Mikä h*vetin "venetsialaiset"?
Onko taas tuotu tänne jokin amerikkalainen täysin Suomeen sopimaton paukuttelujuhla? Jonkun kauppiaan idea taas, että raha juoksisi? Vai mikä tässä on takana?
Kommentit (161)
Meillä ei oo huvilaa ja asutaankin enempi kuivalla maalla. Silti vietetään venetsialaisia. Meille se on grillikauden päätösjuhla. Ostetaan HelluHallista venetsialaiskynttilöitä ja grillataan kaikkien tämän kadun naapureiden (7 taloa) kanssa nyyttäri periaatteella. Ohikulkijoillekin tarjotaan, tässä vilkasta läpikulkuliikennettä, koiranulkoiluttajia lähinnä.
Hyvää ruokaa ja juomaa, hyvää seuraa, tunnelmavalaistus, musiikkia. Lapsetkin viihtyy ja pimeän tultua alkavat pimeäpiilosta taskulamppujen kanssa.
Mitä!et ole kuullut,missä tynnyrissä elät?
Meillä raaseporissa on muinaistulien yö ja sitä jälleen merenrannalla mökillä viime lauantaina vietettiin.
On kesän loppumisen juhla!Meidän juhlaan ei raketit kuulu,vaan ulkotulet,lyhdyt ja kynttilät.
Eipä kauniimpaa näkyä ole,kuin meri,hämärässä auringonlaskuineen ja laiturilla loistavat lyhdyt.
Joku vihaa hauskanpitoa ja yhteistä aikaa kanssaihmisten kanssa. Kuka sinua satutti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mikään uusi juttu, todellakaan. :D Oot vähän myöhässä. Eikä ole Amerikan kanssa mitään tekemistä.
Pakko olla uusi, olen kohta viisikymppinen enkä ole koskaan kuullutkaan koko juhlasta.
Olet vaan kuivanmaanmökin maakrapu.
Et oo vettä ikinä nähny etkä osaa uida.
Just näin.Jos olet veden äärellä ikinä aikaasi viettänyt,et ole voinut välttyä kuulemasta venetsialaisista.
Itse mökkeilen meren rannalla ja rakastan merta.Tämä on meidän tärkeimpiä juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellakaan mistään Helsingistä alkanut, siellä ihan tuore juttu vasta.
"Länsi-Suomen rannikkoalueet kuten Pori, Rauma, Kokkola, Pietarsaari ja Pohjanmaa ovat perinteisiä venetsialaisten viettopaikkoja"
Turun suunnalla vietetään samaan aukaan muinaistulien yötä.
Nimenomaan näin, Helsingissä ei ole vietetty edes veneilijöiden piirissä. Harva täälläpäin edes lopettaa veneilykautta elokuun loppuun :D
Itsellenikin tuli ihan uutena juttuna, kun muutin sisämaasta rannikkokaupunkiin. En ollut koskaan kuullutkaan.
Suomessa pitäisi olla vain kaksi juhlaa. Joulu ja itsenäisyyspäivä. Ne ovat ainoita, joita osaamme juhlia. Jouluna pysytään kotona syömässä ja juomassa ja itsenäisyyspäivänä pysytään kotona katsomassa televisiosta kun muut syövät ja juovat.
Kaikki muu on turhaa hapatusta ja meteliä.
Saaristossa ammuttiin usein myös juhannuksena raketteja ennen kuin ilotulitteiden myyntiä alettiin rajoittaa.
Hejsan på alla!Me bättre folk vietetä venetsialaise ja jatku yhä!Kippis!
Jatku rapujuhlaa asti ja ne jatku hallowiini.Helangåååååååår och skååååål:Dja kohtaha se sitte veneilykausi taas alkaki:Dja taas oteta konjamiini.
Itse asiassa venetsialaiset/muinaistulien yö on mun mielestä kivempi juhla tunnelmaltaan kuin juhannus, on lämmintä vielä ja saa pimeään loihdittua tunnelmavalaistuksen. Juhannusilta on usein viileämpi ja kokot ei loista valoisassa yössä niin hienosti.
Huomaa taas miten media on niin pk-keskeinen kun monet ei ole tästä länsirannikon ikivanhasta juhlasta kuulleetkaan...
Moniko muuten tietää että Satakunnassa elää edelleen nuuttipukkiperinnekin?
60+ deekujen kesänlopetus-ryyppyjyhla.
Ei mitenkään ikivanha perinne, asun Lounais-Suomessa ja kuulin siitä joskus 90-luvulla.
Viime viikonloppu oli meilläpäin infernaalinen, sanoivat paikalla olleet.
Olen liki 60- vee ja koko ikäni on juhlittu venetsialaista (Pohjanmaan rannikolla) ja muinaistulien yötä Turun saaristossa.
En tajua,missä perunakellarissa jotkut oikein elää kun ei tiedä asioista.
Vasta muutaman vuoden ajan olen kuullut tästä juhlasta. Rakastan merta minäkin, mutta ei ole mökkiä eikä venettä.
Mitä muuta siihen kuuluu kuin ryyppääminen ja ilotulitteet?
Vierailija kirjoitti:
https://en.wikipedia.org/wiki/Venetian_Festival
Niitä on juhlittu Venetsiassa 1600-luvulta asti, kun silloin silkkitien kauppiaat toivat ilotulitteet ensimmäistä kertaa Eurooppaan.
Suomeen se rantautui Euroopasta vasta paljon myöhemmin ~1900-luvulla, lähinnä vain Helsingissä.
Keinotekoinen hupijuhlahan tuo on mutta minkäs teet. Niin on kaikki juhlat.
Tätä ei kyllä ole Espoossa tai Helsingissä pahemmin vietetty, itse kuulin koko hommasta ensi kerran kun muutin Oulun seudulle n. viisi vuotta sitten. Eli on enemmän Pohjanmaan rannikon juttuja. Rapujuhlat ovat pääkaupunkiseudun juttu.
Terveisin nelikymppinen paljasjalkainen espoolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vasta muutaman vuoden ajan olen kuullut tästä juhlasta. Rakastan merta minäkin, mutta ei ole mökkiä eikä venettä.
Mitä muuta siihen kuuluu kuin ryyppääminen ja ilotulitteet?
Mitä muuta pitäisi muka kuulua? Tuossakin jo toinen aktiviteetti liikaa.
Jos se on näin vanha tapa jo täällä suomessa, niin miksi sitä nyt vasta hehkutetaan. En ole ennen edes kuullutkaan.
Onko niin vaikeaa vaikka googlettaa jos ei tuon vertaa ole yleissivistystä saati päättelykykyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellakaan mistään Helsingistä alkanut, siellä ihan tuore juttu vasta.
"Länsi-Suomen rannikkoalueet kuten Pori, Rauma, Kokkola, Pietarsaari ja Pohjanmaa ovat perinteisiä venetsialaisten viettopaikkoja"
Turun suunnalla vietetään samaan aukaan muinaistulien yötä.
Nimenomaan näin, Helsingissä ei ole vietetty edes veneilijöiden piirissä. Harva täälläpäin edes lopettaa veneilykautta elokuun loppuun :D
Joo, Helsingissäkin se on uusi juttu. Tosin Pohjanmaalla niitä on vietetty pitkään.
T. Helsingissä lapsuudestaan lähtien asunut
Viisi vuotta sitten olimme Kustavissa juuri Muinaistulien viikonloppuna ja kyllä silloin ainakin ampuivat myös rakettea.
Mut tykkään tosta Muinaistulien yön nimityksestä.