Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein etnisyys DNA-testin ja olen ihan helvetin kummastunut tuloksista

Vierailija
02.09.2019 |

Ja olen siis adoptiolapsi, ihan SUOMESTA adoptoitu.

Testin mukaan minussa on kuitenkin intialaista, afgaania, arabia ja somalia. Olen ihan helvetin hämilläni ja mietin, että onko tuossa voinut sattua joku virhe. Joo, minulla on tummat hiukset ja ruskeat silmät, mutta aika vaalea iho.

Onko kukaan muu saanut todella outoja tuloksia DNA-testistä?? Kyseessä 23andme.

Kommentit (267)

Vierailija
181/267 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulokset eivät ole mitään kovin tarkkoja, varsinkin jos on muutamasta prosentista kyse.

No tässä ei ollut kyse muutamista prosenteista, esim. somalin kohdalla tuli yli 12% ja intialaisen kohdalla yli 30%!! Myös afgaania ja arabia oli reilusti yli 10% kumpaakin.

ap

No mutta sinähän oletkin ihan intialaisen näköinen ja puhut englantia intialaisittain. Sinulle itsellesi asia tuli ehkä yllätyksenä, muille ei!

Ps. Uskon että moni noista firmoista on silkkaa kaupankäyntiä ihmisten dna:lla ja tulokset heittävät hatusta.

Tuo olisi aika riskialtista firmoille. Itse voisin täysin suomalaisen nimen omaavana lähettää testiin näytteen vaikka thaimaalaisen tuttuni geeneistä. Tällöin voisivat laittaa tulokseksi vaikkapa 88% suomalainen 6% venäläinen ja 6 prosenttia saamelainen. Käry kävisi heti ja uskoisin että ainakin toimittajat olisivat jo testanneet tuota.

Vierailija
182/267 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tehdä joku geenitesti. Mikähän olisi luotettavin?

Äitini on syntynyt lapissa ja isäni karjalassa. Minulla on punaiset hiukset ja näytän omasta mielestäni englantilaiselta/irkulta.

FamilyTreessä saa muista testin tehneistä ”matcheja”, eli pääset selaamaan kaukaisia serkkujasi.

Tuleeko tuolla siis jonkinlainen ehdotus kuinka kaukaista sukua olette? Tuolloinhan jollekin voi käydä niin että löytyykin puolisisarus, oikea vanhempi tai isovanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/267 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun miehen tekemässä dna-testissä korostettiin että tuo perimä katsotaan isä-linjasta. Ei äiti.

Testejä on kahdenlaisia, äiti- ja isälinja

Vierailija
184/267 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko noita "testejä". Sieltä voi tulla ihan mitä vaan tuloksia. Kaverini lähetti oman näytteensä sijasta koiransa sylkeä. Vastauksena tuli, että prosentteja oli Afrikasta, Turkista, Espanjasta ja ties miestä. Monipuolinen oli koiran tausta, varsinkin kun se on ihan rotupuhdas Suomen ajokoira. :)

Hauska provo, mutta ihmisen ja eläimen dna on niin erilainen, ettei voi olla näkemättä että joku on laittanut eläimen dna:ta tulemaan.

Sitähän minä juuri tarkoitin, että EI SIELLÄ OIKEASTI mitään dna:ta tutkita. Etkö ymmärrä; se on huijausta kaikki tyynni. Ei ole laboratoriota eikä tietokoneita, joilla dnat tutkitaan. Vain kekseliäs firma, joka rahastaa hyväuskoisia. Koska eihän noita voi oikeuteenkaan haastaa "vääristä tuloksista".

Nyt valoja päälle! Näiden tutkimusten ansiosta on löydetty kadonneita sukulaisia ja jenkeissä jopa murhaajia, joten tuskin ihan skeidaa ovat.

Vierailija
185/267 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun miehen tekemässä dna-testissä korostettiin että tuo perimä katsotaan isä-linjasta. Ei äiti.

Testejä on kahdenlaisia, äiti- ja isälinja

Testejä on kolmenlaisia: autosomaali- eli serkkutestit, äitilinjan ja isälinjan testit. Ns. serkkutesti näyttää sukulaisia sekä äidin että isän puolelta. 

Vierailija
186/267 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulokset eivät ole mitään kovin tarkkoja, varsinkin jos on muutamasta prosentista kyse.

No tässä ei ollut kyse muutamista prosenteista, esim. somalin kohdalla tuli yli 12% ja intialaisen kohdalla yli 30%!! Myös afgaania ja arabia oli reilusti yli 10% kumpaakin.

ap

Hyvältähän tuo vaikuttaa. Hyvät geenit - ajattele jos olisit jostain pikkukylästä, jossa kaikki sukua toisilleen...

Vierailija
187/267 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hyvältähän tuo vaikuttaa. Hyvät geenit - ajattele jos olisit jostain pikkukylästä, jossa kaikki sukua toisilleen...

Yhtä suppeasta, ellei suppeammasta altaasta ovat nuo intialaisetkin geenit peräisin. Vai luulitko että ainoastaan suomalaisissa pikkukylissä ollaan sukua keskenään? Tai aatelisissa perheissä.

Vierailija
188/267 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Yhtä suppeasta, ellei suppeammasta altaasta ovat nuo intialaisetkin geenit peräisin. Vai luulitko että ainoastaan suomalaisissa pikkukylissä ollaan sukua keskenään? Tai aatelisissa perheissä.

Intiassa saattaa olla jopa suppemmat geenialtaat johtuen kastijärjestelmästä.

Vierailija
189/267 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romanit ovat alunperin Intiasta. Onko toinen vanhemmistasi romani?

Romanien harvinainen haploryhmä löydetty Irakin juutalaisista.

En usko romanien olevan Intiasta. Olen kallistunut siihen teoriaan että he ovat yksi Israelin kadonneista heimoista. Veriryhmäkin sama kuin juutalaisilla.

Miten sitten selität sen että romanikieli on sukua hindille? 

Romanit eivät näytä mielestäni lainkaan juutalaisilta. Romanit ovat huomattavasti tummempia. 

Vierailija
190/267 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanitaustalta kuulostaa tuo Intia. Kaikilla romaneilla on sitä. Saattaa selittää osin länsi-aasialiaisiakin geenejä.

Vierailija
191/267 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen erittäin sekoittunut, vaikka suurin osa perimästäni onkin eurooppalaista. Testi näytti hyvin paljon siltä mitä odotinkin. Yllärinä tuli, että minussa oli balkanilaista perimää yli 5%. Tulos kokonaisuutena vaikuttaa luotettavalta.

Vierailija
192/267 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo somalialaisuus johtuu siitä, että Somaliaan muutti Arabian niemimaalta väkeä muinoin. Somalialaisilla ja Arabian niemimaan arabeilla on samoja geenejä, jotka nyt näkyvät tällä testattavalla.

Somalialaiset itse pitävät itseään egyptiläisten jälkeläisinä Egypti on siinä vieressä joten sekoittumista varmaan tapahtunut. Somalithan ei ole kasvoistaan tyypillisiä mustia vaan ne piirteet on kuin valkoisilla vain iho on tumma. Olen muuten kuullut somalin valittavan miksi Suomalaisilla on suuret nenät kun heillä on suorat nenät. Tottahan tuo

Vierailija
193/267 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämä on vanha ketju, tiedän, mutta ihan pakko kertoa se että tuo intiainen-somali-arabi -coctail on ihan ehtaa Itä-Afrikkaa. Somalia sijaitsee "intiaa vastapäätä" ja samalla rannikolla vieressä ja isoksi osaksi Somalian takana on Kenia, jossa on kautta aikojen ollut iso ja merkittävä intialais- ja somaliyhteisö. Somaliassakin on toki ollut intialaisia, mutta Somalian diaspora on vienyt somalialaisia Keniaan joten veikkaisin että coctail on Keniassa sekoitettu ja sitten vielä viimeistelty Suomessa. Ap on saanut oikein mukavan lisän suomalaiseen isolaattiperimään.  

Vierailija
194/267 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ihan sokeana uskoko noihin tuloksiin kun identtiset kaksosetkin saaneet valla erilaista taustaa olevaa tulosta ja heillä on sama dna :)

Vierailija
195/267 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Intiassa saattaa olla jopa suppemmat geenialtaat johtuen kastijärjestelmästä.

höpö höpö höpö

Vierailija
196/267 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt ihan sokeana uskoko noihin tuloksiin kun identtiset kaksosetkin saaneet valla erilaista taustaa olevaa tulosta ja heillä on sama dna :)

Ne myyvät noita tieteen ulkopuolelta ja ihan viihdykkeeksi. Identtiset kaksoset saavat hulluja tuloksia etnisyydestään.

Vierailija
197/267 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne myyvät noita tieteen ulkopuolelta ja ihan viihdykkeeksi. Identtiset kaksoset saavat hulluja tuloksia etnisyydestään.

Tästä voitte katsoa lisää:

Vierailija
198/267 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sinisilmät vaaleat ovat Mustanmeren alueelta ja sukua toisilleen.

Vierailija
199/267 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo geenitestit ovat ihan huippuluokkaa eli niihin voi luottaa. Niiden todenperäisyyttä lähinnä epäilevät ne jotka eivät ole tyytyväisiä testin tulokseen ja joitakin kummastuttaa se, että kaksosillakin on pieniä eroja tuloksissa vaikka se on ihan normaali asia että geenit eivät jakaudu täysin samalla tavalla. 

Jos Suomesta on adoptoitu niin se ei automaattisesti tarkoita sitä että on täysin suomalainen. Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa Suomessa adoptioon annettiin vauva jonka perimä ei ollut täysin suomalainen.  Raiskauksen takia ystäväni raskautui monia vuosia sitten ja antoi lapsen adoptioon koska ei halunnut tehdä aborttia mutta ei myöskään pitää lasta. Ja lapsen isä on siis ulkomaalainen.

Ihmiset näkevät itsensä usein eri silmin kuin muut. Mä esim. olen omasta mielestäni täysin suomalaisen näköinen mutta muiden mielestä en yhtään. Valokuvissa ero näkyy mutta peilissä ei. Olen vaalea mutta eri tavalla kuin suomalaiset. Mun geenit ovat tosiaan muualta mutta en olisi koskaan itse sitä olisi arvannut. Luulin että vanhempani ovat ihan täysin suomalaisia. Ovat kuolleet niin en ovi enää kysyä. 

Vierailija
200/267 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin hulluja tuloksia:D Nuo videot on tehty ihan huomionhaun vuoksi. Ei kaksosilla kuulukaan olla täysin sama dna. Pieniä vaihteluja löytyy myös niin sanotuilta identtisiltä kaksosilta. Nuo firmat omaavat siis ihan kunnolliset lääketieteelliset laboratoriot jotka toimivat myös muun lääketieteen käytössä. Ei niitä testejä toimistossa tehdä jollain yksiristikaksi-systeemillä. He pystyvät näkemään paljon muutakin niistä testeistä. Esimerkiksi terveyteen liittyviä asioita ja niitä tietoja mm. lääkefirmat ostavat näiltä firmoilta. Sinähän suostut siihen että he voivat antaa tietojasi myös kolmansille osapuolille.