Psykopaattien aivot eroavat jo sikiöaikana. Linkki
Psykopaattien soluista otetuilla kantasoluilla on rakennettu psykopaatin aivot sikiöajalla.
Nyt tutkitaan järjestelmiä, miten pitäisi psykopaattia lääkitä jo lapsena, jotta hänestä kehittyisi normaalimpi ihminen.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/ba82d316-6354-4e25-bf96-18a11…
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöllisyys ei poista kasvatuksen vaikutusta. Vaikka olisi jo sikiönä psykopaatti, voi niistä hyvällä kasvatuksella tulla tunteettomia kunnon kansalaisia. Tästä hyvänä esimerkkinä esim se lääkäri, joka tutki psykopaattien aivoja, ja huomasi omiensa vastaavan niitä. Googlatkaa, en itse jaksa etsiä.
Kasvatus ja ympäristö voi laukaista tai "poistaa" jonkun geenin vaikutuksen. Ja ainahan niillä oksettavimmilla sarjam*rhaajapsykoilla on ollut myös todella traumaattinen lapsuus.
Mä en kyllä usko, että kaikki sarjamurhaajat on psykopaatteja. Eivät varmaan ammattisotilaatkaan ole psykopaatteja. Mun näkemys on, että sarjamurhaajalla voi olla jonkun lapsuuden trauman johdosta pää vinksahtanut siihen malliin, että ne uhrit eivät ole sille ihmiselle ihmisiä, vaan sen ajeerattavan trauman purkamisen välineitä.
kyllä siihen jonkinlainen tunteettomuus tarvitaan myös, ei välttämättä täysin psykopaatti mutta heikko empatiakyky kuitenkin. Monet esim. sotaoloissa kasvaneet kärsivät traumaattisesta menneisyydestä mutta eivöt silti tee pahaa toisille, voi olla jopa päinvastoin, ovat erityisen empaattisia.
Hoitoalan ihmisissä olen huomannut samantyyppistä empatiakyvyn puutetta. Kai siinä on pakko olla jokin seula.
Hoitoalan ihmiset ovat mahdollisesti nähneet niin paljon kamalia ihmiskohtaloita, että on ollut pakko kovettaa itsensä että pystyy tekemään sitä työtä. Yli-inhimillisen raskasta siinä ympäristössä olla empaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se ilmiö että marraskuussa syntyneistä monet on psykopaatteja tai sarjamurhaajia (Googleta jos et usko tätä) on mielenkiintoinen. Jotkut yrittää selittää tätä horoskoopeilla mutta itse uskon että näillä lapsilla laukeaa se psykopatia jo ihan vauvana koska heidän syntymänsä jälkeen on useita kuukausia pimeätä eikä serotoniinia tule tarpeeksi nopeasti aivoihin.
Psykopatiahan saattaa olla piilevänä ja iskeä sitten nuorena aikuisena jonkun vaikean elämäntilanteen yhteydessä.
Jaa, että tämäkö pätee siis myös aurinkoisissa maissa? Tai vaikka päiväntasaajan toisella puolella?
Tämä koskaa niin Eurooppalaisia kun Yhdysvaltalaisia. Edelleen kannattaa googlettaa niin saa lisää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se ilmiö että marraskuussa syntyneistä monet on psykopaatteja tai sarjamurhaajia (Googleta jos et usko tätä) on mielenkiintoinen. Jotkut yrittää selittää tätä horoskoopeilla mutta itse uskon että näillä lapsilla laukeaa se psykopatia jo ihan vauvana koska heidän syntymänsä jälkeen on useita kuukausia pimeätä eikä serotoniinia tule tarpeeksi nopeasti aivoihin.
Psykopatiahan saattaa olla piilevänä ja iskeä sitten nuorena aikuisena jonkun vaikean elämäntilanteen yhteydessä.
Jaa, että tämäkö pätee siis myös aurinkoisissa maissa? Tai vaikka päiväntasaajan toisella puolella?
Tämä koskaa niin Eurooppalaisia kun Yhdysvaltalaisia. Edelleen kannattaa googlettaa niin saa lisää tietoa.
Nyt psykopatiasta luekelleena mua on alkanut tosi paljon pelottaa, että ainakin mieheni lähisuvussa on psykopaatteja. Toivottavasti se tosiaan periytyy sillälailla piilevänä, että vaatisi geenin molemmilta vanhemmilta. Meidän lapsissa ei onneksi mitään käytöshäiriön merkkejä ole nähtävissä. Sitten vaan jo he sattuvat kantamaan geeniä myös niin täytyy toivoa, etteivät löydä psykopaattigeenin kantajaa vastapariksi.
Kuitenkin normaalilla kasvatuksella kasvaa yleensä normiempaattisia lapsia. Psykopatia on ainoa poikkeus, jos sen perii niin asialle ei ole mitään tehtävissä (ainakaan vielä ei ole lääkehoitoa). Sosiopatiahan on ympäristön aiheuttamaa ja vaatii enemmän tai vähemmän karmeat kasvuolot. Siihen vanhempi voi helposti vaikuttaa, mutta psykopatia periytyy jos periytyy ja siksi se on niin pelottava ajatuskin.
Tunnen erään joka itse ajattelee olevansa psykopaatti koska ei koe paljoakaan tunteita. Hänellä ei toimi lainkaan kodeiini. Mites vauvafoorumin psykopaatit, toimiiko teillä? ☺
Mielestäni tässä ketjussa esiintyy aika vahingollinen ajatus, että empatia olisi joko tai -ilmiö, vähän niin kuin nipukka korvanlehdessä. Enemmänkin se on pitkä jatkumo, jonka toisessa päässä ovat yliempaattiset ja toisessa päässä psykopaatit. Useimmat ovat jotain siltä väliltä, ja empatia vaatii heidän kohdallaan kasvatustyötä ja hyvää kasvuympäristöä.
Minulla on ollut kolme ihanaa vauvaa, joita olen hellinyt kovasti. Kaksi heistä on ihan muutaman kuukauden iässä osannut halata ja pusuttaa takaisin. Kolmas taas tykkäsi hänkin kovasti hellimisestä, muttei antanut vastavuoroista hellyyttä ennen kuin oli kyllin vanha ymmärtämään, että "äitikin tykkää halaamisesta".
Tätä lasta on pitänyt kasvattaa eri tavalla kuin kahta muuta, ja jollakin tavalla se on ollut vaikeampaa, koska häneltä puuttuu myötäsyntyinen kyky eläytyä toisten tunteisiin. Omansa ovat kyllä voimakkaita. Mutta onneksi hänellä on myös erinomainen järki ja vastuuntunto. Tällaisiakin ihmisiä maailmassa tarvitaan, ja uskon että hän löytää paikkansa.
Samalla tavalla jos vanhempiensi äo on 70, todennäköisesti niin on sinullakin. Siellä main ainakin.
Ei se tarkoita että jos joku syntyy periytyvän psykopatian kanssa, että mitään koskaan tapahtuisi. Käsittääkseni siihen tarvitaan myös traumaattinen kasvuympäristö ja ehkä jokin päävamma jotka sitten saattavat aktivoida väkivaltaisen käyttäytymisen. Näin ollen pelkän perinnöllisen psykopatian kanssa syntynyt ihminen saattaa olla vain tunneköyhä antisosiaalinen ihminen tai toisia manipuloiva pelaaja, mutta eihän sitä vapaa-ajalla tarvitse tällaisen ihmisen kanssa aikaa viettää. Tällaisia manipuloivia, tunneköyhiä ihmisiä löytyy ihan ns. normaalin neurokemian omaaviltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöllisyys ei poista kasvatuksen vaikutusta. Vaikka olisi jo sikiönä psykopaatti, voi niistä hyvällä kasvatuksella tulla tunteettomia kunnon kansalaisia. Tästä hyvänä esimerkkinä esim se lääkäri, joka tutki psykopaattien aivoja, ja huomasi omiensa vastaavan niitä. Googlatkaa, en itse jaksa etsiä.
Kasvatus ja ympäristö voi laukaista tai "poistaa" jonkun geenin vaikutuksen. Ja ainahan niillä oksettavimmilla sarjam*rhaajapsykoilla on ollut myös todella traumaattinen lapsuus.
Mä en kyllä usko, että kaikki sarjamurhaajat on psykopaatteja. Eivät varmaan ammattisotilaatkaan ole psykopaatteja. Mun näkemys on, että sarjamurhaajalla voi olla jonkun lapsuuden trauman johdosta pää vinksahtanut siihen malliin, että ne uhrit eivät ole sille ihmiselle ihmisiä, vaan sen ajeerattavan trauman purkamisen välineitä.
Ei tietenkään kaikki sarjamurhaajat ole psykopaatteja mutta jonkinlainen persoonallisuushäiriö tai neurologinen häiriö on erittäin yleinen. Yleensä se on psykopatia/soseopatia ja neurologisista adhd. Myös epävakaita löytyy jonkinverran mutta heillä yleensä juurikin on traumaperäinen syy tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään joka itse ajattelee olevansa psykopaatti koska ei koe paljoakaan tunteita. Hänellä ei toimi lainkaan kodeiini. Mites vauvafoorumin psykopaatit, toimiiko teillä? ☺
Mulla ei toimi. Ei toimi muutkaan opiaatit. Olenko psykopaatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tunteita? Suretko, jos toiselle tapahtuu ikävää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jossain määrin voi muokata suuntaan tai toiseen mutta vaikea kuvitella että psykopaatti olisi koskaan esim. hyvä vanhempi. Työntekijänä voi olla ihan ok jos ei ole missään ihmisläheisessä roolissa.
Tiedän yhden, jota epäilen vahvasti psykopaatiksi. Hän toimii psykiatrina.
Hän kykenee pettämään vailla kalvavaa omatuntoa. Hän kykenee olemaan röyhkeä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään on puhuttu siitä että empatiakyky on synnynnäistä, lapset ovat syntyjään erilaisia. Nyt siitä on solutason todistekin. Sääli niitä vanhempia jotka psykopaattilapsen saa ja turhaan etsivät vikaa itsestään. Toivottavasti tuo lääkehoito onnistuu tulevaisuudessa.
Toisaalta psykopaatteja on erilaisia. Tutkimusten mukaan hyvässä perheessä kasvaneesta psykopaatista harvemmin tulee sarjamurhaaja. Psykopaatti silti koskaan on mikään miellyttävä ihminen esim. parisuhteessa. Psykopaatit voivat olla firmoissa tehokkaita johtajia, mikä varmasti on sijoittajien mieleen.
Vierailija kirjoitti:
No, voiko psykopaatti usko Jumalaan.
Psykopatia ja uskonto voi olla huono yhdistelmä. Vähän epäilen että ainoa mihin psykopaatti oikeasti uskoo on ainoastaan itseensä. Uskonto voi kyllä olla psykopaatille oiva väline muiden ihmisten hallintaan. En itse usko että uskonnolla olisi psykopaattiin rauhoittava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tunteita? Suretko, jos toiselle tapahtuu ikävää jne.
En oikeastaan. Kyllä mulla tunteita on, mutta esimerkiksi itkevät lapset ovat vain ärsyttäviä.
Vastaan pariin ketjun kysymykseen.
Psykopaatti voi kasvattaa lapsensa kognitiivisen empatian, moraalin ja arvojen avulla, eli vaikka tunteita ei ole niin toimia täysin niinkuin empatiaa kokeva vanhempi mutta se perustuu kognitioon eli tietoon siitä miten tulee toimia ja tietoisesti niin toimien.
Psykopaatti ei voi uskoa Jumalaan, mutta psykopaatti voi tulla uskoon ja psykopatia parantua, ihmiselle syntyä esim omatunto ja kyky rakastaa muutenkin kuin kognition varassa.
Psykopatia ja sarjamurhaaminen. Psykopaatin on helpompi tehdä väkivaltarikoksia, koska kyky empatian kokemiseen puuttuu ja jos psykopaatti on väkivaltainen (kaikki eivät ole, ainakaan fyysisesti väkivaltaisia) niin hänelle ei myöskään synny katumusta edes murhan jälkeen ja voi toistaa sen helpommin, lisäksi pelko kiinnijäämisestä puuttuu koska psykopaatti ei koe pelkoa. Eli kaikki psykopaatit eivät ole väkivaltarikollisia, mutta väkivaltainen psykopaatti on suuremmalla todennäköisyydellä vakaviin ja toistuviin väkivaltarikoksiin syyllistyvä.
"Tutkittavista otettiin ihonäyte, jonka soluista valmistetuista kantasoluista tehtiin aivosoluja.
– Nämä hermosolut vastasivat raskauden toisen kolmanneksen kehitysvaihetta.Toisin sanoen potilaiden osalta kelloja käännettiin taaksepäin ja katsottiin, miltä heidän aivonsa näyttivät raskauden aikana, Koistinaho selittää.
Psykopatian syntyyn voitaisiin siis ehkä vaikuttaa jo lapsuudesta alkaen, jos soluista nähtäisiin, onko henkilölle kehittymässä psykopatia, Koistinaho sanoo."
Kiinnittäisin huomiota tutkimustapaan. Sikiöiden aivoja ei ole tutkittu, joten kyseiset psykopaatit olivat aikuisia, joilla on valmis historia ja ympäristö muokannut heitä. Kuten joku muukin on kommentoinut, niin empatiakyvyttömämpää lasta voi opettaa ymmärtämään muiden tunteita, huomioimaan muita ja hallitsemaan omaa käytöstään. Täysipainoisessa ja terveessä ympäristössä psykopaattigeenit omaavakin kasvaa muita huomioimaan, vaikka se ei olisi hänelle luontaista kuten jollekin herkälle. Sosiaalinen koodisto opitaan kotona ja muussa ympäristössä.
Erään dokumentin mukaan psykopaatin aivojen omaavasta ihmisestä voi tulla sarjamurhaaja jos kokee lapsena väkivaltaa. Kävi ilmi että dokumentin tutkija löysi itsestään samat aivomuutokset jotka täsmäsivät psykopaattien aivoihin. Kertoi esimerkkinä että jos hän olisi vaikka sukulaisensa hautajaisissa niin hän voisi hyvin lähteä hautajaisista suoraan kaljakuppilaan bilettämään. Mutta miksi hänestä ei tullut sarjamurhaajaa, sanoi syyksi turvallisen ja rakastavan perheympäristön.
Freeltä tuli hyvä dokumentti yhdestä tapauksesta. Psykopaatti oli jo lapsena hyvin väkivaltainen sisaruksiaan kohtaan. Kerran meinasi jopa hukuttaa siskonsa. Vanhemmat joutuivat koko ajan olemaan varuillaan. Hieman vanhempana addiktoitui tulipaloista. Poliisiradion kautta sai selville missä paloi ja polki tapahtumapaikalle kuvaamaan tulipaloa. Usein jo ennen kuin palokunta oli paikalla. Niinhän siinä sitten kävi että kun poika aikuistui hänestä tuli pyromaani. Kiinni jäädessään sai elinkautisen, koska eräs hänen sytyttämänsä tulipalo aiheutti ihmisuhreja. Jäi mieleen kuinka tekijä sanoi poliusikuulusteluissa ettei tekisi pahaa kärpäsellekään.
Hoitoalan ihmisissä olen huomannut samantyyppistä empatiakyvyn puutetta. Kai siinä on pakko olla jokin seula.