Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19493)
Vierailija kirjoitti:
Tuoksunäyte #7: Bake, Akro
Yritän nyt vähän lyhentää näitä minun polveilevia tarinoita tiiviimpään muotoon :D. Tänään vuorossa Bake, tämä on tosi kehuttu ja on kyllä kaiken hypensä arvoinen. Tosi ihana gourmand. Tämä tuoksuu aluksi ihan tismalleen siltä mitä tuoksunuotit lupaa, niitä pystyy erottamaan tuoksusta harvinaisen hyvin: Top notes are Lemon Zest and Rum; middle notes are Whipped Cream and Praline; base notes are Bourbon Vanilla and Brown sugar. Kun kysyin mieheltäni pian levityksen jälkeen miltä tämän tuoksuu, ja hän vastasi suklaarasialta, eli konvehtinuottikin nousee alussa hyvin esiin. Pidän tässä erityisesti sitruunankuoresta joka ei ole kirpeä vaan enemmän sitruunamarmeladimainen. Ja kermavaahdosta. Kuivuessaan tuoksu luo ympärilleen sitten tyypilliseen tapaan sellaista cookie-leipomotunnelmaa. Rupesin tsekkaamaan mitä Fragranticassa tuoksusta sanotaan ja siellä joku mussutti kesäkuuman ja tämän yhdistelmästä ja sitten
Tämä on saanut kaksi alapeukkua ja kiinnostaisi tietää millä lailla olette eri mieltä? Voi olla että tuli taas käytettyä jotain kiellettyä englanninkielistä ilmausta, mutta ainakin toinen lienee jollain lailla eri mieltä tuoksusta tai jostain muusta? Kiinnostaisi tietää millä lailla? Mietin tässä koko ajan että vaikka kirjoittelen näitä arvioita mielelläni, onko siinä pohjimmiltaan pointtia koska tuoksujen kokeminen on niin subjektiivista. Erityisesti pläräillessäni eilen kommentteja Mojave Ghostista mietin kuinka eri lailla ihmiset voivatkaan saman tuoksun kokea.
Vierailija kirjoitti:
Fragranticassa on paljon arabinimiltä kuulostavia tuoksuja, aina kun hakee jonkin merkkituoksun niin "muistuttaa tätä" osastolla on pitkät rivit arabipulloilta näyttäviä tuotoksia.
Mitä nuo on? Jotain kopioita?
Tämä kiinnostaisi minuakin. Fragranticaa kun plärää sitä tajuaa kuinka valtavasti koko ajan julkaistaan uusia tuoksuja firmoilta, joista en ole koskaan kuullutkaan. Harvemmin olen uusien tuoksujen listalta bongannut merkkejä jotka tunnistan.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksunäyte #8: Mojave Ghost, Byredo
Tästä tuoksusta en oikein saanut kiinni. Iholla se hävisi tyyliin 10 minuutissa, vaatteella pystyin haistamaan jos vein nenän ihan kiinni. Fragrantican kommenteissa joku oli holvannut tuoksua päälleen ja useampikin ihminen oli pystynyt vain juuri ja juuri haistamaan sen. Sitten taas toisilla tuoksu kestää vallan hyvin pitkiäkin aikoja ja saa kehuja. Tubettaja Perfumerism joskus selitti, että jos jotain tiettyä ainesosaa lisätään tuoksuun liikaa, paradoksaalisesti ihmiset lakkaa haistamasta. Voisikohan olla että joillakin ihmisillä on tämän kanssa joku tällainen ongelma.
Se mitä kykenin haistamaan viemällä nenän ihan lähelle kangasta ja mikäli siihen on luottaminen, tätä voisi varmasti käyttää jokapaikan tuoksuna, jos pitää tuoksuprofiilista. Se tuntuu pehmeältä ja ilmavalta. Minulla tuli tästä mieleen Fruit drops -karkit. Tuoksunuoteissa oli uusi tuttavuus sapodilla: "Sapodilla smells
Minä olen yksi niistä jolla on hankaluuksia haistaa Mojave Ghost. En oikein edes tiedä mitä haistan, mutta se on jotenkin kuivaa ja kylmää. On siinä jotain kauniin kukkaistakin, mutta se kuivuus tuntuu lähes karvaudelta nenässä, enkä oikein pääse kiinni koko tuoksuun.
Tuoksunäyte #9: Carnal Flower, Frederic Malle
Vau. Otin riskin tilatessani tämän koska pidän kookoksesta mutta en välttämättä tuberosasta tai ylang-ylangista. Tuoksu on niin vahva että otin näytteen kokeiluun, koska koko näytteiden säilytyslaatikko haisi tältä ja halusin laittaa syyllisen karanteeniin.
Tästä on sanottu että tämä on yksi realistisimpia tuberosa-tuoksuja mitä löytyy ja tämä tuoksuu minun nenääni juurikin luonnolliselta kukalta, koko kukalta varsineen ja lehtineen. Joskus luonnonkukkien tuoksu on niin voimakas että se tuntuu melkein epämiellyttävältä ja tämä tuoksu taiteilee mielestäni siinä rajalla. Jos tämä olisi yhtään vahvempi, se menisi päänsäryn puolelle. Haistan vahvasti tuberosan ja kookoksen ja niiden yhdistelmä toimii hienosti. Haistan myös eukalyptyksen ihan jopa sellaisena viileänä tunteena ja sekin pelaa tässä niin hyvin yhteen. Tämä on minulle sellainen tuoksu josta voisi kerrankin käyttää tuoksuyhteisössä suosittua ylisanaa "intoxicating", suom. huom. päihdyttävä. Siis sellainen että kun sitä laittaa ja alkunuotit pääsevät vauhtiin koko komeudessaan, silmät kääntyvät päässä. Tuoksuna omalla kohdallani pikemminkin taiteellinen kuin käyttötuoksu, eikä varmasti miellytä kaikkia. Tuoksupilvi ei ole kuivuessaan minun nenääni yhtä huumaava kuin alku, väkevät valkoiset kukat korostuvat ihollani ja kookoksen pehmeys jää taustalle, kunnes lopulta tuoksu asettuu pehmeämmäksi, vaatteella taas korostuu minun nenääni vihreys ja otsonisuus ja kamferimaisuus. Tuoksun nimi voisi herättää mielleyhtymän että tämä olisi erityisen animaalinen tms, mutta tässä se intohimo suuntautuu mielestäni enemmän kukkia kohti kuin ihmisiä. Käytettävyys ihmisten ilmoilla minulla huono, mutta menee käyttöön sohvanurkassa omaksi iloksi synkkinä syysiltoina, tämä sopii minusta hyvin tähän vuodenaikaan.
"Minä olen yksi niistä jolla on hankaluuksia haistaa Mojave Ghost. En oikein edes tiedä mitä haistan, mutta se on jotenkin kuivaa ja kylmää. On siinä jotain kauniin kukkaistakin, mutta se kuivuus tuntuu lähes karvaudelta nenässä, enkä oikein pääse kiinni koko tuoksuun."
Kuulostaa siltä että sinun nenä tilttasi tuohon vielä pahemmin kuin minun nenä :D. Minulla sama efekti Tom Fordin Black Orchidin kanssa, en pysty haistamaan siinä mitään muuta kuin jotain maanläheistä pahanhajuista.
Näytteet tuoksuteltu 😊
Kilianin Love don't be shy : rakkautta ensinuuhkaisulla 🥰 omaan nenään äärimakea, mutta samalla siitä löytyy hento sitrusmainen tuoksu, sellainen vaniljavaahtokarkki ripauksella appelsiinia. Täyskokoinen pullo menee ehdottomasti tilaukseen, mikäli tuoksun kesto on kohtuullinen.
Giardini Di Toscana Bianco Latte : pehmeä toffeekaramelli, makea muttei överi. Tätä voisin käyttää arkituoksuna, menee harkintaan 😊
Kayali Vanilla 28 : odotukset hypen perusteella olivat korkealla, tuoksuna loppujen lopuksi melko mitäänsanomaton. Perusvanilja "mausteisella" twistillä. En tule ostamaan, omasta kokoelmasta löytyy jo paremmat vaniljat > Tihota ja Mazzolari Vaniglia.
Majourin näytteet vielä tulossa. Muutamia näytteitä aion vielä laittaa tilaukseen mm. Theodoros Kalotinis Tiramisu (kahvituoksu 😍) ja Creme brulee.
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen yksi niistä jolla on hankaluuksia haistaa Mojave Ghost. En oikein edes tiedä mitä haistan, mutta se on jotenkin kuivaa ja kylmää. On siinä jotain kauniin kukkaistakin, mutta se kuivuus tuntuu lähes karvaudelta nenässä, enkä oikein pääse kiinni koko tuoksuun."
Kuulostaa siltä että sinun nenä tilttasi tuohon vielä pahemmin kuin minun nenä :D. Minulla sama efekti Tom Fordin Black Orchidin kanssa, en pysty haistamaan siinä mitään muuta kuin jotain maanläheistä pahanhajuista.
Ahh, BO. Siinä on yksi niistä harvoista tuoksuista joiden haisteleminen pitempään aiheuttaa huonon olon. Haistan siinä kyllä ne kukkasetkin, mutta kaiken sen alta leijuu juurikin jokin maanläheinen, epämiellyttävä haju. Jotain mätänevää ehkä.
Minähän en haista myöskään Juliette has a gunin Not a perfumea juurikaan, vain jotain lyijykynän teroituslastujen hajua jos oikein kovasti nuuskin.
On todella harmillista olla anosminen joillekin tuoksuille/ainesosille, olisi ihana saada kaikista hajuvesistä irti se täydellinen tuoksuprofiili. Tämä tekee epävarmuutta senkin suhteen, että jos minä haistan jonkin tuoksun miellyttävänä itselläni, voiko muut haistaa siinä jotain enemmän kuin minä ja ihmetellä miksi minä haisen vaikka kissanpissalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahh, BO. Siinä on yksi niistä harvoista tuoksuista joiden haisteleminen pitempään aiheuttaa huonon olon. Haistan siinä kyllä ne kukkasetkin, mutta kaiken sen alta leijuu juurikin jokin maanläheinen, epämiellyttävä haju. Jotain mätänevää ehkä.
Minähän en haista myöskään Juliette has a gunin Not a perfumea juurikaan, vain jotain lyijykynän teroituslastujen hajua jos oi
On todella harmillista olla anosminen joillekin tuoksuille/ainesosille, olisi ihana saada kaikista hajuvesistä irti se täydellinen tuoksuprofiili. Tämä tekee epävarmuutta senkin suhteen, että jos minä haistan jonkin tuoksun miellyttävänä itselläni, voiko muut haistaa siinä jotain enemmän kuin minä ja ihmetellä miksi minä haisen vaikka kissanpissalle?
Mä olen sitä mieltä että voi. Tulee elävästi mieleen esim muinaisen kokeiluni Molecule 01:n kanssa. Haistan sen hyvin hentona, ja tytär hihaani nuuhkaistessaan hätkähti rajusti ja sanoi sen tuoksuvan "pahalle metsälle". Escentric 2 varmisti sen, etten haista kaikkia tuoksun osia, se oli nimittäin hyvin selkeästi kahdessa erilaisessa osassa ajallisesti jsa niiden välissä oli lähes tuoksuton kohta. Ilmeisesti en aisti siinä sydäntuoksua lainkaan, vain latvan ja pohjan. Sinänsä ilmiössä ei ole mitään kummaa, erityisesti suurikokoiset synteettiset molekyylit eivät välttämättä vain mahdu kaikkien hajureseptoreihin. Tänään mulla muuten on Muscs Koublai Khanin loppu. Aistillinen, muttei provosoiva.
Carnal Flower on muuten upea myös minusta, joka en usein tule toimeen uhkean tuberosan kanssa. Se viileys ja vihreys on kiehtovaa.
Vierailija kirjoitti:
Xerjoffeissa on jokin kummallinen pistävä ikkunanpesuaineen pohjahaju!
Sama on Bond No 9 tuoksuissa.
Luulin haistelleeni pilaantuneita pikkutestereitä joita tilasin loppukesästä, mutta ulkomailla viikko sitten liikkeissä haistelemani tuoksut olivat ihan samanlaisia.
Samaa mieltä. Kokeilussa oli useampi Xerjoff, enkä tykännyt yhdestäkään. Onneksi olivat kahden millin putiloita. Kaikki jotenkin päällekäyviä, ehkä tuo jokin kuvailemasi yhteinen pohja. Jokaisella tuoksutalolla on oma profiilinsa ja tuoksuissa yleensä jotakin yhteistä. Jos tämä jokin yhteinen nimittäjä ei omaan tuoksumakuun iske, on vaikea tykätä mistään brändin tuoksusta. Itselleni tällainen merkki on Lancome. Huippusuosittuja kyllä, mutta itselle ei iske mikään. Sain vaivoin käytettyä loppuun lahjaksi saadun pikkupullokokoelman viiden millin kokoja, kun periaatteessa käytän kaiken kosmetiikan loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän en haista myöskään Juliette has a gunin Not a perfumea juurikaan, vain jotain lyijykynän teroituslastujen hajua jos oi
Joo, juuri tuon mätänevän sain minäkin Black Orchidista. Minulla oli myös ensimmäisellä kerralla samanlaisia vaikeuksia haistaa Muglerin Angelista yhtään mitään, ja kun yritin löytää mikä sen tiltin aiheutti vertailin noita kahta ja tajusin että molemmissa tuoksuissa on ihan älyttömästi nuotteja. Nyt sitten kun yritin uudelleen Angelia, jostain syystä ei tällä kertaa ollut ongelmia, Black Orchidia en ole vielä jaksanut anoa Kicksissä uudelleen kokeiltavaksi. Joskus olis kiinnostava perehtyä tuohon haistamisen fysiologiaan tarkemmin. Oletko kokeillut Not A Perfumea useampaan kertaan?
Vierailija kirjoitti:
Näytteet tuoksuteltu 😊
Kilianin Love don't be shy : rakkautta ensinuuhkaisulla 🥰 omaan nenään äärimakea, mutta samalla siitä löytyy hento sitrusmainen tuoksu, sellainen vaniljavaahtokarkki ripauksella appelsiinia. Täyskokoinen pullo menee ehdottomasti tilaukseen, mikäli tuoksun kesto on kohtuullinen.
Giardini Di Toscana Bianco Latte : pehmeä toffeekaramelli, makea muttei överi. Tätä voisin käyttää arkituoksuna, menee harkintaan 😊
Kayali Vanilla 28 : odotukset hypen perusteella olivat korkealla, tuoksuna loppujen lopuksi melko mitäänsanomaton. Perusvanilja "mausteisella" twistillä. En tule ostamaan, omasta kokoelmasta löytyy jo paremmat vaniljat > Tihota ja Mazzolari Vaniglia.
Majourin näytteet vielä tulossa. Muutamia näytteitä aion vielä laittaa tilaukseen mm. Theodoros Kalotinis Tiramisu (kahvituoksu 😍) ja Creme brulee.
Mä sain myös Bianco Latten, tämä olisi aika kiva arkituoksu. Näytteen kokeilu kirvoitti jo yhden positiivisen kommentin. Nettivinkkien takia tilasin näytteen myös Lattafan Eclairesta, joka on kyllä minun nenääni alustavasti todella samanlainen. Pitää seuraavaksi kokeilla se kunnolla. Manceran Amore Caffe oli tosi ihana minusta, joten tässä joutuukin tekemään vaikeita valintoja.
Otin myös näytteen Lancomen La vie est belle vanilla nudesta ja en pysty päättämään pidänkö tästä vai en. Tuoksun alussa on jotain mistä en pidä, mutta se vaimenee myöhemmin miellyttäväksi.
Tuoksunäyte #10: Eladaria, Creed
Kokeilin tätä joskus aiemmin Stockalla mutta tuoksu tuntui paperilla tylsältä ja vetiseltä. Kuitenkin olen etsinyt kevyttä ruusutuoksua ja kun joku promotilaisuudessa käynyt influensseri väitti että taika tapahtuu iholla, ajattelin kokeilla pitääkö paikkansa. Tällä on hyvin keskinkertaiset pisteet Fragranticassa, mutta nyt kun olen testannut iholla, pakko todeta, että tämä tosiaan toimii älyttömän hyvin ainakin minun iholla. Tuoksussa on haettu aamukasteista heräilevää puutarhaa, tämä tuoksuu juurikin siltä miltä pullo näyttää. Vaaleanpunainen, ilmava ruusu ja taustalla kielon tuoksua. Hyvin naisellinen. Sopivasti myskiä ja puuterisuutta ja häivähdys vaniljaa. Ihoni syö heti sitrukseen pois, mutta vaatteella tuoksu pysyy sitruksisena ja vihreämpänä. Joka tapauksessa tämä on minulle tosi hyvä ja soveltuu mielestäni jokapaikantuoksuksi. Jatkoon!
Xerjoffeissa on jokin kummallinen pistävä ikkunanpesuaineen pohjahaju!
Sama on Bond No 9 tuoksuissa.
Luulin haistelleeni pilaantuneita pikkutestereitä joita tilasin loppukesästä, mutta ulkomailla viikko sitten liikkeissä haistelemani tuoksut olivat ihan samanlaisia.