Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
481/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.

Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.

Kun se kuukuppi EI SOVI KAIKILLE. Miksei kuukuppihullut voi ymmärtää tätä? Mulla laskeuma ja kuukuppi ihan kielletty.

Fanatistit on imaisseet aivonsa sillä kuukupin alipaineella pihalle. T: tyytyväinen tamponisti, josta myös siteet ja kuppi on ok.

Tämä! Missä vaan mainitaankaan kuukautiset niin joku tulee pakottamaan kuukuppia ja vetää hirveet kilarit jos niistä sanoo mitään muuta kuin ylistävää kommenttia😁

Kuka tässä nyt oikeasti veti ”hirveet kilarit” kysynpä vaan..? Pahoittelen, että suosittelin kuukuppia, en todella tiennyt että se herättää niin paljon tunteita täällä. En ole seurannut aiempia keskusteluja. Mutta faktahan on että sen käytössä säästää huimasti rahaa vuosien varrella, kun saattaa 10v helposti mennä sama kuppi. Sitäkään ei varmaan täällä saisi sanoa ääneen..

T. Se ensimmäinen kuukuppia suositellut, joka samantien haukuttiin kuukuppihulluksi ja kerrottiin että kuukuppi imaissut aivot ja sitten vielä nauretaan että kuinka kuukuppihullu veti hirveät kilarit. Ei vitsi en kestä tätä palstaa 😄

Koita kestää :) Itse ajattelin tossa yks päivä että nyt kun (ainakin mun kotikaupungissa) on tulossa nuorille ilmainen ehkäisy, niin samalla voitaisiin antaa kaikille ilmainen kuukuppi.

Joo, ei sovi kaikille, mutta jos vaikka joka toiselle? Säästäisi ihan hirveästi luontoa kun vähentäisi jätteen määrää ja varmasti helpottaisi monen elämää.

Mutta en sittenkään sano tätä ääneen ettei leimata kuppihulluksi :D :D :D

Vierailija
482/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olin varakkaan perheen lapsi mutta toinen vanhempi täys narsisti ja toinen estoinen alistuva hiiri. Menkoista ei puhuttu mitään ja koko naiseus oli tabu.

Kun menkat alkoivat olin hädissäni ja itkien lerroin äidille. Äiti sai raivarit. Huusi että ”voi s**tana nytkö se huoraaminen alkaa, yhtään rättiä en halua nähdä silmissäni ja itse hoidat omat ongelmasi enkä halua tietää niistä mitään”.

en saanut rahaa siteisiin enkä voinut pyytää, kun asiasta puhuminen oli kielletty. Eli vessapaperia, sanomalehteä jne käytin koko nuoruuteni. En saanut viikkorahaa, ja jos jostain sain joskus rahaa noin ostin siteitä paketin joita yritin käyttää pitkään ja pesin välillä.

Jos tuli ohivuoto lakanaan, äiti karjui taas että ”enkö jo sanonut että en tätä huoraamista halua nähdä””!!!. Sispä piti salaa pestä ohivuoto alushousut ja lakanat nytkkipyykissä illlalla muiden mentyä nukkumaan ja kuivattaa ne salaa piilossa.

Olikhaa tämä juttu nyt ihan totta?

Äidillä itsellään oli hienot siteer mutta niihin ei ollut asiaa koskea, olivat hänen omassa kaapissa mitä vahti mustasukkaisesti. Lapsensa sitten juoksivat vessapaperitaitoksissa häpeissään.

Joten sanoisin että on myös henkistä kuukautisköyhyyttä. Kun asia on tabu ja lapsi jötetään yksin selviämään asiasta.

Tuo on erittäin normaalia, noin tapahtui 80-luvulla usein, silloin oli naista halveksiva ilmapiiri ja yhteiskunta ja pahimpia sovinisteja oli naiset. Mun äiti huoritteli, haukkui ja mitätöi myös ja oli eniten sitä mieltä että naisista ei ole mihinkään ja on häpeä olla nainen. Ja kaikki naisellinen on halveksittavaa ja huonoa.

Ymmärrän että nuoret ei ymmärrä tätä yhtään. Silloin oli ihan eri aika. Olen siis 70-luvun lapsi minäkin ja silloin moni äiti halveksui tyttölasta, niin minun äitini muin monen luokkakaverin äiti.

Ja ei todellakaan saatu rahaa siteisiin tai niitä ei ostettu - ne olivat yksi osa-alue sitä halveksimisen arvoista naiseutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksillekin kunta maksaa ilmaiset pissavaipat. Tarvikejakelussa niitä annetaan laatikoittain ja osall kotihoito vie ne kotiin asti palveluna. Jäin vain miettimään että mikä analogia tässä sit on, vanhuksille maksetaan, työssäkäyville naisille ei. Ne naiset sentään maksaa veroja palkastaan.

Ensinnäkin, laatikoittain siksi, että kerralla pitää tilata kolmen kuukauden satsi. Toiseksi, se on kolme tai neljä vaippaa max./vrk, loput joutuu maksamaan itse. Tämäkään ei ole kaikille, vaan tarpeen määrä määritellään erikseen. Vaippojen saaminen ilmaiseksi vaatii myös lääkärin todistuksen ja usein ensin lääkkeellistä kokeilua. Vanhuksetkin joutuvat maksamaan pesulappunsa ja pesuvoiteensa, vaikka joutuvat nämä tilaamaan vain siksi, että suihkussa avustetaan vain kerran viikossa ja yksin eivät pääse.

Vierailija
484/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätätte menkkasuklaat ostamatta. Fazerin sinisen hinnalla saa jo paketin siteitä.

Vierailija
485/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pirkan pinkissä pakkauksessa olevat isohkot terveyssiteet on aivan parhaita, jos on runsaat kuukautiset. Ei tule yli, ali, läpi, ohi, ja ovat halpoja. Kahdella pakkauksella pärjää aivan taatusti yhdet menkat. Hintaa joku 1,60€/paketti. 

Tiedän kokemuksesta, että on kurjaa laskea viimeisiä senttejä. Mutta samalla tiedän, että Suomen sosiaaliturva mahdollistaa kyllä hygieniatarvikkeiden oston, kun hakee kaikki itselle kuuluvat tuet ja pitää huolta, että tekee ruokakaupassa fiksuja päätöksiä. Itse ostin aikanaan aina useamman paketin siteitä säästöön, niin että pärjäsin ainakin yhdet kuukautiset ylitse, ja muutenkin pidin taloudesta sen verran huolta ettei tarvinnut siderahoja huolehtia. Kuukautisköyhyys koskettanee aika marginaalista osaa joilla on vaikka sairauksia tai ongelmia tukien saannin kanssa. Tuskin ihan jokaista perustyötöntä.

Enkä koe, että työttömällä olisi oikeus saada aina kalleinta. Ei minun työttömänä kuulu ostaa kaikkein kalleimpia ruoka-aineita, vaikka gourmet-pastaa, kalliita juustoja tai alkoholijuomia. Se on tehty selviytymiseen, ja silloin ostetaan sitä mitä voidaan. Ongelmia ei tule, jos alusta lähtien katsoo mitä ostaa, tekee itse ja hyväksyy että se raha nyt vaan ei ole tarkoitettu juustoillallisiin tai ravintolassa syömiseen. Samoin kuukautistarvikkeissa ei tarvitse olla mukavinta, vaan toimiva riittää ihan hyvin.

Tää sun kirjoituksesi heijastelee hyvin just sitä yleistä tietämättömyyttä ja ennakkoluuloa, jota usein työttömiä kohtaan on. Ihan jo toi ravintolakommentti ja "aina kalleinta" -kommentti pelkästään kertoo jo aika paljon. Työtön ei saa edes aina sitä HALVINTA.

Mä en ole _koskaan_ harrastanut ravintolassa käymistä, en edes töissä ollessa. Töistä saadut säästöt on työttömänä ollessa käytetty välttämättömiin menoihin. Mulla on vain välttämättömiä menoja, en tilaa lehtiä, en harrasta mitään mikä maksaa eikä ole varaa mihinkään kuntosaleihin tai ryhmäliikuntatunteihin, ei oikein lihaankaan. Olen täysin päihteetön ollut aina. Ihmisten elämäntilanteet, menot ja mahdollisuudet vaikuttaa omiin menoihinsa vaihtelevat. Esimerkiksi jos asuu prisman ja bussiliikenteen lähellä, voi säästää kovin. Jos asuu syrjässä, valikoima voi lähikaupassa olla suppea ja hinnat kalliimpia eikä mahdollisuutta lähteä kauemmas kauppaan ole tai jos onkin, auton ylläpitäminen maksaa.

Mä en usko että tuo laatuside-kommentti ois tullu jostain työttömältä. Siis ne halvatkin siteet käy jo työttömän kukkarolle. Ja joskus halpa tulee kalliimmaksi, kuin kallis esimerkiksi ne jonkun mainitsemat hiivatulehduslääkkeet tulee kalliiksi. Jos on runsaat kuukautiset, ei mikään vuokkoset -side todellakaan kestä sitä vuotoa tai estä sitä valumasta ohi. Varsinkaan yöllä, jolloin vuoto valuu helposti selkää pitkin ja sotkee lakanat pahasti. Halvat siteet on usein huonosti muotoiltuja tai ohuita.

Ei ole mitään yhtä tapaa, jolla kaikki työttömät, pätkätyöläiset, pienituloiset, opiskelijat, lapsiperheet tai maalla ja kaupungissa asuvat voivat elää.

Elin itse työttömän, masentuneen äidin kanssa ikävuodet 0-18 ja näin, millaista se on kun elämänhallinta on mennyt. Sen jälkeen olin itse työtön viisi vuotta ja ymmärsin, että kyse ei todellakaan ollut siitä, etteikö meillä olisi ollut rahaa, vaan siitä, että äitini hassasi rahansa niin, että perustarpeisiin ei riittänyt.

Koska toimeentulotukeen saa myös täydennystä, esimerkiksi ne matkakulut, on naurettavaa sanoa ettei toimeentulotuki riittäisi. Lisäksi, on niin tyypillistä sanoa että ne vuokkoset eivät riitä - kun ei edes kokeile halvempia vaihtoehtoja, on helppo sanoa että ne ovat huonompia. Esimerkiksi mainitsemiani siteitä ei edes markkinoida kovinkaan imukykyisinä, mutta sitä ne ovat, pitävät kauemmin kuin isoin kuukuppi. Köyhyyden ei tarvitse tai kuulu olla mukavaa.

Elämä on valintoja. Voisin minäkin nyt 1400 euron palkallani valittaa, että mihinkään ei ole rahaa. Mutta kun miettii, mikä on itselle tärkeintä, huomaa että säästöön jää useampi satanen kuussa.

No kuule mä olen kokeillut eri siteitä koko elämäni ja olen ollut sekä työttömänä eri tuilla että toimeentulotuella sekä käynyt töissä ja saanut palkkaa sekä maalla että kaupungissa joten saatan ehkä vähän ymmärtää tätä asiaa monesta näkökulmasta. En ole nähnyt nykyisellä pienellä paikkakunnallani/kaupungissa enkä edes lähipitäjissä noita mainitsemiasi siteitä.

Vierailija
486/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olin varakkaan perheen lapsi mutta toinen vanhempi täys narsisti ja toinen estoinen alistuva hiiri. Menkoista ei puhuttu mitään ja koko naiseus oli tabu.

Kun menkat alkoivat olin hädissäni ja itkien lerroin äidille. Äiti sai raivarit. Huusi että ”voi s**tana nytkö se huoraaminen alkaa, yhtään rättiä en halua nähdä silmissäni ja itse hoidat omat ongelmasi enkä halua tietää niistä mitään”.

en saanut rahaa siteisiin enkä voinut pyytää, kun asiasta puhuminen oli kielletty. Eli vessapaperia, sanomalehteä jne käytin koko nuoruuteni. En saanut viikkorahaa, ja jos jostain sain joskus rahaa noin ostin siteitä paketin joita yritin käyttää pitkään ja pesin välillä.

Jos tuli ohivuoto lakanaan, äiti karjui taas että ”enkö jo sanonut että en tätä huoraamista halua nähdä””!!!. Sispä piti salaa pestä ohivuoto alushousut ja lakanat nytkkipyykissä illlalla muiden mentyä nukkumaan ja kuivattaa ne salaa piilossa.

Äidillä itsellään oli hienot siteer mutta niihin ei ollut asiaa koskea, olivat hänen omassa kaapissa mitä vahti mustasukkaisesti. Lapsensa sitten juoksivat vessapaperitaitoksissa häpeissään.

Joten sanoisin että on myös henkistä kuukautisköyhyyttä. Kun asia on tabu ja lapsi jötetään yksin selviämään asiasta.

Tuo on erittäin normaalia, noin tapahtui 80-luvulla usein, silloin oli naista halveksiva ilmapiiri ja yhteiskunta ja pahimpia sovinisteja oli naiset. Mun äiti huoritteli, haukkui ja mitätöi myös ja oli eniten sitä mieltä että naisista ei ole mihinkään ja on häpeä olla nainen. Ja kaikki naisellinen on halveksittavaa ja huonoa.

Ymmärrän että nuoret ei ymmärrä tätä yhtään. Silloin oli ihan eri aika. Olen siis 70-luvun lapsi minäkin ja silloin moni äiti halveksui tyttölasta, niin minun äitini muin monen luokkakaverin äiti.

Ja ei todellakaan saatu rahaa siteisiin tai niitä ei ostettu - ne olivat yksi osa-alue sitä halveksimisen arvoista naiseutta.

Joo pitää vielä lisätä että miettikää miten tän päivän maailmassa kävisi esim seuraaville kasari-ilmiöille;

- topless baarit, naistarjoilijat monesti pakotettin tähän

- panu-tyttö maalimainokset

- uuno-leffonen unelma säleikkö -naishahmo

- speden ”naisen logiikka” vitsit ja sketsit

Silloin työpaikoilla ihan avoimesti puristeltiin naisia takapuolesta ja tisseistä ja kähmittin ja kopeloitiin ja naisen piti se vaan kestää. Jos nosti äläkkää niin häpeä ja viha kohdistui siihen naiseen.

Monissa kodeissa oli hirveä sovinistimeno. Esim meillä aina isä eli MIES söi ensin ja tytöt ja naiset vaan jos sattui jäämään. Isä rohmusi kaikki kanapalat/pihvit ja naisille jäi vaan riisiä ja kastikelientä. Äiti aina hoki että isä on tärkein, isän pitää saada syödä ensin ja isän tarpeet piti täyttää (harrastukset ja hankinnat), lapsille ei jäänyt sitten rahaa harrastuksiin. Naiset hyysäsi ja palvoi miehiään ja silitti niille vaatteetkin valmiiksi. Kiitokseksi saivat nyrkistä turpaansa. Silti elämänsisältö pli vaan se mies, mies, mies.

Hyi hitto mitä aikaa kasari olikaan!.

Joo ja sorry kun lipesin aiheesta pahasti.

Vierailija
487/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.

Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.

En pysty käyttämään kuukuppia, se sattuu emättimeen.

Vierailija
488/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö noita kuppeja isoista kaupoista vai netistä ainoastaan tilaamalla ?

Aina halunnut sellaisen, hurjien kuukautisten takia.

Tosin ei mitään hajua minkä kokoinen pitää olla, tälläisille "niagaran putouksille".

Muutenkin olen pieni kokoinen, tosin synnyttänyt ja revennyt vähän (mikäli vaikuttaa asiaan)

Apteekista ainakin löytyy ja isoin koko menee kyllä minulle ei-synnyttäneellekin pienikokoiselle, mutta tietenkin olemme kaikki erilaisia. Mutta kannattaa kokeilla! Jos tosi runsaasti vuotaa, voi olla että aluksi joutuu käyttämään kesto/tavallista sidettä, mutta sitten toisaalta on aika varma suoja.

Vierailija
489/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voieii kirjoitti:

Oikeesti aikuiset naiset! Ihan hävettää omasta puolestanikin.

Laskekaahan ihan huvin vuoksi, että paljonko esimerkiksi 50cnt maksavasta sidepaketista lähtee hintaa pois jos sen saisi verottomana?

Yllätyitkö?

MISSÄ myydään noin halpoja siteitä? En ole koskaan nähnyt missään.

Vierailija
490/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pirkan pinkissä pakkauksessa olevat isohkot terveyssiteet on aivan parhaita, jos on runsaat kuukautiset. Ei tule yli, ali, läpi, ohi, ja ovat halpoja. Kahdella pakkauksella pärjää aivan taatusti yhdet menkat. Hintaa joku 1,60€/paketti. 

Tiedän kokemuksesta, että on kurjaa laskea viimeisiä senttejä. Mutta samalla tiedän, että Suomen sosiaaliturva mahdollistaa kyllä hygieniatarvikkeiden oston, kun hakee kaikki itselle kuuluvat tuet ja pitää huolta, että tekee ruokakaupassa fiksuja päätöksiä. Itse ostin aikanaan aina useamman paketin siteitä säästöön, niin että pärjäsin ainakin yhdet kuukautiset ylitse, ja muutenkin pidin taloudesta sen verran huolta ettei tarvinnut siderahoja huolehtia. Kuukautisköyhyys koskettanee aika marginaalista osaa joilla on vaikka sairauksia tai ongelmia tukien saannin kanssa. Tuskin ihan jokaista perustyötöntä.

Enkä koe, että työttömällä olisi oikeus saada aina kalleinta. Ei minun työttömänä kuulu ostaa kaikkein kalleimpia ruoka-aineita, vaikka gourmet-pastaa, kalliita juustoja tai alkoholijuomia. Se on tehty selviytymiseen, ja silloin ostetaan sitä mitä voidaan. Ongelmia ei tule, jos alusta lähtien katsoo mitä ostaa, tekee itse ja hyväksyy että se raha nyt vaan ei ole tarkoitettu juustoillallisiin tai ravintolassa syömiseen. Samoin kuukautistarvikkeissa ei tarvitse olla mukavinta, vaan toimiva riittää ihan hyvin.

Tää sun kirjoituksesi heijastelee hyvin just sitä yleistä tietämättömyyttä ja ennakkoluuloa, jota usein työttömiä kohtaan on. Ihan jo toi ravintolakommentti ja "aina kalleinta" -kommentti pelkästään kertoo jo aika paljon. Työtön ei saa edes aina sitä HALVINTA.

Mä en ole _koskaan_ harrastanut ravintolassa käymistä, en edes töissä ollessa. Töistä saadut säästöt on työttömänä ollessa käytetty välttämättömiin menoihin. Mulla on vain välttämättömiä menoja, en tilaa lehtiä, en harrasta mitään mikä maksaa eikä ole varaa mihinkään kuntosaleihin tai ryhmäliikuntatunteihin, ei oikein lihaankaan. Olen täysin päihteetön ollut aina. Ihmisten elämäntilanteet, menot ja mahdollisuudet vaikuttaa omiin menoihinsa vaihtelevat. Esimerkiksi jos asuu prisman ja bussiliikenteen lähellä, voi säästää kovin. Jos asuu syrjässä, valikoima voi lähikaupassa olla suppea ja hinnat kalliimpia eikä mahdollisuutta lähteä kauemmas kauppaan ole tai jos onkin, auton ylläpitäminen maksaa.

Mä en usko että tuo laatuside-kommentti ois tullu jostain työttömältä. Siis ne halvatkin siteet käy jo työttömän kukkarolle. Ja joskus halpa tulee kalliimmaksi, kuin kallis esimerkiksi ne jonkun mainitsemat hiivatulehduslääkkeet tulee kalliiksi. Jos on runsaat kuukautiset, ei mikään vuokkoset -side todellakaan kestä sitä vuotoa tai estä sitä valumasta ohi. Varsinkaan yöllä, jolloin vuoto valuu helposti selkää pitkin ja sotkee lakanat pahasti. Halvat siteet on usein huonosti muotoiltuja tai ohuita.

Ei ole mitään yhtä tapaa, jolla kaikki työttömät, pätkätyöläiset, pienituloiset, opiskelijat, lapsiperheet tai maalla ja kaupungissa asuvat voivat elää.

Elin itse työttömän, masentuneen äidin kanssa ikävuodet 0-18 ja näin, millaista se on kun elämänhallinta on mennyt. Sen jälkeen olin itse työtön viisi vuotta ja ymmärsin, että kyse ei todellakaan ollut siitä, etteikö meillä olisi ollut rahaa, vaan siitä, että äitini hassasi rahansa niin, että perustarpeisiin ei riittänyt.

Koska toimeentulotukeen saa myös täydennystä, esimerkiksi ne matkakulut, on naurettavaa sanoa ettei toimeentulotuki riittäisi. Lisäksi, on niin tyypillistä sanoa että ne vuokkoset eivät riitä - kun ei edes kokeile halvempia vaihtoehtoja, on helppo sanoa että ne ovat huonompia. Esimerkiksi mainitsemiani siteitä ei edes markkinoida kovinkaan imukykyisinä, mutta sitä ne ovat, pitävät kauemmin kuin isoin kuukuppi. Köyhyyden ei tarvitse tai kuulu olla mukavaa.

Elämä on valintoja. Voisin minäkin nyt 1400 euron palkallani valittaa, että mihinkään ei ole rahaa. Mutta kun miettii, mikä on itselle tärkeintä, huomaa että säästöön jää useampi satanen kuussa.

No kuule mä olen kokeillut eri siteitä koko elämäni ja olen ollut sekä työttömänä eri tuilla että toimeentulotuella sekä käynyt töissä ja saanut palkkaa sekä maalla että kaupungissa joten saatan ehkä vähän ymmärtää tätä asiaa monesta näkökulmasta. En ole nähnyt nykyisellä pienellä paikkakunnallani/kaupungissa enkä edes lähipitäjissä noita mainitsemiasi siteitä.

Paikkakunnallasi ei siis ole yhtään ainutta k-kauppaa?

Vierailija
491/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

En voi millään uskoa noita juttuja, jospa he kirjoittavat nuoruusmuistoja sota-ajan jälkeen, eli viiskytluvusta,

saatan silloin uskoakin, ei tänäpäivänä. On turhaa väittää, että olisi noin pihiä ja tietämättömiä ihmisiä olemassa jotka osaavat kyllä lapsia tehdä, ilmeisesti siitä syystä, että ei ole rahaa kortsuihin tai muuhun ehkäisyyn ja tyhmyys ja tietämättömyys, välinpitämättömyys painaa. 

Olen ollut nuori 50-60-luvulla ja silloin ei kotona ojeistettu, enkä kehdannut kysyä. Siihen aikaan oli naisilla puuvillalangasta kudottuja tai virkattuja kuukautissuojia. Siis pestäviä, johan sekin tuo julkisuutta asiassa perheille joissa on pikkunaisia kasvamassa. Noin muistelen:)

Vierailija
492/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa järjettömän epäekologiselta käydä tunnin tai kahden välein vaihtamassa sidettä, nousevatko nämä tyypit yölläkin kesken unien vaihtamaan? Ostakaa oikeasti se kuukuppi.

Mulle ainakin sanottiin, ettei kierukan kanssa saa käyttää.

Ai en tiennytkään! Olen kyllä aina käyttänyt...

Vierailija
493/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voieii kirjoitti:

Oikeesti aikuiset naiset! Ihan hävettää omasta puolestanikin.

Laskekaahan ihan huvin vuoksi, että paljonko esimerkiksi 50cnt maksavasta sidepaketista lähtee hintaa pois jos sen saisi verottomana?

Yllätyitkö?

MISSÄ myydään noin halpoja siteitä? En ole koskaan nähnyt missään.

Oisko 1.60 euroa halvimmat.

Vierailija
494/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo pitää vielä lisätä että miettikää miten tän päivän maailmassa kävisi esim seuraaville kasari-ilmiöille;

- topless baarit, naistarjoilijat monesti pakotettin tähän

- panu-tyttö maalimainokset

- uuno-leffonen unelma säleikkö -naishahmo

- speden ”naisen logiikka” vitsit ja sketsit

Silloin työpaikoilla ihan avoimesti puristeltiin naisia takapuolesta ja tisseistä ja kähmittin ja kopeloitiin ja naisen piti se vaan kestää. Jos nosti äläkkää niin häpeä ja viha kohdistui siihen naiseen.

Monissa kodeissa oli hirveä sovinistimeno. Esim meillä aina isä eli MIES söi ensin ja tytöt ja naiset vaan jos sattui jäämään. Isä rohmusi kaikki kanapalat/pihvit ja naisille jäi vaan riisiä ja kastikelientä. Äiti aina hoki että isä on tärkein, isän pitää saada syödä ensin ja isän tarpeet piti täyttää (harrastukset ja hankinnat), lapsille ei jäänyt sitten rahaa harrastuksiin. Naiset hyysäsi ja palvoi miehiään ja silitti niille vaatteetkin valmiiksi. Kiitokseksi saivat nyrkistä turpaansa. Silti elämänsisältö pli vaan se mies, mies, mies.

Hyi hitto mitä aikaa kasari olikaan!.

Joo ja sorry kun lipesin aiheesta pahasti.

Ei meillä ainakaan ollut tuollaista. 70-luvulla olen syntynyt. Aika tasa-arvoista oli ruokapöydässä ja muutenkin. Ruokaa isä ei laittanut, mutta muutoin teki kaikkia hommia kotona ja silitti itse paitansa. Isä siivosi huomattavasti useammin kuin äiti, mutta se johtui vain siitä, että äiti oli perusluonteeltaan niin hidas hämäläinen. Meilläkään ei kuukautisista paljon puhuttu, mutta miksi olisi pitänyt. Olisin kokenut sen nolona, jos ruokapöydässä olisi alettu kysellä, mites vuodot sujuu tässä kuussa. Siteitä osti ensin äiti minulle ja 15-vuotiaasta alkaen ostin itse.

Vierailija
495/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#Siteet eivät haise, vain jätöksesi siteessä alkaa haista jos pidät sitä liian kauan, johan sen järkikin sanoo.#

En pysty käyttämään kuukuppia, se sattuu emättimeen.

Vierailija
496/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se kuukuppi EI SOVI KAIKILLE. Miksei kuukuppihullut voi ymmärtää tätä? Mulla laskeuma ja kuukuppi ihan kielletty.

Fanatistit on imaisseet aivonsa sillä kuukupin alipaineella pihalle. T: tyytyväinen tamponisti, josta myös siteet ja kuppi on ok.

Tämä! Missä vaan mainitaankaan kuukautiset niin joku tulee pakottamaan kuukuppia ja vetää hirveet kilarit jos niistä sanoo mitään muuta kuin ylistävää kommenttia😁

Kuka tässä nyt oikeasti veti ”hirveet kilarit” kysynpä vaan..? Pahoittelen, että suosittelin kuukuppia, en todella tiennyt että se herättää niin paljon tunteita täällä. En ole seurannut aiempia keskusteluja. Mutta faktahan on että sen käytössä säästää huimasti rahaa vuosien varrella, kun saattaa 10v helposti mennä sama kuppi. Sitäkään ei varmaan täällä saisi sanoa ääneen..

T. Se ensimmäinen kuukuppia suositellut, joka samantien haukuttiin kuukuppihulluksi ja kerrottiin että kuukuppi imaissut aivot ja sitten vielä nauretaan että kuinka kuukuppihullu veti hirveät kilarit. Ei vitsi en kestä tätä palstaa 😄

Koita kestää :) Itse ajattelin tossa yks päivä että nyt kun (ainakin mun kotikaupungissa) on tulossa nuorille ilmainen ehkäisy, niin samalla voitaisiin antaa kaikille ilmainen kuukuppi.

Joo, ei sovi kaikille, mutta jos vaikka joka toiselle? Säästäisi ihan hirveästi luontoa kun vähentäisi jätteen määrää ja varmasti helpottaisi monen elämää.

Mutta en sittenkään sano tätä ääneen ettei leimata kuppihulluksi :D :D :D

Hyvä idea tuon ilmaisen kuukupin jako! Ja voisivat varmaan sosiaalitoimessakin jakaa näitä. Toki sitten jos eivät sopisikaan niin sitten jotain muuta.

Omasta ikäluokastani 35+ yllättävän moni ei ole kokeillut kuukuppia (mitä ystävieni kanssa esim olen jutellut). Olen monesti ihmetellyt, että miksi ei voisi kokeilla? Tuo roskan määrän väheneminen myös tärkeä pointti!

Vierailija
497/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkakunnallasi ei siis ole yhtään ainutta k-kauppaa?

En ole tuo jota lainasit, mutta vastaan silti. Meidän paikkakunnalla ei ole ainuttakaan k-kauppaa. On vain yksi ainoa s-market.

Vierailija
498/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vääntöä luonnollisesta asiasta. Meillä ei kotona puhuttu menkoista eikä ehkäisystä ym., ne oli 'likaisia' asioita. Kun ekan kerran tuli menkat, en tajunnut mitä olisi pitänyt tehdä. Lähdin kouluun housut veressä. Joku aikuinen lie huomannut ongelman. Äidin ainoa reaktio oli "vessassa on siteitä". Sen enempää asiasta ei puhuttu. Omalle tyttärelle kerroin menkoista hyvissä ajoin ja korostin, että ne ovat ihan tavallinen asia.

Vierailija
499/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heppu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Muutaman kuukauden välein? Ainakin minulla aikoinaan oli kuukautiset, jotka vaativat siteen vaihtoa välillä tunnin välein.

Luitko tuota tekstiä? Jos viikko budjetti on 20€ niin siitä on paha laittaa 4€ sidepakettiin.

Aika moni kk-ikäinen on myös alaikäinen ja elää aika kamalissa oloissa, monilla vuoto alussa on myös runsasta ja epäsäännöllistä.

Käsittääkseni toimeen tul8tukea haetaan Kelasta, eikä tule tilille samantien, luultavasti 'ongelma' on ohi kun rahat on tilillä.

Lisäksi asiaan liittyy sellaisia asioita kuin tietämättömyys, köyhän ylpeys ja häpeä kuukautisista.

No voi kyynel sentään. Ymmärrän oikein hyvin alaikäisen tuskan tuossa asiassa, jos vanhemmat ovat täydellisen kykenemättömiä vanhemmuuteen, eivätkä auta asiassa mitenkään.

Sen sijaan nuo 20 euron viikkobudjetit ovat ihan huuhaata. Jopa työttömällä asumiskulujen jälkeinen suojaosuus on ihan jotain muuta kuin 20 euroa viikossa. Kysymys kuuluukin, mihin kyseinen henkilö on "budjetoinut" ne rahat, jotka yhteiskunnan tuista oikeasti jää viikkoa kohden?

Onko oikeasti niin, että yhteiskunnan pitäisi tukirahojen sijasta jakaa ostokuponkeja esimerkiksi siteisiin? Jos tukien varassa elävät oikeasti ovat niin holhottavia, että eivät osaa jakaa tukirahaa, lienee ainoa mahdollisuus jakaa henkilökohtaisia ruokakuponkeja, vaatekuponkeja, sidekuponkeja, lääkekuponkeja jne.

Mutta todellisuushan on se, että suurin osa tuen saajista osaa tuon vallan mainiosti. Tuki ei ole kovin ruhtinaallinen, mutta siinä on laskettu kuitenkin peruselämisen vaatima raha ja varmuuskerroin vielä päälle. Jos sitä rahaa sitten käyttää Netflixiin, siideriin, röökiin, pikaruokiin tms hyödykkeisiin, niin se on sitten voi voi.

Ja joo, entisenä köyhänä tiedän kyllä ihan tarkkaan, että perustoimeentulolla elely ei ole juhlaa, eikä sen ole tarkoituskaan olla, sillä kuka muuten töihin viitsisi mennä. Tiedän kuitenkin myös sen, että välttämättömyyksiin raha kyllä riittää.

Köyhänä tuli itsekkin joskus repäistyä ja tuhottua puolen kuun budjetti yhdessä viikonlopussa, tai ostamalla jotain ei-niin-välttämätöntä. Se oli kuitenkin oma valinta, eikä tullut mieleenkään rutista siitä, että seuraava 3,5 viikon kaurapuurolinja olisi ollut jokin epäkohta. Ihan oma vika se oli.

Näissä ruikutustarinoissa pohja putoaa aina, kun esiin vedetään osatotuuksia. Yksi sellainen on 20 euron viikkobudjetti. Budjettihan voi olla vaikka 0 euroa, jos on rahat pistänyt menemään viikkoa ennen seuraavien tuloa. Kysymys kuuluu, että minne ne sen kuun rahat menivät? Tuolla jopa joku työssäkäyvä itki, että tilillä on 0,67 euroa ja tilipäivään vielä aikaa. Pitäisikö tuollaiset laittaa holhoukseen?

No menkkoihin menee:

2 pkt päiväside yht 7,50e

2 pkt yöside yht 8e

1 pkt tamponi 4,30e

1 pkt pikkuh.suoja 3,80e

Reilusti yli 20e siis. Osasta jää yli (phs) seuraavaan kertaan.

Itsekin tein laskelmaa äsken halposmerkeillä, mutta joko ei tullut läpi tai joku poistatti. Kyllä niilläkin hyvästi yli kympin menee kustannukset, jos on runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Opiskelijalle se on jo paljon se.

Minkähän kokoisia nuo paketit ovat. Jos päivä- ja yösiteet ovat 16 kpl paketteja ja tamponit ja pikkuhousunsuojat 20 paketissa, sinulla menee siis 104 suojaa yksien kuukautisten aikana. 7 päivän aikana 15 suojaa joka päivä. Eli edelleen ollaan siinä, että vaihdetaan alle kahden tunnin välein öin ja päivin kaikkina päivinä. Kyllä edelleen kuulostaa hurjalta määrältä. 

Tamponi ei kaikilla pidä, vaan tulee ohivuotoja. Siksi päällekkäin side + tamponi. Simple af.

Mutta silti molemmat pitää vaihtaa? Minäkin käytän sidettä ja tamponia yhtä aikaa, mutta kun vaihdan tamponin, en vaihda sitä sidettä, jossa on vain pari tippaa. 

No niinhän sitä voi tehdä, jos tulee vain pari tippaa. Miten on niin vaikea tajuta, että kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin sinä?

Ei ole kyse onnekkuudesta, vaan siitä, onko tuo enää ihan tervettä, jos verta noin paljon menettää ja päivät menevät näiden rättien kanssa tuhratessa. Miten te esim pärjäätte töissä tms paikoissa, joissa saattaa mennä useampi tunti ennen kuin pääsee vessaan, jos se vuoto on oikeasti noin valtavaa? Itse olen ollut kaupassa töissä ja siellä ei olisi kyllä ollut mitenkään mahdollista, että siteitä pitää vaihtaa alle kahden tunnin välein. 

No minä pärjäsin sillä, että laitoin ison tamponin ja lisäksi housuihin 2 yösidettä, jos tiesin että en esim. neljään tuntiin pääse vessaan. Ongelma toki oli siinä, että tamponi aiheuttaa minulle voimakasta pahoinvointia jos on sisällä pitempään kuin tunnin (kuukuppi sen sijaan ei ole aiheuttanut), mutta sen kanssa oli vaan elettävä tai oltava housut veressä. Eikä mitään apuja saanut terveydenhuollosta, kun hemoglobiini oli aina normaali, vaikkakin alarajalla. Toki pyrin välttämään kaikkia tilanteita joissa ei pääse vessaan ne muutamat ensimmäiset vuotopäivät, mutta aina se vaan ei ollut mahdollista. Onneksi tuolloin opiskelin, ja koulussa pääsi vessaan.

Niin nämähän ovat kamalia tilanteita, joiden kanssa joidenkin on vain elettävä. Ja useimmillahan ei tuollaista todellakaan ole sitä 7 päivää tai enemmän, kuten tässä nyt joku ehti väittämään. Kyllä minä sen uskon, että joillakin ne ensimmäiset päivät vaativat tiuhan vaihdon, mutta sitä minä alunperin lähdin laskemaan, kun joku kertoi käyttävänsä kuukautissuojiin 30 euroa kerralla. Tuo yksi vastaaja kertoi, että hänen runsaat menkkansa maksavat sen 11 euroa. Miten kukaan terve ihminen voi vuotaa vielä kolminkertaisen määrän verrattuna henkilöön, joka vaihtaa tamponin kolmen tunnin välein? Juu, olen tyhmä, mutta ei mahdu kalloon. 

Oletteko te ihan tosissanne, kun ette ymmärrä ettei tuollainen vuoto ja kipu ole tervettä?

Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole varaa käydä gynekologilla, mutta terveyskeskuksen kautta pääsee keskussairaalan tutkimuksiin. Maksaa sekin, mutta sieltä saa laskun ja maksuaikaa, ja siihenkin voi hakea toimeentulotukea perusosan lisäksi.

Runsaaseen vuotoon on olemassa lääkkeitä. Tämä on varma tieto, kun minäkin olen niitä syönyt. Reseptin sain keskussairaalan naistentautien polilta.  Kipuun voi olla hoidettavissa oleva syy, joita tässä onkin jo mainittu.

Tuo, jolle kirjoitin tuon edellisen viestini, oli käynyt gynellä ja lääkärissä ja hänelle oli sanottu, että normaalia on. En minä tätä mieltä ole, vaan olen moneen kertaan sanonut, että kuulostaa hurjalta. Mutta nämä ovat sanoneet, että ei voi mitään ja tämä on normaalia eikä sitä saa ihmetellä. 

No jo on taas jollain ihmetyksen aiheet.

Etkö sinä käy päivän aikana vessassa ollenkaan, jos kolmen tunnin vessavälit ovat mielestäsi jatkuvaa vessassa istumista? Tiedätkö, että virtsan pidättely venyttää rakkoa ja on muutenkin erittäin epäterveellistä: seurauksena voi olla virtsatietulehduksia, virtsankarkailua ja pahimmassa tapauksessa virtsarakon repeämä.

https://tieku.fi/ihminen/elimisto/pissa-pissan-pidattaminen-on-nain-vaa…

Yöllä heräilystä: en ole elämäni aikana nukkunut kokonaista yötä putkeen kuin pari kertaa. Heräilen säännöllisen epäsäännöllisesti noin puolentoista-kahden tunnin välein. (Kevyen unen vaihe on mulla kuulemma niin kevyt, että herään siihen lähes joka kerta.) Enkä todellakaan ole ainoa, sillä tämäkin on täysin normaalia:

https://www.terveysverkko.fi/tietopankki/terveysliikunta/uni/

Ihan normaalia arkea silti elän, ja töissä käyminenkin sujuu ilman ongelmia, myös kuukautisten aikana. Meillä näet voi vessassa käydä työpäivän aikana. Outoa ja yllättävää minusta on ennemminkin se, että näin ei tunnu kaikilla työpaikoilla olevan. Erityisen outona pidän täällä rummutettua väitettä, että kaupan kassat eivät pääsisi vessaan, vaan tuntikausia pitää olla liimattuna kassalinjalle. Missä ne tyhjien kassojen kassatyöntekijät sitten välillä käyvät, jos kerran vessassa ei voi käydä?

Ihmetellään kuules nyt yhdessä tätä outoa maailmaa.

Tässä kommentissa on niin paljon (tahallisia?) väärinkäsityksiä ja harhaluuloja, etten tiedä, mistä aloittaa.

No kerrotaan nyt vaikka näin:

1) en ihmetellyt 3 tunnin vessassa käymistä vaan sitä, että side ja tamponi pitää vaihtaa näin tiuhaan useamman päivän ajan ja jopa yöllä. Ja että tämä vaihtoväli on ihan pakollinen, eikä yhtään pidempi väli ole mahdollinen

2) työpäiväni on 8 tuntia plus kotimatkat ja käyn sen aikana yhden kerran vessassa. Ei ole minusta mitenkään kummallista käydä vessassa neljä kertaa päivässä seitsemän sijaan.

3) kaupassa kassalta lähtevä aika harvoin on lähdössä vessaan tai tauolle. Siellä odottaa kuorma tai pullokone tai ehkä joku asiakas osastolla. Kun pitäisi olla kolmessa paikassa yhtä aikaa, ei siitä kovin helposti vessaan pääse, varsinkin kun taukotilat ovat monen minuutin kävelymatkan päässä. (Taukotilat usein siellä varaston takana) ehkä tätä on vaikea ymmärtää, jos töissä on aikaa haahuiluun

Vierailija
500/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan kuin omasta elämästä. . Paitsi että ei oltu rikkaita. Keksin käyttää siteenä mustia sukkia.