Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19601)
Tuoksunäyte: Cassiopea, Titiana Terenzi
Mietin että olen haistanut jotain tosi, tosi samanlaista ja Fragrantican "Tämä tuoksu muistuttaa" -osiosta löytyi Erba Pura. Erba Purassa häiritsee se että siinä oli jotain minuun makuun liian maskuliinista taustalla, joten jos olisin pitänyt tuoksusta paljon, tämä olisi voinut pelastaa tilanteen. Tämäkin on periaatteessa unisex, mutta Fragranticassa ollaan sitä mieltä että tämä kallistuu vahvasti naiselliseen, toisin kuin Erba Pura, jossa unisex saa eniten ääniä. Fragranticassa kuitenkin pääosa vertailijoista löytää samankaltaisuuden Britney Spiersin Fantasyyn, en itse ole sitä vielä kokeillut.
Tämä on hedelmäinen ja makea, erotan aloituksen passionhedelmän. Tästä tulee minulle vahvasti trooppiset fiilikset. Kuivuessaan tämä tuoksuu oikein hyvälle, mutta tuoksupilvessä on pitkän aikaa se tismalleen sama asia mistä en tykännyt Erba Purassa, nuoteista ei selvinnyt mikä se on. Joku summasi tuoksun Fragranticassa "Fruity, pretty, forgettable". Minäkin koen tämän vähän tylsäksi koska tämä tuoksuprofiili ei ylipäänsä vetoa minuun, mutta voin hyvin kuvitella että monikin tämäntyyppisten tuoksujen ystävä tykkää.
Olen nyt testaillut näitä tuoksuja putkeen hetken ja eilen huomasin kaipaavani jo omia rakkaita tuoksujani tai sitä etten tuoksu miltään. Pidän hetken taukoa ja laittelen sitten taas arvioita kun olen pitänyt vähän lomaa vieraista tuoksuista.
Kiitos näistä näytekokeiluista, hienot kuvaukset tuoksuista! Olen lukenut niitä huolella ja yritän hankkia pari tuoksua niistä itselleni.
Burberryltä on tulossa Her Parfum
A Gourmand fragrance with key notes of Cherry, Amber, and Vanilla.
https://ifragranceofficial.com/perfumes/burberry-her-parfum-for-women-2…
Kuulostaa etukäteen junalta, joka meni jo. :/
Tänään testissä Hermes Eau De Rhubarbe Ecarlate. Tämä on todellakin raparperia, kirpeää, mehevää raparperia. Muuta en edes haista. Kesto on ikävä kyllä ainakin iholla heikko, tunnissa kadonnut kokonaan. Täytyy testata vaatteessa. Ja kesällä. En ole varma onko tämä nyt just mun juttuni, tuoksua näin vahvasti raparperille. Mutta jos joku tykkää, niin ehdottomasti suosittelen testaamaan.
On kuitenkin totta, että kun oma nenä on tottunut tuoksuihin, kasvaa toleranssi. Vastaantulijalle se voi olla jo liikaa. Julkisissa tiloissa tämä tulisi huomioida jotta kaikki voivat asioida sairastumatta. Muuten toki hyviä hetkiä hienojen tuoksujen parissa, ellei rahastakaan ole puutetta eikä muuta tekemistä (anteeksi happamuuteni).
Vierailija kirjoitti:
^^ Delina-kokeilut yllä sai kaivamaan esiin oman Maison Alhambra-kokeilun, Delilahin. Pullo on seisonut kaapin perällä ehkä vuoden ja tämä on nyt paljon parempi kuin silloin kun ostin. Minullahan meni Delinan kanssa niin että ostin hypen (ja eihän se sillä lailla ole hypeä että moni tosiaan rakastaa sitä) ja tulin myös vakuutetuksi että Delilah on 95% Delina. Tilasin Delilahin, kauhistuin että onko tämä pilallinen ja tilasin Delinasta näytteen - ei ollut Delilah pilallinen. Tämä hapan tuoksu on nyt tosiaan se. Nyt kun olen tottunut Delinaan tämä vuoden seisonut Delilah-pullo tuntuu oudon kiehtovalta ainakin paperilla. Meneekö lopulta jopa käyttöön, täytyypä testailla.
Kiinnostavaa, nimittäin itse tilasin tämän juuri halvan hinnan perässä. Minulla on Delinasta ja La Roseesta testerit, ja vaikka pidän niistä, ei tule niin paljon käytettyä että raaskisi isoa pulloa ostaa.
Tilasin myös ihan kokeeksi Reynan, jonka pitäisi olla Oriana dupe. Odotukset eivät ole kovin korkealla, mutta ehkä kannattaa kokeilla. Oriana on kuitenkin sellainen tuoksu, josta ajattelin tilata ison pullon itselleni joululahjaksi, ellei tuo halpa dupe nyt jostain syystä lyö ällikällä 😅 Onko kellään kokemusta tästä Reynasta (tai vaihtoehtoisesti muista Orianan korvikkeista)?
-N43
Rammstein Diamant. Biisi on hieno, ja tuoksu sopii kappaleeseen, joka kertoo siitä kuinka joku on kaunis kuin timantti. Kirkas, puhdas, loistava, mutta lopulta vain kylmä kivi. Tämäkin tuoksu muistuttaa etäisesti Sorcinellia, Pioggia-tuoksuja. Väri on valkoinen, hieman kylmään vihreään taittava. Nimi on osuva, timantti. Nuoteissa on listattuna sitruksia, mutta itse en niitä erota. Jää ja yrtit, ne ovat ne, mitkä minun ihollani ja nenässäni vahvimmin nousevat. Ehkä jokin noista sitruksista tuo aavistuksenomaista makeutta, mikä hieman pehmentää yrttisyyttä. Minä inhoan yrttisia tuoksuja, en ole päässyt Jardin-sarjaan kiinni, ja Gypsy Water on mielestäni lähinnä outo, mutta tästä minä pidän. Ei ole mun tyyppinen tuoksu, en tunne oloani kotoisaksi, mutta tämä on jotain täysin erilaista kuin mikään muu mitä mulla on. Pystyn kuvittelemaan itseni avannon reunalle kylmässä talvisessa viimassa. Tämäkin täytyy ehdottomasti testata jonain oikein kuumana kesäpäivänä. Erittöin mielenkiintoinen hajuvesi.
Vierailija kirjoitti:
On kuitenkin totta, että kun oma nenä on tottunut tuoksuihin, kasvaa toleranssi. Vastaantulijalle se voi olla jo liikaa. Julkisissa tiloissa tämä tulisi huomioida jotta kaikki voivat asioida sairastumatta. Muuten toki hyviä hetkiä hienojen tuoksujen parissa, ellei rahastakaan ole puutetta eikä muuta tekemistä (anteeksi happamuuteni).
Vastaan tähän. Oma nenä on tottunut satoihin eri tuoksuihin, joita vaihtelen päivittäin, ja siksi toleranssi ei ole ongelma. Vastaantulija voi olla huoletta: pidän tuoksumiseni rajalla, jossa aistin sen itse, ja puoliso tullessaan halailemaan. Astmaatikko kun on, näin on homma toiminut jo vuosikymmenet. En erityisemmin pidä ihmisistä enkä koe mielekkääksi tuoksua muille.
Tällä sissymetodilla suihkautan kerran, vaatteiden alle, joten pyöritän koko harrastusta pelkillä näytteillä - tällä menekillä ei kertakaikkiaan saa ikinä yhtään parfyymipulloa kulumaan loppuun, ei mulla elinvuodet riitä sellaiseen. Eikä into, kaipaan vaihtelua. Tällä metodilla ja kulutuksella raha ei tule ongelmaksi. Tekemisen määrän kanssa sillä ei ole tekemistä, se suihkautus kestää sekunnin ja on nopein osa kaunistautumista, myös silloin kun muu ei kiinnostele. Saat anteeksi, toivottavasti päiväsi vielä paranee tuosta, ettei tarvitse olla hapan.
Olen tässä nyt jokusen päivän vuorotellut Bianco Latten ja Eclairen välillä. Mun nenäni ei juurikaan eroa huomaa, Eclaire on kenties promillen makeampi. Hintaero on kyllä sellainen että kallistun Eclairen kannalle.
Nyt kun vielä löytäisin dupen Manceran Amore Caffelle. Onko vinkkejä?
Miehen paras tuoksu : Dolge & Gabbana Pour Homme Edt, se alkuperäinen.
Tuotu markkinoille - 1994 Tuoksuperhe - Mausteinen Suositeltu käyttö - Ilta Selostus - Miehekäs tuoksu jonka sitrushedelmien, tupakin ja setripuun sekoitus luo hyvin raikkaan tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Tästä samasta asiasta jankataan vähän väliä. Me emme mitenkään voi käyttää elämäämme siihen, että huomioimme aina ja kaikessa muut, ikävä kyllä. Ihmisillä on jos jonkinlaista ongelmaa, jotka vaikuttavat heidän elämäänsä, eikä meistä kukaan voi huomioida kaikkia mahdollisia ongelmia mitä satunnaisilla vastaantulijoilla voi olla. On se sitten tuoksuallergia, kala-allergia, tai vaikka koira-allergia. Tai jokin muu kuin somaattinen ongelma, joka aiheuttaa vaikkapa valtavaa fyysistä kipua kun näkee sinistä väriä, tai tunnetta että naapurit vakoilevat pistorasioiden kautta. Jos meidän täytyy elää elämämme niin, ettemme vahingossakaan aiheuta kenellekään mitään ikäviä tuntemuksia, emme voi poistua kotoa lainkaan. Ja saattaahan se jonkun pihassa kasvava ruusupuskakin aiheuttaa allergisia reaktioita ohikulkijalle.
T: henkilö joka voisi vaatia ettei kenelläkään saa olla kissaa, koska saan allergisia reaktioita kaupassa kun kissanomistaja pyyhältää ohitse.
Järki täytyy pitää kädessä sekä siinä, mille muut julkisissa tiloissa altistaa, kuin myös siinä, mitä muilta voi vaatia omien henkilökohtaisten terveydellisten ongelmien takia. Niin ikävää kuin se allergikoille onkin, muu maailma ei pyöri heidän allergioidensa ehdoilla.
Pitkästä aikaa kävin Stockalla tuoksuja haistelemassa. Tarkoitus oli ostaa miehelle isänpäivälahja. Lopputulos: en löytänyt miehelle, mutta omalle joululahjojen toivelistalle tuli vaikka mitä. Kaiken lisäksi olen lakossa niin tuoksujen ostamisen kuin toivomisenkin suhteen, vanhoja pitää saada ensin pois.
Vielä Stocka käyntiin liittyen. Miesten tuoksuista YSL Y tuoksuu pullosta tosi hyvältä, mutta iholla en haista sitä lainkaan. Miehelle nyt mietin YSL Myself tuoksua. Tosi hyvä pullosta haistettuna ja näyteliuskassa, mahtaakohan tuoksu pysyä iholla.
Vierailija kirjoitti:
Rammstein Diamant. Biisi on hieno, ja tuoksu sopii kappaleeseen, joka kertoo siitä kuinka joku on kaunis kuin timantti. Kirkas, puhdas, loistava, mutta lopulta vain kylmä kivi. Tämäkin tuoksu muistuttaa etäisesti Sorcinellia, Pioggia-tuoksuja. Väri on valkoinen, hieman kylmään vihreään taittava. Nimi on osuva, timantti. Nuoteissa on listattuna sitruksia, mutta itse en niitä erota. Jää ja yrtit, ne ovat ne, mitkä minun ihollani ja nenässäni vahvimmin nousevat. Ehkä jokin noista sitruksista tuo aavistuksenomaista makeutta, mikä hieman pehmentää yrttisyyttä. Minä inhoan yrttisia tuoksuja, en ole päässyt Jardin-sarjaan kiinni, ja Gypsy Water on mielestäni lähinnä outo, mutta tästä minä pidän. Ei ole mun tyyppinen tuoksu, en tunne oloani kotoisaksi, mutta tämä on jotain täysin erilaista kuin mikään muu mitä mulla on. Pystyn kuvittelemaan itseni avannon reunalle kylmässä talvisessa viimassa. Tämäkin täytyy ehdottomasti testata jonain oikein kuuman
Kiva kun täällä näkee näitä erikoisempiakin hajuvesiä. Tässä on tuoksun tarinakin hieno ja muutenkin tykkään ideasta että biisiin luodaan tuoksu (kunhan ei mene rahastuksen puolelle).
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa kävin Stockalla tuoksuja haistelemassa. Tarkoitus oli ostaa miehelle isänpäivälahja. Lopputulos: en löytänyt miehelle, mutta omalle joululahjojen toivelistalle tuli vaikka mitä. Kaiken lisäksi olen lakossa niin tuoksujen ostamisen kuin toivomisenkin suhteen, vanhoja pitää saada ensin pois.
Kerro jos huvittaa mistä tykkäsit lahjalistalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro jos huvittaa mistä tykkäsit lahjalistalle?
YSL Libre edt yllätti. En ole tätä ehtinyt vielä testaamaan kun tarkoituksella olen pysytellyt tuoksuosastoilta kaukana, mutta nyt kokeilin. Oli erittäin hyvä ja kokeilin ihan iholle. Tuoksun aistii vielä nyt illallakin, suihkun jälkeen. Todella harvinaista mun kohdalla.
Anfar 1950 Pistachio Kunafa. Ilmeisesti tarkoitus on, että tämä tuoksuisi joltakin Dubai-suklaalta. En ole niitä suklaita maistellut tai haistellut niin tietoa haisun autenttisuudesta ei ole. Minä haistan voimakkaimmin pistaasin, mieheni haistaa karamellin. Suklaata en tästä saa irti, ehkä häivähdyksen kardemummaa kuitenkin. Todellakin gourmand, eikä tämäkään ole ihan ominta minulle, vaikka useista gourmand-nuoteista pidänkin. Tämä on ehkä jopa hieman tunkkainen, jotain freesiä kaipaisin ainakin alkuun. Tuntuu että tämä skippaa kokonaan latvanuotit ja hyppää suoraan jonnekin keski- ja pohjanuottien rajalle. Onneksi ajan mittaan se voimakkain pähkinäisyys hellittää ja tuoksu tasapainottuu ja tavallaan pyöristyy.
Fragranticassa olikin suosituksia parittaa tämä jonkun yhteensopivan toisen hajuveden kanssa, mutta itselleni ei tule omista jemmoista mieleen mitään minkä voisin edes kuvitella toimivan.
Tuoksunäyte: Ô Féminin, M. Micallef
Enpä sitten malttanut kauaa olla näitä näytteitäni testailematta kun pääsin yli viikonlopun vaniljaövereistä :). Tämä on appelsiininkukkatuoksu, joku kirjoitti Fragranticassa: "This is the truest orange blossom fragrance I have ever known. I have a blooming sweet orange tree at my backyard and the smell is uncanny similar." Tiesin että tuoksua on kehuttu feminiiniseksi, mutta yllätyksenä tuli että tämä on mielestäni myös aika seksikäs, kuitenkin elegantilla tavalla. Brändikin käyttää jopa sanaa carnal. Uskon että voi jakaa mielipiteitä mutta tykkään tästä, tämä saa tosiaan minut tuntemaan itseni naiselliseksi.
^^ Delina-kokeilut yllä sai kaivamaan esiin oman Maison Alhambra-kokeilun, Delilahin. Pullo on seisonut kaapin perällä ehkä vuoden ja tämä on nyt paljon parempi kuin silloin kun ostin. Minullahan meni Delinan kanssa niin että ostin hypen (ja eihän se sillä lailla ole hypeä että moni tosiaan rakastaa sitä) ja tulin myös vakuutetuksi että Delilah on 95% Delina. Tilasin Delilahin, kauhistuin että onko tämä pilallinen ja tilasin Delinasta näytteen - ei ollut Delilah pilallinen. Tämä hapan tuoksu on nyt tosiaan se. Nyt kun olen tottunut Delinaan tämä vuoden seisonut Delilah-pullo tuntuu oudon kiehtovalta ainakin paperilla. Meneekö lopulta jopa käyttöön, täytyypä testailla.