Tein etnisyys DNA-testin ja olen ihan helvetin kummastunut tuloksista
Ja olen siis adoptiolapsi, ihan SUOMESTA adoptoitu.
Testin mukaan minussa on kuitenkin intialaista, afgaania, arabia ja somalia. Olen ihan helvetin hämilläni ja mietin, että onko tuossa voinut sattua joku virhe. Joo, minulla on tummat hiukset ja ruskeat silmät, mutta aika vaalea iho.
Onko kukaan muu saanut todella outoja tuloksia DNA-testistä?? Kyseessä 23andme.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö missä kohtaa Afrikkaa Somalia on? Ei ole sinne kuule arabeja eksynyt:)
Tiedätkös itse. Katsohan nyt karttaa. Somalia on siinä Afrikan sarvessa, ja Arabian niemimaa vastarannalla.
eikös nää firmat vertaa sitä sun geenejä, niihin aiemmin oman näytteen tuonne antaneisiin, EIKÄ esim. mistä ne on kauan kauan sitten sinne alueelle kulkeutuneet. Näin oon ymmärtänyt. Eli vaikka suomalaisten geenit tulisikin Venäjältä SIperiasta, niin tuloksissa kuitenkin niin ei sanota , vaan sanotaan että sun geenit on nykysuomalaisia.
Minulla on siniset silmät ja vaalea iho.
Sukuni on keskisuomesta.
Uskallanko tehdä moista DNA testiä????
Jos olenki arabi?
Vierailija kirjoitti:
Geenitestit ovat siitä hauskoja että ne eivät ole poliittisesti korrekteja, ne vain kertovat sen miten paljon tiettyä geenirypästä ilmentyy milläkin maantieteellisellä alueella.
Jos viisi eri geenitestiä löytää sukupuusta 25% jotain marokkolaista ja mummo oli tunnettu afrikanmatkaaja, niin ei siinä auta tarinat siitä että mummo oli uskollinen ja rakastavassa avioliitossa 40 vuoden ajan. Vaan totuus on se että hän on papan kanssa kasvattanut käenpojan.
Kenen mummo reissasi yksin afrikassa 100 vuotta sitten?
MITÄ..EIKÖ???
Jos viisi eri geenitestiä löytää sukupuusta 25% jotain marokkolaista ja mummo oli tunnettu afrikanmatkaaja, niin ei siinä auta tarinat siitä että mummo oli uskollinen ja rakastavassa avioliitossa 40 vuoden ajan. Vaan totuus on se että hän on papan kanssa kasvattanut käenpojan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh. Olet siis Suomesta adoptoitu. Mutta tiedätkö ollenkaan biologista taustaasi muuten? Vaikuttaa siltä että vanhemmissasi on ollut huomattavasti vierasmaalaista verta joka voi olla syykin siihen että sinut on vauvana aikoinaan annettu adoptioon. Esim. Biologinen äitisi täysin vaalea pellavapää suomalainen (suorastaan lähestulkoon valkoiset hiukset ja todella vaalea iho) mutta biologinen isä enemmän tai vähemmän ulkomaalainen. Olet sekoituksena kuitenkin lähestulkoon suomalaisen näköinen, vain vähän tummempi.
No ei tuo tulos tarkoita viimeisen 50 vuoden tapahtumia vaan jopa 2000 vuoden aikajännettä.
Rooman armeija marssi kolmella eri mantereella ja sekoitti geenejä. Heti perään kansainvaellukset toivat porukkaa Keski-Aasiasta ja kauempaakin.Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö testit näe vain noin 400 vuoden päähän? Jos sukulinjassa on ”vierasta” perimää 2000 vuoden takaa, ei se enää näy nykyihmisen veressä.
Kutakuinkin noin. Emme kanna geenejä jokaisesta eläneestä esi-isästämme, kahdentoista sukupolven jälkeen todennäköisyys että ihmisellä on juuri jonkun tietyn esi-isän geenejä on enää alle 5%.
Useammalta esi-isältä voi tulla saman ryhmän geenejä. Eli vaikkapa keskiajalla Suomessa asuneiden saksalaisten kauppiaissukujen geenejä voi tulla useamman esivanhemman kautta. Silloin prosentit näyttävät oudoille.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni tuli muka alle 10% Väli-Amerikan intiaani. Toisella firmalla tuli vain ruotsia ja suomea. Jotenkin tuo intiaaniveri olisi niin epätodennäköistä, etten siihen usko.
Miksi tätä on alapeukutettu?
Nuo geenit saattavat olla vuosituhansien takaa, eli ei välttämättä tarkoita että se mummo on Mallorcalla käynyt Josen kanssa panemassa.
Intiaaniveri johtuu siitä, että intiaaneilla ja aasian kautta tulleilla esi-isillämme on samoja geenejä.
Olisi mielenkiintoista tehdä joku geenitesti. Mikähän olisi luotettavin?
Äitini on syntynyt lapissa ja isäni karjalassa. Minulla on punaiset hiukset ja näytän omasta mielestäni englantilaiselta/irkulta.
En usko näihin testeihin ja pelkkää rahastusta on. Ei oikein edes kiinnosta, mistä joku esi-isä joskus tuhat vuotta sitten on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suku on asunut, jos ei ihan samalla paikkakunnalla, niin samassa maakunnassa niin pitkään kuin tiedetään. Vanhempanikin ovat serkuksia. No mitä tulee geenitestissä? 40 % Intia 20 % Japani 40 % Venäjä. Ja olen sinisilmäinen blondi.
no nyt on jotain outoa! Vaadi uusinta koe! TAi, sitten jollakin on selitettävää! Jos vanhempasi todella ovat serkuksia (??!!??!))(outoa), niin heidän vanhemmat, (sisarukset siis), tai heidän vanhemmat, on jonkun muun lapsi kun mitä sulle on kerrottu. Mutta, mitä se paikkakunnalla asuminen kertoo muka jälkipolville geeneistä, ei mitään. Joku on tullut sinne Venäjältä, pannu naisen paksuksi, ja hänet on naitettu naapurin miehelle häpeän välttämiseksi vaik 1800-luvulla. EI kirkonkirjoihin kaikkea kerrota.
40% Intia
40% Venäjä
20% japani
Tarkoittaisi että molemmat vanhempasi ovat 60% Intia/Venäjä, 40% Japani. Näyttääkö siltä? Sinut on adoptoitu jostain Intiasta, missä ovat katsoneet että vaalea lapsi on siinnyt paholaisesta ja hylätty lastenkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko noita "testejä". Sieltä voi tulla ihan mitä vaan tuloksia. Kaverini lähetti oman näytteensä sijasta koiransa sylkeä. Vastauksena tuli, että prosentteja oli Afrikasta, Turkista, Espanjasta ja ties miestä. Monipuolinen oli koiran tausta, varsinkin kun se on ihan rotupuhdas Suomen ajokoira. :)
Hauska provo, mutta ihmisen ja eläimen dna on niin erilainen, ettei voi olla näkemättä että joku on laittanut eläimen dna:ta tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tehdä joku geenitesti. Mikähän olisi luotettavin?
Äitini on syntynyt lapissa ja isäni karjalassa. Minulla on punaiset hiukset ja näytän omasta mielestäni englantilaiselta/irkulta.
FamilyTreessä saa muista testin tehneistä ”matcheja”, eli pääset selaamaan kaukaisia serkkujasi.
Siis eihän oo olemassa mitään suomalaisia geenejä? Toi myyttihän bustattiin aikoja sitten. "Suomalaiset" geenit on just sekoitus afgaania, intialaista, arabia jne kunnon sekasikiö.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän oo olemassa mitään suomalaisia geenejä? Toi myyttihän bustattiin aikoja sitten. "Suomalaiset" geenit on just sekoitus afgaania, intialaista, arabia jne kunnon sekasikiö.
No jos ei ole suomalaista geeniä, miten voi olla afgaani- tai intialaisgeeniäkään?
Vierailija kirjoitti:
Tulokset eivät ole mitään kovin tarkkoja, varsinkin jos on muutamasta prosentista kyse.
Tuloksethan ovat nimenomaan hyvin tarkkoja, siksi sieltä paljastuu näitä geneettisen historian yllätyksiä jotka eivät päälle päin välttämättä näy mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Saanko tiedustella, MIKSI te luovutatte dna:nne ulkomaisten tietokantojen käyttöön ja myytäväksi kelle tahansa ja vielä MAKSATTE siitä?
Tietosuojajuristina en koskaan luovuttaisi näin arkaluontoisia tietoja (DNA), ellei sille olisi pakottavaa syytä.
Kaupalliset toimijat sisällyttävät usein sopimusehtoihin klausuulin, jossa kaikki oikeudet luovutettuun dataan annetaan vastikkeetta ko. toimijalle. Toisin sanoen näitä tietoja voidaan, varsinkin EU;n ulkopuolella, käyttää varsin vapaasti (ja haitallisesti).
Vierailija kirjoitti:
Nuo geenit saattavat olla vuosituhansien takaa, eli ei välttämättä tarkoita että se mummo on Mallorcalla käynyt Josen kanssa panemassa.
Ei voi olla vuosituhansien takaa, koska perimä puolittuu seuraavalle sukupolvelle. Ajatellaan että mummo panee Josea vuonna 1930, syntyy Tauno. Taunolla on perimä 50% Mallorca, 50% Suomi. Tauno saa 1955 Einon suomalaisen Mirkun kanssa, lapsen perimä on tällöin 75% suomalainen, 25% Mallorca. Eino siittää Teijan 1980 suomalaisen Ainon kanssa, Teija saa perimäänsä 12,5% Mallorcaa, loput Suomea. Eli vierasmaalainen perimä laimenee hyvin nopeasti.
Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko noita "testejä". Sieltä voi tulla ihan mitä vaan tuloksia. Kaverini lähetti oman näytteensä sijasta koiransa sylkeä. Vastauksena tuli, että prosentteja oli Afrikasta, Turkista, Espanjasta ja ties miestä. Monipuolinen oli koiran tausta, varsinkin kun se on ihan rotupuhdas Suomen ajokoira. :)