisuuksina ja voin uhrata joskus oman etuni sen kokonaisuuden vuoksi. Ärsyttää sanoinkuvaamattomasti tuollainen pelkän oman navan tuijottelu. Koko ajan ruikutetaan, kun nuoret (naiset) eivät enää tee lapsia, ja samalla syrjitään niitä lapsia tekeviä joka käänteessä. Milloin työelämä alkaa kantaa oman vastuunsa Suomen tulevaisuudesta?
Meillä pomo piti kokouksen koko tiimille ja muistutti, että me emme ole lapsivihamielinen työyhteisö, päinvastoin. Kun joku on hoitamassa sairasta lasta kotona, tekevät muut hänen työnsä mukisematta ja ilman erilliskorvauksia, koska haluamme, että kaikilla on hyvä mieli. Kun porukassa on 12 työntekijää ja heistä 7:llä alle 15v lapsia, niin työelämä todella kantaa oman vastuunsa Suomen tulevaisuudesta, kun ne 5 lapsetonta/aikuisten lasten vanhempaa tekevät muidenkin työt. Joskus ottaa päähän, kun ylitöitä ei saa tehdä ja tietty työmäärä on tehtävä. Kotona lasta hoitava saa vuodessa näiltä päiviltä palkkaa 30-45 päivästä, minä teen työnsä ilman lisäkorvausta. Tuntuu todella reilulta!
Keskustelkaa äänekkäästi näistä epäkohdista silloin kun nuo tuosta hyötyjät ovat kuulemassa.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisiko se kompromissi, että poissaolojen kustannukset olisi sen poissaolijan vastuulla?
no näinhän sen pitäisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan katsoisin uuden työpaikan. Olen luonteeltani sellainen, että ajattelen asioita isompina kokonaisuuksina ja voin uhrata joskus oman etuni sen kokonaisuuden vuoksi. Ärsyttää sanoinkuvaamattomasti tuollainen pelkän oman navan tuijottelu. Koko ajan ruikutetaan, kun nuoret (naiset) eivät enää tee lapsia, ja samalla syrjitään niitä lapsia tekeviä joka käänteessä. Milloin työelämä alkaa kantaa oman vastuunsa Suomen tulevaisuudesta?
Meillä pomo piti kokouksen koko tiimille ja muistutti, että me emme ole lapsivihamielinen työyhteisö, päinvastoin. Kun joku on hoitamassa sairasta lasta kotona, tekevät muut hänen työnsä mukisematta ja ilman erilliskorvauksia, koska haluamme, että kaikilla on hyvä mieli. Kun porukassa on 12 työntekijää ja heistä 7:llä alle 15v lapsia, niin työelämä todella kantaa oman vastuunsa Suomen tulevaisuudesta, kun ne 5 lapsetonta/aikuisten lasten vanhempaa tekevät muidenkin työt. Joskus ottaa päähän, kun ylitöitä ei saa tehdä ja tietty työmäärä on tehtävä. Kotona lasta hoitava saa vuodessa näiltä päiviltä palkkaa 30-45 päivästä, minä teen työnsä ilman lisäkorvausta. Tuntuu todella reilulta!
Vaihda työpaikkaa jos ahdistaa. Ehkä firma on ansainnut sinun tilalle jonkun kuka osaa arvostaa tuota.
Kyllähän sitä ilmaiseksi tehtävää lisätyötä onkin arvostettava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidät pitäisi palkata säälistä vaikka se ei olisi tuotantotehokasta ja toiset joutusi paikkaamaan sitä poissaolevaa, että tämä saa leikkiä kotileikkejä?
Ei tietenkään tarvitse palkata hedelmällisessä iässä olevia naisia. Suomessa irtisanotaan paljon viisikymppisiä ja vanhempiakin, joten työvoimaa on kyllä saatavilla. Olisi kiva tietää, mikä työnantaja ei ole ikärasisti.
Miten sait tähän asiaan liitetyksi rotusyrjinnän?
Vakiintunut termi. Kumma, ettet ole koskaan kuullut sitä.
Olen kyllä kuullut, mutta miksi ei voida käyttää sanaa 'ikäsyrjintä'? Rasismi tarkoittaa vain ja ainoastaan rotuun perustuvaa syrjintää, siitähän se nimikin tulee. Suomessa sitä käytetään tahallisesti väärin, että saataisiin jokin asia näyttämään pahemmalta kuin se onkaan.
Mä vaihtaisin paikkaa sen takia, ettei ta kykene täyttämään työpaikkoja. Tietenkin lapset sairastelee, eikä kipeitä lapsia voi pitää päiväkodissa. Mutta se ei kestä ikuisuuksia, kun lasten vastustuskyky paranee kasvaessaan. Ja annettais lasten oikeesti sairastaa kotona, eikä laitettais puolikuntosina takaisin päiväkotiin, jolloin sairastelukierre jatkuu. Mutta ennakkoluuloinen ta on aika turhauttava, kun ei anna päteville edes mahdollisuutta työllistymiseen. Turha itkeä työvoimapulaa.
Voi kun jokainen lasta suunnitteleva lykkäisi sitä vähintään viidellä vuodella. Tämän ketjun perusteella hyvin moni työntekijä ja työnantaja olisi todella onnellinen, jos syntyvyys menisi nollaan. Ehkäpä yhteiskunnan päättäjät huomaisi siinä vaiheessa, että jos tänne tarvitaan syntyvyyttä, niin valtion pitää hoitaa asia niin, että valtio vastaa kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelkaa äänekkäästi näistä epäkohdista silloin kun nuo tuosta hyötyjät ovat kuulemassa.
Pomo on pomo ja riidankylväjät ulos seuraavissa vähennyksissä. Voi sitten aiheuttaa eripuraa muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän olisi vihapuhetta! TYöelämä on sellainen, että lasiperheitä pitää ymmärtää, koska niillä on niin vaikeaa monin eri tavoin. Reilu yhteiskunta korvaisi perheelle ansionmenetykset ja antaisi työnantajalle luvan olla maksamatta palkkoja perheen vuoksi pidettyjen vapaiden ajalta.
Päivän naurut taas. :) :)
Minulla on jatkuvasti asiakkaita, jotka on tarkkoja siitä, että maksavat vain siitä, mitä ovat itse "saaneet".
Vähänpä he tietävät, mistä heidän saamansa palvelun/tuotteen hinta muodostuu. Että he maksavat tekemäni mainokset, myös ne, joita itse eivät saa, vaan nekin, joita muut vain mielenkiinnosta hiukan katselevat. Että he maksavat kaiken sen ajan, jota käytämme laskeaksemme tarjouspyyntöjä, sellaisillekin, jotka vain mielenkiinnosta hiukan selvittelevät, mitä minkäkin asian toteutus maksaisi. Että he todella maksavat firman kaluston ja autot ja työntekijöiden kouluttamisen. Että he maksavat myös kaikki saikkupäivät, kun työntekijä ei tule paikalle.
Kuinka minä naurankaan, kun he pitkin hampain maksavat sen ajomatkan heidän luokseen, jotta työt saadaan tehtyä. Vähänpä he tietävät, että he maksavat myös sen, jos työntekijä jää kotiin hoitamaan sairasta lastaan, jopa kaiken kusettamisen he maksavat, jos sellaista tapahtuu. Siellä se kaikki on loppuhinnassa kuitenkin. Koko ulkoistettu yksilönvastuu. Jos Late ja Laura ei hoida asioitaan, niin lasku lankeaa muille, kun niin on kerran päätetty. Joku aina maksaa.
Meidän n. 300 hengen firmasta on jatkuvasti n. 10% äitiysvapaalla, tms. Kyllä se jo kohtuullisen loven lyö firman tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Päivän naurut taas. :) :)
Minulla on jatkuvasti asiakkaita, jotka on tarkkoja siitä, että maksavat vain siitä, mitä ovat itse "saaneet".
Vähänpä he tietävät, mistä heidän saamansa palvelun/tuotteen hinta muodostuu. Että he maksavat tekemäni mainokset, myös ne, joita itse eivät saa, vaan nekin, joita muut vain mielenkiinnosta hiukan katselevat. Että he maksavat kaiken sen ajan, jota käytämme laskeaksemme tarjouspyyntöjä, sellaisillekin, jotka vain mielenkiinnosta hiukan selvittelevät, mitä minkäkin asian toteutus maksaisi. Että he todella maksavat firman kaluston ja autot ja työntekijöiden kouluttamisen. Että he maksavat myös kaikki saikkupäivät, kun työntekijä ei tule paikalle.
Kuinka minä naurankaan, kun he pitkin hampain maksavat sen ajomatkan heidän luokseen, jotta työt saadaan tehtyä. Vähänpä he tietävät, että he maksavat myös sen, jos työntekijä jää kotiin hoitamaan sairasta lastaan, jopa kaiken kusettamisen he maksavat, jos sellaista tapahtuu. Siellä se kaikki on loppuhinnassa kuitenkin. Koko ulkoistettu yksilönvastuu. Jos Late ja Laura ei hoida asioitaan, niin lasku lankeaa muille, kun niin on kerran päätetty. Joku aina maksaa.
Tavallaan. Mutta valitettavan usein se on tuo yrittäjä, joka ei sitten nosta palkkaa siltä kuulta, näin kärjistetysti.
Jos asiakas A ostaa sulta vaikkapa siivouspalvelua niin ei kyllä onnistu, että kerrot, että tältä viikolta lasku onkin 50€ enemmän kun pari työntekijää oli ”kipeenä” ja niiltä ei tulit yhtään laskutusta. Tai jos myyt Konetta hintaan 199€ niin ei kyllä onnistu että yhtäkkiä nostat asiakkaalle (joka jo tietää tuon hinnan) hintaa viiskymppiä. Se ei enää osta. Ja kysynnän ja tarjonnan laki pitää hinnat muutenkin aika stabiileina, oli kyse sitten siitä Koneesta tai siivouksesta - oma siivoojamme juuri nosti hintaa 1€/h ja kyllä minä ainakin kävin heti selaamassa hänen kilpailijoidensa hintoja...
Saako ihmiset tosiaan täyden palkan silloin kun hoitavat sairasta lasta kotona? Kohtuutonta, ottaen huomioon lisääntyneen työmäärän työpaikalla. Joku 75 prosenttia voisi olla kohtuullista. Se 25 prosenttia sitten niille,jotka työn tekee.
Jos teitä niin ärsyttää työkavereiden saamat etuudet, niin miksi ihmeessä menitte sellaiselle työnantajalle, joka noudattaa jotain tessiä? Olisitte menneet töihin villille työnantajalle, niin työkaveri saisi hoitaa sairasta lastaan palkatta eikä pitkältä sairausajalta saisi palkkaa kuin muutaman päivän.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se väistämätöntä, että kun on pienet lapset, he menevät myös sen työn edelle. Se on luonnon laki.
Älkää sitten ihmetelkö, miksei teitä palkata töihin. Ette ole kovin luotettavaa ainesta.
Tästä syystä Suomi-neito on kohta r*ttipäinen. Kun suomalainen ei lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Meidän n. 300 hengen firmasta on jatkuvasti n. 10% äitiysvapaalla, tms. Kyllä se jo kohtuullisen loven lyö firman tuloihin.
On se kamalaa, kun ihmiset elävät normaalia elämää. Elämähän on tehty töitä ja kuolemista varten!!!
Tavallisen vajaita kommentteja täällä.
-Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kamalaa, kun ihmiset elävät normaalia elämää. Elämähän on tehty töitä ja kuolemista varten!!!
Tavallisen vajaita kommentteja täällä.
-Yrittäjä
En kyllä mielestäni kommentoinut kovinkaan kärkevästi kumpaankaan suuntaan. Kerroimpahan vaan meidän normi tilanteen. Ja olen sitä minäkin ollut vanhempain vapaalla, useampaankin kertaan.
Helpoiten vältät työntekijöiden "riiston", kun käytät sellaisia paikkoja, missä hinnat ovat sen verran korkeita, että pystyy lyhyellä talousmatikalla uskomaan liiketoiminnan pyörittämisen olevan mahdollista.