Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
241/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita vastaajia tässä ketjussa. Olen itse hyvätuloinen mutta kyllä en siteiden kalleuden ja ymmärrän sen että köyhissä perheissä niitö ei aina osteta ja pahimmilaan lapset jäävät ilman suojia kokonaan. Maksan vaikka lisää veroja mielelläni että nämä saisi jotenkin ilmaiseksi lapsille. Vanhempia kun ei mitenkään voi pakottaa ostamaan niitä lapsilleen. Ihan hyvin voisi koulussa tai terveyskeskuksessa olla ilmaisjakelu, niinkuin vaikka diabetesvarusteiden ja vanhusten pissavaippojen ilmaisjakelukin toimii.

Vierailija
242/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse olen ollut aina köyhä, on ollut työttömyyttä, yh:na olemista jne., mutta ei ole koskaan ollut rahasta kiinni ettenkö sidepakettia saisi kaupasta ostettua... taas jotain femakkoulinaa tämäkin

ja jos on noin huonosti asiat niin sitten varmaan kannattaa toimeentulotukea hakea tai muuta apua, linkin takana olevakin teki kolmea työtä jossain vaiheessa, mutta silti ei ollut varaa kuukautissuojiin? haloo hei, kuka hullu uskoo tuota

Luetko edes ketjua ennen kuin ilkeilet? Miten nämä 12-vuotiaat hakevat toimeentulotukea itselleen?

Silloin ei ole kyse köyhyydestä vaan huonosta vanhemmuudesta. Mikä tässä nyt on vaikeaa?

No se että niitä 12 vuotiaita pitäisi auttaa. Jos omat vanhemmat ei auta niin jonkun muun tahon tulisi.

Aloitukseen linkatussa jutussa puhutaan köyhyydestä ja ketjussa nillitetään, miten kalliita siteet ovat. Miten tähän nyt liittyy se, että jotkut vanhemmat ovat perseestä?

No pölvästi, siten että se 12-vuotiaskin TARVITSEE NIITÄ SITEITÄ. Kotoa ei saa rahaa, vanhemmat ei osta - jos ne olisi edullisia niin lapsi saisi hommattua ne pulloja keräten. Tai sitten niitä pitäisi olla ilmaisjakelussa jossain. Ne helkkarin vessapaperit ei ole ihmisarvon mukaisia.

silti edelleen se ongelma ei ole siteiden hinta tai köyhyys, vaan IDIOOTIT VANHEMMAT... siihen täytyy tulla muutos, lapsen täytyy yrittää rohkeasti ilmoittaa vaikka koulun terkkarille asiasta, menee varmaan la-suna eteenpäin tuollainen heitt.eillejättö

Niin, kovin moni kaltoinkohdeltu ei uskalla ”rohkeasti kertoa” opettajalle tai terkkarille. Minä olin hakattu lapsi ja isä kuristi kurkusta ja sähksi että jos kerrot koskaan kellekään niin ta-pan sinut. En todellakaan uskaltanut kertoa. Opettajat näkivät mustelmia ja ruhjeita, koskaan ei kukaan kysynyt niistä mitään.

Jos joku olisi sitten lasun tehnyt niin mitään ei olisi tutkittu. Isä oli pienen paikkakunnan ison tehtaan pamppu, eli siis mehän oltiin ”hyvä perhe”, ja ennen oikeasti ajateltiin että hyvissä perheissä ei ole ongelmi, vain alkkisten perheissä on (vaikkei aina olekaan!).

Helppo siis syyllistää lasta, mikset ole reipas ja rohkea ja kerro!!

No mitä sitten ehdotat? Kaikki tavarat pitäisi olla ilmaisia vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäisittepä millaisia perheitä tänäkin päivänä on ja miten niissä kohdellaan lapsia. Nuo 80-luvin huorittelu- ja vessapperitarinat ovat totisinta totta monelle lapselle tänäkin päivänä. Hyväosainen menee vain helposti kuplaan ja luulee että muillakin on asiat hyvin.

T. Perhetyön alalla oleva

Perheemme oli ulospäin ns normaali mitä nyt iso lapsilauma. Monta tyttöä ja yksi poika.

Vanhin meistå oli 16v kun äitimme kysyi meiltå muilta ettå onkohan sillå alkanut kuukautiset kun sisko oli niin vihainen jostain. Siinä kohtaa olimme kaivaneet siskon verisiå aluhousuja talomme pihalle jo vuosia. Ja tämä 1980-luvulla.

Vierailija
244/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä noita kommentteja että paketti siteitä maksaa yli 4e?? Cittarin omaa merkkiä siivellisenä 14kpl 0,8e. Kahdella paketilla pärjää kuukautiset läpi.

Vierailija
245/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse olen ollut aina köyhä, on ollut työttömyyttä, yh:na olemista jne., mutta ei ole koskaan ollut rahasta kiinni ettenkö sidepakettia saisi kaupasta ostettua... taas jotain femakkoulinaa tämäkin

ja jos on noin huonosti asiat niin sitten varmaan kannattaa toimeentulotukea hakea tai muuta apua, linkin takana olevakin teki kolmea työtä jossain vaiheessa, mutta silti ei ollut varaa kuukautissuojiin? haloo hei, kuka hullu uskoo tuota

Luetko edes ketjua ennen kuin ilkeilet? Miten nämä 12-vuotiaat hakevat toimeentulotukea itselleen?

Silloin ei ole kyse köyhyydestä vaan huonosta vanhemmuudesta. Mikä tässä nyt on vaikeaa?

No se että niitä 12 vuotiaita pitäisi auttaa. Jos omat vanhemmat ei auta niin jonkun muun tahon tulisi.

Aloitukseen linkatussa jutussa puhutaan köyhyydestä ja ketjussa nillitetään, miten kalliita siteet ovat. Miten tähän nyt liittyy se, että jotkut vanhemmat ovat perseestä?

No pölvästi, siten että se 12-vuotiaskin TARVITSEE NIITÄ SITEITÄ. Kotoa ei saa rahaa, vanhemmat ei osta - jos ne olisi edullisia niin lapsi saisi hommattua ne pulloja keräten. Tai sitten niitä pitäisi olla ilmaisjakelussa jossain. Ne helkkarin vessapaperit ei ole ihmisarvon mukaisia.

silti edelleen se ongelma ei ole siteiden hinta tai köyhyys, vaan IDIOOTIT VANHEMMAT... siihen täytyy tulla muutos, lapsen täytyy yrittää rohkeasti ilmoittaa vaikka koulun terkkarille asiasta, menee varmaan la-suna eteenpäin tuollainen heitt.eillejättö

Niin, kovin moni kaltoinkohdeltu ei uskalla ”rohkeasti kertoa” opettajalle tai terkkarille. Minä olin hakattu lapsi ja isä kuristi kurkusta ja sähksi että jos kerrot koskaan kellekään niin ta-pan sinut. En todellakaan uskaltanut kertoa. Opettajat näkivät mustelmia ja ruhjeita, koskaan ei kukaan kysynyt niistä mitään.

Jos joku olisi sitten lasun tehnyt niin mitään ei olisi tutkittu. Isä oli pienen paikkakunnan ison tehtaan pamppu, eli siis mehän oltiin ”hyvä perhe”, ja ennen oikeasti ajateltiin että hyvissä perheissä ei ole ongelmi, vain alkkisten perheissä on (vaikkei aina olekaan!).

Ehdotan että sinunkaltaisilta pitää nettiyhteys katkaista ja heti.

Vierailija
246/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäisittepä millaisia perheitä tänäkin päivänä on ja miten niissä kohdellaan lapsia. Nuo 80-luvin huorittelu- ja vessapperitarinat ovat totisinta totta monelle lapselle tänäkin päivänä. Hyväosainen menee vain helposti kuplaan ja luulee että muillakin on asiat hyvin.

T. Perhetyön alalla oleva

Perheemme oli ulospäin ns normaali mitä nyt iso lapsilauma. Monta tyttöä ja yksi poika.

Vanhin meistå oli 16v kun äitimme kysyi meiltå muilta ettå onkohan sillå alkanut kuukautiset kun sisko oli niin vihainen jostain. Siinä kohtaa olimme kaivaneet siskon verisiå aluhousuja talomme pihalle jo vuosia. Ja tämä 1980-luvulla.

Jep, kuukautiset oli jotain mitä piti hävetä suuresti ja piilotella. Tarkoittihan se että voin tulla jo raskaaksi vaikka ikää oli vasta 12v!!!

Vierailija
247/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalleimmat siteet maksaa monta euroa paketti. Nuo 80cnt rutkusiteet on kehnoja. Mutta niitä voisi kyllä ilmaiseksi jakaa jossain vähävaraisille, varakkaammat voi ostaa sitten kalliimpia ja parempia.

Vierailija
248/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheita vastaajia tässä ketjussa. Olen itse hyvätuloinen mutta kyllä en siteiden kalleuden ja ymmärrän sen että köyhissä perheissä niitö ei aina osteta ja pahimmilaan lapset jäävät ilman suojia kokonaan. Maksan vaikka lisää veroja mielelläni että nämä saisi jotenkin ilmaiseksi lapsille. Vanhempia kun ei mitenkään voi pakottaa ostamaan niitä lapsilleen. Ihan hyvin voisi koulussa tai terveyskeskuksessa olla ilmaisjakelu, niinkuin vaikka diabetesvarusteiden ja vanhusten pissavaippojen ilmaisjakelukin toimii.

Miten ihmeessä sinulla voi riittää ymmärrystä näille ihmisperseille, joilla ei muka ole varaa ostaa suojia omille lapsilleen. "Ei ole pakko". Kyllä on pakko ja sen verran on Suomessa kaikilla varaa tai muuten lapset pois tuollaisilta.

Vierailija
249/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta hyysää vaikka mitä. Tuttava, lievästi näkö- ja liikuntavammainen, saa ilmaisen asunnon, ilmaiset henkilökohtaiset avustajat 2kpl, ilmaisen erikoisauton liikkumiseen, ilmaiset fysioterapeutit kotikäynnille ja kirsikkana kakun päälle 6 tuntia päivässä kotiapua jokaisena viikon päivänä ilmaiseksi. Menee ainakin 20 000-30 000 kuussa tuohon hyysäykseen.

Tässä kontekstissa olisi aivan ok laittaa siteet ilmaiseksi tarvikejakeluksi vähävaraisille.

Vierailija
250/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä sinulla voi riittää ymmärrystä näille ihmisperseille, joilla ei muka ole varaa ostaa suojia omille lapsilleen. "Ei ole pakko". Kyllä on pakko ja sen verran on Suomessa kaikilla varaa tai muuten lapset pois tuollaisilta.

Et vissiin ymmärrä lukemaasi? En minä SALLI lasten kaltoinkohtelua. Mutta satumoisin työn puolesta TIEDÄN että juopot ja nistit laittaa rahansa viinaan eikä osta niitä siteitä lapsille. Vaikka annetaan miten paljon toimeentulotukea, niin silti se lapsi ei saa siteitä. Eikä niitä sossu voi pakottaa siihen.

Siksi pitää olla joku muu keino varmistaa asia.

Vierailija
251/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen toiminut koulussani "menkka-keijuna" viimeiset pari vuotta. Olen siis jo yli 30v opiskelija ja rahallisesti tulen hyvin toimeen. Muistan kuitenkin edelleen kuinka tiukkaa oli nuorena opiskelijana. Luokkamme lähellä olevaan naisten vessaan olen siis kiikuttanut pienen rasian johon laitan aina muutaman siteen ja tamponin tarjolle.

Vierailija
252/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä noita kommentteja että paketti siteitä maksaa yli 4e?? Cittarin omaa merkkiä siivellisenä 14kpl 0,8e. Kahdella paketilla pärjää kuukautiset läpi.

Palstalaisilla on niin erityislaatuiset alapäät, että tilaavat jotain mittatilausrättejä. 30 euroa kuulemma kuluu yksiin kuukautisiin, mikä kuulostaa normisiteistäkin melkoiselta hinnalta vaikka käyttäisi neljäkin pakettia.

Vierailija
253/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset voi olla todella runsaat ja todella kipeät, mikä tarkoittaa, että kuukautisten aikana kuluu useita sidepaketteja ja paljon särkylääkkeitä. Helposti saa menemään 10+ euroa per kuukautiset. Toinen viahtoehto voi olla ehkäisypillerit/kierukka, jotka eivät ole ollenkaan halpoja nekään. Kaikilla ei näihin ole varaa, tai ainakin se raha on jostain muusta, kuten ruoasta pois. Ja näin on riippumatta siitä, miten uskomatonta se jonkun mielestä on.

Vierailija
254/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vissiin ymmärrä lukemaasi? En minä SALLI lasten kaltoinkohtelua. Mutta satumoisin työn puolesta TIEDÄN että juopot ja nistit laittaa rahansa viinaan eikä osta niitä siteitä lapsille. Vaikka annetaan miten paljon toimeentulotukea, niin silti se lapsi ei saa siteitä. Eikä niitä sossu voi pakottaa siihen.

Siksi pitää olla joku muu keino varmistaa asia.

Miten sitten voit sanoa, ettei näillä ole rahaa siteisiin? Vaikka heille annettaisiin juristin palkan verran kuukaudessa, päihteisiinhän se raha menisi joka tapauksessa. Ihan turha nillittää köyhyydestä ja rahan puutteesta tai siteiden kalleudesta.

Tottakai huonoihin kotioloihin pitää puuttua, mutta syytä etsitään kyllä väärästä paikasta jos jankutetaan köyhyydestä.

Vierailija
255/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ratkeaako tällaisten perhehelve ttien lasten ongelmat kuitenkaan sillä että jaellaan ilmaiseksi siteitä (tai jos laajemmalti ajatellaan:yhtään mitään ilmaiseksi apuna ja tukena niinkuin nykyisin tunnutaan tekevän ettei se "köyhän lapsi tunne itseään eriarvoiseksi muihin lapsiin nähden") vai pitäisikö pikemminkin satsataan vaikka lastensuojeluun ja siihen että luodaan kouluun ja muualle sellainen ilmapiiri että lapsi uskaltaa kertoa huonoista kotioloista kun tietää että kertomisen avulla saa tilanteeseen helpotusta?

En siis todellakaan halua vetää johtopäätöstä köyhä=lapsiaan kaltoinkohteleva mutta kyllä siinä mennään pers e edellä puuhun jos lähdetään ratkomaan sitä ongelmaa että sad istiset vanhemmat ei viitsi hankkia lapselle vaikka nyt niitä kuukautistarvikkeita kun käyttävät rahat muuhun sillä, että annetaan yhteiskunnan puolesta hyväntekeväisyytenä sille lapselle ne siteet. Mutta tosin, tämä olisi varmaan ihan oman ketjunsa aihe kun alunperin kyse ei tainnut olla köyhistä/kaltoinkohdelluista lapsista 🤔

Vierailija
256/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset voi olla todella runsaat ja todella kipeät, mikä tarkoittaa, että kuukautisten aikana kuluu useita sidepaketteja ja paljon särkylääkkeitä. Helposti saa menemään 10+ euroa per kuukautiset. Toinen viahtoehto voi olla ehkäisypillerit/kierukka, jotka eivät ole ollenkaan halpoja nekään. Kaikilla ei näihin ole varaa, tai ainakin se raha on jostain muusta, kuten ruoasta pois. Ja näin on riippumatta siitä, miten uskomatonta se jonkun mielestä on.

Tuolla aiemmin joku puhui 25-30 eurosta.

Vierailija
257/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku tehdä uuden kansalaisaloitteen kuukautissuojien verokannan alentamisesta? Itsellä ei riitä aika asian edistämiseen, mutta ehdottomasti allekirjoittaisin. Edellinen aloite näköjään tyssännyt. Kaikki palstamammat allekirjoittamaan, niin tulee 50 000 allekirjoitusta täyteen.

Vierailija
258/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että sinunkaltaisilta pitää nettiyhteys katkaista ja heti.

Eli kaikki hyvin, kunhan siteet ilmaisia? Tuskin tuollaisissa hulluissa perheissä siteet ovat ainoa ja suurin ongelma.

Vierailija
259/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

En minäkään ymmärrä valitusta siteiden hinnoista. En ole koskaan ostanut niitä vaan ommellut vanhoista vaatteista kestpsiteet jotka pesen koneessa. Ilmaista eikä haise tai hierrä.

Vierailija
260/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ratkeaako tällaisten perhehelve ttien lasten ongelmat kuitenkaan sillä että jaellaan ilmaiseksi siteitä (tai jos laajemmalti ajatellaan:yhtään mitään ilmaiseksi apuna ja tukena niinkuin nykyisin tunnutaan tekevän ettei se "köyhän lapsi tunne itseään eriarvoiseksi muihin lapsiin nähden") vai pitäisikö pikemminkin satsataan vaikka lastensuojeluun ja siihen että luodaan kouluun ja muualle sellainen ilmapiiri että lapsi uskaltaa kertoa huonoista kotioloista kun tietää että kertomisen avulla saa tilanteeseen helpotusta?

En siis todellakaan halua vetää johtopäätöstä köyhä=lapsiaan kaltoinkohteleva mutta kyllä siinä mennään pers e edellä puuhun jos lähdetään ratkomaan sitä ongelmaa että sad istiset vanhemmat ei viitsi hankkia lapselle vaikka nyt niitä kuukautistarvikkeita kun käyttävät rahat muuhun sillä, että annetaan yhteiskunnan puolesta hyväntekeväisyytenä sille lapselle ne siteet. Mutta tosin, tämä olisi varmaan ihan oman ketjunsa aihe kun alunperin kyse ei tainnut olla köyhistä/kaltoinkohdelluista lapsista 🤔

Niinpä. Jo alkusivuilla sanoin, että jos ei ole varaa suojiin, ongelma on jossain muualla kuin köyhyydessä tai siteiden hinnassa. Joko rahat on tuhlattu johonkin muuhun tai ei ole haettu toimeentulotukea. Mutta edelleen tästä joku jaksaa väittää vastaan, vaikka kyse on täsmälleen siitä, että raha on käytetty väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme