Tein etnisyys DNA-testin ja olen ihan helvetin kummastunut tuloksista
Ja olen siis adoptiolapsi, ihan SUOMESTA adoptoitu.
Testin mukaan minussa on kuitenkin intialaista, afgaania, arabia ja somalia. Olen ihan helvetin hämilläni ja mietin, että onko tuossa voinut sattua joku virhe. Joo, minulla on tummat hiukset ja ruskeat silmät, mutta aika vaalea iho.
Onko kukaan muu saanut todella outoja tuloksia DNA-testistä?? Kyseessä 23andme.
Kommentit (267)
Vain todelliset taulapäät luovuttavat DNA:nsa näihin palveluihin. Uteliaita ja sinisilmäisiä on helppo kusettaa. Tulokset ovat täysin puutaheinää ja eri palveluista voi saada ihan eri tuloksia. Mitään takeita ei ole siitä mihin ja miten DNA-tietopankkia hyödynnetään jatkossa kaupallisesti ja toisaalta miten sitä käytetään ihmisiä vastaan.
Minun tummapiirteinen ystäväni sai testin tulokseksi tietää että hänessä on eskimo-verta. Tämä oli tosi yllättävää koska hän on aina vitsaillut italialaisilla esi-isillä. Hän selvitteli asiaa jostain ja kävi ilmi että aikanaan osa eskimoista oli liittynyt kauppalaivastoihin miehistöksi ja käynyt pohjoismaissa, joten näin se esi-isä kai sitten sukulinjaan tupsahti. Tuskinpa osasi aavistaa että sata vuotta myöhemmin jälkeläinen pohtii arvoitusta.
Ja höpöö. Osaatko edes arvata kuinka monta sotajoukkoa meni läpi sen Savon edes sen 600 - 700 vuoden aikana jonka se oli enemmän ja vähemmän Ruotsin ikeen alla? Lisäksi Savoon kulki ja siis, otetaanpa uudestaan, jotenkin jopa yllättävän paljon ihmiset liikkuivat työn ja virkojen perässä pitkin Suomen alueita ja välissä ulkomaille ja takaisin. Jopa silloisen Ruotsin ja Venäjän armeijoiden upseereista lähes kaikki olivat välillä ulkomaalaisia..
"""Väärin. Savolaiset ovat yksi Euroopan eristyneimmistä populaatioista ja monella ei ole ollut vuosisatoihin mitään ulkopuolista vaikutusta. Suomalaisille on aika tavallista saada noista geenitesteistä 100% suomalainen, yhtä homogeenisiä tuloksia saavat ashkenasi-juutalaiset. Muinaisempiin aikoihin, kun mennään niin suomalaiset ovat tietysti yhdistelmä vanhempia väestöjä. Rannikolla ja kaupunkisuvuissa on enemmän ulkomaalaisia"""
Ja nyt siis sama paremmalla onnella;
Ja höpöö. Osaatko edes arvata kuinka monta sotajoukkoa meni läpi sen Savon edes sen 600 - 700 vuoden aikana jonka se oli enemmän ja vähemmän Ruotsin ikeen alla? Lisäksi Savoon kulki ja siis, otetaanpa uudestaan, jotenkin jopa yllättävän paljon ihmiset liikkuivat työn ja virkojen perässä pitkin Suomen alueita ja välissä ulkomaille ja takaisin. Jopa silloisen Ruotsin ja Venäjän armeijoiden upseereista lähes kaikki olivat välillä ulkomaalaisia..
Tein my heritage-testin ja testin mukaan olen 6,5 % keskiaasialainen. Osaako joku kertoa, mihin asti my heritagen tulokset ulottuvat, ts. monta sukupolvea taaksepäin? Tuo prosenttiosuus on mun mielestän jo aika suuri, joten ei varmaan satojen vuosien takaa?
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni tuli muka alle 10% Väli-Amerikan intiaani. Toisella firmalla tuli vain ruotsia ja suomea. Jotenkin tuo intiaaniveri olisi niin epätodennäköistä, etten siihen usko.
"Intiaaniveri" tarkoittanee yleensä saamelaista tai siperialaista verta.
Vierailij
Eihan SUOMESTA adoptioiminen mitenkaan takaa sita etta geenit ovat 100% suomalaisia. Oletko kysynyt adoptiovanhemmiltasi mita he tietavat?
100% suomalaisia? Mitähän geenit ovat 100% suomalaisia?
Sellaista ei ole olemassakaan, savolaisten geeneissä on itämerta, venäj
Esimerkiksi YouTubessa näkee aika paljon näitä sataprosenttisia, suomalaiset ovat siitä harvinaisia että geeniyhdistelmä on tunnistettavissa. Esimerkiksi ruotsalaisia, norjalaisia tai hollantilaisia geenejä ei ole. Täällä on eletty eristyneellä autiolla saarella ja touhu on ollut sisäsiittoista.
On ollut tiedossa jo vuosia että tietyt dna testit ovat huuhaata. Varsinkin nämä jotka keskittyvät jenkkilään antavat muualta tulleille todella omituisia tuloksia esim amerikan natiivi/inuiitti kun eivät ymmärrä vaikka ugriperimää. Hyvin usein myös pakkoantavat juutalaisperimää vaikka olisi täysin mahdotonta. Eurooppalaisena ei kannata ainakaan näitä amerikkalaisille suunnattuja testejä tehdä jos haluaa saada totuudenmukaisia tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni tuli muka alle 10% Väli-Amerikan intiaani. Toisella firmalla tuli vain ruotsia ja suomea. Jotenkin tuo intiaaniveri olisi niin epätodennäköistä, etten siihen usko.
Joka tuokin on huuhaata koska suomalaisten ugriperimä poikkeaa saamelaisten/siperialaisten perimästä. Samaa reittiä mutta erilainen. Tätä nämä testit eivät ota huomioon vaan sumppaavat kaikki yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tuokin on huuhaata koska suomalaisten ugriperimä poikkeaa saamelaisten/siperialaisten perimästä. Samaa reittiä mutta erilainen. Tätä nämä testit eivät ota huomioon vaan sumppaavat kaikki yhteen.
Ei se mitään huuhaata ole. Siperialainen tai saamelainen veri näkyy testeissä tietysti juuri siksi että se on erilaista. Suomalaisilla on keskimäärin 7-10% siperialaisia geenejä.
Kateeksi käy. Meillä on kaikki jostain lähimailta noin 30 sukupolvea. Joo en ole kaunis vaan oudon näköinen. Onneksi ei ole omia lapsia.
Jos sinulla on tummat hiukset ja ruskeat silmät, en olisi lainkaan yllättänyt, aika harvalla pitkän linjan suomalaisella on tummia piirteitä.
Minä olen aivan supisuomalainen lapista ja ihan kalkkilaivan kapteeni sekä vaaleatukkainen. Yksi isovanhemmistani on kuitenkin tummahipiäinen ruskeilla silmillä, joten jos tekisin vastaavan testin, sieltä tulisi todennäköisesti jotain vastaava tai romanitaustaa tmv.
Vierailija kirjoitti:
Saanko tiedustella, MIKSI te luovutatte dna:nne ulkomaisten tietokantojen käyttöön ja myytäväksi kelle tahansa ja vielä MAKSATTE siitä?
Tämä. Aika paljon pitäis mulle maksaa että myisin dna:ta. Ja te itse vielä maksatte siitä ilosta.
Intialaisuus selittyy ainakin romaniverellä.
Niissä maissa on myös vaaleaihoisia. Montako prosenttia niitä oli tuloksessa. Ehkä sun pitää tutkia asiaa lisää. Ellei ole virhe. Muu firma antaa saman tuloksen vai eri? Vai uskaltaako niitä vierasperäisiä pumpulitikkuja käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Minun tummapiirteinen ystäväni sai testin tulokseksi tietää että hänessä on eskimo-verta. Tämä oli tosi yllättävää koska hän on aina vitsaillut italialaisilla esi-isillä. Hän selvitteli asiaa jostain ja kävi ilmi että aikanaan osa eskimoista oli liittynyt kauppalaivastoihin miehistöksi ja käynyt pohjoismaissa, joten näin se esi-isä kai sitten sukulinjaan tupsahti. Tuskinpa osasi aavistaa että sata vuotta myöhemmin jälkeläinen pohtii arvoitusta.
Meillä suomalaisilla tulee usein tuota inuiittia näissä, ja se yleensä ei johdu siitä, että olis inuiitteja esi-isissä, vaan ne on niitä siperialaisia geenejä, joita meidän ja inuiittien yhteisillä esi-isillä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku näin tyhmä tänäkin päivänä, ettei tiedä että suurimmalla osalla suomalaisista on siperialaista geeniperimää. Ja siperialaiset heimot taas ovat sukua eskimoille ja intiaaneille. Alaska on Siperian naapurissa. Jotkut eivät taida hahmottaa, että Pohjois-Amerikka ja Venäjä ovat naapurimaita. Ja ihmiset ovat virranneet näiden välillä.
Itsekin näytän kalpeanaamaiselta vaaleasilmäiseltä puolieskimolta, tukka on tumma. Ihan suomalainen olen, mutta veri vetäisi jonnekin jäämeren rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Tein my heritage-testin ja testin mukaan olen 6,5 % keskiaasialainen. Osaako joku kertoa, mihin asti my heritagen tulokset ulottuvat, ts. monta sukupolvea taaksepäin? Tuo prosenttiosuus on mun mielestän jo aika suuri, joten ei varmaan satojen vuosien takaa?
Tässä on sekin mahdollisuus, että esivanhempasi oli Isonvihan aikaan Venäjälle orjaksi viety, eli päässyt rikastamaan geenipoolia keisarikunnan reuna-alueella.
Testifirman vertailutietokannasta johtuu.