Yllätyin työnantajan lapsivihamielisyydestä.
Ei kuulemma palkkaa pienten lasten äitejä potentiaalisten sairauspoissaolojen vuoksi eikä varsinkaan yh-äitejä. Työpaikalla silti tekijäpula, ja nyt kaksi hyvää tyyppiä jätetty palkkaamatta samasta syystä. Kysyin että mistä yh-äidit repivät leipänsä, jos kaikki ajattelevat noin ja mies on niin mulkku ettei maksa elatusmaksuja. Ei ole kuulemma hänen ongelmansa. Ajattelin lähteä itsekin kävelemään kun muitakin paikkoja on tarjolla. Vai nipotanko? Yllättää aina kun näitä idiootteja ilmaantuu esiin.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Voisi myös maksaa bonuksia työntekijälle, joka on vähiten sairauslomilla tai pois sairaan lapsen takia. Tämä olisi mielestäni pelkästään reilua, antaa ylimääräinen korvaus suuremmasta työpanoksesta, vaikka sairastumisiin ei voikkaan vaikuttaa. Pitäisi huomioida se, että henkilö joka on terve tekee enemmän töitä kuin ne jotka sairastaa.
Ihmiset vain menee sitten sairaanakin töihin. Onko se hyvä asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkistä sairaslomistakin saisi olla sellainen systeemi, että ne söisi lomia. Jos on esim. 3kk kotona murtuneen käden takia, niin mielestäni lomien pitäisi siitä lyhentyä, nythän se on niin että lomia lykätään jos sattuvat tuolla sairausloma-ajalle. Murtunut käsi ei kuitenkaan ole kuin ehkä pari viikkoa sellainen että vaikuttaa suuresti kotona istuvan hyvinvointiin (jos särkee niin ettei saa nukuttua). On muitakin vaivoja, joiden takia töistä pois oleminen tuntuu kyllä lomalta, poikkeuksena flunssat ja sellaiset missä ollaan ihan "kokonaisvaltaisesti" kipeinä ja väsyneitä.
Sama lasten kohdalla, laskettaisiin vuoden aikana poissaolopäivät yhteen ja vähennettäisiin lomasta. Lapsen sairausloma ei ole vanhemman sairausloma.
Tätä saisi tarkistaa, vaikka vassari olenkin. On sairauksia ja on sairauksia.
Et taida olla kovinkaan tuttu lakien kanssa? Kyllä pitkä sairausloma lyhentää lomia, mutta ei niitä jo ansaittuja, vaan vasta seuraavana lomavuotena pidettäviä.
Ei ole tullut tuohon tutustuttua, kun en ole itse ollut pitkillä sairauslomilla. Miten paljon ne sitten vaikuttaa seuraavan vuoden lomiin? Onpa hyvä että tuollainen kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Mistä työnantaja tietää hakijan lapsista? Ei niistä saa kysyä. Eikä kukaan järkevä pistä lastensa kuvia someen, josta ne voisi nimellä löytyä.
Käsittelin tuossa vajaa vuosi sitten lähes 50 hakemusta, joihin oli ilmoitettu lasten lukumäärä.
On erittäin tärkeää, ettei muut työntekijät paikkaa näitä lasten takia sairaslomapoissaoloja. Tällä pakotetaan myös miehet vastuuseen.
Tähän on helpohko ratkaisu: Jos vain kantti kestää, niin myös lapsettomat työntekijät voi käyttää sairauslomia tappiin asti/vuosi, jos jää jonkun pikkuvaivan takia pois niin saa ylimääräistä vapaata. Veikkaan että aika moni tekeekin näin, mulla ei anna omatunto myöten tehdä, vaikka esim. nyt tekisi mieli kun olen tosi väsynyt ja tuntuu ettei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
On erittäin tärkeää, ettei muut työntekijät paikkaa näitä lasten takia sairaslomapoissaoloja. Tällä pakotetaan myös miehet vastuuseen.
Kaunis ajatus, mutta käytännössä se johtaisi meillä asiakkaiden menetykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi tehdä nettiin joku listaus näistä lapsivihamielisistä yrityksistä niin tiedettäisiin me tulevia työntekijöitä ja veronmaksajia kasvattavat sitten pistää moiset firmat boikottiin. Lasten vanhempien syrjiminen työnhaussa on hyvin itsekästä toimintaa.
Onneksi työhaastattelussa ei ole pakko kertoa, jos on lapsia tai raskaana...
Miksi työnantajan tulee ottaa kantaakseen kaikki yksilön perheenperustamiseen liittyvät riskit? Jos isä ei maksa elareita, tulee työnantajan maksaa yh-äidille parempaa palkkaa, vaikka tämä on joka kuukausi 2 vko hoitamassa kotona sairaita lapsia?
Työnantajan tulisi voida maksaa palkkaa ainoastaan työpäivistä. Jos lapsi on sairaana, olisi se palkaton päivä ja Kela maksaisi korvaukset. Sama jos raskaanaoleva joutuu sairaislomalle - sen pitäisi olla palkatonta ja Kelan korvattavaa. Silloin perhe ei menetä mitään sellaista, mitä ei oikeastaan ole edes ansainnut.
Täysin samaa mieltä. Lapset on ensisijaisesti vanhempiensa ja toissijaisesti yhteiskunnan vastuu, ei missään nimessä työnantajan eikä työkavereiden.
Ajattele itsesi yrittäjäksi. Tarvitset uuden työntekijän, kaksi ehdokasta toisella maha pystyssä, kumman otat?
Vierailija kirjoitti:
Ajattele itsesi yrittäjäksi. Tarvitset uuden työntekijän, kaksi ehdokasta toisella maha pystyssä, kumman otat?
Sen 55-vuotiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä työnantaja tietää hakijan lapsista? Ei niistä saa kysyä. Eikä kukaan järkevä pistä lastensa kuvia someen, josta ne voisi nimellä löytyä.
Hei, olen 27-vuotias Henriikka ja kiinostuin työpaikastanne. Olen valmis uusin haasteisiin lasten kanssa kotona vietettyjen vuosien jälkeen...Ja sitten sanotaan ettei ole tarvetta näille kursseille, joissa opetetaan sitä työnhakua. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkistä sairaslomistakin saisi olla sellainen systeemi, että ne söisi lomia. Jos on esim. 3kk kotona murtuneen käden takia, niin mielestäni lomien pitäisi siitä lyhentyä, nythän se on niin että lomia lykätään jos sattuvat tuolla sairausloma-ajalle. Murtunut käsi ei kuitenkaan ole kuin ehkä pari viikkoa sellainen että vaikuttaa suuresti kotona istuvan hyvinvointiin (jos särkee niin ettei saa nukuttua). On muitakin vaivoja, joiden takia töistä pois oleminen tuntuu kyllä lomalta, poikkeuksena flunssat ja sellaiset missä ollaan ihan "kokonaisvaltaisesti" kipeinä ja väsyneitä.
Sama lasten kohdalla, laskettaisiin vuoden aikana poissaolopäivät yhteen ja vähennettäisiin lomasta. Lapsen sairausloma ei ole vanhemman sairausloma.
Et taida olla kovinkaan tuttu lakien kanssa? Kyllä pitkä sairausloma lyhentää lomia, mutta ei niitä jo ansaittuja, vaan vasta seuraavana lomavuotena pidettäviä.
Ei ole tullut tuohon tutustuttua, kun en ole itse ollut pitkillä sairauslomilla. Miten paljon ne sitten vaikuttaa seuraavan vuoden lomiin? Onpa hyvä että tuollainen kuitenkin on.
Toivottavasti saat uusiutuvan syövän tai joudut pahaan onnettomuuteen :)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä työnantajaa. Itsellä työparina kahden pienen lapsen äiti, joka on tuskin koskaan täyttä työviikkoa paikalla. Työt kasautuu siis yksin minulle. Harkitsen työpaikan vaihtoa.
Ehdota esimiehelle/naiselle palkan korottamista, sillä joudut tekemään enemmän. Jos palkkaa "ei voida" korottaa, tulisi tuon poissaolevan palkkaa pienentää tekemättömän työn verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi myös maksaa bonuksia työntekijälle, joka on vähiten sairauslomilla tai pois sairaan lapsen takia. Tämä olisi mielestäni pelkästään reilua, antaa ylimääräinen korvaus suuremmasta työpanoksesta, vaikka sairastumisiin ei voikkaan vaikuttaa. Pitäisi huomioida se, että henkilö joka on terve tekee enemmän töitä kuin ne jotka sairastaa.
Ihmiset vain menee sitten sairaanakin töihin. Onko se hyvä asia?
Tuskinpa vain. Jos saisi vaikka 100e bonuksen siitä, että on 6kk ollut ilman sairaslomaa, niin en usko että kukaan kituuttaisi sen takia sairaana töissä, mutta voisi silti saada paremman mielen sille, jonka työpanos on muita suurempi.
Tunnolliset sitäpaitsi käy nytkin sairaana töissä, eivät joka nenän niiskautuksesta tai pienestä nilkan kivistyksestä jää pois. Myös korvaava työ kelpaa tunnollisille, kun taas niille ei jotka haluaa lorvia. Miksi tuollaisesta järkevyydestä ei saisi palkita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä. Muakin ärsyttää kun työkavereilla on pikkulapsia ja ovat ihan jatkuvasti pois töistä. Minä sitten muiden lapsettomien kanssa kannattelen toimintaa ja väsyn vajaamiehitykseen, kun aina ei saada sijaisia ja nämä mammat tulee pirteänä takaisin töihin hoidettuaan viikon sairasta lasta kotona.
Ja ei tarvitse alkaa valehdella, että sairaan lapsen hoito kävisi työstä, paskanmarjat, sen verran pirteänä sieltä takaisin aina tullaan, että on saaneet mammat ylimääräisen loman.
Missä te oikein olette töissä kun kolmen päivän hoitovapaa ajaa ihmiset kuilun partaalle? Ja kuinka moni haluaa todellakin olla kotona sairaan lapsen kanssa? Ei se ole mitään lomaa.186
Mua näin perheellisenä ottaa päästä kun meillä tullaan myöhässä tai pidetään "sairaslomaa" kissan tai koiran sairauden vuoksi. Mitä helv?
Mä oon vuosien aikana ollut yhteensä ehkä viikon poissa lasten sairauden takia ja saan haukut täällä. Toiset pitää lomaa kun koira oksentaa. Hyvin taas vedetty.
Pyrimme löytämään työntekijöitä jotka tulevat tekemään työvuoronsa. Heidän töitään ei voi vain jättää tekemättä, vaan ne on sitten jyvitettävä muille tai tehtävä itse (ja omat työt yöllä).
Eli toki lapset on yksi riskitekijä työhön palkkauksessa. Meillä suurimmat ongelmat silti olleet
-”maanantaisaikuttaja” (ei muuten ole kovin vaikeaa saada sairauslomatodistusta ’vatsatautiin’ - kaikki jo tiedämme että se on tuo kaveri-alkoholi, joka pidentää viikonloppua)
- perjantaisaikuttaja (kesätyöläinen, joka ehti olla viisi kertaa 2,5kk aikana pe ’kipeä’ - yleensä juuri sopivasti ennen jotain Ruisrockia QStockia jne. Ei tule enää meille.
-’lemmikkisaikuttaja’ eli henkilö joka on mm jäänyt 3 viikoksi masennuksen vuoksi sairaslomalle kun yksi hänen koirastaan kuoli... pakollisia lääkärikäyntejä ja karanneitten kissojen metsästyspakkoja - kaikenlaisia pakollisisia joustoja hän olettaa saavansa koska nämä karvaiset lapsoset....
- pienten lasten vanhemmat on usein itse asiassa tehokkaita ajankäytössään ja täsmällisiä töittensä kanssa.
Onko pienten lasten isillä samaa? Siis, että firma ei palkkaa, koska on pieniä lapsia? Mieskin voi olla yh-isä ja yhtälailla se mies voi jäädä sairaiden lasten kanssa kotiin... Vai onko tämä vain naisten ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päivien määrä on 75 saman lomanmääräytymisvuoden aikana. Sen jälkeen loman kertyminen hidastuu.
Noin 15 viikkoa, jos päivätyö.
Oletteko kytänneet ja laskeneet paljonko työkaverit on poissa?
Kerro nyt mikä työpaikka kyseessä, laitan sinne hakemuksen jos kerran työntekijöistä pulaa.
t. lapseton ja sellaisena pysyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä työnantajaa. Itsellä työparina kahden pienen lapsen äiti, joka on tuskin koskaan täyttä työviikkoa paikalla. Työt kasautuu siis yksin minulle. Harkitsen työpaikan vaihtoa.
Ehdota esimiehelle/naiselle palkan korottamista, sillä joudut tekemään enemmän. Jos palkkaa "ei voida" korottaa, tulisi tuon poissaolevan palkkaa pienentää tekemättömän työn verran.
Esimies on esimies sukupuolesta riippumatta.
Se vaan sanoi suoraan mitä monet ajattelevat.
Itse tosin sain parhaiten töitä sinkkuna ja pienten lasten äitinä ja nyt lasten muutettua omilleen olen ihan hylkykamaa. Saan olla rauhassa mappi Ö:ssä hakemuksineni lopun ikääni vaikka olisin kuinka terve ja työkykyinen ja -haluinen.
Okei lapsivihamielisyys oli huono sanavalinta. Ei se ole lapsivihamielisyyttä. Lähinnä yllättyin siitä, että se ilmiö, mistä kiihkofeministit saarnaavat lehdissä, on yht äkkiä silmieni edessä. Olen ollut ehkä liian optimistinen ja kuvitellut, että naisten ongelmia työelämässä liioitellaan.