Toimeentulotuki. Mitä sille pitäisi tehdä? Ehdota.
Nyt mielipiteitä ja ehdotuksia. Pitäisikö toimeentulotuki saattaa vastikkeelliseksi? Miten? Vai onko se mielestäsi liian pieni? Miten kustannetaan?
Itse ajattelen, että pitäisi olla jokin raja kuinka kauan tukea maksetaan. Tämän jälkeen ehdottaisin rankasti siirtymistä asuntolaelämään. Ehkä vähän vanhainkoti tyyppisesti. Kaikille taataan katto pään päälle ja kouluruokailun tasoinen ruoka. Mutta mielellään niin, että asukkaat vastaa asuntolansa hoidosta.
Kommentit (107)
Toivottavasti sydämetön ja pahansuopa ap kohtaat elämässäsi vaikeuksia ja köyhyyttä.
Ei olisi ihmisarvoista elämää. Tulisi kapina.
Toimeentulotuen pitäisi olla varallisuudesta riippumaton.
Nyt se rankaisee jotain omistavaa, kun tuhlannut on ensin saanut nauttia tuhlaamisesta ja säästänyt on elänyt niukasti.
se että meille elämänbtapatyöttömille enempi rahaa eli 2000 e kuussa käteen sitten voitas asua ainakin talvet Aasiassa
Maksajamäärän vähentyessä apn ehdotus on melkein ainoa vaihtoehto ellei kokonaan lopeteta tukemista. Kuitenkin se ihmisarvoinen elämä työstä saatua lisäarvoa nauttien kuuluu tietysti työtä tekeville. Eiköhän tästä ole jopa loiset samaa mieltä syvimmässään.
Vaikea nähdä että sellaisiin asuntoloihin haluttaisiin, leimaisihan se ihmisen ja sieltä olisi vaikea nousta. Eläkeikäisille omat asuntolat muuten ei erottelua ettei tule eriarvoisia työttömien taloja
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sydämetön ja pahansuopa ap kohtaat elämässäsi vaikeuksia ja köyhyyttä.
No kiitos tästä ystävällisestä vastauksesta. Työtön olen ollut n. 10 vuotta yhteensä eri mittaisia pätkissä. Toimeentulotukea en ole nostanut.
Huomasitteko muuten, pyysin ehdotuksia, mitä teidän mielestä pitäisi tehdä. Niitä ei ole vielä tullut yhtään. 👍
Vierailija kirjoitti:
Nyt se rankaisee jotain omistavaa, kun tuhlannut on ensin saanut nauttia tuhlaamisesta ja säästänyt on elänyt niukasti.
Lisään, että tietty, jos omaisuudesta on tuottoja, ne tuotot huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiitos tästä ystävällisestä vastauksesta. Työtön olen ollut n. 10 vuotta yhteensä eri mittaisia pätkissä. Toimeentulotukea en ole nostanut.
Huomasitteko muuten, pyysin ehdotuksia, mitä teidän mielestä pitäisi tehdä. Niitä ei ole vielä tullut yhtään. 👍
Minä 4 ehdotin ainakin. Se pitää maksaa kaikille tuloista riippuen, ei omaisuudesta.
Muuten ok.
Vierailija kirjoitti:
tuo vois olla ihan hyvä että 1-2 kuukautta vois saada vaikka ois esim auto, pidempään ei tietenkään missään nimessä voida antaa tukea ihmisille joilla on omaisuutta. Itsekkin just kovalla kiireellä laitoin hakemuksen kolmeksi kuukaudeksi, opiskelen yliopistossa mut opintotukikuukaudet loppu. Meinas päästä elokuun rahat livahtaan käsistä kun en huomannut että viimenen päivä- kuitenkin niilläkin tekee halvan etelänmatkan syksymmällä et kiitos frendille et huomasin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin höpöhöpöaloituksiin tulee kiinnostavaa keskustelua. Minä annoin sinulle pohdittavaksi sen yhteiskuntaopin tehtävän. Koska vastaat siihen.
Oikea vastaus otsikon kysymykseen on, että kannattaisi siirtyä perustulojärjestelmään.
Olen samaa mieltä kanssasi. Eli ei ole muuta ehdotettavaa.
Jos toimeentulotuki muutetaan vastikkeelliseksi, se vain lisää kuluja. Pitää palkata ihmisiä organisoimaan toimintaa ja valvomaan sitä. Ei se niin mene, että kuka tahansa voi lompsia hoitokotiin touhuamaan. Siellä ei ole niin paljon henkilökuntaa, että joku ehtisi opastaa uusia ja uusia tulokkaita.
Asuntolaratkaisu on ihan p*rseestä. Mistä niitä asuntoloita oikein löytyy, pitääkö niitäkin rakentaa jokaiselle paikkakunnalla? Tuokaan ei tuo mitään säästöjä vaan lisää menoja ja byrokratiaa. Helppohan se on heitellä ehdotuksia, mutta eipä aloittakajaan ole miettinyt yhtään, miten toteutus hoidetaan.
Toimeentulotuki vain tänne muualta tuleville. Suomalaisille ei ole varaa maksaa tukea.
Luuletko että toimeentulotukea saa vain jotkut omasta tahdostaan työttömät? Tiedoksi että sitä saa myös useat eläkeläiset, vammaiset, sairaat, opiskelijatkin jos edes laina ei riitä elämiskustannuksiin. Pitäisikö vammaisen tai parantumattomasti sairaan elää koko elämänsä asuntolassa? Itse olen rikoksen uhriksi joutumisen takia masentunut, ja saan sairauspäivärahaa, asumistukea ja toimeentulotukea esim. lääkkeisiin ja sairaalamaksuihin. Jos kaiken lisäksi joutuisin johonkin asuntolaan niin en edes yrittäisi elää enää. Sitä kai jotkut toivoisivatkin.
Jos pienipalkkaisesta työstä jää vähemmän käteen kuin kokoaikaisesti lorvailusta niin onhan se väärin. Täytyisi olla vastikkeellista tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Maksajamäärän vähentyessä apn ehdotus on melkein ainoa vaihtoehto ellei kokonaan lopeteta tukemista. Kuitenkin se ihmisarvoinen elämä työstä saatua lisäarvoa nauttien kuuluu tietysti työtä tekeville. Eiköhän tästä ole jopa loiset samaa mieltä syvimmässään.
Jaa. Entäs töissä käyvät toimeentulotuen saajat? Helsingissä taitaa noin 10 % toimeentulotuen saajista käydä töissä. Palkka vain on niin pieni ettei riitä sikäläisiin elinkustannuksiin.
Muuten tuo ehdotettu asuntolahomma voisi olla aika järjetön rumba, muuttamista edestakaisin aina sen mukaan milloin sattuu saamaan toimeentulotukea ja milloin ei. Etenkin satunnaisesti töitä tekevälle. Saisiko sinne asuntolaan jäädä asumaan, jos joksikin aikaa työllistyisi eikä tukea tarvitsisi?
Toimeentulotuki on jo vastikkeellinen jos et ole eläkkeellä tai saa Kelan sairauspäivärahaa. Kannattaisi ottaa asioista selvää. Saadaksesi täyden toimeentulotuen tulee sinun täyttää TE-toimiston kriteerit työttömyyskorvauksen maksamiselle. Jos rikot TE-toimiston sääntöjä voidaan tt-tukea pienentää. Tämä on sitä vastikkeellisuutta.
Joka kortteliin hätätyötoimisto josta jaetaan töitä työkuntoisille kuten hiekotusta, lumen luontia, nurmikon ajoa, muuttoapua, virkkausta ja mattojen piiskausta omassa kotiympäristössä.
Kouluruokailu kuulostaa hyvälle ja monipuoliselle, verrattuna siihen, mitä itse syön päivisin. Mutta asuntolaan muutto... Ei mun lapset tykkäis, minne ne sitten joutuu? Eli onkohan hyvä idea kuitenkaan?
Käyhän poika lukio ensin loppuun ja jutellaan sitten joskus aikuisten asioista. Ihan näin yhteiskuntaopin harjoituksena:
Mitä haittoja ja hyötyjä näet ehdottamassasi mallissa?