Helsinkiläiset ovat enimmäkseen muualta muuttaneita. Paljasjalkaiset asuvat eri paikoissa kuin yleensä kuvitellaan
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006221041.html
Mielikuvien Helsingissä eli kantakaupungissa jopa 70% ihmisistä on muualta muuttaneita.
Syntyperäiset helsinkiläiset asuvat muualla. Vartioharju on Helsingin helsinkiläisin kaupunginosa.
Kommentit (80)
Mahtavatko helsinkiläiset tajuta, miten turhia tällaiset kahtiajaot ovat, ja miten vähän ne kiinnostavat ihmisiä jotka eivät asu Helsingissä?
Maailmassa on isompiakin asioita kuin se, onko jollain paikkakunnalla* muualta muuttaneita ihmisiä.
* Helsinki on myös paikkakunta, vaikka onkin pääkaupunki - asia jota jotkut stadilaiset eivät hahmota
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisen tunnistaa bamlaustyylistä, Helsingissä asuva budjaa tod. näk. kantakaupungissa, stadilaiset bamlaa myös lähinnä ruotsia. Ne joiden puheessa ei slangi esiinny, niiden vanhemmat ovat ekassa tai tokassa polvessa landelta.
Kyllä minäkin hallitsen stadin dialektiikkaa, joten turha tulla mulle dallaan vai dokaanks mä sua suoraan röökiin?
Vierailija kirjoitti:
Ulvilastahan te 'alkuperäiset' olette lähtöisin.
Viittaat siihen että kun Helsinki perustettiin vuonna 1550, sehän tehtiin Ruotsin kuningas Kustaa Vaasan mahtikäskyllä ja uuteen kaupunkiin pakotettiin porvareita asumaan Ulvilasta, Raumalta, Tammisaaresta ja Porvoosta.
Kuitenkin jos historiaa tutkii tarkemmin, useimmat noista porvareista palasi kotikaupunkeihinsa melko pian. Oikeastaan Helsinkiin jäi enimmäkseen vain porvoolaisia, koska heillähän oli mahdollisuus asustaa sekä Porvoossa että Helsingissä.
Nämä porvarit eivät kuitenkaan olleet suomenkielisiä. Suuri osa oli varmaan saksalaistaustaisia, kuten Suomen provarit siihen aikaan, osa luultavasti ruotsinkielisä suomalaisia, mutta Helsinkiin muutti Suomen ulkopuolelta myös jokunen alankomaalainen ja brittikin, kenties balttejakin. Esim. nimeltä tunnetaan Vanhasta Helsingistä alankomaalainen porvari Van Sanden, jonka hautakivi on edelleen siellä Vanhassakaupaungin kirkon alueella.
Toki ennen tuota alueella oli jo Koskenkylä eli Forsby (nyk. suomeksi Koskela), jossa asui jo keskiajalla ruotsinkielistä väestöä.
Sitä ennen osa Helsingin nykyisestä rannikosta oli merenpinnan alla. Koskelan ja Vanhankaupungin alueillä kävi hämäläisiä pyytämässä hylkeitä ja kalastamassa.
Stadilaiset ovat siis jo alusta saakka monikulttuurista ja -kielistä sekä monitaitoista porukkaa :)
Vierailija kirjoitti:
Mahtavatko helsinkiläiset tajuta, miten turhia tällaiset kahtiajaot ovat, ja miten vähän ne kiinnostavat ihmisiä jotka eivät asu Helsingissä?
Maailmassa on isompiakin asioita kuin se, onko jollain paikkakunnalla* muualta muuttaneita ihmisiä.
* Helsinki on myös paikkakunta, vaikka onkin pääkaupunki - asia jota jotkut stadilaiset eivät hahmota
Tässä se pointti just onkin, että ei voida yleistää mielipiteitä sillä että kuka jyväjemmari oli parempi koulussa ja annetaan näiden ahneiden tuhota osin meille rakas hima heidän tahdollaan, läsnäolollaan. Kyllä siis on väliä kuka mistäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisen tunnistaa bamlaustyylistä, Helsingissä asuva budjaa tod. näk. kantakaupungissa, stadilaiset bamlaa myös lähinnä ruotsia. Ne joiden puheessa ei slangi esiinny, niiden vanhemmat ovat ekassa tai tokassa polvessa landelta.
Kyllä minäkin hallitsen stadin dialektiikkaa, joten turha tulla mulle dallaan vai dokaanks mä sua suoraan röökiin?
Skruudaatsä skönee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta Helsingissä ei ole tavallisella ihmisellä varaa asua. Kaupunki slummiutuu ja siellä asuu lähinnä yhteiskunnan elättämiä yksilöitä.
Höpö, höpö! Ostettiin uusi asunto Kalasatamasta, vain yksi vuokralainen talossa ja hänkin diplomaatti. Ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä tähän taloon muutti. Yllättävän monen ammatti näkyy olevan arkkitehti, kun vähän uteliaisuuttani Googletin.
No just, mistä hitosta tiedät naapureiden nimet? Ei nykyisin ole ovissa eikä käytävillä asukkaiden nimiä.
Asutko Sörkan vankilassa, kun sulla ei nimi ole ovessa?
Kyllä meillä nimet on sekä alakerrassa että jokaisen ovessa. Niin myös kaikilla mun tuttavilla, jotka asuvat stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Palju on kyllä suomalainen köyhän miehen poreallas.
Keskustelu menee kyllä vähän sivuraiteille, mutta sanonpa silti, että en ole koskaan ymmärtänyt porealtaan ideaa. Mitä virkaa niillä poreilla siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen Helsingin asuntojen hintataso on järjetön. Elämänlaatu laskee ylihintaisessa pikkukopissa ja rajoittaa kaiken tekemistä.
Kaikki rahat menee ruokaan ja asuntoon.
Kuule ei mene. Meillä helsinkiläisillä on koulutusta ja hyvät työpaikat. Meillä on varaa asua täällä ihan kivoissa tilavissa asunnoissa.
Mutta kun suurella osalla ei ole korkeaa koulutusta. Nyt Helsinko on tavalliselle duunararille helvetti tolkuttomine asumisen kuluineen.
Asumistuet on keksitty, jos ostovoimaa puuttuu.
Asumistukea maksetaan vain osasta vuokraa. Eli on määritelty korkein vuokrataso, johon asti asumistukea saa, ja sillä vuokratasolla ei stadista saa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on sukupolvien mittaan sivistyneet, jotkut ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidot tunnistaa siitä, ettei ole identiteettikriisiä eivätkä oikeasti kuvittele olevansa muita parempia. Myös äänestävät kokoomusta. Monet kantakaupungin lähistön, esim. Kallion jylläävät ilmiöt ja elämäntyyli kertovat identittömyydestä.
Itse olen Helsinkiin muualta muuttanut, ei minkään sortin identiteettikriisiä tämän asian osalta, miksi ihmeessä olisi? Miksi minä haluaisin olla aito stadilainen? Mitä hyötyä siitä olisi? Tuntuu jopa melko juntilta ajatukselta...
Alkuperäisissä stadilaisissa todellakin on melkoisia juntteja tyyliin ”ikinä en ole kehä kolmosen ulkopuolella käynyt, enkä käy”. Omaa kotimaataan ei tunneta eikö ole kierretty lainkaan, ja suorastaan ylpeillään sillä. On aivan yhtä junttia syntyä Seinäjoella eikä poistua sieltä koskaan, kuin syntyä stadissa ja käydä korkeintaan lentokentän kautta ulkomailla.
Tämä 3:n polven juntti paljasjalka viettää lähes puolet vuodesta muualla Suomessa .Olen syntynyt ja kasvanut kuten vanhempanikin ja isovanhempani samoilla seuduilla minne Kustaa Vaasa 1550 Helsingin perusti. Aikuisena muutin lännemmäksi, mutta Hki edelleen.
Saan näppylöitä, palkoja sieraimiin aina kun törmään näihin hki ja helsinkiläiset sitä ja tätä, tyhmiä kuin saappaat, nenä taivasta kohti menevät ja kiekuvat mennessään.
Ketä parjatut helsinkiläiset oikeasti ovat, aivan naapureitasi tai heidän lapsiaan.
Valtaosa junantuomista kavereista/tutuistani asuu kantakaupungissa ja heille olisi kauhistus muuttaa lähiöön. Vähän hassu ilmiö, kaikki kuitenkin ovat duunareita/matalapalkkatöissä ja asumiseen menee sitten reilusti yli puolet kuukauden palkasta. Me stadissa syntyneet asutaan sitten ihan tyytyväisenä lähiöissämme.
Muutenkin sitä luulisi että jos muuttaa tuolta jostain harvemmin asutulta seudulta, ei nokiset ikkunalaudat ja yötäpäivää kolistelevat ratikat ilahduta, mutta ilmeisesti en ymmärrä muualtamuuttaneiden ajatusmaailmaa. :)
Minua kanssa huvittaa tämä kokoomuslaisten propaganda, että 'paljasjalkalaiset helsinkiläiset ovat suvaitsevaisia ja avoimia, koska ovat tottuneet muutokseen'. Ehehhee.
Tällaisella propagandalla yritetään edistää sellaista ajattelua, että:
-paljasjalkaisuus on jotakin muita hienompaa (siis muuta Suomea hienompaa, mutta ei tietysti ulkomaalaista hienompaa, koska ulukoimailla ei koskaan, mikään ole junttia, ne on aina oikeassa ja parempia kuin suomalaiset)
-ja nämä muita hienommat äänestävät kokoomusta
-ja nämä kokoomusta äänestävät, muita hienommat ovat suvaitsevaisia ja avoimia, koska ovat tottuneet ainaiseen muutokseen (siksi he pakkautuvatkin esim. Töölööseen, Munkkivuoreen, Kaivopuistoon, Pakilaan, jossa ....ööö...muutos on vähäisintä, khöm)
Tämä on sitä propagandaa, jota 'sivistynyt ja urbaani' kokkariporukka on tuputtanut useamman vuoden. Juntit on suvaitsemattomia ja juntithan on alempiarvoisia ja niiden mielipiteet vääriä. 'SIvistynyt ja urbaani' kokkari tulee paljon paremmin toimeen sen aahanuuttajan kanssa kuin juntin - onhan se ulukomualainen sentään Intiasta tullut it-guru tai kiinalainen yritysjohtaja tai jenkeistä tullut konsultti. Niin ja onhan 'urbaanilla ja sivistyneellä' vielä kotiapulainen, joka on Filippiineiltäkö se oli vain Bangladeshistä, no jostain sieltä päin. Että kyllä ollaan kansainvälisiä. Ja lapsikin käy kansainvälistä koulua muiden valkoihoisten, etuoikeutettujen kanssa.
Samaan aikaan ne juntit elää siellä Vuosaaressa, Itäkeskuksessa ja Viikissä naapurinaan virolainen tai somppu ja lähettää lapsensa kouluun, jossa jopa puolet on muita kuin suomenkielisiä ja roudaa lapsiaan harrastuksiin vaikkapa futiskentälle, jossa reippaasti yli puolet on ulukomualaisia. Elää siis arkielämäänsä sangen kansainvälisessä ilmapiirissä ja monikyldyrellisesti. Vaivatta tai/ja vaivojen kanssa.
Itse olen tuntenut umpirzistisiä stadilaisia ja muutaman ei -rzistinkin. Kaikki on suhtautuneet alentuvasti juntteihin suomalaisiin. Se on heidän mielestään jotenkin oikeutettua ja erittäin hienoa. Tämä on sitä surullisenkuuluisaa 's'uvaitsevaisuutta', joka todellisuudessa on erittäin valikoivaa mitä tulee kulttuuriin ja ihonväriin.
Puhuuko nuoretkin slangia? Miksi mun mielikuvissa slangia puhuu lähinnä ikiteinit 60-luvulla syntyneet? 🙈 Tuntuu että suomenkieli muutenkin yhtenäistyy, että kaikki puhuu jotain yleiskieltä ja siellä täällä vain joku murre/slangisana.
3. polven stadilainen asuin Helsingissä 36 ensimmäistä vuottani, siellä Vartioharjussakin muutaman vuoden.
Välivuosi Espoossa talonrakennusaikana (ei ikinä enää!) ja pääsimme muuttamaan kehyskuntaan. Täällä rannikolla ollaan viihdytty jo 22 vuotta eikä mua saa takaisin stadiin kuin hautuumaalle.
Lapset siis neljättä sukupolvea ja asuvat Espoossa ja Helsingissä mutta ei kantakaupungissa
Kyllä me paljasjalkaiset stadilaiset ruotsinkieliset usein asutaan täällä kantakaupungissa.
T. 4. polven stadilaishurri
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ainoastaan Kallion spuget puhuu tai yrittää puhua nykyään kunnon stadin slangia. Tietty jotain lainasanoja käyttää kaikki, kuten fillari tai voda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ainoastaan Kallion spuget puhuu tai yrittää puhua nykyään kunnon stadin slangia. Tietty jotain lainasanoja käyttää kaikki, kuten fillari tai voda.
Just joo, mites noi Skattan kundit tai Tuomari Nurmio; älähän nyt jyväjemmari(kiva jos diggaat Stadista), pliide.
Kuulkaas ihmiset:
Me raumalaiset käytiin rakentamassa Helsinki, kun näin määrättiin. Kaupunki pistettiin pystyyn ja palattiin takaisin parhaaseen paikkaan, Raumalle. Ja täällä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
3. polven stadilainen asuin Helsingissä 36 ensimmäistä vuottani, siellä Vartioharjussakin muutaman vuoden.
Välivuosi Espoossa talonrakennusaikana (ei ikinä enää!) ja pääsimme muuttamaan kehyskuntaan. Täällä rannikolla ollaan viihdytty jo 22 vuotta eikä mua saa takaisin stadiin kuin hautuumaalle.
Lapset siis neljättä sukupolvea ja asuvat Espoossa ja Helsingissä mutta ei kantakaupungissa
Missä muuten on Espoon kantakaupunki?
Böndelle kaipaavia valkonaamoja ja pitkäklyyvareita?