Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Mitä rikkaimmat tidella ajattelevat (kylmäävä tutkimus - syvää halveksuntaa lähimmäisiä kohtaan)

Vierailija
01.09.2019 |

Kyse siis oikeasta yliopistotutkimuksesta josta Hesari tehnyt artikkelin. Hyperikkaat -sii Suomen rikkain promille- puhuvat omin sanoin. Järkkyä luettavaa. Suomen rikkaimmat halveksivat, liki vihaavat pienituloisia, julkisen sektorin työntekijöitä ja sosiaalietuukdiem varasn joutuneita. Karua tekstiä, kovempia mielipiteitä kuin olisi ikinä uskonut. "Mä en oilein umpitollojen kanssa ihan mielelläni ole".
Mitä kovatuloisimmat ajattelevat muista suomalaisista? Ainutlaatuinen tutkimus sukelsi huipputuloisten ajatusmaailmaan https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006221651.html?share=432f088cbbfbc…

Kommentit (994)

Vierailija
61/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what? Kyllähän se köyhyys Suomessa on pitkälti oma valinta. Täällä on opiskelu ilmaista ja ihan hyvä opintotuki systeemi. Itsestä kiinni on se mitä valitsee.

Sinäkö kuullut rikkaimpaan promilleen?

En kuulu, vaan tavalliseen hyvin koulutettuun ja ihan keskituloisten osaan. Ymmärrän varsin hyvin, että tulotasoni johtuu omista valinnoistani esim asuinpaikan suhteen. Miksi ihmiset eivät kanna vastuuta valinnoistaan? Sairautta ei toki voi valita, mutta onhan ne sairaspäivärahatkin ja eläkkeet isommat jos se palkkataso on ollut isompi.

Köyhyys on siis oma valinta ja siitä pääsisi jos lakkaisi olemasta köyhä? Ostaisi asunnon paremmalta asuinalueelta jne. Jep jep.

Anna köyhälle 1000 e ylimääräistä rahaa (jota ei saa käyttää päivittäiseen elämiseen!) ja kas, hän tuhlaa sen samantien kaikenlaiseen kivaan, jota ei tarvitse. Anna rikkaalle 1000 e ja kas, hän sijoittaa sen. Vuoden kuluttua köyhä on edelleen köyhä, rikkaalla on 1000 e tuottoineen.

Ei kyse ole köyhyydestä tai rikkaudesta, kyse on pitkälti siitä, kykeneekö siirtämään tarpeentyydytystään vai pitääkö kaikki saada heti ja nyt.

Ei se mene noin. Se köyhä ei koskaan elämässään ehkä saanut noita asioita joita taas rikkaalle tuputettiin jo kehtoon. Ihmiset eivät ole samalla lähtöviivalla, tajua tämä.

Rikas on jo ihan kaiken nähnyt ja kokenut ja uteliaisuudet ja tarpeet tyydytetyt lapsesta saakka usein kun taas köyhällä ei ole ollut edes ruokaa monesti.

No just. Kerroppas sitten, miksi monet köyhiin oloihin syntyneet pystyvät kouluttautumaan ja nousemaan ja toiset sääli itseään av- palstalla. Suomessa on tasaisimmat mahdollisuudet ihan kaikille. Joka tyyppi pääsee peruskouluun, saa kirjat ja opetuksen sekä sen ruuan ainakin kerran päivässä.

Määrittele "monet".

Vierailija
62/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä ihan ymmärrä, mistä nämä asenteet ihmisiä kohtaan tulevat. En ole koskaan huomannut, että rahan määrä suoraan korreloisi sitä, miten ihmiset käyttäytyvät toisia kohtaan. Olen nähnyt asiallista ja asiatonta käytöstä kaikissa varallisuusluokissa. Eli mikä tämän ketjun pointti oikeastaan on? Etsitään vain joku nyrkkeilysäkki jollain verukkeella, kun oma elämä ottaa päähän? Olen itse pienipalkkainen ja teen jäätävän raskasta työtä, mutta olen silti samaa mieltä siitä, että sosiaaliturvaa on jo meillä ihan liikaa. Se ei kannusta ihmisiä aikuiseen ja vastuulliseen käyttäytymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin väestötasolla köyhyyteen ja rikkauteen vaikuttaa geenit, joille ei kukaan voi mitään. Älykkäät ja ahkerat menestyvät, tyhmät ja laiskat periyttävät samoja ominaisuuksia lapsilleenkin.

Tulot ja älykkyys ei kerro mitään siitä, onko hyvä ihminen vai ei. Siitä huolimatta kateus viihtyy useammin tyhmemmän päässä, koska älli ei riitä käsittämään, että ne rikkaat ovat myös tehneet jotain saavuttaakseen ja pitääkseen rahansa ja asemansa.

Mahdollisuuksien hyödyntäminen kertoo geeneistä eniten, tästähän on ollut monta uutista jo tästä aiheesta. Vanhempien kasvatuksella ja elinolosuhteilla ei ole mitään merkitystä, kun päästään aikuisikään. Vain älykkyysosamäärällä.

Onkos stetson-menetelmäsi tosiaankin tieteellisesti validi?

Vierailija
64/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pakistanilainen ottaisi riemusta kiljuen vastaan ne koulutus- ym. resurssit mitä täällä annetaan ihmisille ilmaiseksi. Kukaan ei takuulla pohtisi sekuntiakaan kotiolojen ankaruutta tai onko ala ehkä itselle se oikea.

Pitäisiköhän tukityöllistymis- ja muut täällä hassatut rahat siirtää kehitysapuun? Siitä tulisii niin hyvä mielikin.

Vierailija
65/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ot mutta kuinkahan paljon noihin sangen yksinkertaisiin näkemyksiin vaikuttaa ympäristö, joka voi olla pullollaan alaisia, pikkuvaimoja, rakastajia ja muita heistä riippuvaisia mielistelijöitä? Milloin rikkaille on joku (auktoriteetti) viimeksi sanonut esim. että olet tyhmä ja väärässä?

Vierailija
66/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what? Kyllähän se köyhyys Suomessa on pitkälti oma valinta. Täällä on opiskelu ilmaista ja ihan hyvä opintotuki systeemi. Itsestä kiinni on se mitä valitsee.

En kuulu, vaan tavalliseen hyvin koulutettuun ja ihan keskituloisten osaan. Ymmärrän varsin hyvin, että tulotasoni johtuu omista valinnoistani esim asuinpaikan suhteen. Miksi ihmiset eivät kanna vastuuta valinnoistaan? Sairautta ei toki voi valita, mutta onhan ne sairaspäivärahatkin ja eläkkeet isommat jos se palkkataso on ollut isompi.

Köyhyys on siis oma valinta ja siitä pääsisi jos lakkaisi olemasta köyhä? Ostaisi asunnon paremmalta asuinalueelta jne. Jep jep.

Anna köyhälle 1000 e ylimääräistä rahaa (jota ei saa käyttää päivittäiseen elämiseen!) ja kas, hän tuhlaa sen samantien kaikenlaiseen kivaan, jota ei tarvitse. Anna rikkaalle 1000 e ja kas, hän sijoittaa sen. Vuoden kuluttua köyhä on edelleen köyhä, rikkaalla on 1000 e tuottoineen.

Ei kyse ole köyhyydestä tai rikkaudesta, kyse on pitkälti siitä, kykeneekö siirtämään tarpeentyydytystään vai pitääkö kaikki saada heti ja nyt.

Ei se mene noin. Se köyhä ei koskaan elämässään ehkä saanut noita asioita joita taas rikkaalle tuputettiin jo kehtoon. Ihmiset eivät ole samalla lähtöviivalla, tajua tämä.

Rikas on jo ihan kaiken nähnyt ja kokenut ja uteliaisuudet ja tarpeet tyydytetyt lapsesta saakka usein kun taas köyhällä ei ole ollut edes ruokaa monesti.

No just. Kerroppas sitten, miksi monet köyhiin oloihin syntyneet pystyvät kouluttautumaan ja nousemaan ja toiset sääli itseään av- palstalla. Suomessa on tasaisimmat mahdollisuudet ihan kaikille. Joka tyyppi pääsee peruskouluun, saa kirjat ja opetuksen sekä sen ruuan ainakin kerran päivässä.

Kaikki sellaiset joitten puute on ollut ulkoista pelkästään voivat tuurilla selvitä koska on muodostyunut riittävä hoiva aikuisuutta varten, Mutta olet aika typerä jos luulet kaikilla ihmisillä olevan näin elämässään. Olet aika sokea ellet näe ympärilläsi laiminlyötyjä ihmisiä. He eivät pysty koska psyyke ei rakentunut.

Psykopaatti voi tosin rikastua juuri vaurioittensa ansioista. Mutta onko se ihailtavaa? Ei. Ja psykopaattejahan HS kuvaamat rikkaat ovatkin.

Vierailija
67/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen samanlainen tutkimus oli tehty joskus hyväosaisista (siis rakastavat vanhemmat, hyvä tukiverkosto, turvallinen lapsuus, paljon sukua ja läheisiä, saavat paljin apua, isovsnhemmat hoitaa kapsia jne). Ja heillä oli ihan sama asenne huono-osaisiin eli ihmisiin joilla oli huono lapsuus, väkivaltakoti, välit poikki vanhempiin, ei tukiverkostoa, ei sukua ja isovanhempia jne.

Hyväosaiset oli kaikki sitä mieltä että on heisän oma ansio ja heidän hyvyyttä kun heillä on asiat niin hyvin. Ja heidän mielestään huono-osaiset on huonoja ja typeriä ja heidän huono tilanne on täysin heidän oma syy.

Järkyttävää. Kun se lapsi ei voi valita mihin kotiin syntyy. Minä synnyin väkivaltakotiin pahoinpideltäväksi.

Harmi kun en löydä linkkiä, se oli kerran linkattu tänne juurikin tukiverkko-keskustelussa missä rukiverkon omaavat hyväosaiset ilkkuivat ja pilkkasi niitä joilla ei ole apua eikä tukea elämässään.

Kyllä ihminen on julma ja kamala päästessään muiden yläpuolelle, sumenee päässä ja oma ylivertaisuuden luulo puskee pintaan.

Helppoja se on kaikki pistää lapsuuden , vanhempien ja kotiolojen syyksi. Ennen sieltä noustiin, nytten voidaan vaan uhriutua. Kumpi puuttuu sisu vai äly?

Mtä itse vastat omaan kysymykseesi?

Tämänkin ketjun kirjoitusten perusteella osalta näyttää puuttuvan molemmat.

Vierailija
68/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehkä ihan ymmärrä, mistä nämä asenteet ihmisiä kohtaan tulevat. En ole koskaan huomannut, että rahan määrä suoraan korreloisi sitä, miten ihmiset käyttäytyvät toisia kohtaan. Olen nähnyt asiallista ja asiatonta käytöstä kaikissa varallisuusluokissa. Eli mikä tämän ketjun pointti oikeastaan on? Etsitään vain joku nyrkkeilysäkki jollain verukkeella, kun oma elämä ottaa päähän? Olen itse pienipalkkainen ja teen jäätävän raskasta työtä, mutta olen silti samaa mieltä siitä, että sosiaaliturvaa on jo meillä ihan liikaa. Se ei kannusta ihmisiä aikuiseen ja vastuulliseen käyttäytymiseen.

Ethän nosta asumistukea tai lapsilisää?

Vierailija
69/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mielestäsi uskottavampi kun esiinnyt pienipalkkaisena toistelemassa rikkaiden mantroja?

Vierailija
70/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjpismaiset hyvinvointivaltiot rakennettiin oivaltamalla että ylimielinen itsekkyys on tuhon tie. Siitä oli esimerkkejä silloin ja on nyt kaikissa kehitysmaissa joissa superrikkaat despootit näivettävät koko maan tyhmyydellään. Venäjällä esim. on ollut sama aika vuosissa nousta kommunismista kuin suomella sotien jälkeen köyhästä agraarivaltiosta pohjoismaiseksi menestyjäksi 1980-luvulle tultaessa. Venäjällä valittiin hyperrikkaiden moraali, Suomessa hyvinvointivaltio. Suomessa oli 1980-luvulle Nokiaa ja muuta innovastiota, pienillä resursseilla huikeita menestystarinoita. Puhumattakaan Ruotsista jolla ei sotaradituksia, mutta pli köyhä maa vielä 1900-luvun alussa. Venäjä ei vieläkään, kaikkine rikkauksineen ja koulutuksineen ole tuottanut mitään tunnettua brändiä. Koska pienen superrikkaan joukon potentiaali ei koskaan pysty kilpailemaan tasa-arvoisen hhyeiskunnan luovuuspotentiaalia vastaan.

Vierailija
71/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu ei takaa Suomessa työpaikkaa. Opiskelen toista tutkintoa ja kolmatta ammattiani ja teen töitä todella pienellä palkalla. Iän myötä työpaikan löytäminen vain vaikeutuu koska työnantajat haluavat palkata parikympppisen vastavalmistuneen.

Opinnoista on kertynyt myös opintolainaa, nykyään opintolaina on lainapainotteisempaa kuin ennen ja opiskelijalla voi olla niskassaan parinkymmenen tuhannen euron velat joita pahimmillaan joutuu työttömänä makselemaan. Olen käyttänyt opintolainaa velkojeni maksuun ja palkattoman työharjoittelun suorittamiseen liittyviin kuluihin, omalta paikkakunnalta ei löytynyt harjoittelupaikkaa.

Jestas, miten tietämätön olet! Mutta et ole ainoa, jatkuvasti kuulee toistettavan tätä väitettä, vaikka se on täyttä buullshittiä. Itse olen opiskellut yliopistossa 80-luvulla opintolainapainotteisesti, ja lainaan sai valtion takauksen, mutta vanhempani pankkilainalla 60-luvulla ilman valtiontakausta. Koettakaa nyt saada edes perusasiat oikein, jos haluatte puolustaa opintorahaa. 

Vierailija
72/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Moni tuntemani köyhä itseasiassa tienaa ihan ok (2000e kk) ja silti rahat ei ikinä riitä mihinkään.. sitten kun heidän kanssaan viettää aikaa huomaa miten sitä rahaa menee koko ajan kaikkeen hauskaan ja itsensä hemmotteluun. Niin eikai sitä sitten jää. Ja täysin erikseen tästä keskustelusta nyt esim sairaseläkkeelle nuorena joutuneet!

Vierailija
73/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ymmärrettävää, että kyvykkäämpiä ihmisiä raivostuttaa tollot, jotka eivät saa mitään aikaan. Mietipä ap sitä, miten suomalaiset suhtautuvat esim. somal eihin? Sama asia. Koska ovat laiskoja ja elävät sen rikkaita viihavaavan köyheliinin lompakolla (hänen kuvitelmissaan), niin som aleja saa vihata. Kuinkahan moni maahanmuutttokriittinen itseasiassa on nettomaksaja? Kuinka moni heistä saa asumistukea esim. itsekin? Eli loisii muiden varoilla?

Vierailija
74/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muutamalle rikkaalle ukolle joutunut tietysti sanomaan naisena ei ja sitähän nämä himojensa ja ahneutensa halveksittavat orjat eivät sulata. Kiva katsoa kun se kiukkuaa siinä: ettei sulla ole varaa kieltäytyä hänen seksistään , hahah!

Vastaan ettei sulla ole varaa minuun :) Niin se ilme:)!

Äijää suututtaa niin että puhisee kun sanoo ettei sulla ole tarpeeksi rahaa minuun :) hahah! Kun äijä kuvittelee olevansa supermies kun on muutama miljoona jopa. Hellanlettas.

Tällaiset voimafantasiat tällä kertaa.

Vierailija
75/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun kaikki pakkomielteet ovat nimetty mutta rahaan liittyvä pakkomielle ei ole saanut kuin konversio nimityksen korkeintaan. Rahasta voi todella sairastua ja siitä tulla keskiö kaikkeen. Takana on rikkaan ihmisen rakentumattomuus moraalinosalta ja empatiakyvyn.

Joku vaan ottaa itselleen se on nähty kaikissa suvuissa sama homma ja pyrkivät kontrolloimaan ja alistamaan muut sukulaisensa. Tekevät ihan mitä vaan että voittaisivat, jos vaan pystyvät putsaavat kaiken. Ihan surutta.

Vierailija
76/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on tiedetty aina, mutta nyt rikkaiden on se vaikeampi kiistää, kun omatkin myönsivät. Häpeävät itseään ja pelkäävät reaktioita sen verran, etteivät omilla nimillään sentään mouhoa.

Eli ovat tunneköyhyyden lisäksi vielä täysin munattomiakin. Huutelevat vain selän takana.

Vierailija
77/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkitseeko se rikas lisää rahaa?

Vierailija
78/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän nosta asumistukea tai lapsilisää?

En. Toki aika halpa veto sinulta, kun ajattelee, että minä sentään käyn täyspäivätöissä. Sinun pitäisi kohdistaa tuollaiset piikit ihan toisaalle.

Vierailija
79/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo penniäkään mutta en silti minäkään mielelläni umpitollojen kanssa ole. Enkä edes miellä sitä ongelma.

Vierailija
80/994 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin ole ollenkaan, monilla on niin paljon jo kotoa tunnekuormaa ettei mielenkiinto ja energia riitä millään kuin olemiseen. Olet ihan ulalla. Asioitten täytyy olla aika hyvin jos pystyy opiskelemaan vaativalla tasolla ainakin.

Juu. Selitys hän aina löytyy. Joillain on kuule ihan oikeitakin vaikeuksia ja silti yrittävät elämässään eteenpäin.

Sunnuntaaamu ja sinulla on noin paha olo. Mitä teet että pääsisit elämässäsi katkeruuden yli?

Tämähän vaan on teille vätyksille kannustukseksi. Kerroin juuri aikaisemmin kavereistani , jolla oli synnynnäinen sydänvika ja joka silti halusi elää täysillä. Siinä minun mielestäni oikeaa vaikeutta esimerkiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi