Helsinkiläiset ovat enimmäkseen muualta muuttaneita. Paljasjalkaiset asuvat eri paikoissa kuin yleensä kuvitellaan
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006221041.html
Mielikuvien Helsingissä eli kantakaupungissa jopa 70% ihmisistä on muualta muuttaneita.
Syntyperäiset helsinkiläiset asuvat muualla. Vartioharju on Helsingin helsinkiläisin kaupunginosa.
Kommentit (80)
Helsinki muuttumassa ulkomaaksi. Lähes 1/5 ulkomaalaistaustaisia ja 15 vuoden sisällä määrä uhkaa tuplautua. Väestönvaihdos siis tapahtumassa, jos ei mikään muutu.
Onnea vaan teille stadilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Aidot tunnistaa siitä, ettei ole identiteettikriisiä eivätkä oikeasti kuvittele olevansa muita parempia. Myös äänestävät kokoomusta. Monet kantakaupungin lähistön, esim. Kallion jylläävät ilmiöt ja elämäntyyli kertovat identittömyydestä.
Itse olen Helsinkiin muualta muuttanut, ei minkään sortin identiteettikriisiä tämän asian osalta, miksi ihmeessä olisi? Miksi minä haluaisin olla aito stadilainen? Mitä hyötyä siitä olisi? Tuntuu jopa melko juntilta ajatukselta...
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aina ihmetellyt näitä stadi-lande-keskustelua ja sitä, että landeja pidetään ulkopuolisina ja vailla kaikkea.
Tietenkään se ei ole totta. Landelta lähdetään kauppakeskuksiin, yökerhoihin, kahviloihin, teattereihin, oopperaan, ulkomaille jne.
Luetaan samat kirjat, lehdet, katsotaan samat tv-ohjelmat, netit, elokuvat jne.
Harrastuksetkin on samoja kaupungissa ja maalla.
Oikeasti maalla on näiden lisäksi plussia. Onhan se kiva lämmittää rantasauna, pulahtaa järveen ja juoda kuohuvaa paljussa tähtitaivaan alla, grillata omassa pihassa jne.
Kaikenlaista kalustoa ja tavaraakin mahtuu kerrostalokuutiota enemmän säilöön. Elintasoneliöitä maalla riittää ja pihalla pärjää paljain jaloin.
Ollaan luettu eri keskusteluita, kun yleensä ne kejjut menee Helsingin haukkumiseksi. Jopa ne ketjut, joissa ensin puhutaan vaikka Turusta tai Tampereesta, tyyliin Turku hyvä, Tampere hyvä, ulkomaiden kaupungit hyvä, Helsinki paha.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki muuttumassa ulkomaaksi. Lähes 1/5 ulkomaalaistaustaisia ja 15 vuoden sisällä määrä uhkaa tuplautua. Väestönvaihdos siis tapahtumassa, jos ei mikään muutu.
Stadi on aina ollut etnisesti heterogeeninen. Jo keskiajalla täällä kulki niin saksalaista kuin balttiakin ja 1800 -luvulla venäläistä, juutalaista ja tataaria. Ei ole meille ongelma, ollaan osattu aina elellä ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidot tunnistaa siitä, ettei ole identiteettikriisiä eivätkä oikeasti kuvittele olevansa muita parempia. Myös äänestävät kokoomusta. Monet kantakaupungin lähistön, esim. Kallion jylläävät ilmiöt ja elämäntyyli kertovat identittömyydestä.
Itse olen Helsinkiin muualta muuttanut, ei minkään sortin identiteettikriisiä tämän asian osalta, miksi ihmeessä olisi? Miksi minä haluaisin olla aito stadilainen? Mitä hyötyä siitä olisi? Tuntuu jopa melko juntilta ajatukselta...
Alkuperäisissä stadilaisissa todellakin on melkoisia juntteja tyyliin ”ikinä en ole kehä kolmosen ulkopuolella käynyt, enkä käy”. Omaa kotimaataan ei tunneta eikö ole kierretty lainkaan, ja suorastaan ylpeillään sillä. On aivan yhtä junttia syntyä Seinäjoella eikä poistua sieltä koskaan, kuin syntyä stadissa ja käydä korkeintaan lentokentän kautta ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin tutuistani moni on ulkomaalaistaustainen. He kaikki lukuunottamatta Australiasta tullutta miestä puhuvat sujuvaa suomea. Tutuista yksi on venäläistä alkuperää, pari virolaista, tunisialainen, etiopialainen, kongolainen, kaksi aussia, britti, irlantilainen, töissä pari intialaista ja kiinalaista jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäisissä stadilaisissa todellakin on melkoisia juntteja tyyliin ”ikinä en ole kehä kolmosen ulkopuolella käynyt, enkä käy”. Omaa kotimaataan ei tunneta eikö ole kierretty lainkaan, ja suorastaan ylpeillään sillä. On aivan yhtä junttia syntyä Seinäjoella eikä poistua sieltä koskaan, kuin syntyä stadissa ja käydä korkeintaan lentokentän kautta ulkomailla.
Ei muissa alkuperäisissa kuin "Sorkan" jätkissä (ja heidän naisissaan). Normi paljasjalkalaiset ovat hillittyä ja avarakatseista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Helsinkiin aikanaan Tukholmasta. Asun nyt Kalliossa. Täällä olisi viihtyisämpää, jos te muualta tulleet keravapukeutujat jättäisitte kuseksimatta kaduille, ihan sama tuletteko Mäntsälästä tai Eirasta.
Olen alkanut katsella taloa maaseudulta. Muutto ei muuta arvomaailmaani, elämäntapaani toivottavasti sen verran, että voisin keitellä aamukahvini puuhellalla.
Kyllä se kadulle kuseksija taitaa sittenkin olla se AITO stadilainen jonka kohtasin raitiovaunussa ja josta tuossa aiemmassa kommentissani kertoilin. Jäi muuten pois kyydistä juurikin Kalliossa.. ;)
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttunut, enää ei ole stadilaisuutta.
Ei olisi Stadia ilman muuttoliikettä. Helsinki olisi pikkukunta, jota ei erottaisi Pihtiputaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadi on aina ollut etnisesti heterogeeninen. Jo keskiajalla täällä kulki niin saksalaista kuin balttiakin ja 1800 -luvulla venäläistä, juutalaista ja tataaria. Ei ole meille ongelma, ollaan osattu aina elellä ihmisiksi.
Katsoppas jostain tilastosta miten menee. Ymmärrät varmaa minkälaisista luvuista puhutaan nyt.
15 vuoden aikana määrän ennustetaan nousevan 201.000:sta 437.000:een.
Voidaan alkaa puhua jo lumipalloilmiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoppas jostain tilastosta miten menee. Ymmärrät varmaa minkälaisista luvuista puhutaan nyt.
15 vuoden aikana määrän ennustetaan nousevan 201.000:sta 437.000:een.
Voidaan alkaa puhua jo lumipalloilmiöstä.
Ja sinun ongelmasi on mikä? Maailmassa on meneillään muuttoliike, joka saa maapallon populaation urbanisoitumaan kiihtyvällä vauhdilla. Eikä se tarkoita, että se urbanisoituminen tapahtuisi kansallisvaltioiden sisällä, vaan isojen kaupunkien väestö sekoittuu toisiinsa kaikkialla. Mitä tulee tämän vaikutuksiin omassa elämässäni, niin ei tämä minua huoleta. Omassa makuuhuoneessanikin nukkuu yhdysvaltalainen muuttaja.
M.O.T. kirjoitti:
Junantuomat ovat kaikista pahimpia snobeja.
Myös tällä palstalla, kyllä. Ei voi kuin nauraa.
Ihmettelen aina maalaisten kiinnostusta helsinkiläisiin. Eikö siellä böndellä ole muuta tekemistä.
Olen stadilainen, ja minusta olisi mukava muuttaa maalle eläkeiässä, mutta jos siellä ei enää ole mitään palveluja ja kaverit on täällä, niin ei taida olla realistista. Sinänsä sääli.
Vierailija kirjoitti:
Muualta tulleet eivät edes tiedä, missä Vartioharju on. Huomasin, kun asuin Puotilassa, jota ei myöskään tienneet ennen metroa.
Joo, en tiedä myöskään Turun taikka Utsjoen asuinalueita – mitä minä sillä tiedolla teen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen Helsingin asuntojen hintataso on järjetön. Elämänlaatu laskee ylihintaisessa pikkukopissa ja rajoittaa kaiken tekemistä.
Kaikki rahat menee ruokaan ja asuntoon.
Kuule ei mene. Meillä helsinkiläisillä on koulutusta ja hyvät työpaikat. Meillä on varaa asua täällä ihan kivoissa tilavissa asunnoissa.
Mutta kun suurella osalla ei ole korkeaa koulutusta. Nyt Helsinko on tavalliselle duunararille helvetti tolkuttomine asumisen kuluineen.
Stadissa ei sais asua kuin stadilaiset. Muut menköön Espooseen, vaikka Lepuskiin. Jaksa kattoa noita nirppanokka böndejä enää päivääkään