Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
181/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sidepaketti 0,80€ ja on toiseksi halvin mitä lähikaupasta löytyy. Halvin muistaakseni jotain 50-60 senttiä. Vaikea kuvitella ettei jollain olisi tuohon kuukaudessa varaa, vaikka niitä paketteja kuluisi useampikin menkkojen aikana.

Mistä kaupasta ja mikä merkki? Montako kappaletta? Että tiedän etsiä.

Vierailija
182/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi. 

Ymmörrän, että pullojen kerääminen vain kärjistetty heitto.

MUTTA, tälläkin palstalla on kirjoitellut paljon ihmisiä, joilla on erittäin tiukkaa. Ei pitäisi olla mahdollista edes kärjistettynä heittona ehdottaa pullojen keräämistä, jotta pystyy hoitamaan kuukautisensa. Terveyskeskuksiin vaikka sidejakelu; tällaisesta ei kenenkään pitäisi joutua kärsimään eikä kuukautisten vuoksi pennejä laskemaan!

Suomessa ei yksinkertaisesti ole kenelläkään niin tiukkaa, ettei riittäisi kahta euroa kuukaudessa siteiden ostoon. Foodiessa halvin on x-tra side 16 kpl 0,95€ tai 14 kpl 0,80€ paketti. Rainbow tamponi super 32 kpl 1,85€. 

Aika paljon tuntuu aikuisilla olevan myös järjen köyhyyttä :(

Mutta miksei nämä nuoret mene juttelemaan vaikka koulun terkkarille, monessa kirjoituksessa olis ollut lasun paikka?

Mä oon vissiin sitten toista ääripäätä. 6.lk tytöllä ei ole menkat alkaneet, mutta nyt pakattiin side mukaan reppuun ja vaihtoaikkareitakin mietin. Pohdittiin mitä sanoa mieslpelle jos haluaa kesken päivän kotiin jne. Täytyypä sanoa myös että sen siteen voi tarvittaessa antaa kaverille ja ottaa kaapista reppuun uuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.

Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.

Tiistaina on tilipäivä, tänään alkaa kuukautiset, tilillä on 0.67€. En minäkään ymmärrä, miksi en osta vajaan parin kympin kuukuppia.

Mutta sulla on varaa ostaa paljon vessapaperia? Tuskin pari ruutua riittää päivän siteeksi. 

Vierailija
184/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sidepaketti 0,80€ ja on toiseksi halvin mitä lähikaupasta löytyy. Halvin muistaakseni jotain 50-60 senttiä. Vaikea kuvitella ettei jollain olisi tuohon kuukaudessa varaa, vaikka niitä paketteja kuluisi useampikin menkkojen aikana.

S-market, Xtra ultraohut normaali side siivekkeillä. 14kpl. Se ainakin on sen 0,80€. Taitaa löytyä myös Prismasta. Ja tuo halvempi esimerkki oli joku vastaava, itse en käytä niin en muista. Muistan vain että tuo käyttämäni Xtra ei ollut se kaikista halvin hyllystä löytyvä side.

Vierailija
185/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko esim. Koulun terkkarilta siteitä jos kävis kysyyn? Jos tosiaan kotoa ei saa rahaa siteisiin. Ainakin kun itse olin aikanaan kouluissa niin joskus jos alkoi menkat kesken koulupäivän niin terkalta sai siteen. 

Vierailija
186/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.

Kai itsekin ymmärrät, että sinun pitää mennä lääkäriin. Runsaat pitkittyneet kuukautiset on oire jostain. Milloin olit viimeksi gynellä?

Menkkani ovat NORMAALIT ja näin gynekin totesi.

Voi ei, sääliksi käy jos kuukautisesi ovat oikeasti tuollaiset :/

Mä tunnen vain yhden naisen, jonka kuukautiset on pitkät ja runsaat, ja sit joitain joilla on kipuja, mut yleisin on et vuoto ei ole kovin runsasta ja kesto alle viikon.

Itselläni kestää 2-4pv ja vuoto niukkaa, ikinä elämässä ei ole tullut ohivuotoja eikä ole myöskään kipuja.

Olen synnyttänyt ja minulla on kuparikierukka.

Vierailija
187/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisko esim. Koulun terkkarilta siteitä jos kävis kysyyn? Jos tosiaan kotoa ei saa rahaa siteisiin. Ainakin kun itse olin aikanaan kouluissa niin joskus jos alkoi menkat kesken koulupäivän niin terkalta sai siteen. 

Ainakin mun 5.-luokkalaiselle oli nyt keväällä terkkarin "kuukautistunnilla" sanottu, että openhuoneessa on siteitä ja niitä voi pyytää keneltä tahansa opelta. Terkka on paikalla kerran viikossa.

Vierailija
188/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlatkaa kestoside.

Niitä pystyy tekemään myös itse.

Kyllä, kirjastoissa on nykyään ompelukoneet, eli ei tarvitse sellaista ostaa.

Kertoisitko vielä missä kirjastossa on ompelukone, minä en ole sellaista koskaan kirjastossa nähnyt. Eikä tiennyt ystävänikään, joka on kirjastonhoitaja

Vierailija
189/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yläasteella terkkarin vessassa sideautomaatti. 

Vierailija
190/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole alle euron sidepakettiin varaa? Ne x-tra siteet on ihan samanlaisia kuin kalliimmat libresset. Ei mitään eroa.

Vierailija
191/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi. 

MUTTA, tälläkin palstalla on kirjoitellut paljon ihmisiä, joilla on erittäin tiukkaa. Ei pitäisi olla mahdollista edes kärjistettynä heittona ehdottaa pullojen keräämistä, jotta pystyy hoitamaan kuukautisensa. Terveyskeskuksiin vaikka sidejakelu; tällaisesta ei kenenkään pitäisi joutua kärsimään eikä kuukautisten vuoksi pennejä laskemaan!

Suomessa ei yksinkertaisesti ole kenelläkään niin tiukkaa, ettei riittäisi kahta euroa kuukaudessa siteiden ostoon. Foodiessa halvin on x-tra side 16 kpl 0,95€ tai 14 kpl 0,80€ paketti. Rainbow tamponi super 32 kpl 1,85€. 

Itse asiassa tarkemmalla katselulla 30 kpl x-tra side 1,15€. https://www.foodie.fi/products/2069

Menkkarättimiehen uusi tuleminen (ties kuinka mones jo tämän ketjun aikana) 😂

Siellä se posket ja haaroväli kuumottaen googlailee sidepakettien hintoja. :)

Mutta eihän se väärin oo. Kuka mistäkin kiksinsä repii, kunhan ei vahingoita muita.

Vierailija
192/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole alle euron sidepakettiin varaa? Ne x-tra siteet on ihan samanlaisia kuin kalliimmat libresset. Ei mitään eroa.

Runsaiden mekkojen kanssa asia ei olenkin yksinkertainen. Imukyvyssä on eroja.

Käytän kuukuppia ja se täytyy 3 tunnissa eli normi yöside ei riitä.

Vierailija
193/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi mielenkiintoista saada vertailuketju siitä, milloin naiset vaihtavat sidettä. Joka tunti vai vasta kun side on täynnä. 

No pahimpana vuotopäivänä on jo täynnä tunnissa, niukimpana päivänä menee hyvin sen välin kun muutenkin käy vessassa eli 5 h.

Mun on vaikea uskoa, että joku pärjää, jos side on täynnä tunnissa.

Ei aina pysty menemään vessaan tunnin välein vaihtamaan.

Mulla oli keskenmenojen aikaan tuota, että tunnissa täynnä. En millään ehtinyt lääkäriin tai sairaalaan ilman että ohi vuosi ja runsaasti. Kun matkaan meni yli tunti. (siis samassa kaupungissa vessasta vastaanotolle parkkeeraamisineen ja varoaikoineen)

Mulla on pahimman vuodon aikaan tamponi plus yöside tunnissa niin täynnä että alkaa jo yli tulla.

Miksi ihmeessä ette mene lääkäriin, vai pidättekö tuota tosiaan normaalina? Ei, jotain voi olla pahasti vialla.

Kun mulla oli vuoto niin pahaa, että ihan tippui lattialle, sain lähetteen keskussairalan gynelle ja jo ennen sitä lääkkeet, joilla vuotoa saatiin hillittyä.

Vierailija
194/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tarkemmalla katselulla 30 kpl x-tra side 1,15€. https://www.foodie.fi/products/2069

Ja paljonko tulee postikuluja päälle?

nimimerkki kaikki ei asu prisman naapurissa

Vierailija
195/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Kukaan ei-köyhä ei voi ymmärtää köyhän asioista ja tilanteesta mitään, mutta köyhät tälläkin palstalla tietävät varakkaiden elämästä ja rahavirroista kaiken...

Vierailija
196/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkkarättimiehen uusi tuleminen (ties kuinka mones jo tämän ketjun aikana) 😂

On omaa typeryyttä, jos mainonnan uhrina ei voi käyttää muita kuin niitä 5e/paketti maksavia siteitä, joissa on niitä kivoja kuviakin kyljessä. Ai juu, ja joskus saa mukana kivan peltirasiankin! <3

Ihan totta? En tiennytkään. Sä olet kyllä tosi hyvin perillä tästä aiheesta, rispektit sinne.

Niin, ne allergiat ja superimukyiset pitkä yösiteet ja tosiaan se anatomiakin... Onko sulla jäänyt huomaamatta, että valmistajatkin ovat tämän lopulta huomanneet ja valmistavat erimuotisia, koska NAISET OVAT YKSILÖITÄ. Tässä kohtaa sulla on nyt aukko sidetietämyksessä, vaikka se varsin kattava näkyy olevankin hintojen osalta.

Vierailija
197/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpissiteissä on myös muita imukykyjä kuin se ohut. Järjestään kuitenkin ovat vähintäänkin 50 senttiä edullisempia kuin alwaysit. Tällä välillä hintahaarukassa on vuokkoset, joiden siteet ovat laadukkaita ja Suomessa valmistettuja. Myös jotkin noista halpismerkeistä tehdään Suomessa. Ihmettelenkin suuresti, että joku vielä käyttää noita kalliita siteitä, kun paljon parempia vaihtoehtoja on. 

Vierailija
198/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S-market, Xtra ultraohut normaali side siivekkeillä. 14kpl. Se ainakin on sen 0,80€. Taitaa löytyä myös Prismasta. Ja tuo halvempi esimerkki oli joku vastaava, itse en käytä niin en muista. Muistan vain että tuo käyttämäni Xtra ei ollut se kaikista halvin hyllystä löytyvä side.

No eihän tuollaiset halpatuotteet köyhälle kelpaa.

Vierailija
199/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paljonko tulee postikuluja päälle?

nimimerkki kaikki ei asu prisman naapurissa

Etkö koskaan käy kaupassa? Tuskin maksavat edes Salessa yli 1,30.

Vierailija
200/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni todella runsaat ja pitkäkestoiset vuodot ja silti x-tran siteet toimivat hyvin. Paremmin kuin Libresset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä