Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
141/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ostatte noin pieniä paketteja ja paljonko ne muka maksavat. Alwaysit ja Libresset 40 kappaleen paketeissa maksavat noin 6 euroa. Miten ihmeessä ne 10 kpl paketit maksaisivat muka saman verran tai enemmän? 

Missä myydään 40 kappaleen paketteja? Siis kuukautissuojia, eikä mitään pikkuhousunsuojia.

Libressen omilla sivuilla pakettikoot näytti olevan 9-16 kpl.

Vierailija
142/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ostatte noin pieniä paketteja ja paljonko ne muka maksavat. Alwaysit ja Libresset 40 kappaleen paketeissa maksavat noin 6 euroa. Miten ihmeessä ne 10 kpl paketit maksaisivat muka saman verran tai enemmän? 

Missä myydään 40 kappaleen paketteja? Siis kuukautissuojia, eikä mitään pikkuhousunsuojia.

No juu, 38 kpl on siinä alwaysin paketissa. Ihan normaalissa marketissa myydään.

Harmillisesti vaan niitä pienimpiä normal-siteitä, maxi-siteitä vaan pikkupaketeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olin varakkaan perheen lapsi mutta toinen vanhempi täys narsisti ja toinen estoinen alistuva hiiri. Menkoista ei puhuttu mitään ja koko naiseus oli tabu.

Kun menkat alkoivat olin hädissäni ja itkien lerroin äidille. Äiti sai raivarit. Huusi että ”voi s**tana nytkö se huoraaminen alkaa, yhtään rättiä en halua nähdä silmissäni ja itse hoidat omat ongelmasi enkä halua tietää niistä mitään”.

en saanut rahaa siteisiin enkä voinut pyytää, kun asiasta puhuminen oli kielletty. Eli vessapaperia, sanomalehteä jne käytin koko nuoruuteni. En saanut viikkorahaa, ja jos jostain sain joskus rahaa noin ostin siteitä paketin joita yritin käyttää pitkään ja pesin välillä.

Jos tuli ohivuoto lakanaan, äiti karjui taas että ”enkö jo sanonut että en tätä huoraamista halua nähdä””!!!. Sispä piti salaa pestä ohivuoto alushousut ja lakanat nytkkipyykissä illlalla muiden mentyä nukkumaan ja kuivattaa ne salaa piilossa.

Äidillä itsellään oli hienot siteer mutta niihin ei ollut asiaa koskea, olivat hänen omassa kaapissa mitä vahti mustasukkaisesti. Lapsensa sitten juoksivat vessapaperitaitoksissa häpeissään.

Joten sanoisin että on myös henkistä kuukautisköyhyyttä. Kun asia on tabu ja lapsi jötetään yksin selviämään asiasta.

Kamalaa.

Siis äitisi oli narsisti ja isäsi estoinen hiiri.

Onneksi tällaiset saadaan nykyään kuriin. Lastensuojelun avulla.

Vierailija
144/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, sanokaas niitä merkkejä sitten, joita te käytätte, niin lasketaan uudestaan. Markettisiteistä kallein kappalehinta näyttäisi olevan Always ultra night 26 senttiä. 30 eurolla saa näitä 115 kpl. Seitsemälle päivälle jaettuna tekisi 16,4 sidettä per päivä eli vaihto koko tänä aikana jatkuvasti alle kahden tunnin välein, myös yöllä. 

Oikeastiko? 

Pelkät side ei minulla riittänyt, lisäksi tarvitsin parina ensimmäisenä vuotopäivänä isoimman imukykyisen tamponin, jota ei meidän kylän kaupoissa edes myyty vaan ne piti hakea 30km päästä kaupungin marketeista. Loppuna viitenä päivänä riitti pienempi tamponi +side.

Niin. Siinä tapauksessa tuskin vaihdoit niitä siteitäkään alle kahden tunnin välein ainakaan niiden ensimmäisten päivien jälkeen? 

Sekö tässä on olleellista miten usein vaihdoin tai en vaihtanut. Minusta on olleellista, että rahaa kului ja naiset ovat erilaisia, uskon hyvin tuon 30€ menon joillakin. Itselläkin varmasti jossain vaiheessa, jos laskee, että tosiaan tamponeja sai hakea kaukaa ja siteistä osa aiheutti kutinaa. Kuukupista kuulin vasta reilu 10v sitten, siinä vaiheessa kuukautiset alkoivat harveta, enkä enää halunnut muuttaa tapojani.

Vierailija
145/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman asian vierestä: köyhän sotaorvon äiti oli niin pelottava ihminen, että se sotaorpo tuli itkemään naapuriin mun mummolle että miksi häneltä tulee verta. Ei uskaltanut äidilleen sanoa.

Mummoni sitten selitti asiat ja auttoi naapurin tyttöä.

Vierailija
146/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että xtran siteet (n.1e) on paljon paremman tuntuisia kuin muoviset ja kenties vielä hajustetut merkkisiteet (n.5e). Tamponitkin ostan pirkkana, pystyn onneksi käyttämään niitä ilman asetinta. Käytän yksien kuukautisten aikana kolmea kokoa. Vaiheet on tiputtelu, niagara, normaali ja tiputtelu. Jos ostan kaikki kerralla, niihin menee se 10e ehkä. Onneksi olen menkkaneurootikko ja mulla on AINA suojia, kylppärissä ja joka laukussa.

Vierailija
147/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju avaa silmiä. Tosiaan siinä, missä minä ostan kaupasta siteitä, silloin kun niille on tarvetta, toinen ostaa niitä silloin, jos niihin on rahaa.

Kouluikäisille tiedoksi, kouluterveydenhoitajalla on siteitä, käykää pyytämässä sieltä. Saatte ainakin koulupäivän ajaksi siteet käyttöön. Lisäksi sidenäytteitä voi tilata kotiin eri valmistajilta.

Vierailija
148/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi mielenkiintoista saada vertailuketju siitä, milloin naiset vaihtavat sidettä. Joka tunti vai vasta kun side on täynnä. 

No pahimpana vuotopäivänä on jo täynnä tunnissa, niukimpana päivänä menee hyvin sen välin kun muutenkin käy vessassa eli 5 h.

Mun on vaikea uskoa, että joku pärjää, jos side on täynnä tunnissa.

Ei aina pysty menemään vessaan tunnin välein vaihtamaan.

Mulla oli keskenmenojen aikaan tuota, että tunnissa täynnä. En millään ehtinyt lääkäriin tai sairaalaan ilman että ohi vuosi ja runsaasti. Kun matkaan meni yli tunti. (siis samassa kaupungissa vessasta vastaanotolle parkkeeraamisineen ja varoaikoineen)

Vierailija
149/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.

Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.

Tiistaina on tilipäivä, tänään alkaa kuukautiset, tilillä on 0.67€. En minäkään ymmärrä, miksi en osta vajaan parin kympin kuukuppia.

Tiistaina tilipäivä? Ei siis maanantai, joka on toimeentulotuen maksupäivä? Käyt töissä ja sinulla on joka kuukausi kuukautiset, muttet osta suojia ajoissa?

Osapäivä- ja pätkätyöläisellä kuukausipalkka ei välttämättä ole juuri toimeentulotukea isompi. 

Vierailija
150/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.

Ja tuohon vielä paketti särkylääkkeitä päälle.

Vierailija
151/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla halpissiteet vuosivat aina ohi. Luulin sen olevan normaalia, kunnes ostin kunnon siteitä. Enää ei ole ohivuotoja. Ja minulle riittää yksi pakkaus, joten kyse ei ollut runsaista kuukautisista.

Vierailija
152/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi mielenkiintoista saada vertailuketju siitä, milloin naiset vaihtavat sidettä. Joka tunti vai vasta kun side on täynnä. 

No pahimpana vuotopäivänä on jo täynnä tunnissa, niukimpana päivänä menee hyvin sen välin kun muutenkin käy vessassa eli 5 h.

Mun on vaikea uskoa, että joku pärjää, jos side on täynnä tunnissa.

Ei aina pysty menemään vessaan tunnin välein vaihtamaan.

Mulla oli keskenmenojen aikaan tuota, että tunnissa täynnä. En millään ehtinyt lääkäriin tai sairaalaan ilman että ohi vuosi ja runsaasti. Kun matkaan meni yli tunti. (siis samassa kaupungissa vessasta vastaanotolle parkkeeraamisineen ja varoaikoineen)

Mulla on pahimman vuodon aikaan tamponi plus yöside tunnissa niin täynnä että alkaa jo yli tulla.

Vierailija
153/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3-4 tunnin välein vaihdan päivällä, yöllä onneksi vuoto niukempaa ja yön (6-7h) pärjää yhdellä. Aamulla tietysti heti herätessä seitsemän aikaan. seuraavan kerran lounaan yhteydessä 10-11 välillä, iltapäivällä töissä, töistä kotiin päästyä viiden aikaan, illalla ehkä kahdeksan aikaan ja vielä kerran ennen juuri nukkumaanmenoa. Voi olla useammin ekana kovana vuotopäivänä ja harvemmin viimeisinä päivinä jolloin vuotoa on vähemmän. Käsittääkseni tämä on ihan normaalia?

Luulin että kuukuppi-ihmisten valitus haisevista siteistä on vain ilkeilyä ihmisiä kohtaan jotka eivät pysty tai halua käyttää kuppia, mutta ehkä he ovat aiemmin menneet päivän yhdellä tai kahdella siteellä, taatusti haisee silloin. 

Vierailija
154/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä yhtä vänkääjää jolla yksi sidepaketti riittää kuulautisiin ja jää ylikin vielä.

Mulle menee 4-5 pakattia ja se on NORMAALIA. Erittäin isolla osalla naisista on RUNSAAT MENKAT. Se voi johtua synnytyksistä, alhaisesta ferritiinistä, tai on suvussa perinnöllistä niinkuin omassa suvussa.

Normaalimpaa on että menkat kestää 5-8 pv kuin 1-2. Mulla menee yksiin menkkoihin se 25-30eur.

Hohhoijaa. Vaikka menkat voisivat kestää normaalisti sen 7 päivää, harvempi nainen vuotaa niistä ihan jokaisen päivän kuin niagara, että side pitää vaihtaa tunnin välein. Se ei todellakaan ole normaalia. 30 eurolla saat noin 7 pakettia siteitä. Paketissa on parikymmentä sidettä. Väitätkö todella, että on normaali vuodon määrä, jos siteitä menee päivässä 20 jokaisen 7 päivän ajan? 

30 eurolla saa 30 pakettia siteitä. Tai 60, jos joku niitä tosissaan 50 sentillä paketti löytää. Ei oo pakko ostaa libresseä tai alwaysia, rainbowt sun muut on nykyään ihan kelpoja.

Monet halvimmat siteet ovat ihan sysipskoja, eivät ime mitään vaan ohivuodot ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Lisäksi monissa kuukautissuojissa käytetään allergisoivia aineita, joten sopivan merkin löydettyäni en todellakaan pysty vaihtamaan halvempaan vaan hintaan katsomatta on pakko käyttää sitä mikä ei aiheuta oireita. Mutta miehen on varmaan hyvin vaikea tajuta tällaisia asioita ja näin ollen on helppo länkytellä menemään.

Enpä oo huomannut että ois yhtään sen paskempia kuin kalliimmatkaan merkit. Ja mulla on ollu niin runsaat menkat, että oon saanu niihin lääkityksen.

Vierailija
155/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaa kestoside.

Niitä pystyy tekemään myös itse.

Kyllä, kirjastoissa on nykyään ompelukoneet, eli ei tarvitse sellaista ostaa.

Vierailija
156/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olin varakkaan perheen lapsi mutta toinen vanhempi täys narsisti ja toinen estoinen alistuva hiiri. Menkoista ei puhuttu mitään ja koko naiseus oli tabu.

Kun menkat alkoivat olin hädissäni ja itkien lerroin äidille. Äiti sai raivarit. Huusi että ”voi s**tana nytkö se huoraaminen alkaa, yhtään rättiä en halua nähdä silmissäni ja itse hoidat omat ongelmasi enkä halua tietää niistä mitään”.

en saanut rahaa siteisiin enkä voinut pyytää, kun asiasta puhuminen oli kielletty. Eli vessapaperia, sanomalehteä jne käytin koko nuoruuteni. En saanut viikkorahaa, ja jos jostain sain joskus rahaa noin ostin siteitä paketin joita yritin käyttää pitkään ja pesin välillä.

Jos tuli ohivuoto lakanaan, äiti karjui taas että ”enkö jo sanonut että en tätä huoraamista halua nähdä””!!!. Sispä piti salaa pestä ohivuoto alushousut ja lakanat nytkkipyykissä illlalla muiden mentyä nukkumaan ja kuivattaa ne salaa piilossa.

Äidillä itsellään oli hienot siteer mutta niihin ei ollut asiaa koskea, olivat hänen omassa kaapissa mitä vahti mustasukkaisesti. Lapsensa sitten juoksivat vessapaperitaitoksissa häpeissään.

Joten sanoisin että on myös henkistä kuukautisköyhyyttä. Kun asia on tabu ja lapsi jötetään yksin selviämään asiasta.

Provo, miehen kirjoittama.

Vierailija
157/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Tarkoitatko kuitenkin 10-15 euron edestä sidepaketteja kuussa? Eihän yksi paketti kestä kuin pari päivää jos on yhtään runsaammat kuukautiset...

Vierailija
158/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on rahat todella vähissä, mutta onneksi olen ostanut kuukautiskupin, kuukautissieniä ja kangassiteitä silloin kun olin varakkaampi. Yleensä käytän jonkin verran myös kertakäyttöisiä siteitä ja tamponeja, koska ne sopivat paremmin tiettyihin tilanteisiin. Halvimmat sidepaketit maksavat vain euron, joten voin hyvinkin ostaa niitä joskus. Tamponit ovat kieltämättä kalliita, jos ei halua ostaa kaikkein halvimpia tamponeja jotka ovat tosi huonoja.

Vierailija
159/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlatkaa kestoside.

Niitä pystyy tekemään myös itse.

Kyllä, kirjastoissa on nykyään ompelukoneet, eli ei tarvitse sellaista ostaa.

Millähän rahalla ihminen, jolla on tuskin varaa siteisiin, ostaa kaikki kankaat ja muut materiaalit kestositeisiin? Ja ai niin se ompelukonekin pitäisi vielä olla.

Vierailija
160/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sidepakettiin 4 e? Niitähän saa nykyään eurolla paketin.

Riippuu paikkakunnasta. Isoissa kaupungeissa halvempia kuin pienillä paikkakunnilla. Euron paketissa on esim. 8 isoa tai yösidettä. 4 euron paketissa siteitä on enemmän. Usein se iso pakkaus tulee edullisemmaksi, mutta ei aina. Kappalehintoja kannattaa vertailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi