Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan ihminen elää kummallisessa sosiaalisesti paineistetussa

Vierailija
25.12.2023 |

kuplassa, jonka hän joko kestää, tai ei kestä.

Otetaan esimerkiksi joulu. Ihmiset elävät tosi erilaisissa elämäntilanteissa ja todella erilaisia elämiä. Kuitenkin joulua pitäisi sosiaalisen paineen alla suorittaa/ nauttia suurinpiirtein samanlaisella kaavalla.

Tämän pakotetun kaavan takia moni pakottaa itsensä samaan joulupöytään, - miljööseen ja ennenkaikkeka henkiseen ilmapiiriin vuosi toisensa jälkeen.

Tämä saa kokemaan ahdistusta. Onko joulun tarkoitus todella saada meidät kokemaan ahdistusta ?

Asia, jota olen paljon myös miettinyt, että miksi ihmeessa juuri jouluna ihmisten pitää tavata ihmisiä, joihin he eivät vuoden aikana muutoinkaan pidä yhteyttä ?

Mikä tämän kaiken takana on, tässä ajassa ja tässä hetkessä ?

Onko se häpeä ? HÄPEÄ SIITÄ, ETTEI OLE SOSIAALISEN NORMISTON MUKAAN HYVÄKSYTTY IHMINEN ? EDES JOULUNA, EI TAASKAAN VIETÄ SITÄ NORMAALISTI..?

TULEEKO SITÄ SUVUSTA TAI PERHEESTÄ, JOLLA EI OLE MITÄÄN JOULUPERINTEITÄ ?

Se jos mikä voi olla häpeällisen MOUKKAMAISTA...

Mutta- se ei ole ihmisen itsensä syy, jos hänellä ei ole mahdollisuutta viettää joulua, ja ennenkaikkea elää elämäänsä niin, että ympäristö sen hyväksyisi.

Vaikka elämme puhumattomuuden kulttuurissa aistimme kyllä ns. normielämän vaatimukset.

Tätä pahentaa some.

Paineiden alla näemme jouluna paljon marttyyreita, ahdistuneita, päihteisiin paenneita, perheväkivallan uhreja ja joulun takia ylivelkaantuneita ihmisiä.

Oma jouluni, jossa halusin tarjota nuorelleni yhteistä mukavaa tekemistä meni suurin piirtein päin helvettiä.

Kiittelen tässä kuitenkin itseäni siitä, että nyt on sentään jo joulupäivä, elämä jatkuu

ja viis siitä, mitä muut ajattelevat minusta. Koska he eivät tiedä  totuutta vaikka laumaihmisinä suutansa torttukahvivaahdossa tälläkin hetkellä juorukuorrutteisessa joulussaan aerobiccaavat.

Ja kuten elämä, joulukaan ei ole suoritus :).

Mielenrauha, se on oikeastaan elämän suurin lahja yhdessä joulunsanoman kanssa.

Hyvää uutta vuotta 2024 ihan kaikille !

Toivoo kovan päivän joulusta selvinnyt joulunainen :D.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, no. Itse ajattelen niin, että jos siitä joulusta ei erityisemmin edes välitä, niin eihän sen joulun eteen tarvitse tehdä yhtään mitään. Ei ne sosiaaliset paineet sinua tule kotoa väkisin hakemaan. Muilla on kiire viettää omaa joulua, ei niitä oikeasti kiinnosta, onko Tuire-Jessicalla nyt lanttulaatikko uunissa ja kuusi koristeltuna.

Joulumarttyyritkin kyllä valitsevat itse oman marttyyrin uransa.

Aidosti surullinen tilanne on niillä, jotka ovat aina nauttineet joulusta, mutta joilla ei ole ketään. Yksinäisyys on musertavampaa kuin sosiaalinen paine.

Vierailija
2/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä joilla on jotain omia suunnitelmia eikä halua toisten pillin mukaan hypellä, pitääkö niille jotain ihan väkisin järkätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen miettinyt noita asioita, mutta vähän eri näkökulmasta. Olen irtaantunut tuosta pakotetusta kaavasta ja yhteiskunnan odotuksista, eikä se ole ollut mitenkään vaikeaa. Elämässäni ovat pysyneet ne sukulaiset ja muut kanssaihmiset, jotka hyväksyvät minut sellaisena kuin olen, ja pois ovat tippuneet ne jotka olisivat minun halunneet noudattavan samaa kaavaa jota he itse noudattavat. Olen ihmetellyt sitä, ettei useampi ole ymmärtänyt ettei niitä yhteiskunnan asettamia odotuksia tai kaavoja ole pakko noudattaa, aika paljolti se pakotus on oman pään sisällä. 

Vierailija
4/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa lukee tota kaikkea mut mä tykkään siitä että sä ajattelet itse asioita ja pohdit, se on hyvä

Vierailija
5/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan pakota viettämään joulua, ellei halua. Tosin kaupassa ei ole ruuille juuri vaihtoehtoja, ellei pääse valikoimien luokse, kaikki eivät pääse. Ehkä rahan puute on muuten ympäri vuoden joillekin kiduttavaa.

Vierailija
6/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihmiset.

Joulu on jokaisen sydämessä, ei markkinoiden melskeessä.

Jouluruuat on joka perheessä ne mitkä kullekin maittaa, ei niitä mitä "pitäisi" olla.Se on media joka lietsoo mitä "pitäisi" olla.

Median voima myllertää kaikkialla.

Tässä ajassa on tärkeää, todella tärkeää puhua lapsille ja nuorille oman tien kulkemisesta, omista valinnoista, itsensä näköisen elämän elämisestä.

Ei tarvitse olla muuta kuin oma itsensä.

Muoti ja media yrittää iskeä kaikkialta.

Pitäisi olla tietynlaiset vaatteet, kampaukset jne

no, ei todellakaan pidä vaan ne ihan omat ihkut joissa viihtyy..

Välitetään.

Vierailija
7/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähtökohtaisesti ajattelen että joulu on paska juhla joka nostaa pintaan suuria tunteita ja aina joku itkee ja joku suuttuu. Jotenki tällä ajatustavalla joulusta tulee aina kiva, kun ne draamat ei tule yllätyksenä vaan ns. kuuluu jouluun :D

Vierailija
8/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Yhtä tunteiden vuoristorataa.

Ja kommelluksia. Näistä jää tarinat elämään.

Suojelusenkeleillä on paljon kiireitä jouluna.

Ollaan myö muut kuin Ellun kanat ; huonoja ihmisiä, huonoja vanhempia, huonoja kokkeja lihovia luottotietohäiriöisiä, omia ittejämme vaikkakin sitten yksin hyljättyjä luusereita.

Ei arvostettu jeesustakaan välttämättä elinaikaan ja yks men ja kavalsi sen 30 hopearahasta.

Samalla tavalla Pietari kielsi jeesuksen ennen kukonlaulua kuin vaikka esimerkiksi mun sukulaiset mut, koska olen ns. musta lammas, totuuden etsijä ja puhuja.

Onhan näitä, taiteiljoita ja ihmisiä paljonkin, jotka elämässään eivät tule arvostetuksi ja rakastetuksi.

Kai minäkin nyt sitten yhden joulun ja seläntakanapuhumiset kestän.

Mutta kun olen niin höpsö, että haluaisin vältellä kaikkia juoruorgasmeja stupidoilla, siksi mietin tarkkaan kaikkia peliliikkeitä esim. jouluviestinnässäni sukulaisten kanssa.

Hyppään tämän ahdistuksen yli.

Elämä on lautapeli, jossa pärjään tai en. Ja jos lautapeli alkaa kyllästyttää niin tuun tänne vauvasivulle vähän avautumaan :D...!!!

Vierailija
9/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu vaan omasta puolestaan. Koskaan ei ole Suomessa eletty tällaista ylyäkylläisyyden aikaa. Kaikilla on kaikkea ja joillakin näemmä aikaa pohdiskella joutavuuksiakin.

Sinun fiiliksesi eivät ole kaikkien muiden fiiliksiä ne ovat sinun pääsi sisällä keksittyjä juttuja, joilla oikeutat itsellesi sen toisten halveksimisen ja kaikki kateuden tunteen tuoman pettymyksen.

Vierailija
10/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen huomenna kaljalle. Nyt kuuntelen musiikkia tv:stä. Tuomas Katajala oli hyvä laulaja. Ylihuomenna ostan ruokia alennuksella.

Vierailija
11/13 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraili kirjoitti:

Hmm, no. Itse ajattelen niin, että jos siitä joulusta ei erityisemmin edes välitä, niin eihän sen joulun eteen tarvitse tehdä yhtään mitään. Ei ne sosiaaliset paineet sinua tule kotoa väkisin hakemaan. Muilla on kiire viettää omaa joulua, ei niitä oikeasti kiinnosta, onko Tuire-Jessicalla nyt lanttulaatikko uunissa ja kuusi koristeltuna.

Aidosti surullinen tilanne on niillä, jotka ovat aina nauttineet joulusta, mutta joilla ei ole ketään. Yksinäisyys on musertavampaa kuin sosiaalinen paine.

Suomalaisten vähetessä on yksin olevia yhä enemmän.

Vierailija
12/13 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rekiretkelle. 

Aiotko sukuloimaan, ostoskeskukseen kinkkualeja kyttäämään vai lahjoja vaihtamaan?

Me taidetaan mennä metsään koiran kanssa. Lunta on kyllä tullut koko joulun ajan, että voi olla sivutiet pääsemättömissä.

No yritetään kuitenkin. Ihana, kun koirakin pysyy puhtaana.

Vierailija
13/13 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpöhöpöä joulujutut paitsi jos on ipanoita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi