Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut lapset leikkipuistossa alkaa heti roikkua vieraassa aikuisessa? Se ärsyttää

Vierailija
30.08.2019 |

Vien omaa yksivuotiastani leikkipuistoihin hiekkalaatikolle ja keinumaan ja hän on niin pieni vielä, että ei hän mitään kavereita sieltä etsi vaan haluaa vähän keinua ja rauhassa tutkailla hiekkalaatikkolelujaan. Ja minä häntä siinä vahdin ja leikin hänen kanssaan ja annan vauhtia keinussa ja juttelen hänelle.

Silti joka kerta jos puistossa on muita vähän vanhempia lapsia, niin joku heistä alkaa roikkua minussa. Heti kun saavumme puistoon niin joku täysin vieras lapsi (nämä tällaiset ovat jo yli kolmevuotiaita, monesti ekaluokkalaisen oloisia), jota emme ole koskaan ennen nähneet, tulee viereeni ja alkaa kyselemään "mikä ton nimi on (osoittaen lastani)", "missä asutte", "mitä teette" ja miljoona vastaavaa kysymystä. Ja pajattamaan minulle asioistaan (tyyliin mitä harrastaa ja mitä on tehnyt tänään). Vaikka yritän keskittyä vain lapseeni. Niin se pajatus ei lopu. En pääse eroon siitä vieraasta lapsesta millään kohteliaalla tavalla enkä halua keskittyä hänen kanssa juttelemiseen vaan omaan lapseeni.

Jos taas juttelen jonkun toisen äidin kanssa samalla kun lapseni vaikka keinuu, niin tämä meille molemmille äideille vieras lapsi tulee koko ajan keskeyttämään meidän aikuisten keskustelun jollain omalla höpötyksellään ja yrittää kaikkensa saada meidän huomion vain osakseen.

Rasittaa käydä noissa leikkipuistoissa kun siellä on tuollaisia lapsia. Kertokaa miksi jotkut lapset (onneksi vähemmistö) alkaa heti roikkua heille aivan vieraissa aikuisissa eikä millään jätä jutuiltaan näitä vieraita aikuisia rauhaan? Ei he leiki muiden lasten kanssa vaan roikkuu vain vieraissa aikuisissa.

Kommentit (290)

Vierailija
141/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "mene muualle" ei oikeasti auta, itse törmään näihin lapsiin suhteellisen usein, olen ilmeisesti helposti lähestyttävän näköinen. Heillä on yleensä todella huonot käytöstavat ja he eivät tottele. Kyse ei ole siitä voinko uhrata muutaman minuutin vaan siitä että että tilanne loppuu vain kun lähtee. Yksikin takertuja vastasi "mene leikkimään" kehoitukseen "en tahdo" ja "sun kanssa kivempaa" ja "mutku tykkään susta" jne.

Vierailija
142/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "mene muualle" ei oikeasti auta, itse törmään näihin lapsiin suhteellisen usein, olen ilmeisesti helposti lähestyttävän näköinen. Heillä on yleensä todella huonot käytöstavat ja he eivät tottele. Kyse ei ole siitä voinko uhrata muutaman minuutin vaan siitä että että tilanne loppuu vain kun lähtee. Yksikin takertuja vastasi "mene leikkimään" kehoitukseen "en tahdo" ja "sun kanssa kivempaa" ja "mutku tykkään susta" jne.

Juuri näin! Tuollaista se juuri on. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tuollaisen lapsen äiti, niin olisin oikeasti huolissani, että lapseni keksii liimaantua johonkin pedofiiliin. 

Vierailija
144/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan selittää, että miksi nämä ovat aina tyttöjä?

Vierailija
145/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on ihan järkyttävän kylmiä ihmisiä. Täällä ihan pokkana vielä sanotaan, että "joo niillä on varmaan jotain ongelmia, turvattomuutta jne." No eikö hyvänen aika jokaikinen ihminen, ainakin joka on vanhempi itsekin, tekisi kaikkensa auttaakseen lapsia joilla ei ehkä ole kaikki hyvin? Varsinkin, jos apua voi olla pelkästä kuuntelemisesta ja keskustelmisesta. Tämä ei todellakaan ole pois omalta herrantertulta, vaan hän oppii samalla tärkeitä sosiaalisia taitoja myös, ja voi myös osallistua kanssakäymiseen. Eikä herranjestas ole liian vaikeaa sanoa, jos nyt ihan överiksi menee höpöttäminen, että oli tosi kiva jutella, mutta nyt pitää keskittyä omiin hommiin. Vuorovaikutuksella voi olla todella tärkeä rooli lapselle, joka kotonaan ehkä kärsii normaalin vuorovaikutuksen puutteesta. Täällä ei tosiaan toimi "koko kylä kasvattaa"-metodi, kaikkia kiinnostaa vain omat ja korkeintaan lähimpien asiat. Aikuiset ihmiset, hyi. Näin moni komppaa täällä, että kyllä, on ihan tosi järkyttävää että lapset tulevat juttelemaan, vieläpä LASTEN leikkipuistossa.

Lähes kaikkihan ovat sanoneet juttelevansa hetken, kuuntelevansa, ihailevansa temppuja tms. Tässä oli nyt kyse siitä, että lapsi ei lähde yhtään enää omiin leikkeihinsä, jopa seuraa perässä ja vie kaiken huomion ko. aikuisen omilta lapsilta.

Lapsen juttelussa ei ole yhtään mitään pahaa eikä epänormaalia. Mutta jokainen, joka on yhtään viettänyt aikaa leikkipuistossa tietää että on nämä normaalit puheliaat/sosiaalisesti rohkeat lapset ja sitten nämä takertujat. Joo, takertujilla saattaa olla ongelmia, mutta ei niitä ratkaista sillä, että random puistoäiti menee mukaan tuohon rajattomuuteen ja kuuntelee ja ihailee heitä tuntikaupalla. Ystävällinen pitää olla mutta ei tarvitse antaa kaikkea mitä lapsi haluaa.

Vierailija
146/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi täällä ap:ta haukutaan ties miksi tyhmäksi ja laiskaksi ja itsekkääksi ja ärsyttäväksi. Mitä pahaa ap on kenellekään tehnyt? 

Vierailija
147/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi sanoa, että olen tullut leikkimään oman lapseni kanssa ja sinun tehtäväsi on nyt mennä etsimään muualta jutteluseuraa.

Valitettavasti tuollaiset lapset ovat rajattomia ts. kotona ei laiteta rajoja. Kyse voi olla hyvin sosiaalisesta perheestä tai sitten kyse on siitä, ettei lapsi saa tarpeeksi vanhemmiltaan huomiota, mutta aina kyse on rajattomuudesta.

Eli ihan normaalia käytöstähän tuollainen ei ole lapselta. Jos lapsi tuntee olonsa turvalliseksi omien aikuisten parissa, hänen ei tarvitse hakea "turvaa" muualta.

Vierailija
148/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat vain somettaa. Eivät leiki lapsen kanssa.

Näinhän se on. Mutta sitä ei saa sanoa eikä ainakaan syyllistää.

Vanhemmat vaan varaavat neuvolaa ja hoitavat 24/7 asioita ja jos juttelevat kaverin kanssa, niin se on omaa aikaa. Mutta eivät juttele kun hoitavat asioita.

Vierailija
149/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle voi sanoa, että olen tullut leikkimään oman lapseni kanssa ja sinun tehtäväsi on nyt mennä etsimään muualta jutteluseuraa.

Valitettavasti tuollaiset lapset ovat rajattomia ts. kotona ei laiteta rajoja. Kyse voi olla hyvin sosiaalisesta perheestä tai sitten kyse on siitä, ettei lapsi saa tarpeeksi vanhemmiltaan huomiota, mutta aina kyse on rajattomuudesta.

Eli ihan normaalia käytöstähän tuollainen ei ole lapselta. Jos lapsi tuntee olonsa turvalliseksi omien aikuisten parissa, hänen ei tarvitse hakea "turvaa" muualta.

Meidän naapurustossa on juuri kuvatunlainen lapsi, tyttö tietenkin. Mutta hänellä on ainakin äitinsä taholta todella tiukat rajat, mielestäni jopa kohtuuttoman kova kuri. Silloin kun äiti sattuu olemaan paikalla. Mutta yleensä ei ole vaan on melkein aina töissä, kertoi että tekee kotona töitä ja tämä kuusivuotias on hyvin paljon yksin pihalla, melkein aina jos vaan ei sada. 

Vierailija
150/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä eivät usko vaikka sanoisi kuinka suoraan, että mene pois. He liimaantuvat ja takertuvat vaikka heitä miten siitä hätistäisi, rumastikin. Väittävät vain vastaan, että haluan olla sinun kanssa.

Vierailija
151/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että nuo lapset aina ottavat minut maalitaulukseen. Ja ennen kuin joku väärinymmärtäjä tulee ja ihmettelee, niin korostetaan että "aina" ei tarkoita jokaista eikä joka toistakaan puistokäyntiä. Mutta kumminkin sitä, että jos puistossa on takertuja, tämä valitsee minut. Tai jos vaikka neuvolan odotushuoneessa on useampia lapsia, kaikki ovat kohta minun ympärilläni. Sama juttu päiväkotiin tutustuessa, oma lapseni tutustui uusiin leluihin, mulla oli sylissä kolme pientä yhtä aikaa ja hoitajilla ei yhtään.

Olen aika tiukka mutsi, ja saatan komentaa tuntemattomiakin. Toisaalta olen läsnäoleva ja humoristinenkin, mutta en totisesti mikään lapanen. Eli kokemukseni on, että nämä etsivät jämäkkää aikuista.

Ihan mielelläni olen aikuinen hetken aikaa, jos joku sellaista tarvitsee. Mutta välillä ne "Hei arvaa paljonko nää mun kengät makso" -jutut kyllä risovat ja kovasti.

Vierailija
152/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei välttämättä ole lapsi jolla ei ole rajoja tai jolla on kotona asiat huonosti vaan lapsi jolla AIVOT TOIMIVAT ERI TAVALLA on vaikkapa asperger. Miksi tälläisiä lapsia pitää täällä sivukaupalla haukkua, kun eivät selvästi omaa normaaleja sosiaalisia taitoja? 

Vierailija
153/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei välttämättä ole lapsi jolla ei ole rajoja tai jolla on kotona asiat huonosti vaan lapsi jolla AIVOT TOIMIVAT ERI TAVALLA on vaikkapa asperger. Miksi tälläisiä lapsia pitää täällä sivukaupalla haukkua, kun eivät selvästi omaa normaaleja sosiaalisia taitoja? 

En huomannut että näitä lapsia olisi haukuttu? Monet ovat sanoneet että heidän käytöksensä ärsyttää. Se ei ole haukkumista.

Vierailija
154/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä kukaan ole haukkunut noita lapsia millään tavalla. Ainoa josta on sanottu haukkumasanoja on ap, hänet on kyllä haukuttu vaikka millä nimityksillä ja aika rumasti.

Vierailija
155/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saat omia lapsia, astut yhteisölliseen maailmaan. Jos siis liikut lastesi kanssa yleisillä paikoilla. Aikuisen lapsettoman sosiaaliset kuviot ovat hallittavissa: päätät itse ketä tapaat ja missä. Mutta äidiksi tai isäksi tultuasi alat edustaa lasten maailmassa aikuista, yleis-äitiä ja yleis-isää. Eli leikkipuisossa olet se, joka auttaa ilman vanhempiaan olevia lapsia, jos näille sattuu jotain. Selvittelet mahdollisesti tuntemattomien lasten keskinäisiä riitoja ja puutut roskaamiseen, ilkivaltaan ja kiusaamiseen. Kun olet äidin tai isän roolissa leikkipuistossa, sinä olet vastuussa oleva aikuinen. Jonain päivänä omat lapsesi ovat siellä ilman sinua ja joku vieras aikuinen seuraa sivusilmällä, että lapsilla on kaikki ok.

Ap ei ole vielä älynnyt tätä, kun luulee, että voi valita sosiaaliset kontaktinsa leikkipuisto-olosuhteissa.

Selvästihän nuo vieraaseen aikuiseen hyvin tiiviisti tarrautuvat lapset ovat kaltoin kohdeltuja. Kotona saattaa olla masentunut tai alkoholisoitunut vanhempi, joka ei kykene huolehtimaan lapsensa tarpeista. Ole sinä se aikuinen, joka edes hetken kuuntelee häntä.

Vierailija
156/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein kyseessä on lapsi, jolla on turvaton kiintymyssuhde omiin vanhempiinsa. Ainakin jossan määrin kaltoinkohdeltuja. Selviytyäkseen he takertuvat aikusiin, jotka vähänkin antavat heille huomiota. Olisin huolissani.

Siinä meillä keittiöpsykologi vauhdissa taas. Sosiaalisella lapsella on turvaton kiintymyssuhde, just.[/quote

En tiedä ap:n esimerkeistä mutta on eroa sosiaalisen ja rajattoman käytöksen välillä. Eli rajaton lapsi ei kovin helpolla tajua / usko, vaikka suoraan sanotaan. Kyllä ne asiat juontavat ihan kotoa, vanhemmat yleensä sellaisia, jotka antavat periksi lapselle. Lapsi on kasvanut siihen, että aikuinen sanoo jotain, mutta hän tekee miten itse haluaa. Kyllä nämä useimmiten uskovat sitten, kun huomaavat, että kaikki aikuiset eivät anna periksi. T: ope

Vierailija
157/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sen vanhemmat on kotona sammuneina tai baarissa ryyppäämässä. Mun kyllä käy sääliksi lasta, joka jätetään yksin. Sitten vielä joku kermaperse valittaa netissä, kun lapsi tulee jutulle.

Vierailija
158/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko tollaiselta lapselta vain kysyä osaako tämä olla ollenkaan hiljaa. Kysyt minkä ikäinen lapsi on kerrot että hänen tulisi osata olla hiljaa paikoillaan yhtä monta minuuttia, kuin on vanhakin. Sitten otat kellon esiin ja alat laskea aikaa...jos lapsi puhuu, aika alkaa alusta. Luulisi häpöttäjän kyllästyvän leikkiin ja menevän matkoihinsa. 

Kuinka vanha itse olet? Laitetaanko ajan mittaus jo käyntiin?...

Vierailija
159/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein kyseessä on lapsi, jolla on turvaton kiintymyssuhde omiin vanhempiinsa. Ainakin jossan määrin kaltoinkohdeltuja. Selviytyäkseen he takertuvat aikusiin, jotka vähänkin antavat heille huomiota. Olisin huolissani.

Siinä meillä keittiöpsykologi vauhdissa taas. Sosiaalisella lapsella on turvaton kiintymyssuhde, just.[/quote

En tiedä ap:n esimerkeistä mutta on eroa sosiaalisen ja rajattoman käytöksen välillä. Eli rajaton lapsi ei kovin helpolla tajua / usko, vaikka suoraan sanotaan. Kyllä ne asiat juontavat ihan kotoa, vanhemmat yleensä sellaisia, jotka antavat periksi lapselle. Lapsi on kasvanut siihen, että aikuinen sanoo jotain, mutta hän tekee miten itse haluaa. Kyllä nämä useimmiten uskovat sitten, kun huomaavat, että kaikki aikuiset eivät anna periksi. T: ope

Höpö höpö. Rajatonta ei ole jos leikkipuistossa tuppautuu juttusille ja introvertti ahdistuu kun haluaisi keskittyä omaan lapseensa.

Rajaton lapsi oli seurannut ap:tä kotiin asti ja olisi jäänyt katsomaan telkkarista lastenohjelma lounaan syötyään.

Vierailija
160/290 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun saat omia lapsia, astut yhteisölliseen maailmaan. Jos siis liikut lastesi kanssa yleisillä paikoilla. Aikuisen lapsettoman sosiaaliset kuviot ovat hallittavissa: päätät itse ketä tapaat ja missä. Mutta äidiksi tai isäksi tultuasi alat edustaa lasten maailmassa aikuista, yleis-äitiä ja yleis-isää. Eli leikkipuisossa olet se, joka auttaa ilman vanhempiaan olevia lapsia, jos näille sattuu jotain. Selvittelet mahdollisesti tuntemattomien lasten keskinäisiä riitoja ja puutut roskaamiseen, ilkivaltaan ja kiusaamiseen. Kun olet äidin tai isän roolissa leikkipuistossa, sinä olet vastuussa oleva aikuinen. Jonain päivänä omat lapsesi ovat siellä ilman sinua ja joku vieras aikuinen seuraa sivusilmällä, että lapsilla on kaikki ok.

Ap ei ole vielä älynnyt tätä, kun luulee, että voi valita sosiaaliset kontaktinsa leikkipuisto-olosuhteissa.

Selvästihän nuo vieraaseen aikuiseen hyvin tiiviisti tarrautuvat lapset ovat kaltoin kohdeltuja. Kotona saattaa olla masentunut tai alkoholisoitunut vanhempi, joka ei kykene huolehtimaan lapsensa tarpeista. Ole sinä se aikuinen, joka edes hetken kuuntelee häntä.

Myöskään tästä ei ole mielestäni tässä kyse. Onko sinulla lapsia ja oletko käynyt puistoissa? Minulla on 3 isoilla ikäeroilla, joten olen käynyt paljon yhden lapsen kanssa kahdestaan. Minä lohdutan, autan, selvitän riitoja, puutun epäreiluuteen jne. Juttelen myös mielelläni vieraiden lasten kanssa hetkisen. Mutta en kuuntele&viihdytä ketään vierasta lasta, myöskään näitä rajattomia lapsia koko puistossaoloaikaani. Kohtelen heitä samalla lailla (hyvin) kuin muitakin vieraita lapsia, mutta en leiki heidän kanssaan tai kuuntele heitä paria tuntia putkeen, kuten he käytöksellään vaativat.

Jos lapsella vaikuttaa olevan asiat tosi huonosti niin se on eri asia, silloin lähtisin selvittämään missä vanhemmat ovat ja pitäisikö lapsesta ilmoittaa viranomaisille tms. Mutta edelleenkään se, että annan heille kaiken aikani ja huomioni parin tunnin ajan EI ole ratkaisu heidän pahaan oloonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä