Toimeentulotuki. Mitä sille pitäisi tehdä? Ehdota.
Nyt mielipiteitä ja ehdotuksia. Pitäisikö toimeentulotuki saattaa vastikkeelliseksi? Miten? Vai onko se mielestäsi liian pieni? Miten kustannetaan?
Itse ajattelen, että pitäisi olla jokin raja kuinka kauan tukea maksetaan. Tämän jälkeen ehdottaisin rankasti siirtymistä asuntolaelämään. Ehkä vähän vanhainkoti tyyppisesti. Kaikille taataan katto pään päälle ja kouluruokailun tasoinen ruoka. Mutta mielellään niin, että asukkaat vastaa asuntolansa hoidosta.
Kommentit (107)
Näiden ideoiden tehtailijoiden kannattaisi muistaa että jos tällainen järjestelmä olisi voimassa, aina olisi mahdollisuus että joutuu sinne itse.
Esim työkyvytön voi olla aika pitkäänkin toimeentulotuella. Miten ihmeessä monisaiaras työkyvytön voisi asua jossakin asuntolassa? Entä hänen kuntoutuksena yms?
Vastikkeellinen toimeentulotuki = kommunismi
Vierailija kirjoitti:
Esim työkyvytön voi olla aika pitkäänkin toimeentulotuella. Miten ihmeessä monisaiaras työkyvytön voisi asua jossakin asuntolassa? Entä hänen kuntoutuksena yms?
Kamalaa han se olisi ja en kannata.
Mutta muinoin ne asui sukulaisten nurkissa vailla kuntoutusta tai sitten jos sukulaisia ei ollut, niin vaivaistsloissa.
Vierailija kirjoitti:
Näiden ideoiden tehtailijoiden kannattaisi muistaa että jos tällainen järjestelmä olisi voimassa, aina olisi mahdollisuus että joutuu sinne itse.
Tai oma rakas lapsi vaikka vammutuu ja joutuu tuohon tai lapsenlapsi.
Kaikki sosiaalituki pitäisi lopettaa, ml. opintotuki, työttömyyskorvaukset ja lapsilisät. Myös koko Kela voitaisiin lopettaa. Ja kaikille tuloille pitäisi saada sama veroprosentti heti ensimmäisestä eurosta saakka. Sanotaan vaikkapa 30%. Ja joku verokatto pitäisi olla, nykysysteemi on aivan kestämätön. Esim. yli 100 000 euron tulot olisivat verovapaita. Näin saataisiin suomen talous nousemaan ja lisää kyvykkäitä veronmaksajia muuttamaan tänne.
t. veroja yli miljoonan maksava
Eri asia ovat sairauden takia toimeentulotuella olevat. Mutta varsin hyvin tiedätte että täällä on erittäin suuri ja erittäin nopeaan kasvava joukko ihmisiä jotka eivät kuulu tähän ryhmään, vaan niihin jotka eivät vain halua tehdä mitään ja silti pitää saada aivan kaikki. Kun useilla työssäkävijöilläkään ei ole varaa juuri mihinkään niin miksi työtä vieroksuvien pitäisi saada kaikki muiden maksamana?? Nyt jo ollaan korvia myöten veloissa niin ei tämä systeemi joka tapauksessaenää kauaa pystyssä pysy, siksikin on tervettä miettiä uusia toimintatapoja
Ap:n ehdotus on hyvä, kannatan sitä.
Muuten, 100 vuotta sitten käytössä ollut huutolaisjärjestelmä oli erittäin nerokas ja toimiva ratkaisu. Tosin se ei taida nykyoloissa toimia yhtä hyvin kuin maatalousyhteiskunnassa.
Siltä varalta että kaikki eivät tunne huutolaisuutta, niin siinähän pidettiin kerran vuodessa huutokauppa jossa kunta luovutti sellaiset jotka eivät pysty elättämään itseään maalaistaloihin. Siis orvot lapset, vanhukset, vaivaiset, vammaiset, jne. Kunta antoi huutolaisen vuodeksi kerrallaan sille joka hänet halvimmalla huusi. Ja talo tarjosi huutolaiselle ruoan, mutta teetti hänellä talon töitä harkintansa mukaan. Käytännössä huutolaiset olivat orjia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruokailu kuulostaa hyvälle ja monipuoliselle, verrattuna siihen, mitä itse syön päivisin. Mutta asuntolaan muutto... Ei mun lapset tykkäis, minne ne sitten joutuu? Eli onkohan hyvä idea kuitenkaan?
Samaa mietin, olis lapsista aika kurjaa jos yksi perheenjäsen muuttaisi muualle. En itse saa toimeentulotukea mutta saan kuntoutustukea (en muita tukia). Toivottavasti ap sairastut vakavasti tai joudut onnettomuuteen ja loukkaat itsesi niin pahasti että olisit lopullisesti työkyvytön kuten minä. Toimeentulotuki tosin on epäreilu muutenkin, se joka aina tuhlaa rahansa palkitaan silloin jos jotain ikävää tapahtuu ja se joka on säästänyt kärsii siitä että on säästänyt ja joutuu syömään vaivalla hankitut säästönsä.
Tätä mä en ymmärrä, ei mulla töistä jäänyt niin paljoa rahaa, että olisin voinut ostaa omaisuutta, en tosin sitä tuhlannutkaan...
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ehdotus on hyvä, kannatan sitä.
Muuten, 100 vuotta sitten käytössä ollut huutolaisjärjestelmä oli erittäin nerokas ja toimiva ratkaisu. Tosin se ei taida nykyoloissa toimia yhtä hyvin kuin maatalousyhteiskunnassa.
Siltä varalta että kaikki eivät tunne huutolaisuutta, niin siinähän pidettiin kerran vuodessa huutokauppa jossa kunta luovutti sellaiset jotka eivät pysty elättämään itseään maalaistaloihin. Siis orvot lapset, vanhukset, vaivaiset, vammaiset, jne. Kunta antoi huutolaisen vuodeksi kerrallaan sille joka hänet halvimmalla huusi. Ja talo tarjosi huutolaiselle ruoan, mutta teetti hänellä talon töitä harkintansa mukaan. Käytännössä huutolaiset olivat orjia.
Mikä järki, että annettiin vähiten huutaneelle??? Ehkä eniten huutaneelle kuitenkin?
Mutta kuka nykyään huutaisi senkään vertaa, että kunnalle tulisi ns edulliseksi tällainen?
Vierailija kirjoitti:
Jos toimeentulotuki muutetaan vastikkeelliseksi, se vain lisää kuluja. Pitää palkata ihmisiä organisoimaan toimintaa ja valvomaan sitä. Ei se niin mene, että kuka tahansa voi lompsia hoitokotiin touhuamaan. Siellä ei ole niin paljon henkilökuntaa, että joku ehtisi opastaa uusia ja uusia tulokkaita.
Asuntolaratkaisu on ihan p*rseestä. Mistä niitä asuntoloita oikein löytyy, pitääkö niitäkin rakentaa jokaiselle paikkakunnalla? Tuokaan ei tuo mitään säästöjä vaan lisää menoja ja byrokratiaa. Helppohan se on heitellä ehdotuksia, mutta eipä aloittakajaan ole miettinyt yhtään, miten toteutus hoidetaan.
Ei tule halvaksi tämäkään, että kustannetaan erikseen kaikille se asunto. Alkukustannukset olisivat luultavasti suuret. Pidemmän päälle asuntola halvempi. Yksi asuntolan hoitaja per talo ei ole hirveän suuri kustannus.
Kiva, että keskustelua virisi. 👍
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sosiaalituki pitäisi lopettaa, ml. opintotuki, työttömyyskorvaukset ja lapsilisät. Myös koko Kela voitaisiin lopettaa. Ja kaikille tuloille pitäisi saada sama veroprosentti heti ensimmäisestä eurosta saakka. Sanotaan vaikkapa 30%. Ja joku verokatto pitäisi olla, nykysysteemi on aivan kestämätön. Esim. yli 100 000 euron tulot olisivat verovapaita. Näin saataisiin suomen talous nousemaan ja lisää kyvykkäitä veronmaksajia muuttamaan tänne.
Olen samaa mieltä. Meitä hyvätuloisia rangaistaan ihan liikaa. Minäkin olen elämässäni maksanut jo lähemmäs 10 miljoonaa veroina, jotta nämä loiseläjät saavat sisäfileensä ja mersunsa sosiaalitoimiston maksamana. Kaikki tuet vain pois ja jos et omalla työlläsi saa riittävästi rahaa ruokaan, niin sitten vaan kerjuulle. Tämä systeemi voisi jopa olla parempi monelle, sillä kaikki rikkaat auttavat mielellään köyhempiään.
Jos nyt vaikka ensin lopetettaisiin sen maksaminen virolaisille, jotka sitä täältä rynnistävät sankoin joukoin hakemaan. Sen jälkeen se voitaisiin evätä elämäntapaintiaaneilta ja narkeilta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sosiaalituki pitäisi lopettaa, ml. opintotuki, työttömyyskorvaukset ja lapsilisät. Myös koko Kela voitaisiin lopettaa. t. veroja yli miljoonan maksava
Aika tylyä toimintaa ei-kultalusikka-suussa-syntyneitä kohtaan. Mutta toki ymmärrän kurnivan vatsasi "karmaisevan verotuksen" jälkeen.
Tota asuntola systeemiä voisi kehittää. Vartijoitten määrää ei tarvitsisi pitää kovin korkeana, jos asuntola-alue ympäröitäisiin aidalla, jonka päällä kulkisi piikkilanka. silloin riittäisi kulmiin vartiotornit, joissa aseistetut vartijat vahtisivat. Ja jotta rakennuskustannukset eivät kohoaisi liian korkeaksi, niin sellaiset kevyet parakkityyliset asuntolat tulisivat kyseeseen. Ja tietenkin sieltä pääsisi pois, jos tekisi työtä, eli motoksi noille asuntoloille voisi laittaa "työnteko vapauttaa".
Vierailija kirjoitti:
Kouluruokailu kuulostaa hyvälle ja monipuoliselle, verrattuna siihen, mitä itse syön päivisin. Mutta asuntolaan muutto... Ei mun lapset tykkäis, minne ne sitten joutuu? Eli onkohan hyvä idea kuitenkaan?
Lapset tietysti mukaan, jos olet yksinhuoltaja. Puolisolla on elatusvelvollisuus. Et kai saa tt-rahaa, jos on työssäkäyvä puoliso?
Toimeentulotuki on jo nyt vastikkeellinen. Sitä saa vain jos sitä hakee. Pitää täyttää hakemus oikein tai sitä ei saa.
Jos joudun asuntolaan niin koitapa arvata kuinka monta asuntolaa sytytän tuleen.
Jos menetän asuntoni niin en suostu asuntolaan enkä asunnottomaksi. Joten se on sitten vankila tai hauta ne ainoat vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Meitä hyvätuloisia rangaistaan ihan liikaa. Minäkin olen elämässäni maksanut jo lähemmäs 10 miljoonaa veroina, jotta nämä loiseläjät saavat sisäfileensä ja mersunsa sosiaalitoimiston maksamana. Kaikki tuet vain pois ja jos et omalla työlläsi saa riittävästi rahaa ruokaan, niin sitten vaan kerjuulle. Tämä systeemi voisi jopa olla parempi monelle, sillä kaikki rikkaat auttavat mielellään köyhempiään.
Niinpä. Yrittäjienkin arvostus täällä täysi nolla. Mutta voi jumpe mikä meteli nousee, jos työttömiä ja köyhiä 10 lapsen yksinhuoltajia ei paapota.
Historia ei taida olla ihan hallussa? Tätä kokeiltiin jo 1800-luvulla. Googlaa vaivaistalot.
Muualta tulleille ei ollenkaan (käyttävät harkinnanvaraista osuutta pääasiallisena tulonlähteenään) ja tuki nimensä mukaisesti toimeentulotueksi eli että saa juuri tarvittavan eikä mitään ylimääräistä. Sen lisäksi kaikille jotka esim. lapsia pykivät ilman tarkoitustakaan maksaa koskaan mitään omista rahoistaan, monet asiat äitiyspakkauksen kaltaisena yhteishankintana, esimerkiksi lastenvaunut ja vaatteet kaikenikäisille. Nyt kaikkia tukia ja maksusitoumuksia käytetään häikäilemättömästi hyväksi, ostetaan kalleinta mitä kaupasta löytyy jne.