Kun monissa työpaikoissa on tää kolmen päivän saikku esimiehen luvalla systeemi
Ja itse ei voi tilata työpaikkalääkärin luo aikaa, koska pitää ensin soittaa esimiehellä mitä asia koskee ja tarviiko lääkäriä.
Pitääkö siis esimiehelle kertoa sairastumisen syy jos vaikka tarvitsee saikkua mielenterveydellisistä syistä tms muu vaikea aihe?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehelle ei todellakaan kuulu vaivan laatu jos pitää mennä lääkärille. Jos taas kyse on siitä että ollaan poissa vain esimiehen luvalla eikä siis vaadita lääkärintodistusta, on tietysti ok jos sanoo yleisluonteisesti syyn poissaololle (flunssa, vatsatauti yms.).
Esimiehellehän se vaivan laatu kuuluukin, jos on menossa työterveyteen. Silloinhan kyse on työperäisestä asiasta, johon lainkin mukaan esimiehen tulee puuttua. Hankala tehdä muutoksia, jos ei tiedä, onko kyseessä pöly vai ergonomia.
Se ei kuulu esimiehelle kuin vasta sitten jos lääkäri toteaa asian työperäiseksi. Vasta sitten ilmoitus esimiehelle on tarpeen. Lääkärille päästäkseen ei tarvitse vaivaansa esimiehelle avata. Toki jos työterveys hoitaa maksutta vain työperäisiä vaivoja niin voi itse joutua maksumieheksi. Mutta se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittomalta tuo kuulostaa. Esimiehelläsi ei ole oikeutta terveystietoihisi.
Kyllä on. Tästä on täällä väännetty ennenkin. Sairaslomatodistus diagnooseineen tulee viedä esimiehelle, jotta hän katsoo sen onko oikeutettu palkalliseen sairaslomaan. Esim silikonitissit ei kai kuulu työnantajan korvattaviin?
Itse olen joutunut viemään masennuslappuni esimiehelle ja tämä ottaa kaaliin kun mun mielestä ei sille kuulu. Vaan kyllä kuuluu.Millä alalla/mikä työpaikka näin toimii? Meillä ei ainakaan esimiehet saa tietää poissaolon syytä, jos on lääkärintodistus niin se menee henkilöstöosastolle.
Erittäin iso työnantaja Etelä-Suomessa.
Onko tästä eri käytäntöjä? Meillä kyllä kaikki tulee esimiehelle ensin antaa.
Sen takia masentuneet saikuttaa kolmella päivällä kerrallaan ettei tarvis mennä työterveyteen (josta ei kuitenkaan lääkäriaikaa anneta, pelkkä hoitaja)
Selvästi on eri käytäntöjä, mutta yleisimminhän on kai niin, että isommassa firmassa palkanlaskija/henkilöstöosasto käsittelee noita saikkutodistuksia, koska eihän ne esimiehille kuulu lainkaan. Pienessä firmassa ilmeisesti sitten eri, jos esimies on vaikka juuri se, joka sen palkan maksaa. Mutta että isoissa firmoissakin toimitaan noin, kuulostaa minusta omituiselta.
Vierailija kirjoitti:
"ja itse ei voi tilata työpaikkalääkärin luo aikaa, koska pitää ensin soittaa esimiehellä mitä asia koskee ja tarviiko lääkäriä."
Mitä ihmettä? Ei työterveyspalveluihin kuuluisi esimiehen olla mikään portti, vaan niitä palveluita voi käyttää kun tarvetta tuntee. Kysymättä mitään esimieheltä.
Se on sitten ihan eri asia, mikä on saikkujen suhteen käytäntö talossa. Sellainen käytäntö voi hyvin olla, että yleensä saa olla 3 päivää ilmankin lääkärintodistusta, mutta pomo voi harkitessaan pyytää, että pitäisi kumminkin nyt tällä kertaa hankkia se todistus. Esim. jos on epäilyttävän paljon näitä max 3 päivää poissaoloja. Mutta joka tapauksessa saa mennä lääkäriin aina muutenkin, silti vaikkei uskoisi mitään saikkua tarvitsevansa päivääkään.
Olet väärässä. Kikillaei ole työterveyshuoltoa lainkaan taisit on vaan ennaltaehkäisevä. Meidän työpaikassavain ennaltaehkäisevä. Eli sisältyy ergonomiakatsaus ja työpaikan työhyvinvointisuunnitelma, EI SAIRASNHOITOA. Jos sairastuu niin pitää itse maksaa yksityinen tai mennä julkiselle.
Tuöterveyshuolto ei SAIRAANHOIDON osalta ole pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittomalta tuo kuulostaa. Esimiehelläsi ei ole oikeutta terveystietoihisi.
Kyllä on. Tästä on täällä väännetty ennenkin. Sairaslomatodistus diagnooseineen tulee viedä esimiehelle, jotta hän katsoo sen onko oikeutettu palkalliseen sairaslomaan. Esim silikonitissit ei kai kuulu työnantajan korvattaviin?
Itse olen joutunut viemään masennuslappuni esimiehelle ja tämä ottaa kaaliin kun mun mielestä ei sille kuulu. Vaan kyllä kuuluu.Millä alalla/mikä työpaikka näin toimii? Meillä ei ainakaan esimiehet saa tietää poissaolon syytä, jos on lääkärintodistus niin se menee henkilöstöosastolle.
Varmaan jossain pikkufirmassa. Eihän siellä parin ihmisen firmassa mitään henkilöosastoa ole.
Jos firmassa on varhaisen tuen malli (suositeltu toimintatapa), niin esimiehen tulee tietää sairauspoissaolot syineen.
Vierailija kirjoitti:
typeräähän se on ravata lääkärissä joka vatsataudin, kuumeen ja flunssan kanssa
Todellakin! On tullut saikkulapun perässä istuttua oksutautisena ja kovassa kuumeessa tunteja päivystyksessä, ihan järjetöntä kidutusta sellainen. Onneksi nyt on työnantaja jolle tarvii vain ilmoittaa olevansa kipeä.
Vierailija kirjoitti:
"ja itse ei voi tilata työpaikkalääkärin luo aikaa, koska pitää ensin soittaa esimiehellä mitä asia koskee ja tarviiko lääkäriä."
Mitä ihmettä? Ei työterveyspalveluihin kuuluisi esimiehen olla mikään portti, vaan niitä palveluita voi käyttää kun tarvetta tuntee. Kysymättä mitään esimieheltä.
Se on sitten ihan eri asia, mikä on saikkujen suhteen käytäntö talossa. Sellainen käytäntö voi hyvin olla, että yleensä saa olla 3 päivää ilmankin lääkärintodistusta, mutta pomo voi harkitessaan pyytää, että pitäisi kumminkin nyt tällä kertaa hankkia se todistus. Esim. jos on epäilyttävän paljon näitä max 3 päivää poissaoloja. Mutta joka tapauksessa saa mennä lääkäriin aina muutenkin, silti vaikkei uskoisi mitään saikkua tarvitsevansa päivääkään.
Tietenkin työterveyspalveluja voi käyttää, jos tuntee tarvetta, mutta harva haluaa maksaa 240 e/käynti saadakseen tiedon siitä, että vaiva ei kuulu työterveyshuollon piiriin, mutta lääkärikulut pitää silti maksaa. Lisäksi kyseessä on palkaton poissaolo, joten parhaimmillaan menettää koko päivän palkan. Lääkäriin saa mennä aina halutessaan, kunhan muistaa maksaa sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehelle ei todellakaan kuulu vaivan laatu jos pitää mennä lääkärille. Jos taas kyse on siitä että ollaan poissa vain esimiehen luvalla eikä siis vaadita lääkärintodistusta, on tietysti ok jos sanoo yleisluonteisesti syyn poissaololle (flunssa, vatsatauti yms.).
Esimiehellehän se vaivan laatu kuuluukin, jos on menossa työterveyteen. Silloinhan kyse on työperäisestä asiasta, johon lainkin mukaan esimiehen tulee puuttua. Hankala tehdä muutoksia, jos ei tiedä, onko kyseessä pöly vai ergonomia.
Se ei kuulu esimiehelle kuin vasta sitten jos lääkäri toteaa asian työperäiseksi. Vasta sitten ilmoitus esimiehelle on tarpeen. Lääkärille päästäkseen ei tarvitse vaivaansa esimiehelle avata. Toki jos työterveys hoitaa maksutta vain työperäisiä vaivoja niin voi itse joutua maksumieheksi. Mutta se on eri asia.
Meillä maksutonta on vain esimiehen luvalla tehty käynti, muut ei ole työterveyshuoltoa. Jos lääkäri toteaa vaivan työperäiseksi, on vasta kolmikantaneuvottelun jälkeen mahdollisuus saada lääkärikäynnit työnantajan maksamina. Harva tajuaa tätä ja työterveysasemalla ei kerrota, että maksat sitten ihan itse niin lääkärin kuin tutkimuksetkin.
Miten voi olla noin perseisiä työpaikkoja, että sairaslomatkin on noin vaikeita. Joko tiedotus ei pelaa tai työntekijät eivät kuuntele. Meillä ainakin on selkeä lappu annettu jakoon, jossa lukee, että omalla ilmoituksella voi olla 3 päivää pois kuumeen, mahataudin, migreenin ja flunssan takia. Kolmen päivän masennussairasloma ei kuulu niihin. Työterveydessä saa toki käydä, jos olo vaatii sitä. Meille on myös hyvin selkeästi kerrottu, että meillä on laaja työterveys, johon sisältyy laajasti kaikki sairaanhoito paitsi vapaa-ajan tapaturmat.
Miksi ette vaadi tietoa? Mikä järki tuossa on, että joka vaivasta pitää arpoa, että mennäänkö työterveyteen, terkkariin vai jollekin ihmeparantajlle? Vaatikaa tietoa.