Kokeneemmat äidit. Kumman haalarin ostaisit taaperolle?
Yksivuotiaani on nyt 83 cm pitkä (paino +2 käyrällä). Olen ostamassa loppusyksyä ja alkutalvea varten kevyesti topattua ja vedenpitävää haalaria hänelle. Asumme etelä-suomen rannikolla, joten täällä alkutalvet ja keskitalvetkin saattaa olla tätä +4 ja sataa vettä ja räntää -keliä joka viikko.
Ostanko haalarin koko 86, joka on juuri nyt siten sopiva, että kasvuvaraa on hieman (noin kaksi senttiä)? Vai ostanko haalarin koko 92, joka on nyt selvästi iso, mutta kasvuvaraa sitten reilummin?
Vai joudunko ostamaan nyt tuon sopivan ja sitten taas keväällä uuden haalarin? Rahat tiukoilla. Onko oikeasti pakko ostaa joka syksy ja joka kevät uusi vk-haalari? Kasvaako nämä pienet oikeasti niin nopeasti, että sama haalari ei voikaan käydä enää keväällä, jos se on syksyllä ostettu?
Kommentit (43)
92 tietenkin, haalreissa vielä helppoa kun ylimmääräinen on vaan vähän rytyssä ja tuon ikäiset kasvavat silmissä
Olen nyt päätymässä siihen Reimaan tosiaan, se vaikuttaa niin hyvältä. Mutta edelleen mietin kokoa, kun se 86 oli nyt silleen kaksi senttiä liian iso, mutta mietin että riittääkö se koko talveksi.
Osa täällä sanoo ehdottomasti se 86, osa taas 92.
Ap
Mun kokemuksella syksyllä tulee käytettyä välikausiasua enemmän, kun keväällä maa on jäässä ja se sama +4 astetta tuntuu kylmemmältä. Eli toppahaalereilla pärjää pitkälle kevääseen. Olin aluksi tuon isomman koon kannalla, mutta jos 86kin on vähän reilu, mitä jos ostaisit sen ja sitten keväällä sen verran reilun, että menee myös ensi syksinä? Silloin lapsi osaa jo kävellä paljon paremmin ja kuten sanottua, käyttöaika ei silloin ole niin pitkä. Oma lapsi meni suunnilleen tuon ikäisenä kolme välikautta samalla haalarilla, se oli kyllä vähän iso ekana kautena.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt päätymässä siihen Reimaan tosiaan, se vaikuttaa niin hyvältä. Mutta edelleen mietin kokoa, kun se 86 oli nyt silleen kaksi senttiä liian iso, mutta mietin että riittääkö se koko talveksi.
Ap
Jos ostat sen koon 86 haalarin, joudut 99 % todennäköisyydellä ostamaan uuden viimeistään vuodenvaihteen jälkeen. Jos lapsesi on pitkäselkäistä mallia, se haalari saattaa olla nafti olka-haara -mitalta jo nyt. Pyydä lasta menemään kyykkyyn, niin näet onko haalari tarpeeksi pitkä.
Kyllä, ne lapset kasvavat näin pienenä kovaa vauhtia, ja joudut aluksi ostamaan uuden puvun joka sesongille. Se tasaantuu pikkuhiljaa.
Niin ja Etelä-Suomen loskasyksyyn/talveen suosittelen lämpimästä Lassien kevyesti topattuja Suprafill-haalareita. Niissä on alaosa kurahousukankaan tyyppistä, ja yläosa kangasta. Vielä kun laittaa villapuvun alle, niin menee vielä silloinkin kun on vähän pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos ostat sen koon 86 haalarin, joudut 99 % todennäköisyydellä ostamaan uuden viimeistään vuodenvaihteen jälkeen. Jos lapsesi on pitkäselkäistä mallia, se haalari saattaa olla nafti olka-haara -mitalta jo nyt. Pyydä lasta menemään kyykkyyn, niin näet onko haalari tarpeeksi pitkä.
Kyllä, ne lapset kasvavat näin pienenä kovaa vauhtia, ja joudut aluksi ostamaan uuden puvun joka sesongille. Se tasaantuu pikkuhiljaa.
Ap sanoi että lapsi on 1 v 2 kk. Ainakaan minun 1,5 v ei osaa mennä kyykkyyn pyydettäessä. Ei muutenkaan ole kyykyssä.
Osta Didrikssons. Siitä saa pidentää hihoja ja lahkeita kun lapsi kasvaa. ja selän pituutta säätää nauhalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä, ne lapset kasvavat näin pienenä kovaa vauhtia, ja joudut aluksi ostamaan uuden puvun joka sesongille. Se tasaantuu pikkuhiljaa.Ap sanoi että lapsi on 1 v 2 kk. Ainakaan minun 1,5 v ei osaa mennä kyykkyyn pyydettäessä. Ei muutenkaan ole kyykyssä.
Eri
Mun 1vee 4kk viettää leikkiessään paljonkin aikaa kyykyssä ja jos pyytää menemään kyykkyyn samalla kun itse näyttää mallia niin kyllä menee.
Itse asiaan sanoisin, että itse ostaisin sen isomman koon.
Mutta koska ap selkeästi haluaa ostaa sen pienemmän niin se hänelle sallittakoon.
Itse tilasin IELMistä shoftshell haalarit lapsille, yhtä kokoa isommat oli juuri sopivat ja yllättävän hyvänlaatuiset (ja halvat).
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se riippuu mallista. Reimallakaan ei kaikki haalarit ole hirveän suurta mitoitusta. Mitä mieltä myyjä oli?
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut esim. Reiman kevyttoppia, ne vaikuttaa hyviltä. Eikö reiman koot ole aika reiluja? Ap
Reiman koot eivät ole nykyään enää niin reiluja kuin ennen. Meillä on ollut käytössä useampi kevyttoppahaalari, ovat todella hyviä!
Ulkohaalari ei saa olla liian iso, koska muuten lapsen on vaikea liikkua sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä, ne lapset kasvavat näin pienenä kovaa vauhtia, ja joudut aluksi ostamaan uuden puvun joka sesongille. Se tasaantuu pikkuhiljaa.Ap sanoi että lapsi on 1 v 2 kk. Ainakaan minun 1,5 v ei osaa mennä kyykkyyn pyydettäessä. Ei muutenkaan ole kyykyssä.
Eri
Mun 1vee 4kk viettää leikkiessään paljonkin aikaa kyykyssä ja jos pyytää menemään kyykkyyn samalla kun itse näyttää mallia niin kyllä menee.Itse asiaan sanoisin, että itse ostaisin sen isomman koon.
Mutta koska ap selkeästi haluaa ostaa sen pienemmän niin se hänelle sallittakoon.Itse tilasin IELMistä shoftshell haalarit lapsille, yhtä kokoa isommat oli juuri sopivat ja yllättävän hyvänlaatuiset (ja halvat).
Just tämä.
Lapsi todennäköisesti ehtii vielä hieman kasvaa ennen tämän syksyn haalarikauttakin, nythän on vasta syyskuun alku. Mutta tietysti jokaisen oma asia, montako haalaria haluaa lapselle ostaa vuoden aikana. Ja vaikka kyselee neuvoja asiaan, niin eihän se sitä tarkoita, että niitä tarvitsisi noudattaa.
Kannattaa tutkia myös jos remuja löytyy. Ainakin heillä on verkkokauppa. Olen isommille lapsille ostanut kevyttoppaa sieltä.ja olin tosi tyytyväinen. Haalareista en osaa sanoa mitään. Mä olen aina ostanut suht sopivia ulkovaatteita, kun olen ajatellut, että liikkuminen on helpompaa. Ja yleensä on mennyt sekä syksyn että kevään.
Itse koettuna Reiman haalareista, että vauva mallistossa sama koko on pienempää mitoitusta kuin taaperoiden mallistossa. Mulla oli vuosi sitten just saman ikäinen kuin Ap:n lapsi ja ostin talvihaalarin kokoa 86 vauvojen mallistosta. Nipin napin mahtui päälle koko talven. Nyt meillä on käytössä edelleen 86 vk-haalari, mutta taaperoiden osastolta ja vielä mahtuu, vaikka lapsi on muutaman kuukauden yli 2v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta kirpparilta molemmat koot.
Haluan ostaa tämän uutena, jotta se pitää todella kunnolla vettä. Käytetyt on kuluneita. Olemme puistossa myös sateella. Ap
Oikein kunnon kevät märällä ei kyllä talvihaalari sitten ole paras tai kannattaa laittaa kurahousut päälle. Tai vaihtoehtoisesti kunnon vk-haalaria ja villakerrokset alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta suoraan se 92.
Vaikka se on nyt niin iso, että lapsi meinaa hukkua siihen? (eli kaulus nousee suuhun ja korviin asti kun istuu). Ap
Parempi olisi tietty 98, niin et näkisi kiukuttelevan kakaran naamaakaan.
Kiitoksia kaikille tähän mennessä kommentoineille! En minä välttämättä sitä 86 Reimaa halua ehdottomasti ostaa kuten joku epäili. Olin vain jo sen erään nettikaupan ostoskoriinkin jo eilen illalla klikannut, kunnes tänä aamuna rupesin epäilemään, että teenkö virheen jos ostan sen koon 86. Mutta edelleen en tiedä kumpi on parempi! Halvemmaksi tulisi ostaa suoraan 92, mutta pelkään että lapseni hukkuu sinne eikä pysty sitten ollenkaan ulkona opettelemaan kävelyä. Ap
Reiman ulkovaatteet on mitoitettu siten, että jos talven alussa lapsi on 86 cm pitkä niin 86-kokoinen vaate on hänelle sopiva koko talven ajan. Siihen on laskettu kasvunvaraa mukaan.
Haalarin sopivuus mitataan muuten pepusta; ei kauluksesta tai hihoista tms. Laita lapsi seisomaan, nykäise haalaria alaspäin ja mittaa kämmenelläsi kuinka paljon ylimääräistä kangasta jää lapsen pepun alle. Noin 10 cm pitää jäädä ylimääräistä kangasta ”roikkumaan” pepun alle, jotta on sopivasti kasvunvaraa ja haalari ei silti ole liian iso lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Reiman ulkovaatteet on mitoitettu siten, että jos talven alussa lapsi on 86 cm pitkä niin 86-kokoinen vaate on hänelle sopiva koko talven ajan. Siihen on laskettu kasvunvaraa mukaan.
Haalarin sopivuus mitataan muuten pepusta; ei kauluksesta tai hihoista tms. Laita lapsi seisomaan, nykäise haalaria alaspäin ja mittaa kämmenelläsi kuinka paljon ylimääräistä kangasta jää lapsen pepun alle. Noin 10 cm pitää jäädä ylimääräistä kangasta ”roikkumaan” pepun alle, jotta on sopivasti kasvunvaraa ja haalari ei silti ole liian iso lapselle.
Tätä on kyllä vaikea uskoa. Minulla on kirppiskassissa kaksin kappalein Reiman haalareita, kumpikin kokoa 98, eri malleja, mutta kumpikin taaperomallistoa. Jäivät vähälle käytölle, koska niska-haara -mitta alkoi kiristää jo siinä vaiheessa, kun lapsi oli 95 cm pitkä. Eikä edes ollut vaippoja enää.
Reiman vaatteet on kyllä isoja. Ottaisin 86:n
Meillä lapsi on n. 75cm ja piti ostaa nyt 74 kokoa, kun 80 hukuttiin kokonaan sisälle. Jonathanin softshell 74 keväältä on just sopiva, menee tän alkusyksyn vielä. Sit vaihdan popin viime talveksi hankkimaan 80 haalariin, joka oli liian iso koko talven. Olemme käyttäneet kokoa 74 viime vuoden joulukuusta. Tyttö on 14kk. Pituutta on tullut lisää, mutta painoa ei juurikaan. Eli välttämättä 92 ei koko talvena ole vielä sopiva.
Riippuu merkistä. Reimat on isoja, mulla on koon 80 haalari, joka nyt menee vasta 85 cm pitkälle 1,5-vuotiaalle.