Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastentarhanopettajan työstä

Vierailija
30.05.2006 |

Millainen koulutus lastentarhanopettajilla on? Onko kaikki lastentarhanopettajat sosionomeja?

Haaveilen lastentarhanopettajan työstä,mutta siihen tietoni loppuvatkin.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteltu muutamien äitien kanssa juuri aiheesta. Eri päiväkodeissa äitien mielestä ollut lastenhoitajat lämpimimpiä ja parhaita hoitajia lapsille. Lastentarhanopeista saaneet kylmäkiskoisemman kuvan. Itsekkin haluan lapsilleni lämpöisen ja äidillisen hoitajan, viis koulutuksesta.

Vierailija
22/44 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänkin, mutta olen siis tyytyväinen, että siellä on sekä pidemmälle kouluttautuneita että lastenhoitajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuosta kylmäkiskoisuudesta. Ei ole totta kaikkien kohdalla!

Vierailija
24/44 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suurempi vastuu vaan ei tee heistä parempia lasten kanssa..

Vierailija
25/44 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni suurin vastuu tarhassa on sillä aikuisella joka vastaa lapsen hekisestä hyvinvoinnista, on läheinen lapsille ja rakastava. Voiko sen suurempaa vastuuta olla?

Vierailija
26/44 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien koulutuslaitos/ Lastentarhanopettajan linja. 120ov, eli kasvatustieteen kandin tutkinto. Lto voi myös vetää eskaria ja viskaria, johon lastenhoitajilla ei ole koulutusta.

Vierailija
27/44 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lto:n vastuulla. Vastuu lapsen hyvinvoinnista kuuluu todellakin kaikille! T: olikohan 8 ja itse lähihoitaja pvkodissa

Vierailija
28/44 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lto on kyllä huono jos vain istuu lapsi sylissä ja lepertelee ja on ns lämmin. Päiväkodeissa on hurjat kasvatustavoitteet nykyään ja lto on vastuussa siitä että ne saavutetaan ja kehitysviiveet ym huomataan. Hän on siis OPETTAJA. Samalla voi olla lämminkin kyllä.

Vierailija
29/44 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kun tulen töihin kysyn lapselta mitä kuuluu ja mitä on touhunnut viikonloppuna jne. Kun meidän lto tulee töihin se kysyy että näittekö lapset, siellä oli lippu salossa mikähän päivä mahjaa olla? Molempia tarvitaan ja tuo oli karrikoitu esimerkki

Vierailija
30/44 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lastentarhan opettaja tosiaan opettaa lapsille asioita ja lastenhoitaja kiinnostunut itse lapsesta, kyselee mitä kuuluu jne.

Molempia siis tarvitaan

Vierailija
31/44 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä en pysty toimimaan tiimissä hoitajien kanssa, jotka ei pätkääkään arvosta opettajien saamaa koulutusta. Tosiasiassahan tämä on silkkaa kateutta niin kuin naisilla yleensä toisiaan kohtaan. Harmittaa hirmuisesti, että monen monta vuotta kouluja käynyt saa pelkkää p....aa niskaansa jos ei suoraan niin ainakin kiertotietä juuri tuollaisten kommenttien mukana: " alle kouluikäinen ei tarvitse opetusta" . Todella ammattitaidotonta lastenhoitajalta väittää tuollaista, ja oikeastaan koko sitaatti on niin epäammattimainen kuin voi olla ja se saa ainakin minun, kasvatustieteen kandidaatin ja lastentarhanopettajan, karvat pystyyn. Hyvä ammattitaitoinen lastenhoitaja ymmärtää myös lastentarhanopettajan työn kuvan ja kuinka se eroaa lastenhoitajan työnkuvasta. Jos tätä ei ymmärrä, ei tiimityö voi onnistua sen parhaimmassa merkityksessä. Minusta on upeaa, että päiväkodissa on eri ammattitaitajia ja tämä luon pohjan erinomaiselle varhaiskasvatukselle kun asiat pystytään näkemään moniammatillisesti eikä vain yhden ryhmän edustuksen mukaan. Jos lastenhoitaja on todellakin sitä mieltä niin kuin kyseinen kirjoittaja aiemmin, että työ ei eroa millään tavalla toisistaan ja että alle kouluikäinen ei tarvitse kuin hoitoa (mitä lie tällä tarkoitatkin, voitko selittää tarkemmin?) niin kannattaisi miettiä itse kunkin sitä alanvaihtoa tai ainakin omaa ammatillista kehittämistä. Myös käsitteisiin hoito-kasvatus-opetus ja mitä ne varhaiskasvatuksessa tarkoittavat, kannattaisi tutustua lähemmin, ei vain ruohonjuuritasolta.

Vierailija
32/44 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 28

Vierailija
33/44 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 laittaa nyt sanoja suuhuni. En missään kohti aliarvoi lastentarhanopettajan työtä. Päinvastoin. Mielestäni kaikki ammatit ovat yhtä arvokkaita ja lto:n ja lh:n työ yhtä tärkeää. Mutta lto ei ole mitenkään parempi eikä hänen työnsä ole parempaa. Ymmärsitkö?

Vierailija
34/44 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minun syyni, että tarhoissa tehtävät eivät eroa toisistaan. Minun mielestäni ehdottomasti pitäisi. Koska opettajalla on erilainen koulutus ja parempi palkka, hänen pitäisi olla vastuusta toimintatuokioista ja muutenkin ryhmästä ja hoitaja taas enemmänkin huolehtisi perushoidosta samalla myös kasvattaen. Näin vain ei ole.

Vierailija
35/44 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaveeraatteko erityislastentarhanopettajien kanssa, pidättekö vanhempien kahdenkeskisiä keskusteluja, jutteletteko tulevien koulunopettajien kanssa, hoidatteko myös yhteydet toimintaterapeuttiin, fysioterapeuttiin, lastenpsykiatriin jne???

Ei niin tapahtunut ainakaan niin niissä kymmenissä päiväkodeissa, missä olen ollut lto:na.

Vierailija
36/44 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juuri noita olen lastenhoitajan tehnyt. Ja edelleen: Mielestäni lto:lla pitäisi olla juuri tuollaisista asioista vastuu, samoin kuin ryhmän vetämisestä. Ymmärrätkö hyvä ihminen? Minä en voi mitään sille, että tarhoissa ei erotella töitä mitenkään.

Vierailija
37/44 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitajat huolehtivat lapsista. Kumpikin ammattiryhmä on yhtä tärkeä!!!!!

Vierailija
38/44 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylpeä ammatistani. Tiedän olevani tärkeä ihminen päiväkodissa. Päiväkodissa työskentelee myös toisia lastenhoitajia, jotka ovat yhtä tärkeitä. Päiväkodissa työskentelee myös lastentarhanopettajia, jotka ovat yhtä tärkeitä kuin minä. Lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat tekevät täsmälleen yhtä tärkeää työtä.

Vierailija
39/44 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkkaan määritelty kuka tekee mitä ja vaikka olisi, se ei kuitenkaan toteudu. Jokainen päiväkoti tuntuu tekevän itse omat sääntönsä. Tosi ikävää, että täällä ja työpaikoilla hoitajien ja opettajien välillä on skismaa siitä kenen pitäisi hoitaa mikäkin homma ja mikä kuuluu kenellekin ja sitten aletaan juoruta ja haukkua selän takana. Se ahdistaa! Päivähoidon hallinnon olisikin syytä ottaa tavoitteeksi myös työntekijöiden työnkuvaan liittyvät asiat. En kannata vanhanaikaista hierarkiaa, mutta tämä nykyinen " kaikki tekee kaikkea" -systeemikään ei toimi. Aina tulee jollekin paha mieli. Nim. päivähoidon työntekijä

Vierailija
40/44 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-lastentarhanope tietää pedagogiikasta ja omaa laajan pohjan esim. taito- ja taideaineiden tuokioiden vetämiseen, ymmärtää kielen kehityksen vaiheista ja ohjaa lasten ajattelua

-sosionomeilla on vahvat valmiudet esim. perhetyöhön

-lastenhoitajien vahvuus on siinä käytännöän arkisessa hoitotyössä.

Kaikkia siis tarvitaan tasapainoiseen työyhteisöön. Silti arvostan kasvattajana eniten lto:n koulutusta.

On valitettavaa, että yliopistossa kasvatustieteen akndin tutkinnon suorittaneet varhaiskasvattajat hakeutuvat yhä harvemmin päiväkotityöhön. Monet jatkavat opintojaan tai päätyvät paperihommiin. Sosionomit valtaavat päiväkoteja, eikä se mielestäni ole hyvä asia.