Mikä h*vetin "venetsialaiset"?
Onko taas tuotu tänne jokin amerikkalainen täysin Suomeen sopimaton paukuttelujuhla? Jonkun kauppiaan idea taas, että raha juoksisi? Vai mikä tässä on takana?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee, niin mulle heräsi lähinnä kysymys, että onkohan mitään toista maata, jossa suhtaudutaan näin negatiivisesti juhlimiseen? :D Että voi joku venetsialaistenkin vietto herättää näin paljon mutinaa.
Mulla ei olisi mitään venetsialaisia vastaan, jos sitä vietettäisiin perinteisesti lyhdyin ja kokoin, ja siellä mökeillä. Mutta kun se on levinnyt yleiseksi räiskyttelytapahtumaksi, jota vietetään vaikka ei olisi ikinä ollut 100 km lähempänä rantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kekri olisi parempi vaihtoehto.
Paistetaan lihapullia ja tanssitaan piirileikkiä.
Kekriä ei vietetä elokuussa vaan myöhemmin syksyllä.
T. Jo 60 vuotta kekriä juhlinut
?
Vierailija kirjoitti:
Onko kirkko tai Päivi Räsänen esittänyt kantaansa kyseisiä juhlia kohtaan?
Ainakin Verkosto-yhteisöllä on omat upeat Venetsialaiset ja ihan kirkon sisällä toimitaan.
Suomijunttien painajainen jos joutuu juhlimaan jotain muualta tullutta perinnettä, ja vaikka ei itse tarvi juhlia niin vitu*taa kun muut juhlii ja eniten vitut*aa kun kauppiaat rikastuu..
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä maa on menossa? Kohta Gamla Karleby nimetään Kokkolaksi tai jotain.
Gamla on jäänyt jo aikoja sitten pois ts Kokkola= Karleby
Ahh, ensi lauantaina sytytetään iso koko! Ulkona nautitaan pimeästä elokuun illasta.Kyläyhdistys järjestää kokon ja tarjoilua. Kokonrannikko onnhienon näköinen kun tulia pitkin matkaa. Ihan kohokohta!
Muinaistulien yö juhlitaan saaristossa ja länsirannikolla, eikö siihen kyllä kuulu ilotulitukset ollenkaan.
Muuten kyllä kiva juhla, toivotaan hyvää keliä.
Meillä on jo ison kokon puut mökille rantaan kerätty! Auringon laskettua tulille!
Venetsialaisia pidetään veden, tulen ja valon juhlana. Venetsiaan kulkeutuivat ensimmäisenä Euroopassa uutuus, kiinalaiset ilotulitteet, ja sieltä veden äärellä vietettävä valon ja tulen juhla levisi muuallekin Eurooppaan. Merikaupan myötä venetsialaisjuhla saapui myös Suomeen, erityisesti satamakaupunkeihin, joissa venetsialaisjuhlia vietetään nykyäänkin. Venetsialaiset ovat Suomessa runsaan 100 vuoden ikäinen juhla.
Venetsialaisten ajankohdaksi on sittemmin vakiintunut elokuun viimeinen viikonloppu. Meren rannalle keskittyvä juhlinta käsittää värikkäitä lyhtyjä, nuotioita ja ilotulituksia. Koko ruotsinkielisellä Pohjanmaalla vietetään yleisesti huvilakauden päättäjäisiä, villaavslutning, mutta venetsialaisista (venetiansk afton) puhutaan lähinnä Kokkolassa, Pietarsaaressa ja Uudessakaarlepyyssä.
Minulle Venetsialaiset ovat tärkeämmät kuin joulu, menimme naimisiin yhtenä Venetsialais-iltana yli 10 vuotta sitten, huvilalla meren äärellä. Juhlan nimi johtuu siitä, että juhla on kotoisin Venetsiasta ja juhlaan liittyy myös ilotulitteet.
Venetsialaiset viitannee Lepanton taisteluun 1571 .Taistelussa Venetsialaiset kunnostautuivat erityisesti .
Osmanit lyötiin perusteellisesti ja osmanien komentajan Ali Paššan pää lyötiin seipään nokkaan laivansa keulaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain uuspakanajuhlintaa siis? Mikä taho tässä on takana?
Veneilijät
2020 me yhä luetaan näitä 2005-2010 kirjoitettuja juttuja ..
Zinc
Huoh ;(
Olen 55v ja kuullut niistä. Ne joilla on ylimääräistä rahaa lennättää ilmaan ja saastuttaa niin saa juhlia venetsialaisia.
Tsinkkis ei tajuu. Tsinkkis ei tajuu, että Venetsialaiset on ens vkonloppuna ja aihe on relevantti. Tsinkkis on kaavoihin ja päivämääriin kangistunut.
Hauskoja Venetsialaisia rantaruotsalaisille. Nämä juhlat poikkeaa supisuomalaisesta juhannuksesta siten, että näissä ei taida hukkuneita tulla.
No olen 30 vuotta näitä juhlinut mutta ei nämä kyllä kauppiaita rikastuta. Tulitikut ja muutama kynttilä...?
Kokkotarpeet omalta pihalta.