Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia
https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…
Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi.
Ymmörrän, että pullojen kerääminen vain kärjistetty heitto.
MUTTA, tälläkin palstalla on kirjoitellut paljon ihmisiä, joilla on erittäin tiukkaa. Ei pitäisi olla mahdollista edes kärjistettynä heittona ehdottaa pullojen keräämistä, jotta pystyy hoitamaan kuukautisensa. Terveyskeskuksiin vaikka sidejakelu; tällaisesta ei kenenkään pitäisi joutua kärsimään eikä kuukautisten vuoksi pennejä laskemaan!Suomessa ei yksinkertaisesti ole kenelläkään niin tiukkaa, ettei riittäisi kahta euroa kuukaudessa siteiden ostoon. Foodiessa halvin on x-tra side 16 kpl 0,95€ tai 14 kpl 0,80€ paketti. Rainbow tamponi super 32 kpl 1,85€.
Itse asiassa tarkemmalla katselulla 30 kpl x-tra side 1,15€. https://www.foodie.fi/products/2069
Menkkarättimiehen uusi tuleminen (ties kuinka mones jo tämän ketjun aikana) 😂
On omaa typeryyttä, jos mainonnan uhrina ei voi käyttää muita kuin niitä 5e/paketti maksavia siteitä, joissa on niitä kivoja kuviakin kyljessä. Ai juu, ja joskus saa mukana kivan peltirasiankin! <3
Ihan totta? En tiennytkään. Sä olet kyllä tosi hyvin perillä tästä aiheesta, rispektit sinne.
Niin, ne allergiat ja superimukyiset pitkä yösiteet ja tosiaan se anatomiakin... Onko sulla jäänyt huomaamatta, että valmistajatkin ovat tämän lopulta huomanneet ja valmistavat erimuotisia, koska NAISET OVAT YKSILÖITÄ. Tässä kohtaa sulla on nyt aukko sidetietämyksessä, vaikka se varsin kattava näkyy olevankin hintojen osalta.
Juu, maailmassa on 3,5 miljardia naista ja jokaiselle heistä on oma siteensä. Eiku... Sä olet ottanut markkinaMIESTEN höpinät hieman liian tosissasi.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlatkaa kestoside.
Niitä pystyy tekemään myös itse.
Kyllä, kirjastoissa on nykyään ompelukoneet, eli ei tarvitse sellaista ostaa.
Kertoisitko vielä missä kirjastossa on ompelukone, minä en ole sellaista koskaan kirjastossa nähnyt. Eikä tiennyt ystävänikään, joka on kirjastonhoitaja
En ole itse nähnyt koneita muualla kuin Oodissa Helsingissä. Meillä kirjastossa on kirjoja, lehtiä ja cd-levyjä sekä dvd-levyjä.
itse olen ollut aina köyhä, on ollut työttömyyttä, yh:na olemista jne., mutta ei ole koskaan ollut rahasta kiinni ettenkö sidepakettia saisi kaupasta ostettua... taas jotain femakkoulinaa tämäkin
ja jos on noin huonosti asiat niin sitten varmaan kannattaa toimeentulotukea hakea tai muuta apua, linkin takana olevakin teki kolmea työtä jossain vaiheessa, mutta silti ei ollut varaa kuukautissuojiin? haloo hei, kuka hullu uskoo tuota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi mielenkiintoista saada vertailuketju siitä, milloin naiset vaihtavat sidettä. Joka tunti vai vasta kun side on täynnä.
No pahimpana vuotopäivänä on jo täynnä tunnissa, niukimpana päivänä menee hyvin sen välin kun muutenkin käy vessassa eli 5 h.
Mun on vaikea uskoa, että joku pärjää, jos side on täynnä tunnissa.
Ei aina pysty menemään vessaan tunnin välein vaihtamaan.
Mulla oli keskenmenojen aikaan tuota, että tunnissa täynnä. En millään ehtinyt lääkäriin tai sairaalaan ilman että ohi vuosi ja runsaasti. Kun matkaan meni yli tunti. (siis samassa kaupungissa vessasta vastaanotolle parkkeeraamisineen ja varoaikoineen)
Mulla on pahimman vuodon aikaan tamponi plus yöside tunnissa niin täynnä että alkaa jo yli tulla.
Jos pahimpina menkkapäivinä side täyttyy tunnissa, se ei vielä todista, että seitsemän päivää vaihdat sen siteen tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
itse olen ollut aina köyhä, on ollut työttömyyttä, yh:na olemista jne., mutta ei ole koskaan ollut rahasta kiinni ettenkö sidepakettia saisi kaupasta ostettua... taas jotain femakkoulinaa tämäkin
ja jos on noin huonosti asiat niin sitten varmaan kannattaa toimeentulotukea hakea tai muuta apua, linkin takana olevakin teki kolmea työtä jossain vaiheessa, mutta silti ei ollut varaa kuukautissuojiin? haloo hei, kuka hullu uskoo tuota
Luetko edes ketjua ennen kuin ilkeilet? Miten nämä 12-vuotiaat hakevat toimeentulotukea itselleen?
ainiin ja toki pillereitä kannattaa kokeilla jos vuodot on kovat, itsekin hankin pillerit eikä kunnollisia menkkoja ole ollut vuosiin ja nehän saa ilmaiseksi jos on toimeentulotuen alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi.
MUTTA, tälläkin palstalla on kirjoitellut paljon ihmisiä, joilla on erittäin tiukkaa. Ei pitäisi olla mahdollista edes kärjistettynä heittona ehdottaa pullojen keräämistä, jotta pystyy hoitamaan kuukautisensa. Terveyskeskuksiin vaikka sidejakelu; tällaisesta ei kenenkään pitäisi joutua kärsimään eikä kuukautisten vuoksi pennejä laskemaan!Suomessa ei yksinkertaisesti ole kenelläkään niin tiukkaa, ettei riittäisi kahta euroa kuukaudessa siteiden ostoon. Foodiessa halvin on x-tra side 16 kpl 0,95€ tai 14 kpl 0,80€ paketti. Rainbow tamponi super 32 kpl 1,85€.
Itse asiassa tarkemmalla katselulla 30 kpl x-tra side 1,15€. https://www.foodie.fi/products/2069
On omaa typeryyttä, jos mainonnan uhrina ei voi käyttää muita kuin niitä 5e/paketti maksavia siteitä, joissa on niitä kivoja kuviakin kyljessä. Ai juu, ja joskus saa mukana kivan peltirasiankin! <3
Ihan totta? En tiennytkään. Sä olet kyllä tosi hyvin perillä tästä aiheesta, rispektit sinne.
Niin, ne allergiat ja superimukyiset pitkä yösiteet ja tosiaan se anatomiakin... Onko sulla jäänyt huomaamatta, että valmistajatkin ovat tämän lopulta huomanneet ja valmistavat erimuotisia, koska NAISET OVAT YKSILÖITÄ. Tässä kohtaa sulla on nyt aukko sidetietämyksessä, vaikka se varsin kattava näkyy olevankin hintojen osalta.
Juu, maailmassa on 3,5 miljardia naista ja jokaiselle heistä on oma siteensä. Eiku... Sä olet ottanut markkinaMIESTEN höpinät hieman liian tosissasi.
Eri
Ziisus, en ollut tajunnutkaan, että mun ohivuodot ja allergiat olivatkin vain markkinaMIESTEN höpinöitä! Ihanaa, kiitos kun valaisit asiaa, nytpä menen heti lähimarkettiin ja ostan halvinta halpismerkkiä! Totta kai se mullekin käy kun kerran niin sanot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä se posket ja haaroväli kuumottaen googlailee sidepakettien hintoja. :)
Mutta eihän se väärin oo. Kuka mistäkin kiksinsä repii, kunhan ei vahingoita muita.
Eli se, että oikeasti miettii faktoja eikä ihan heti usko av-mamman hölynpölyarvioita, se tarkoittaa että on mies?
Miksi on niin vaikeaa puhua faktoista ja väärin kritosoida liioiteltuja kommentteja? Onko menkat joku tabu, joista ei saa puhua faktapohjalta?
Ja ihan nainen olen, vaikka kykenenkin loogiseen ajatteluun ja argumentointiin.
Kun menkkani alkoivat 11 vuotiaana, oli tarjolla joko libressejä tai allwaysseja. Tai ainakin vain näitä äitini toi kokeiltavaksi. Valitsin käyttöön allwayssin siteet. Niihin tottuneena käytin niitä seuraavat 20 vuotta, kunnes taloutemme rahatilanne romahti. Oli pakko pihistää ihan kaikesta. Järkytyin huomatessani miten paljon halvempiakin siteitä on tarjolla ja ihan yhtä hyviä. Olin siis vuosi tolkulla maksanut ihan omaa typeryyttäni suuria summia pelkästä merkistä. Tämän saman huomasin pätevän moneen muuhunkin käyttämääni tuotteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon tuntuu aikuisilla olevan myös järjen köyhyyttä :(
Mutta miksei nämä nuoret mene juttelemaan vaikka koulun terkkarille, monessa kirjoituksessa olis ollut lasun paikka?Mä oon vissiin sitten toista ääripäätä. 6.lk tytöllä ei ole menkat alkaneet, mutta nyt pakattiin side mukaan reppuun ja vaihtoaikkareitakin mietin. Pohdittiin mitä sanoa mieslpelle jos haluaa kesken päivän kotiin jne. Täytyypä sanoa myös että sen siteen voi tarvittaessa antaa kaverille ja ottaa kaapista reppuun uuden.
Ennen vanhaan ei lasuja ollut olemassakaan. Olen 70-luvulla syntynyt ja samanlainen kohtelu oli minullakin (haukuttiin huoraksi ja huudettiin että raskaaksi et sitten tule, äpäriä ei hoideta). Joillekin sen ajan äideille menkat olivat aivan sairaalloisen vihan ja raivon herättävä asia.
Silloin ei terkalla ollut mitään siteitä mitä jaetaan, kävin joskus kysymässäkin. Kotoa en saanut rahaa, siteitä ei kotoa ostettu/annettu joten minäkin käytin paperi/riepuviritelmiä. Välillä OIKEASTI keräsin pulloja että sain joskus sidepaketin ostettua. Esim 80-90 luvuilla ne oli oikeasti vielä kallita, ei ollut samanlaisia halpismerkkejä kuin nyt.
Äitini ei koskaan neuvonut tai opastanut mitään. Eikä puhunut mistään muutenkaan.
Ei tuollaisista mitään lasuka tehty vaikka nykymittakaavalla tehtäisiin. Muistan hyvin että tuolloin sosiaalitoimi oli kiinnostunut vain juopoista (ajateltiin että vain juopot on huonoja vanhempia) ja sitten toinen painopiste oli silmälasi- ja vaateavustuslaput, joita koulussa jaettiin köyhille lapsille.
Lapsia hakattiin ihan surutta (minuakin) ja kaikki naapurir kuuli kyllä. Eikä mitään lasuja tehty todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi mielenkiintoista saada vertailuketju siitä, milloin naiset vaihtavat sidettä. Joka tunti vai vasta kun side on täynnä.
No pahimpana vuotopäivänä on jo täynnä tunnissa, niukimpana päivänä menee hyvin sen välin kun muutenkin käy vessassa eli 5 h.
Mulla oli keskenmenojen aikaan tuota, että tunnissa täynnä. En millään ehtinyt lääkäriin tai sairaalaan ilman että ohi vuosi ja runsaasti. Kun matkaan meni yli tunti. (siis samassa kaupungissa vessasta vastaanotolle parkkeeraamisineen ja varoaikoineen)
Mulla on pahimman vuodon aikaan tamponi plus yöside tunnissa niin täynnä että alkaa jo yli tulla.
Jos pahimpina menkkapäivinä side täyttyy tunnissa, se ei vielä todista, että seitsemän päivää vaihdat sen siteen tunnin välein.
Nyt kyllä alkaa jo vähitellen kiinnostaa, mikä ihme on sun ongelma. Ihanko oikeasti tämä asia on niin kiinnostava ja vaikea, että pitää senteistä ja tunneista jauhaa jauhamasta päästyäkin? Eikö järkeen millään mahdu, että toisilla on runsaammat kuukautiset ilman että on mitään lääkitystä kaipaavaa tautia, joillekin ei se lääkitys edes sovi, joillakin on allergioita ja - ihan tosi kuule - naiset ovat myös anatomialtaan erilaisia.
-eri, ihan uusi ketjussa ja aika ällikällä lyöty tästä keskustelun tasosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetko edes ketjua ennen kuin ilkeilet? Miten nämä 12-vuotiaat hakevat toimeentulotukea itselleen?
Silloin ei ole kyse köyhyydestä vaan huonosta vanhemmuudesta. Mikä tässä nyt on vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.
En tiedä suomen verotuksesta mutta asuinmaassani paketti siteitä maksaa 80 senttiä. Iso paketti tamponeja (32-40kpl) 1,20e. Nuo hinnat on mun mielestä hyväksyttäviä mutta 4 euroa sidepaketista on jo kohtuutonta. Mistäköhän nämä hintaerot johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei ole kyse köyhyydestä vaan huonosta vanhemmuudesta. Mikä tässä nyt on vaikeaa?
No se että niitä 12 vuotiaita pitäisi auttaa. Jos omat vanhemmat ei auta niin jonkun muun tahon tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä se posket ja haaroväli kuumottaen googlailee sidepakettien hintoja. :)
Mutta eihän se väärin oo. Kuka mistäkin kiksinsä repii, kunhan ei vahingoita muita.
Eli se, että oikeasti miettii faktoja eikä ihan heti usko av-mamman hölynpölyarvioita, se tarkoittaa että on mies?
Miksi on niin vaikeaa puhua faktoista ja väärin kritosoida liioiteltuja kommentteja? Onko menkat joku tabu, joista ei saa puhua faktapohjalta?
Ja ihan nainen olen, vaikka kykenenkin loogiseen ajatteluun ja argumentointiin.
Joojoo, totta kai. :) Jatka toki googlettelua, meneehän se kaunis syyskesän päivä rattoisasti niinkin. Sidepakettien vertailu on varmaan tosi kiintoisaa ja palkitsevaa. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.
En tiedä suomen verotuksesta mutta asuinmaassani paketti siteitä maksaa 80 senttiä. Iso paketti tamponeja (32-40kpl) 1,20e. Nuo hinnat on mun mielestä hyväksyttäviä mutta 4 euroa sidepaketista on jo kohtuutonta. Mistäköhän nämä hintaerot johtuu?
Suomessa vaan on kallista. Päiväside 4,30e ja yöside 5,20e. Näitä pari pakettia kumpaistakin (yölläkin pitää vaihtaa sidettä) ja äkkiä on parikymppiä mennyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä alkaa jo vähitellen kiinnostaa, mikä ihme on sun ongelma. Ihanko oikeasti tämä asia on niin kiinnostava ja vaikea, että pitää senteistä ja tunneista jauhaa jauhamasta päästyäkin? Eikö järkeen millään mahdu, että toisilla on runsaammat kuukautiset ilman että on mitään lääkitystä kaipaavaa tautia, joillekin ei se lääkitys edes sovi, joillakin on allergioita ja - ihan tosi kuule - naiset ovat myös anatomialtaan erilaisia.
-eri, ihan uusi ketjussa ja aika ällikällä lyöty tästä keskustelun tasosta
Tuo jankuttaja on selvästi mt-ongelma ja pakkomielteinen. Vain hänen niukat menkat on normaalit, muilla epänormaalit ja käskee lääkäriin.
Kuulautisvuitoa vähentävä lääke mitä lääkäri määrää, aiheuttaa aivohalvauksia (riski suurenee rajusti). Kierukka ei köy kaikille, esim minulle. Joten mieluummin elossa ja 8pv menkat kuin kuollut aivohalvaukseen lääkkeen takia...
Vierailija kirjoitti:
ainiin ja toki pillereitä kannattaa kokeilla jos vuodot on kovat, itsekin hankin pillerit eikä kunnollisia menkkoja ole ollut vuosiin ja nehän saa ilmaiseksi jos on toimeentulotuen alla.
Ei sovi kaikille. Enkä ensimmäisenä olisi kyllä itseeni hormoneja tuuppaamassa, vaikka sopisivatkin. Oma henkikulta, terveys ja mieliala ovat mulle tärkeämpiä kuin se, että joudun kokemaan ajoittaista epämukavuutta ja rahaa menee enemmän kuin jollain muulla. Onneksi mulla on varaa, sääliksi käy ne, joilla ei ole.
Tietäisittepä millaisia perheitä tänäkin päivänä on ja miten niissä kohdellaan lapsia. Nuo 80-luvin huorittelu- ja vessapperitarinat ovat totisinta totta monelle lapselle tänäkin päivänä. Hyväosainen menee vain helposti kuplaan ja luulee että muillakin on asiat hyvin.
T. Perhetyön alalla oleva
Mulla nuorempana vuosi kolme ensimmäistä päivää niin paljon, että koulussa joka tunnin jälkeen oli pakko vaihtaa side. Öisin heräsin vaihtamaan yösiteen 3-4 kertaa pari ensimmäistä yötä. Yleensä side oli vaihtamaan mennessä jo aivan ääriään myöten täynnä, lotisi vaan kävellessä, ja siivekkeetkin olivat imeytyneet täyteen. Piti kääriä varovasti ettei vahingossa purista sieltä tavaraa ulos.
Tuo loppui kun sitten parikymppisenä aloitin e-pillerit/ehkäisyrenkaan, vuodon määrä väheni. Pillereitä söin lähes 15 vuotta, kunnes vaihdoin hormonikierukkaan, kun sen vihdoin synnyttämätönkin nainen sai. Kierukallakaan kuukautiset eivät loppuneet kokonaan, vaan tuhrii nyt 5-10 päivää 2-6 viikon välein.
Kokeilin kuukuppia jossain kohtaa, mutta se alkoi kuukausi kuukaudelta aiheuttamaan pahenevia vatsakipuja, kunnes en voinut enää edes seistä suorassa, joten lopetin kupin käytön. Sitten tosiaan tulikin ehkäisyrengas, jonka kanssa en olisi voinutkaan kuppia käyttää, kun kuukautiset alkoivat vasta 7 päivän tauon jälkeen, jo uuden renkaan laitettuani.
Kun sitten vaihdoin kierukkaan, hankin uuden kupin. Matalamman kuin edellisen, ja pehmeämmän. Sitä pystyn käyttämään, kunhan olen erittäin tarkkana asettamisen kanssa. Kuppi tulee asettaa niin alas, että sen pohjan tuntee sormella työntämättä sormea sisään. Muuten vatsakivut alkavat taas, ilmeisesti painaa johonkin pahasti. Nyt vaan ongelmana on se, että vuoto on niin niukkaa, että kupin käyttäminen tuntuu hirveän hankalalta hyötyyn nähden.
Mulla ei siis ole ollut ongelmaa saada suojia nuorenakaan, mutta ymmärrän hyvin sen, ettei tämä asia ole kaikille niin helppo ja yksinkertainen. Kyllä ne siteet opiskelijan budjetissa tuntuivat, vaikka vuoto pillereillä olikin jo inhimillisellä tasolla. Kupinkaan käyttäminen ei ollut lainkaan niin yksinkertainen asia, kuin esim. siskolleni.