Mikä h*vetin "venetsialaiset"?
Onko taas tuotu tänne jokin amerikkalainen täysin Suomeen sopimaton paukuttelujuhla? Jonkun kauppiaan idea taas, että raha juoksisi? Vai mikä tässä on takana?
Kommentit (161)
Voi hyvä luoja. Niin paljon tynnyrissä kasvaneita. Vasta 100 vuotta tätä on rannikkokaupungeissa juhlittu kesäsesongin ja purjehduskauden päätteeksi. Sanomalehdistä on voinut lukea tästä jo 100 vuotta, jos osaa lukea.
Muutin ulkomaille Salosta 20 vuotta sitten ja muistaakseni jo silloin siellä mainostettiin venetsialaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja. Niin paljon tynnyrissä kasvaneita. Vasta 100 vuotta tätä on rannikkokaupungeissa juhlittu kesäsesongin ja purjehduskauden päätteeksi. Sanomalehdistä on voinut lukea tästä jo 100 vuotta, jos osaa lukea.
Sepä siinä on, kun on koko elämänsä asunut kaukana rannikolta Itä-Suomessa niin ei tällaista juhlaa tunne. Itä-Suomessa tällaista ei vietetä, eikä kyllä olla kovinkaan tietoisia koko juhlan olemassaolosta.
Vierailija kirjoitti:
Alkkis tarvitsee tekosyitä yrittäessään lieventää ahistustaan.
Kysymys ko. juhlassa on ennen muuta ILOTULITUSPÄIVÄSTÄ.
Oma asia on sen sijaan se , haluaako sitä katsoa ja ihailla selvin päin ,vaiko kännissä
En ole kauaa tiennyt. Onneksi en tarvi mökkiä enkä venettä vaan voin katsella takapihan terassilta kyläseuran raketit, skoolata yhdellä siiderillä ja sytyttää värikkäät kynttilät. Kaikkia voi juhlia ihan pienestikin. Tai jättää juhlimatta.
Vierailija kirjoitti:
Minun on täytynyt asua tynnyrissä, kun en ole ollut tietoinen tällaisesta juhlasta vaikka olen jo yli kolmekymppinen.
Tuon wikipedian luettuani silti en voi ymmärtää, että onko tämä todella joku suomalainen juttu. Ei kukaan tuntemanikaan juhli mitään venetsialaisia.
Minä olen kuudennellakymmenellä ja sisämaasta, mutta kuulin kyllä tästä jo lapsena. Meillä oli sivistynyt perhe.
Vierailija kirjoitti:
"Rannikkokaupungeissa" eli öö... vain Pohjanmaan rannikkokaupungit Oulu, Vaasa ja Kokkola? Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan, enkä ole kuullut että Kotkassakaan olisi tällaista perinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on täytynyt asua tynnyrissä, kun en ole ollut tietoinen tällaisesta juhlasta vaikka olen jo yli kolmekymppinen.
Tuon wikipedian luettuani silti en voi ymmärtää, että onko tämä todella joku suomalainen juttu. Ei kukaan tuntemanikaan juhli mitään venetsialaisia.
Minä olen kuudennellakymmenellä ja sisämaasta, mutta kuulin kyllä tästä jo lapsena. Meillä oli sivistynyt perhe.
Tiedätte varmaan kaikesta kaiken kun olette niin vtun sivistynyt perhe.
Tää on itse asiassa aika ei-kaupallinen juhla. Meillä mökillä piha siivottiin syyskuntoon ja oksat ja risut kerättiin kokoksi. Illalla syötiin rannalla lyhtyjen loisteessa (3 sukupolvea) ja ihailtiin muiden rantojen kokkoja ja jonkun vierasvenesataman(?) ampumia raketteja.
Vierailija kirjoitti:
https://en.wikipedia.org/wiki/Venetian_Festival
Niitä on juhlittu Venetsiassa 1600-luvulta asti, kun silloin silkkitien kauppiaat toivat ilotulitteet ensimmäistä kertaa Eurooppaan.
Suomeen se rantautui Euroopasta vasta paljon myöhemmin ~1900-luvulla, lähinnä vain Helsingissä.
Keinotekoinen hupijuhlahan tuo on mutta minkäs teet. Niin on kaikki juhlat.
No ei ole pelkästään Helsingissä ollut. Kokkola on yksi paikkakunta, missä on pitkät perinteet tälle. Luulisin että muuallakin (ruotsinkielisellä) rannikolla on ollut suosittua jo hyvin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vasta muutaman vuoden ajan olen kuullut tästä juhlasta. Rakastan merta minäkin, mutta ei ole mökkiä eikä venettä.
Mitä muuta siihen kuuluu kuin ryyppääminen ja ilotulitteet?
No meillä sauna takkatupineen merenrannalla.Saunotaan pitkän kaavan kautta,uidaan,jutellaan,syödään ja juodaan.
Istutaan laiturilla ihastellaan merta ja auringonlaskua.Meillä on ulkotulia,kynttilöitä ja lyhtyjä.
Mietitään mennyttä kesää ja tulevaa.Meillä ei ole ikinä ilotulitteita:)Eipä siis mitään ihmeellistä periaatteessa.Näin vietetään monet muutkin vkonloput.
Kaunista katsella kun rannat täynnä lyhtyjä ja tulia.ihmiset ui ja nauttii,eipä muuta tarvita:)
Pikkuvappu syksyn kynnykselle.
HYvä "tekosyy" pämppäämiseen tuttujen kanssa.
Eiköhän nämä kohta leviä kesämökeiltä WT-väen parvekejuhliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole pelkästään Helsingissä ollut. Kokkola on yksi paikkakunta, missä on pitkät perinteet tälle. Luulisin että muuallakin (ruotsinkielisellä) rannikolla on ollut suosittua jo hyvin pitkään.
Rannikkohurreilla on joku ihme pyromaanitaipumus - kokkoja poltetaan Pääsiäisenäkin tämän lisäksi
Olen ollut joitakin vuosia tietoinen jostakin 'Venetsialaisista', joista länsirannikon väki on kertonut. Se on heidän mukaan mökkikauden päättäjäiset, joissa poltetaan kokko tai ammutaan ilotulitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on juhlittu Venetsiassa 1600-luvulta asti, kun silloin silkkitien kauppiaat toivat ilotulitteet ensimmäistä kertaa Eurooppaan.
Suomeen se rantautui Euroopasta vasta paljon myöhemmin ~1900-luvulla, lähinnä vain Helsingissä.
Keinotekoinen hupijuhlahan tuo on mutta minkäs teet. Niin on kaikki juhlat.
Ei itse asiassa ollenkaan Helsingissä, joku tuossa laitteli omiaan. Kun muutin Helsinkiin 20 v sitten, ei kukaan siellä näistä juhlista tiennyt. Tää on länsirannikon juttu, hiljalleen leviämässä muuallekin.
Onneksi loppuu nämäkin rakettisessiot ilmastonpilaamisineen ja raskasmetallin ympäristöön suoltamisineen kun tuo yksityisten rakettikieltokansalaisaloite päätyy eduskunnan käsittelyyn.
Saisi vaan olla maapallon laajuinen kielto.
Muinaistulien yönä on käsittääkseni poltettu rannoilla kokkoja tai muita valkeita. En tiedä mistä perinne tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on näin vanha tapa jo täällä suomessa, niin miksi sitä nyt vasta hehkutetaan. En ole ennen edes kuullutkaan.
Ennen ei ollut somea...