Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiläiset ovat enimmäkseen muualta muuttaneita. Paljasjalkaiset asuvat eri paikoissa kuin yleensä kuvitellaan

Vierailija
30.08.2019 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006221041.html

Mielikuvien Helsingissä eli kantakaupungissa jopa 70% ihmisistä on muualta muuttaneita.

Syntyperäiset helsinkiläiset asuvat muualla. Vartioharju on Helsingin helsinkiläisin kaupunginosa.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen Helsingin asuntojen hintataso on järjetön. Elämänlaatu laskee ylihintaisessa pikkukopissa ja rajoittaa kaiken tekemistä.

Kaikki rahat menee ruokaan ja asuntoon.

Kuule ei mene. Meillä helsinkiläisillä on koulutusta ja hyvät työpaikat. Meillä on varaa asua täällä ihan kivoissa tilavissa asunnoissa.

Mutta kun suurella osalla ei ole korkeaa koulutusta. Nyt Helsinko on tavalliselle duunararille  helvetti tolkuttomine asumisen kuluineen.

Asumistuet on keksitty, jos ostovoimaa puuttuu.

Vierailija
42/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole Helsingissä asunut mutta ei nuo tulokset olleet yllätys. Helsinki on aina ollut eri ihmisryhmien sulatusuuni sekä kotimaasta että ulkomailta. Esim.evakkoja muutti Helsinkiin runsaasti jatkosodan jälkeen. Helsinkiläisyys on siis jatkuvassa muutoksessa ja se on normaalia. Muutos on ollut väistämätöntä kaikkialla muuallakin kaupungeissa. Vain siten dynaamisuus ja elinvoimaisuus kehittyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helsinkiläisillä ole mitään omaa kulttuuria. Kaikki on varastettu muilta.

Vierailija
44/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että helsinkiläisillä ei ole mitään yhteistä kulttuuria, mutta kaupunginosilla on. Esimerkiksi Munkkiniemellä, Eiralla, Kalliolla, Vartiokylällä, Kontulalla ... jne.

Vierailija
45/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset helsinkiläiset pakkomuutettiin mm Porvoosta.

😂

Vierailija
46/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisen tunnistaa bamlaustyylistä, Helsingissä asuva budjaa tod. näk. kantakaupungissa, stadilaiset bamlaa myös lähinnä ruotsia. Ne joiden puheessa ei slangi esiinny, niiden vanhemmat ovat ekassa tai tokassa polvessa landelta.

Vierailija
47/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki muuttumassa ulkomaaksi. Lähes 1/5 ulkomaalaistaustaisia ja 15 vuoden sisällä määrä uhkaa tuplautua. Väestönvaihdos siis tapahtumassa, jos ei mikään muutu.

Onnea vaan teille stadilaiset.

Stadi on aina ollut etnisesti heterogeeninen. Jo keskiajalla täällä kulki niin saksalaista kuin balttiakin ja 1800 -luvulla venäläistä, juutalaista ja tataaria. Ei ole meille ongelma, ollaan osattu aina elellä ihmisiksi.

Jeps. Me osataan mutta nämä uussuomalaiset eivät. Emme mekään ihan kaikkea suvaitse. Puhu ihan omasta puolestasi vaan.

Vierailija
48/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on haukuttu niitä junantuomia ja maalaisia ja jotenkin mystisoivaan ja ihmeellisen jumaloivaan sävyyn puhuttu niistä oikeista stadilaisista. Ihan kuin he olisivat jotain aborginaaleja tai pyhiä intiaaneja.

Kertokaa aidot oikeat puhtaat stadilaiset joita ei ole maalaiset lianneet, että mikä teistä tekee niin erikoisia ja parempia kuin muut?

Mistä teidät tunnistaa?

Mistä tunnistaa? Vanha vitsi: ne kertoo sen itse.

Vierailija
49/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että helsinkiläisillä ei ole mitään yhteistä kulttuuria, mutta kaupunginosilla on. Esimerkiksi Munkkiniemellä, Eiralla, Kalliolla, Vartiokylällä, Kontulalla ... jne.

Eirassa asuu jengiä, jotka aateliset syö aamupalaksi, myös nousukkaita junantuomia, Vartsika ja Kondeka ihan oma keissi, Munkka hyvin neutraali idyyli, Bärtsin voi ziigata joka kymmenes vuosi.

Vierailija
50/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on haukuttu niitä junantuomia ja maalaisia ja jotenkin mystisoivaan ja ihmeellisen jumaloivaan sävyyn puhuttu niistä oikeista stadilaisista. Ihan kuin he olisivat jotain aborginaaleja tai pyhiä intiaaneja.

Kertokaa aidot oikeat puhtaat stadilaiset joita ei ole maalaiset lianneet, että mikä teistä tekee niin erikoisia ja parempia kuin muut?

Mistä teidät tunnistaa?

Mistä tunnistaa? Vanha vitsi: ne kertoo sen itse.

Junantuoma Töölössä osaa vaa smyygata ja fiilaa Manskua, eipä sillo oo paljoo mistä jutella eikä osaa edes slangia.

Vierailija
51/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta Helsingissä ei ole tavallisella ihmisellä varaa asua. Kaupunki slummiutuu ja siellä asuu lähinnä yhteiskunnan elättämiä yksilöitä.

Höpö, höpö! Ostettiin uusi asunto Kalasatamasta, vain yksi vuokralainen talossa ja hänkin diplomaatti. Ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä tähän taloon muutti. Yllättävän monen ammatti näkyy olevan arkkitehti, kun vähän uteliaisuuttani Googletin.

No just, mistä hitosta tiedät naapureiden nimet? Ei nykyisin ole ovissa eikä käytävillä asukkaiden nimiä.

Vierailija
52/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä teidät tunnistaa?

Mulla on monta paljasjalkaista helsinkiläistä ystävää, eikä heistä kukaan ole sellainen kuin tällä palstalla annetaan ymmärtää, päinvastoin! Mukavampaa porukkaa saa hakea! Nämä mun ystävät asuu mm. Roihuvuoressa, Toukolassa, Käpylässä, Eirassa, Pasilassa, Kalliossa, Herttoniemessä, Maunulassa, Oulunkylässä ja yksi perhe osti juuri talon Vantaalta, Espoossa asuu pari helsinkiläiskaveria. 

Itse olen Tampereelta tullut 30 vuotta sitten tänne. Asun kantakaupungissa. 

Vierailija
53/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta Helsingissä ei ole tavallisella ihmisellä varaa asua. Kaupunki slummiutuu ja siellä asuu lähinnä yhteiskunnan elättämiä yksilöitä.

Höpö, höpö! Ostettiin uusi asunto Kalasatamasta, vain yksi vuokralainen talossa ja hänkin diplomaatti. Ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä tähän taloon muutti. Yllättävän monen ammatti näkyy olevan arkkitehti, kun vähän uteliaisuuttani Googletin.

No just, mistä hitosta tiedät naapureiden nimet? Ei nykyisin ole ovissa eikä käytävillä asukkaiden nimiä.

Kyllä meillä on nimet sekä alakerran taulussa että ovissa. Meillä on myös taloyhtiön nettiyhteisö ja rakentamisen aikana tavattiin asukaskokouksissa.

Vierailija
54/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä teidät tunnistaa?

Mulla on monta paljasjalkaista helsinkiläistä ystävää, eikä heistä kukaan ole sellainen kuin tällä palstalla annetaan ymmärtää, päinvastoin! Mukavampaa porukkaa saa hakea! Nämä mun ystävät asuu mm. Roihuvuoressa, Toukolassa, Käpylässä, Eirassa, Pasilassa, Kalliossa, Herttoniemessä, Maunulassa, Oulunkylässä ja yksi perhe osti juuri talon Vantaalta, Espoossa asuu pari helsinkiläiskaveria. 

Koetko olevas helsinkiläinen vai Helsingissä budjaava?

Vierailija
55/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen stadilainen, ja minusta olisi mukava  muuttaa maalle eläkeiässä, mutta jos siellä ei enää ole mitään palveluja ja kaverit on täällä, niin ei taida olla realistista. Sinänsä sääli.

Just samaa mieltä! Mä olen vasta 51v, mutta ajatellut jo paljon eläkepäiviäkin. Olisi mukava muuttaa maalle, mutta jotenkin silti epäilyttää, että mahtaisinko kuitenkaan viihtyä ja tosiaan jos ei ole mitään palveluja. Kesämökki olisi ehkä realistisempi juttu. 

Vierailija
56/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä teidät tunnistaa?

Koetko olevas helsinkiläinen vai Helsingissä budjaava?

Mä en oikein ajattele tuota. Toki niin pitkä aika jo täällä Helsingissä, että koen itseni helsinkiläiseksi.  En kyllä mitenkään missään yritä väittää itseäni syntyperäiseksi, mutta ei tuollaisia täällä kyllä kukaan kyselekään. Mutta aina Tampereelle mennessä, tulee se lämmin läikähdys sydämeen kun olen "kotona" käymässä. 

Vierailija
57/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen stadilainen, ja minusta olisi mukava  muuttaa maalle eläkeiässä, mutta jos siellä ei enää ole mitään palveluja ja kaverit on täällä, niin ei taida olla realistista. Sinänsä sääli.

Just samaa mieltä! Mä olen vasta 51v, mutta ajatellut jo paljon eläkepäiviäkin. Olisi mukava muuttaa maalle, mutta jotenkin silti epäilyttää, että mahtaisinko kuitenkaan viihtyä ja tosiaan jos ei ole mitään palveluja. Kesämökki olisi ehkä realistisempi juttu. 

Suurin osa hkilaisiakin metsäläisiä.

Vierailija
58/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin Helsinkiin aikanaan Tukholmasta. Asun nyt Kalliossa. Täällä olisi viihtyisämpää, jos te muualta tulleet keravapukeutujat jättäisitte kuseksimatta kaduille, ihan sama tuletteko Mäntsälästä tai Eirasta.

Olen alkanut katsella taloa maaseudulta. Muutto ei muuta arvomaailmaani, elämäntapaani toivottavasti sen verran, että voisin keitellä aamukahvini puuhellalla.

Kyllä se kadulle kuseksija taitaa sittenkin olla se AITO stadilainen jonka kohtasin raitiovaunussa ja josta tuossa aiemmassa kommentissani kertoilin. Jäi muuten pois kyydistä juurikin Kalliossa.. ;)

Luulen että kyseessä oli kuitenkin juuri joku bönde joka leikki agent provocateuria. Sitä en epäile etteikö olisi jäänyt Kalliossa pois kuseksimaan.

Vierailija
59/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en ole Helsingissä asunut mutta ei nuo tulokset olleet yllätys. Helsinki on aina ollut eri ihmisryhmien sulatusuuni sekä kotimaasta että ulkomailta. Esim.evakkoja muutti Helsinkiin runsaasti jatkosodan jälkeen. Helsinkiläisyys on siis jatkuvassa muutoksessa ja se on normaalia. Muutos on ollut väistämätöntä kaikkialla muuallakin kaupungeissa. Vain siten dynaamisuus ja elinvoimaisuus kehittyvät.

Dynaamisuus ja elinvoimaisuus on jyrkässä vapaapudotuksessa tosin.

Vierailija
60/80 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa hkilaisiakin metsäläisiä.

Niin? Ja pointtisi oli mikä?