Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
501/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olin varakkaan perheen lapsi mutta toinen vanhempi täys narsisti ja toinen estoinen alistuva hiiri. Menkoista ei puhuttu mitään ja koko naiseus oli tabu.

Kun menkat alkoivat olin hädissäni ja itkien lerroin äidille. Äiti sai raivarit. Huusi että ”voi s**tana nytkö se huoraaminen alkaa, yhtään rättiä en halua nähdä silmissäni ja itse hoidat omat ongelmasi enkä halua tietää niistä mitään”.

en saanut rahaa siteisiin enkä voinut pyytää, kun asiasta puhuminen oli kielletty. Eli vessapaperia, sanomalehteä jne käytin koko nuoruuteni. En saanut viikkorahaa, ja jos jostain sain joskus rahaa noin ostin siteitä paketin joita yritin käyttää pitkään ja pesin välillä.

Jos tuli ohivuoto lakanaan, äiti karjui taas että ”enkö jo sanonut että en tätä huoraamista halua nähdä””!!!. Sispä piti salaa pestä ohivuoto alushousut ja lakanat nytkkipyykissä illlalla muiden mentyä nukkumaan ja kuivattaa ne salaa piilossa.

Äidillä itsellään oli hienot siteer mutta niihin ei ollut asiaa koskea, olivat hänen omassa kaapissa mitä vahti mustasukkaisesti. Lapsensa sitten juoksivat vessapaperitaitoksissa häpeissään.

Joten sanoisin että on myös henkistä kuukautisköyhyyttä. Kun asia on tabu ja lapsi jötetään yksin selviämään asiasta.

Minulla on äitipuoli, jolla on joitakin narsistisia ja sadistisia piirteitä. Meilläkään ei puhuttu kuukautisista tai muista niihin liittyvistä asioista muutoin, kun haukkumalla minua hu*raksi, koska näytin siltä, koska seurustelin kahden pojan kanssa vuoden aikana, koska vaihdoin särkylääkkeet e-pillereihin siksi, ettei äitipuoli voisi tarkoituksella pantata särkylääkkeitä menkkojen aikaan jolloin kärsin kovista kivuista (panttasi särkylääkkeitä ihan tarkoituksella).

Sanomattakin selvää, että kuukautissiteitä ei minulle ostettu, asia oli tabu ja koska huoritteluni alkoi jo ala-asteella, en kehannut asiasta kenellekään sanoa. Äitipuoli piilotti omat siteensä, kun huomasi, että käytän niitä. Useita kertoja menin koko menkkojen ajan yhdellä-kahdella siteellä tunkien vessapaperia alushousuihin lisäksi. Jatkoin tätä vielä aikuisenakin, kunnes tajusin, että ei mun tartte. Voin olla mahdollisimman puhdas ja vaihtaa siteen vaikka joka vessakäynnillä jos haluan.

Vierailija
502/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, en ole koskaan ajatellut että jotkut joutuvat tästäkin kärsimään :( Jos on ompelukone ( niitähän on vaikka kirjastoissa pk-seudulla) voi tehdä niitä kestositeitä ( materiaaleja voi pyytää vaikka fb kirpparilla ilmaiseksi, vaikka muutama vauvan kestovaippa ja purkaa niistä). Vitsi kun ihmiset uskaltaisi pyytää apua, mutta ymmärrän hyvin että teinit ei varminkaa uskalla puhua näistä. Multa on menossa roskiin 2 kuukuppia , ei tykkään käyttää niitä, ovat olleet pari vuotta käyttämättä , ja keittämällä ne voisi desinfioida, vaikkei niissä nyt mitään enään eläkkään. Voisin ne lahjoittaa jollekin, mutta miten? Ei niitä voi oikein kirppiksellekään viedä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaa että vielä nykyäänkin on tuollaista.

Itselläni alkoi menkat kesällä 1972.

Olin 12- vuotias tuolloin. Perheeni oli helluntailainen ja kuukautiset olivat tietenkin naiselle häpeäksi ja asiasta ei puhuttu.

Äitini piti vain kerran ankaran luennon aiheesta huomattuaan että kuukautiseni olivat alkaneet ( veritahraiset alushousut pyykiddä) kuinka menkat ovat asia joka pidetään miehiltä salassa, nyt olet "täysi nainen " ja miehille ei pidä aiheuttaa "kiusauksia"yms.

Yhden, paperiin käärittynä sidepaketin hän osti, se löytyi vaatekaapista ihan. Seuraavassa kuussa eikä myöhemminkään yhtäkään enää.

Olimme köyhiä, rahaa ei juuri saanut koskaan. Housujen haarat olivat joka kuukausi veressä. Joskus jopa tuoliin jäi koulussa veritahraiset. Käytin vessapaperia, sitä täytyi ottaa koulusta , koska kotona käytettiin sanomalehtiä!

Mitä ajatteli hurskas äiti, kun osti vain ns. aloituspaketin, eikä sen koommin huolehtinut asiasta millään lailla!!

Joskus oli sattumalta rahaa, mutta häpeä esti ostamasta siteitä. Muistan kuinka kiersin kauppaa ja odotin tilaisuutta ettei olisi ollut muita asiakkaita , tai ainakaan miehiä ei olisi ollut kaupassa.Tälläistä tilaisuutta ei tullut ja siteet jäivät ostamatta.

Vierailija
504/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koittanut siirtyä kuukuppiin, ei oikein suju. Se vuotaa, tuntuu että on sattumaa saako sen oikein paikalleen. Lisäksi tuntuu ahdistavalta työntää sinne iso muovihärpäke ja tekee jopa vähän kipeää. Pidän tamponeista paljon enemmän.

Vierailija
505/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut teininä varaa vaippoihin. Paperista tein niitä. Aika näppärä minusta tuli niiden tekemisessä. Vaikka vuodot oli runsaita ei koskaan päässyt tapahtumaan vahinkoa.

Vierailija
506/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen yksi näistä jolle äiti raivosi ja huusi kuulautisten alkamisesta eikä ostanut yhtään sidettä, ei puhunut hygieniasta, ei antanut rahaa siteisiin, ja halusi teeskennellä ettei asiasta tiedä mitään.

Näköjään muillakin samanlaista. En vaan voi käsittää mitä tällaisen paskaäidin aivoissa liikkuu. Eikö se YHTÄÄN miettinyt että miten se lapsi siteet hankkii kun ei ole rahaa annettu? Ja että miten voi ylipäätään jättää koko asian lapsen harteille? Että lapsi itse selvitköön vuotojen ja kipujen ym kanssa. Meillä tästä asiasta ei saanut edes puhua. Siis en saanut kysyä tai ottaa asiaa esille.

Väkisin tulee mieleen että itsekäs äiti oman elämänsä helppouden takia ”unohtaa” mieluusti koko asian ja teeskentelee et mitään ei ole tapahtunut. Lapsi sitten hädissään yrittää itse selvitä. Minäkään en saanut kertaakaan esim särkylääkettä kipuihin. Vessapaperitaitokset tein koulusta otetulla vessapaperilla/käsipyyhepaperilla.

Vielä tänäkin päivänä inhoan äitiäni syvästi, hän on monessa muussakin asiassa hylännyt lapsensa ja jättänyt aina hädän hetkellä selviämään yksin.

Vierailija
507/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan kun nuorena opiskelijana oli hädin tuskin varaa tamponeihin ja sekin melkein 4 euroa tarkoitti ettei paljon sillä viikolla syöty. Jotain kolikoita sai kasaan, oli noloa kaupassa.

Vierailija
508/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kuukuppi, mutta tarvitsen sen lisäksi siteitä ohi- tai ylivuotojen tilkkeeksi. Mulla on niin runsaat menkat, että se kuppi ei kykene kaikkea sieppaamaan. Vasta ihan viime kuussa kävi niin, että tuli kupin kaveriksi laitettua liian vähäimukykyinen side, ja töistä lähdin kotiin persus polvia myöten veressä. Auton penkin vuorasin muovikassilla ja hupparilla. Työkohteessa ei ollut vessaa. Kolme tuntia kärvistelin pyrstönseutu veressä. Onneksi olin töissä yksin.

Silloin kun oli vähävarainen ja ongelma oli tätä samaa luokkaa tyyliin niagara, käytin kotioloissa housuissa muovisuikaletta plus käsipyyhettä. Yöksi vuorasin sängyn pyyhkeillä ja muovisella patjasuojalla. Vain ulos lähtiessä uhrasin kallisarvoisen siteen.

Ja mulle ei käy mitkään niistä konsteista, jotka niukentais vuotoa. Kokeiltu on kaikki. Pitää vaan odotella vaihdevuosia.

Vierailija
509/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä teillä joillakin on ollut karmeita lapsuuskokemuksia! Olen ihan kauhuissani miten Suomessa voi olla tuollaista ja tuollaisia ihmisiä!

Ei meilläkään menkoista puhuttu. Äiti neuvoi kuitenkin ottamaan hänen kaapistaan siteitä, kun mulla menkat alkoi 12v. mutta sain kyllä rahaa ja ostin sitten itse itselleni siteitä. 

Vierailija
510/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksillekin kunta maksaa ilmaiset pissavaipat. Tarvikejakelussa niitä annetaan laatikoittain ja osall kotihoito vie ne kotiin asti palveluna. Jäin vain miettimään että mikä analogia tässä sit on, vanhuksille maksetaan, työssäkäyville naisille ei. Ne naiset sentään maksaa veroja palkastaan.

Voi elämä. Hyvällä tuurilla itsekin pääset vielä siihen etuoikeutettujen joukkoon, joille ostetaan vaipat verovaroin. Voit sitten tyytyväisenä miettiä, että nyt saat vihdoin verorahoille vastinetta.

Vierailija
511/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan te runsaasti vuotavat tietoisia siitä, että ibuprofeeni myös niukentaa vuotoa..

"Tulehduskipulääke (ei kuitenkaan asetyylisalisyylihappo [ASA] eli "aspiriini"), esimerkiksi ibuprofeeni 400 mg neljästi vuorokaudessa runsaan vuodon aikana, vähentää vuotoa noin 20 % ja samalla helpottaa kuukautiskipuja." Lähde: terveyskirjasto

Kuukautiskupista vielä sen verran, että ei kannata heti luovuttaa jos ei onnistu...

Itselläni kesti varmaan neljät kuukautiset ennen kuin opin laittamaan sen oikein. Nyt pidän sitä yhtenä maailman parhaimpana keksintönä.

Vierailija
512/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuukautissiteiden kustannuskysymys valtion varoista on yhtä kyseenalainen, kuin kaikki vastaavat sosialistiset ehdotukset. Jos rahaa sataisi taivaasta valtion kassaan, niin KYLLÄ, olisi reilua maksaa naisille ja tytöille siteet. Mutta kun totuus on, että vaatimalla "valtiota maksamaan", vaaditaan että mm. miesten pitäisi alkaa maksamaan naisten "ongelmasta" joka juontuu ihan biologiasta. Ja syytön yksikään mies on siihen, että sinä synnyit naiseksi ja naisilla yleensä kuukautiset ovat osa elämää. Millä ihmeen perustelulla sen syyttömän osapuolen pitäisi alkaa maksamaan jotain sellaista, joka nyt vain kuuluu normaaliin biologiaan?!

Vierailija
513/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuukautissiteiden kustannuskysymys valtion varoista on yhtä kyseenalainen, kuin kaikki vastaavat sosialistiset ehdotukset. Jos rahaa sataisi taivaasta valtion kassaan, niin KYLLÄ, olisi reilua maksaa naisille ja tytöille siteet. Mutta kun totuus on, että vaatimalla "valtiota maksamaan", vaaditaan että mm. miesten pitäisi alkaa maksamaan naisten "ongelmasta" joka juontuu ihan biologiasta. Ja syytön yksikään mies on siihen, että sinä synnyit naiseksi ja naisilla yleensä kuukautiset ovat osa elämää. Millä ihmeen perustelulla sen syyttömän osapuolen pitäisi alkaa maksamaan jotain sellaista, joka nyt vain kuuluu normaaliin biologiaan?!

No jos nyt niiltä kuukautistarvikkeilta saisi ensi alkuun arvonlisäveron pois. Se ei ole liikaa vaadittu.

Vierailija
514/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikatkaa pinppi irti niin ei tule mitään ylimääräisiä hajuja tai vuotoja

Vierailija
515/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on osalla ollut ihan järkyttäviä kokemuksia nuorena, en käsitä että tuollaisia hirviövanhempia on edes olemassa 😢 Itse en ole tällaista joutunut kokemaan ja omille tyttärille hommasin kuukupit melko pian menkkojen alkamisen jälkeen. Ovat moneen kertaan jälkeenpäin kiitelleet mua siitä.

Vierailija
516/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nips Nips kirjoitti:

Leikatkaa pinppi irti niin ei tule mitään ylimääräisiä hajuja tai vuotoja

Se ei taida olla pimppi se syypää tähän hommaan. Se on munasarjat ja kohtu, ne on aika vaikea leikata itseltään irti :)

Vierailija
517/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on osalla ollut ihan järkyttäviä kokemuksia nuorena, en käsitä että tuollaisia hirviövanhempia on edes olemassa 😢 Itse en ole tällaista joutunut kokemaan ja omille tyttärille hommasin kuukupit melko pian menkkojen alkamisen jälkeen. Ovat moneen kertaan jälkeenpäin kiitelleet mua siitä.

No haluan vaan sanoa että ei se ole yleensä mikään yksi tai kaksi järkyttävää kokemusta. Vaan järkyttävää on koko lapsuus ja nuoruus. Jatkuvaa pelkoa, väkivaltaa, nöyryyttämistä ja alistamista, ja omien vanhempien tekemään pilkkaa, ilkkumista ja ivallista v*ttuilua. Olisikin suuron tragedia se miten äiti raivosi menkoista.... siinä on tuhansia vielä paljon pahempiakin tapahtumia.

Tän takia on tärkeää että jokainen kuplassa oleva tajuaisi että kaikilla ei ole hyvä koti, ja jos näkee/huomaa kaltoonkohtelua niin jotenkin auttaisi kaltoinkohdeltua edes tekemällä lasub tai ohjaamalla avun pariin. Mua ei kukaan auttanut (vaikka esim koulussa nähtiin pahoinpitelyruhjeita, huomattiin miten laihdun tai olen pelokas jne) ja siksipä mun lapsuushelvetti kesti 18 vuotta.

Vierailija
518/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Itselläni ja tyttärellä sen verran runsaat kuukautiset, että se yksi paketti ei ole riittänyt. Molemmilla on ollut käytössä kaikkein paksuimmat siteet, mitä kaupasta saa ja niitä on mennyt kolme-viisi pakettia yhdellä henkilöllä kuukautisiin. Onneksi olen ollut työssä käyvä ihminen, joten ei ole ollut ongelma. Olen käyttänyt e-pillereitä ja hormonikierukkaa, kuukautiset ovat silti olleet runsaat. Olen aina kadehtinut ihmisiä, jotka sanovat, ettei ole ollut kuukautisia, kun hormonikierukka käytössä. Mutta ehkä ne kuukautiset ovat nyt vihdoin ja viimein 55-vuotiaana loppu. Tyttäreni sai e-pillerit 14-vuotiaana runsaisiin kuukautisiin, kun hemoglobiini oli 62. Jos meillä ei olisi ollut rahaa niin olisimme varmaan olleet viikon kuukaudessa kotona.

Vierailija
519/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen taloudessa on sen verran liinavaatekangasta, että siitä saa kuukautisia varten siteen, kiinnitys alushousuihin hakaneuloilla on perinteinen. 

Miten aloittaja selviää, jos tulee käteen haava, vuotaa kuiviin vai.

Pojallani tuli puukosta syvä haava käteen. Se tikattiin sairaalassa. Kuukautisia ei voi verrata haavaan. Jos on runsaat kuukautiset niin sehän tulee läpi liinavaatekankaasta. Eli yhtä tyhjän kanssa. Vaikka olenkin työssä käyvä ihminen ja on varaa kuukautissuojiin niin ei minulla ole niin paljon liinavaatteita, että niitä riittäisi kuukautissuojiksi. Just sen verran on, että vaihtopari on kun toiset on pesussa.

Vierailija
520/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.

Puhumme eri asioista. Minä käsitin, että ei ole varaa edes yhteen sidepakettiin, vaan käytetään pelkkää vessapaperia ja kuljetaan likaisissa housuissa. 

Myönnän olevani etuoikeutettu, kun tuo vuodon määrä kuulostaa ihan järjettömältä. Eikö tuohon saa jo jonkin lääkityksen jos 8 päivää lorottaa koko ajan? 

Eri kuin tuo edellinen, mutta kun mikään ei auta. Ei e-pillerit, ei kierukka, ei niin mikään. Kohdun poistoakaan eivät lääkärit aikoinaan suositelleet. Siinäkin on komplikaatioriski. Ainoa, mikä auttaa on vanhuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi