Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19601)

Vierailija
19541/19601 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään testissä viimeiset 2 näytettä. Aamulla Paris Corner Juicy Melange. Tästä ei oikein keksi sanottavaa. Geneerinen mehukkaan marjaisa ja hedelmäinen, makea tuoksu. Näitä on useita, mutta ainakin tämä on halpa. PC:n tuoksut on kyllä olleet kestoltaan ihan hyviä, se täytyy sanoa.

Viimeisenä suihkun jälkeen Penhaligons The Bewitching Jasmine. Tämä ei ole lainkaan tyypillinen kaunis jasmiinituoksi, kuten esim, Jasmin Des Anges. Mietin ensin että olisiko tämä nyt sellainen indolinen jasmiini, mitä joskus tulee vastaan, mutta sitten tsekkasin nuotit. Alkunuotteina on kahvi ja kaardemumma, sitten jasmiini ja kuusi, ja pohjimmaisena oud, suitsuke, ja vanilja. Se mitä haistoin alkuun oli kahvin kitkeryys ja oud sekoittuneena jasmiiniin. Oud on yksi minulle vaikeita nuotteja, aiheuttaa herkästi jonkinlaista lähes fyysistä vastenmielisyyttä, ja haistan sen tässä ehdottomasti voimakkaimpana. Tämä on naisille suunnattu tuoksu, mutta menisi omasta mielestäni ihan täydestä miehelläkin. Ihan ehdoton ei on minun ääneni tälle.

Tässä setissä oli useita perus ok-tuoksuja, mutta Rammstein Diamant oli mieleenpainuva ja kiinnostava hajuvesi. Ei siis ihan hukkareissu.

Vierailija
19542/19601 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli puhetta siitä kuinka tylsää on ettei haista kaikkia tuoksujen nuotteja, kuuntelen tässä jenkkiläisen (?) Luckyscentin työntekijän haastattelua hänen mielituoksuistaan ja puheena on kuinka hänellä on vaikeuksia haistaa Iso E Superia joka on esim Molecule 01:n ainoa ainesosa. Hän on kuitenkin jotenkin oppinut tunnistamaan sen paremmin, joten ehkä tämä on ongelma johon auttaa harjoittelu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19543/19601 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään testattavana Amouagen Lilac Love. Tämä on nyt ensimmäinen joka kolahti sillä lailla että en saa tästä tarpeekseni vaikka tajuan että tällä on potentiaalia olla monen inhokki. Mieheni mielestä tämä on ihan siedettävä mutta vähän tunkkainen. Tämä tuoksuu kaakaojauheelta ja syreeniltä ja vaniljalta ja tekee vain mieli koko ajan nuuhkia rannetta. 

Vierailija
19544/19601 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä useamman kerran haikaillut sitä PDM:n Orianaa, kun testeri käytetty nyt loppuun. Viimeksi kerroin, että tilasin ihan kokeeksi Maison Alhambran Reynan, ja kappas - tämä olikin ihan täydellinen kopio Orianasta.

Periaatteesta mieluiten suosisin "alkuperäisiä", mutta tässä taloustilanteessa saatan nyt kuitenkin pitäytyä tässä dupessa. On vieläpä 100 ml pullo, joten riittää mun käytöllä vuosiksi 😉

Nyt kun näistä arabituoksuista innostuin, tekisi mieli tilata pari muutakin dupea, mm. Afnanin Mystique Bouquet, mikä pitäisi vastata Valayaa. Onko tästä kenelläkään kokemuksia?

-N43

Vierailija
19545/19601 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pari tuoksukokeilua: 

Minuit Et Demi - Tubettaja Demi Rawlingin yhteistyö Fragrance Du Bois -talon kanssa. Unisex-tuoksussa on paljon hyvää, se on "cozy", mutta en pääse yli siitä että kun itse en polta, tupakkanuotista tulee tässäkin minulle liikaa dagen efter -mielleyhtymät. Varsinkin kun siihen yhdistyy likööri ja kahvi. 

Tihota, Indult - Legendaarinen vaniljatuoksu ja onhan se maineensa arvoinen, tosi ihana. Puhtain vaniljatuoksu mitä olen haistanut, varmasti loistava kerrostamiseen. Jos nyt hifistellä haluaa, tuoksussa on vaniljan lisäksi hieman mantelia ja jos oikein läheltä haistelee, hassua kyllä alussa aavistus savua. Kävin jo pesemässä tuoksun pois kun luulin iholla olevan jämät Minuit Et Demistä sekoittamassa. Mut ei, Fragranticassa joku kommentoi että tonkapapu olisi se joka tuo aluksi tuoksuun sitä savun aavistusta. Tuoksu on kuitenkin ennen kaikkea vahva mutta suloinen vanilja ja menee jatkoon.

Orchidée Vanille, Van Cleef & Arpels - Tälle tulin melko lailla saman tien anosmikseksi. Haistan kyllä hennon ja ihan ihan kivan tuoksupilven, mutta lähikontakti tukkii nenän täysin. Turha arvioida, mieheni mielestä hyvä ja hienostunut tuoksu.

Vanilla Powder, Matiere Premiere - Tämä on jännä, vaniljan lisäksi vahva kookos, ja nimenomaan kookoshiutale, joka on Fragranticassakin heti vaniljasta seuraavana äänien määrässä. Tuoksunuoteissa on mainittu sekä kookos että kookoshiutale, niin että ne tosiaan erotetaan. Tätäkin tekisi mieli kokeilla kerrostamiseen ja näen siihen enemmän potentiaalia kuin tällaisenaan käyttämiseen. Tykkään kookoksesta, tosin enemmän siitä ei-hiutaleimaisesta, joten siinä mielessä kiinnostava tuoksu. Aika huonot pisteet kuitenkin Fragranticassa ja suhteessa paljon kriittisiä kommentteja, tämä tuskin vetoaa suuriin massoihin. Tuoksu on super voimakas, joku ehdottikin että sen nimeksi pitäisi vaihtaa Coconut Power. Tuoksu on periaatteessa unisex vaikkakin naiselliseen kallellaan.

Musk Therapy, Initio - Varmaan kaikki jotka vähänkään tuoksuja seuraa tunnistaa nimen Musk Therapy. Laitoin tätä ensin iholle ja minun ihon kanssa tämä ei sopinut yhteen ollenkaan. Lopputulos oli hyvän alun jälkeen nopeasti kalliin ihovoiteen tuoksu. Mitä kauemmin tuoksu oli (puhtaalla) iholla, sitä tunkkaisemmalle se tuoksui. Samaan aikaan laitoin tuoksua kaulahuiviin, ja se olikin ihan eri juttu. Vaatteella tämä ei lähtenyt ollenkaan ihovoiteen suuntaan vaan säilyi ilmavana ja hedelmäisenä, joku Fragrantican toimittaja kirjoitti että nuotit luovat illuusion päärynänektarista. Tuoksu on pehmeä ja myskinen ja jotenkin valoisan hedelmäinen, mukana on hyvän aikaa sitruksen kirpeyttä. Tämä on myös mielestäni jokapaikantuoksu, kesällä se näkyi paljon listoilla tuoksuista jotka toimivat myös kuumassa ja kosteassa ilmastossa. Tykkään.

Vierailija
19546/19601 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä muutama lisää:

Pink me up, Atelier des Ors - Niin kuin ilmeisesti muissakin Atelier des Orsin tuoksuissa, näytepurkin pohjalla lilluu kultahiutaleita. Firman pullot on muutenkin hienoja. Tämän idea on tuoksua karhunvatukalle ja shampanjalle ja tässä onkin hyvä, pirteän hedelmäinen ja shamppanjainen aloitus. Myöhemmin tuoksu kuivuu minun nenään hieman tylsäksi pääosin ruusu-patsuliksi. Minulla tuli mieleen tästä Miss Dior Parfum joka on itselläni ja kävin vilkaisemassa löytyisikö muistuttavien listalta yhtään Miss Dioria ja olihan siellä Miss Dior Essence, en tosin ole sitä vielä kokeillut. Miss Dior Parfumessa on tosi ärhäkkä patsuli (ruusua ei ole mainittu, vain floral notes), joten jos idea muuten miellyttää, tässä olisi lempeämpi tulkinta aiheesta. Tämä on ihan hyvä, mutta ei mitään minun tajunnan räjäyttävä, ehkä jonkun muun tajunnan voi räjäyttääkin. 

Princess, By Kilian - Tässä on vaahtokarkkia, Matcha-teetä ja inkivääriä. Pisteet on yhdet parhaista mitä olen nähnyt ja tämä on tosiaan hyvä jos pitää tämäntyyppistä, makeista ja aika nuorekkaista tuoksuista. Vaahtokarkin matta sokerikuorikin jotenkin välittyy tästä minun nenään. Tästä tulee minulle mieleen Burberry Goddess varsinkin alussa kun inkivääri tuntuu voimakkaammin ja Goddess onkin Fragranticassa tätä muistuttavien listalla. Tämä on ikään kuin Goddessin ilmavampi ja raikkaampi ja sokerisempi serkku. Yläpeukku tälle, vaikka kokonaisuutena hieman liian vaahtokarkkisen sokerinen minulle. 

Another 13, Le Labo - Tätä on hypetetty netissä paljon ja joku kirjoittikin Fragrantican kommentteihin vuodatuksen siitä kuinka tämän näkyvyys on puhtaasti markkinointioperaatio. Ja että älkää ostako. Minäkin muistan kuinka vähän väliä tuli YouTubessa vastaan pätkiä jossa tyylikäs nuori nainen kertoi lempituoksunsa olevan joko Le Labon Another 13 tai Santal 33, toivottavasti meni jälkimmäisen nimi oikein. En oikein osaa sanoa onko hype ansaittua vai ei, kun tämäntyyppinen unisex tuoksuprofiili ei useimmiten ole mun juttu ja lisäksi epäilen ettei tämäkään oikein toiminut minun iholla. Fragranticassakin joku kirjoittaa että toisilla toimii hyvin ja toisilla ei, jää testaamisen varaan kumpaan porukkaan kuuluu. Fragrantican kommenteissa on aika paljon kriittisiä mielipiteitä, mutta myös positiivisia ja pisteet kuitenkin ihan kohtuulliset. Minä koen tuoksun niin että se on paitsi myskinen myös hyvin "woody", ehkä liiankin woody minulle, ja päällä on ihan kiva mutta ohut kukkais-hedelmäinen kerros, ehkä päärynä siinä dominoi. Tuoksuhan on unisex ja koetaankin aika keskellä meneväksi. Eihän tämäkään pahalta tuoksu mutta ei kuitenkaan ole minulle sopiva tuoksu.

Vierailija
19547/19601 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yara-linjan ystäville tiedoksi, että Normalissa on nyt neljän Yaran setti n. 35 euroa. OG, Candy, Moi ja Tous. 25 ml pulloja.

Nähty ainakin Hki/Pasila.

Vierailija
19548/19601 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina 21.11 Lidleissä erä hajuvesiä puoleen hintaan 2,99€ 100ml. Mitä suosittelette kokeiluun miehelle 50v ja naiselle 75v?

Vierailija
19549/19601 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perjantaina 21.11 Lidleissä erä hajuvesiä puoleen hintaan 2,99€ 100ml. Mitä suosittelette kokeiluun miehelle 50v ja naiselle 75v?

Tästä en tiennyt, mutta huomasin, että oli tullut joku uusi sarja tuoksuja. Nopealla nuuhkimisella ainakin aika hyvät kopiot D&G Light Blue ja Armanin Aqua di Gioia. Miesten tuoksuissa oli yksi tosi hyvä, mutta en osannut heti yhdistää mille oli dupe. Tosi tuttu oli kuitenkin..

-N43

Vierailija
19550/19601 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisikohan joku täällä auttaa?  On ollut jäsenyys ja premium-jäsenyys Parfumdreams.fi nimiseen nettikauppaan, joka on ilmeisesti lopettanut toimintansa. Loppuvatko omat jäsenyyteni sinne automaattisesti vai ei. Laftkan asiakaspalveluun on lähes mahdotonta saada yhteyttä!

Vierailija
19551/19601 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisikohan joku täällä auttaa?  On ollut jäsenyys ja premium-jäsenyys Parfumdreams.fi nimiseen nettikauppaan, joka on ilmeisesti lopettanut toimintansa. Loppuvatko omat jäsenyyteni sinne automaattisesti vai ei. Laftkan asiakaspalveluun on lähes mahdotonta saada yhteyttä!

Kun kauppa lopettaa, loppuu jäsenyyskin tietysti, miten se voisi olla toisin? En ymmärrä oikein mikä on ongelmana tässä.

Vierailija
19552/19601 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 M 

Omia suosikkeja ovat dolce gabbana the one edt ja mielipiteitä jakava Encre Noir. Paras hinta/laatu suhde omista on Rasasi Fattan joka on 95 prosenttisesti sama kuin Terre D'Hermes, mutta vain n. 20 €. Jatkossa tulwn kokeilemaan enemmän Rasasin tuoksuja.

Vierailija
19553/19601 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kauppa lopettaa, loppuu jäsenyyskin tietysti, miten se voisi olla toisin? En ymmärrä oikein mikä on ongelmana tässä.

Et ole tainnut olla ko. yrityksen asiakas?

Vierailija
19554/19601 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen räplännyt tässä vähän aikaa puhelinta ja totta kai kuukkeli muistaa mainoksilla. Jostain syystä Lyko pommittaa -25%-kampanjallaan, ja kaikkea kivaa siellä olisikin tarjouksessa. Se ei kuitenkaan ole se asia, miksi nyt lähdin tänne kirjoittamaan, vaan nämä hupaisat tuoksujen luonnehdinnat. Luin niistä muutaman ihan ääneen, koska ne olivat niin huvittavan ylitsevuotavia. Ruotsin kielestä varmasti käännettyjä, ehkä ne eivät tunnu niin oudoilta ruotsiksi kuin suomeksi? 

Esimerkkeinä Laura Biagiottin uutuudet:

https://lyko.com/fi/laura-biagiotti/laura-biagiotti-aqve-romane-ambrosi…

https://lyko.com/fi/laura-biagiotti/laura-biagiotti-aqve-romane-divinum…

https://lyko.com/fi/laura-biagiotti/laura-biagiotti-aqve-romane-uva-dul…

Ja Jacobsin Daisy Love: 

https://lyko.com/fi/marc-jacobs/marc-jacobs-daisylove-edt-50ml

😁😂

Vierailija
19555/19601 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut olla ko. yrityksen asiakas?

Olen tilannut sieltä monia kertoja ilman ongelmia. Harmi, että lopettivat, mutta ei voi mitään - onhan noita nettikauppoja paljon muitakin. Mikä sulla on siis ongelmana? Jos et ole saanut jotain tilaustasi, niin sitten ymmärrän.

Vierailija
19556/19601 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen räplännyt tässä vähän aikaa puhelinta ja totta kai kuukkeli muistaa mainoksilla. Jostain syystä Lyko pommittaa -25%-kampanjallaan, ja kaikkea kivaa siellä olisikin tarjouksessa. Se ei kuitenkaan ole se asia, miksi nyt lähdin tänne kirjoittamaan, vaan nämä hupaisat tuoksujen luonnehdinnat. Luin niistä muutaman ihan ääneen, koska ne olivat niin huvittavan ylitsevuotavia. Ruotsin kielestä varmasti käännettyjä, ehkä ne eivät tunnu niin oudoilta ruotsiksi kuin suomeksi? 

Ja Jacobsin Daisy Love: 

https://lyko.com/fi/marc-jacobs/marc-jacobs-daisylove-edt-50ml<

Minäkin joskus lukenut Lykon kuvauksia, ja niistä ei oikeasti tule hullua hurskaammaksi. Käännökset on tönkköjä ja pelkkää sokerista hehkutusta ilman että siitä oikeasti saa käsitystä mistään. Helpompi arvailla tuoksua pelkästään luettelemalla nuotit kuin noita kuvauksia lukemalla.

Vierailija
19557/19601 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Jacobsin Daisy Love: 

https://lyk

Huippuhuomautus:

Italialainen bergamottiöljy

Viherpippuri

Maissi minttuöljy

Keisarillinen basilika

Sydäntuoksu:

Jumalallinen korjaus

Roomalainen artisokka

Laurel

Antiikkiset kaprikset

:DDDDD Mulla ei millään mielikuvitus riitä maissiminttuun, mahtaa tosiaan olla elämys.

Vierailija
19558/19601 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täällä useamman kerran haikaillut sitä PDM:n Orianaa, kun testeri käytetty nyt loppuun. Viimeksi kerroin, että tilasin ihan kokeeksi Maison Alhambran Reynan, ja kappas - tämä olikin ihan täydellinen kopio Orianasta.

Periaatteesta mieluiten suosisin "alkuperäisiä", mutta tässä taloustilanteessa saatan nyt kuitenkin pitäytyä tässä dupessa. On vieläpä 100 ml pullo, joten riittää mun käytöllä vuosiksi 😉

Nyt kun näistä arabituoksuista innostuin, tekisi mieli tilata pari muutakin dupea, mm. Afnanin Mystique Bouquet, mikä pitäisi vastata Valayaa. Onko tästä kenelläkään kokemuksia?

-N43

Ostin innostuksissani sen Marlyn Orianan 30 ml keväällä, lopulta en oikein tiennyt mihin tilaisuuksiin sitä käyttäisin kun arjessa monet tutut tuntui saavan siitä päänsärkyä ja silmien vuotoa. Kun olin iltatilaisuuksissa niin se jäi kaiken altavastaajiksi ja tunsin itseni vaan lapselliseksi pissishajuveden levittäjäksi. Jos tiedätte mitä tarkoitan. Jotkut tuoksuinnostuneet tutut luulivat minun ostaneen turkkilaisen halpaversion Byredon Sundazed tuoksusta!

Zaralla on dupe tuosta Orianasta, jos joku ei halua käyttää kahta sataa euroa. Käytin itse loput Marlyn Oriana-tuoksusta saunatilojemme raikastamiseen kun alkoi tuntua tunkkaiselta.

Vierailija
19559/19601 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä YSL Libre-tuoksun versioiden tuntijoita?

Mikä niistä versioista on mielestänne vähiten maskuliininen? Kun joistakin kokeilemistani tuntuu tulevan läpi semmoinen laimea maskuliininen ja puinen geneerinen tuoksu. Pidän mahdollisimman naisellisista tuoksuista sillä maskuliiniset tuoksunootit tunkevat helposti läpi etenkin loppuvaiheessa.

Vierailija
19560/19601 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkoselle tuli suorastaan kriisi tuollaisesta maskuliinisesta nootista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi