Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä h*vetin "venetsialaiset"?

Vierailija
05.09.2019 |

Onko taas tuotu tänne jokin amerikkalainen täysin Suomeen sopimaton paukuttelujuhla? Jonkun kauppiaan idea taas, että raha juoksisi? Vai mikä tässä on takana?

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kuulin tästä ekaa kertaa 20v. Olen kaakkois-suomesta kotoisin, ei siellä juhlittu noita.

Vierailija
82/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko taas tuotu tänne jokin amerikkalainen täysin Suomeen sopimaton paukuttelujuhla? Jonkun kauppiaan idea taas, että raha juoksisi? Vai mikä tässä on takana?

Kun itse ei osata on pakko kopioida muualta. Unohda koko juttu äläkä mene sopulina laiman mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://en.wikipedia.org/wiki/Venetian_Festival

Niitä on juhlittu Venetsiassa 1600-luvulta asti, kun silloin silkkitien kauppiaat toivat ilotulitteet ensimmäistä kertaa Eurooppaan.

Suomeen se rantautui Euroopasta vasta paljon myöhemmin ~1900-luvulla, lähinnä vain Helsingissä.

Keinotekoinen hupijuhlahan tuo on mutta minkäs teet. Niin on kaikki juhlat.

No ei ole pelkästään Helsingissä ollut. Kokkola on yksi paikkakunta, missä on pitkät perinteet tälle. Luulisin että muuallakin (ruotsinkielisellä) rannikolla on ollut suosittua jo hyvin pitkään. 

Ei itse asiassa ollenkaan Helsingissä, joku tuossa laitteli omiaan. Kun muutin Helsinkiin 20 v sitten, ei kukaan siellä näistä juhlista tiennyt. Tää on länsirannikon juttu, hiljalleen leviämässä muuallekin.

Sama , 65 v Helsingissä näistä karkeloista kuulin ekan kerran radiosta joskus x vuotta sitten , nykyään niihin törmää jo keskellä Etelä-Savoa.

Vierailija
84/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on täytynyt asua tynnyrissä, kun en ole ollut tietoinen tällaisesta juhlasta vaikka olen jo yli kolmekymppinen.

Tuon wikipedian luettuani silti en voi ymmärtää, että onko tämä todella joku suomalainen juttu. Ei kukaan tuntemanikaan juhli mitään venetsialaisia.

Kyllä noita on jo pitkään juhlittu ainakin  Länsi-Suomessa Pohjanmaan rannikkokunnissa ja -kaupungeissa. Nehän ovat mökkiläisille olleet myös mökkikauden päättäjäiset.

Vierailija
85/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja. Niin paljon tynnyrissä kasvaneita. Vasta 100 vuotta tätä on rannikkokaupungeissa juhlittu kesäsesongin ja purjehduskauden päätteeksi. Sanomalehdistä on voinut lukea tästä jo 100 vuotta, jos osaa lukea.

"Rannikkokaupungeissa" eli öö... vain Pohjanmaan rannikkokaupungit Oulu, Vaasa ja Kokkola? Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan, enkä ole kuullut että Kotkassakaan olisi tällaista perinnettä.

Turku, Naantali, Rauma, Pori, Kristiinankaupunki, Vaasa, Pietarsaari, Uusikaarlepyy, Kokkola ja Oulu. Tässä vain muutama kaupunki, missä venetsialaisia on vietetty. Pienemmillä paikkakunnilla myös jo vuosikymmeniä ollut ko perinne.

Vierailija
86/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla tosiaan juhlittu pitkään rannikkoalueella, mutta nyt yleistynyt muuallakin. Kaikki uusi ei ole amerikkalaista hapatusta, vaan niinkin voi käydä että tietyn alueen paikallistapa lähtee leviämään. Vaikka ei tuo juhlinta varmastikaan ihan alunperin ole Pohjanmaaltakaan peräisin - mutta onkohan yhtään juhlaa, jonka alkuperä ja tavat olisivat 100% suomalaisia?

Entäs tuo pääsiäiskokko ja trullit? Onko Ruotsista? 

Vierailija
87/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi haloweeniin ei ole enää pitkäaika, niin päästään jällee juhlimaan. juhlat eivät jesken lopu.

Vierailija
88/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mikään uusi juttu, todellakaan. :D Oot vähän myöhässä. Eikä ole Amerikan kanssa mitään tekemistä.

Pakko olla uusi, olen kohta viisikymppinen enkä ole koskaan kuullutkaan koko juhlasta.

Mä olen kuuskymppinen, ja venetsialaisia juhlittiin lapsuudessani (ja jo äitini lapsuudessa). Olen Pohjanmaan rannikolta.

Vierailija
89/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain uuspakanajuhlintaa siis? Mikä taho tässä on takana?

Veneilijät

Mökkiläiset ja rannikolla asuvat.

Vierailija
90/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja. Niin paljon tynnyrissä kasvaneita. Vasta 100 vuotta tätä on rannikkokaupungeissa juhlittu kesäsesongin ja purjehduskauden päätteeksi. Sanomalehdistä on voinut lukea tästä jo 100 vuotta, jos osaa lukea.

"Rannikkokaupungeissa" eli öö... vain Pohjanmaan rannikkokaupungit Oulu, Vaasa ja Kokkola? Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan, enkä ole kuullut että Kotkassakaan olisi tällaista perinnettä.

Turku, Naantali, Rauma, Pori, Kristiinankaupunki, Vaasa, Pietarsaari, Uusikaarlepyy, Kokkola ja Oulu. Tässä vain muutama kaupunki, missä venetsialaisia on vietetty. Pienemmillä paikkakunnilla myös jo vuosikymmeniä ollut ko perinne.

Muistan kyllä lapsuudesta, että noita venetsialaisia juhlittiin, mutta ei meillä ollut ilotulitteita. Kynttilöitä ja pikkukokkoja vain. Millon nuo ilotulitteet tulivat mukaan? Olin pitkästä aikaa ko juhlassa mukana ja en tykännyt rakettien paukkeesta.

Vierailija
91/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla jotkut ryyppäjäiset, kun elimistö on tottunut kirkkaaseen viinaan viisissä rapujuhlissa. Se on ikään kuin kevyt lasku. Muistakaa, että pelkkää viiniä ja bisseä sitten!

Ehkä siitä tulee ryyppäjäiset nyt, kun se leviää rannikolta muualle. Venetsialaiset ei ole koskaan olleet mikään kännäysjuhla meilläpäin.

Vierailija
92/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juhlan vuoksi pitää savustaa järvenrannat nuotioilla ja lisää savua ilotulitteista ilmaan? Eikö voi juhlia muuten. Luontokin säästyisi jos ilotulitteiden haitta-aineita ei päädy luontoon. Kiitos

Vierailija
93/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä maa on menossa? Kohta Gamla Karleby nimetään Kokkolaksi tai jotain.

Vierailija
94/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiaille mukavaa lisämyyntiä ennen oktoberfestia ja halloweeniä. Kas siinäpä uusia muinaissuomalaisia kulutusjuhlia.

Vierailija
95/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekri olisi parempi vaihtoehto.

Paistetaan lihapullia ja tanssitaan piirileikkiä. 

Vierailija
96/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60+ deekujen kesänlopetus-ryyppyjyhla.

Ei mitenkään ikivanha perinne, asun Lounais-Suomessa ja kuulin siitä joskus 90-luvulla.

Viime viikonloppu oli meilläpäin infernaalinen, sanoivat paikalla olleet.

On se joka tapauksessa jo ainakin 1800-luvulta asti oleva perinne, eikä venetsialaisilla ole (ollut) viinan kanssa mitään tekemistä. Rantojen koristelua värilyhdyin ja tulin, soutelua, lauluesityksiä oli venetsialaiset silloin yli 100 vuotta sitten.

Vierailija
97/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa kuulin tänä vuonna.

N47 Etelä-Suomi

Vierailija
98/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, niin mulle heräsi lähinnä kysymys, että onkohan mitään toista maata, jossa suhtaudutaan näin negatiivisesti juhlimiseen? :D Että voi joku venetsialaistenkin vietto herättää näin paljon mutinaa.

Vierailija
99/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee, niin mulle heräsi lähinnä kysymys, että onkohan mitään toista maata, jossa suhtaudutaan näin negatiivisesti juhlimiseen? :D Että voi joku venetsialaistenkin vietto herättää näin paljon mutinaa.

Mä luulen että tämä on vähän kettu&pihlajanmarjat-juttu. Kun ei itse ole koskaan tällaisiin juhliin päässyt niin...

Vierailija
100/161 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kekri olisi parempi vaihtoehto.

Paistetaan lihapullia ja tanssitaan piirileikkiä. 

Kekriä ei vietetä elokuussa vaan myöhemmin syksyllä.

T. Jo 60 vuotta kekriä juhlinut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi