Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yhteishyva.fi/elama/suomessa-saikahdetaan-jos-jollain-on-paljon…
^hyvä artikkeli näille hajuvammaisille ihmisille
Siis jotka eivät kestä mitään tuoksuja.
Olen tajunnut mistä semmoinen tunkkainen, paha, imelä, voimakas haju lähtee monista ihmisistä: ne hajustetut huuhteluaineet mitä väki lotraa usein pyykkeihinsä järkyttävät määrät. Ne haisee ihan järkyttäville pelkästään kun kävelee marketin käytävää pitkin vaikka ovat pakattuna pulloihin, eikä niistä mikään tuoksu luonnolliselle vaan todella vahvoille ja keinotekoisille kemikaalimaisille! Vaniljan haju ei ole vaniljaa nähnytkään, ne kukkaistuoksut on pahempia kuin vessanraikastimet. Huuhteluaineet tunkeutuu muutenkin pesun jälkeen kuituihin ja etenkin jos vaatteessa joustoa eli lycraa, ja alkaa hajottaa kuituja ajan mittaan joten niitä ei kannattaisi käyttää.
Mitä sitten suosittelet ilman huuhteluaineen käyttöä? Kävin viime kuussa vierailulla sukulaisissa ja totta kai saunassakin käytiin, omaa kylpypyyhettä en raahannut mukana. Sukulaisen pyyhe oli karkea ja lättänä ja haisi kuvottavalta hieltä. Hän käyttää tuoksutonta pesuainetta ilman huuhteluainetta. Minä taas käytän tuoksutonta pesuainetta (Bio Luvil sensitive color), mutta aina huuhteluainetta, yleensä Comfortia. Minun pyyhkeeni ovat pehmeitä ja kuohkeita ja tuoksuvat hyvältä. Miten saan saman pehmeyden ja kuohkeuden ja yhtä hyvän tuoksun ilman huuhteluainetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä artikkeli! Hajuaisti on tosiaan yksi perus aisteistamme ja viimeinen, joka sammuu ihmisen kuollessa. Tuoksumuistot voivat olla hyvin voimakkaita ja on sääli, jos mitään tuoksuja ei saisi enää käyttää. Siinä menettää yhden aistiulottuvuuden.
Tuolla Grassessa kannattaa muuten jokaisen tuoksuintoilijan joskus käydä!
Toisaalta hajuaistin heikentyminen ennakoi kuolemaa tutkimuksen mukaan.
Minulla on kaksi läheistä, joilla hajuaisti heikentyi merkittävästi 90-luvulla. Äiti kuoli 85-vuotiaana 2011, mutta aviomies on kovinkin elossa vielä ja ikää hänellä on nyt 62.
Eli mitä tuostakin nyt päättelisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tajunnut mistä semmoinen tunkkainen, paha, imelä, voimakas haju lähtee monista ihmisistä: ne hajustetut huuhteluaineet mitä väki lotraa usein pyykkeihinsä järkyttävät määrät. Ne haisee ihan järkyttäville pelkästään kun kävelee marketin käytävää pitkin vaikka ovat pakattuna pulloihin, eikä niistä mikään tuoksu luonnolliselle vaan todella vahvoille ja keinotekoisille kemikaalimaisille! Vaniljan haju ei ole vaniljaa nähnytkään, ne kukkaistuoksut on pahempia kuin vessanraikastimet. Huuhteluaineet tunkeutuu muutenkin pesun jälkeen kuituihin ja etenkin jos vaatteessa joustoa eli lycraa, ja alkaa hajottaa kuituja
Sukulaisesi pyykit on litania ja haisevia koska hän ei kuivaa niitä kunnolla ja/tai hänen koneensa on likainen. Hajustettu pesuaine ei tuossa auttaisi mitään, se pyyhe olisi sitten littana ja haisisi sekä lialle että keinohajusteelle.
Kun kone on puhdas ja pyykki lingotaan (ja mahdollisesti jopa kuivataan kuivurilla) hyvin ja kuivataan ilmavasti ennen kaappiin laittoa, ei se tarvitse mitään hajuja peittämään likaa, ja jää myös pehmeäksi.
Joo, kyllä taidan sittenkin käyttää huuhteluainetta. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä artikkeli! Hajuaisti on tosiaan yksi perus aisteistamme ja viimeinen, joka sammuu ihmisen kuollessa. Tuoksumuistot voivat olla hyvin voimakkaita ja on sääli, jos mitään tuoksuja ei saisi enää käyttää. Siinä menettää yhden aistiulottuvuuden.
Tuolla Grassessa kannattaa muuten jokaisen tuoksuintoilijan joskus käydä!
Minulla on kaksi läheistä, joilla hajuaisti heikentyi merkittävästi 90-luvulla. Äiti kuoli 85-vuotiaana 2011, mutta aviomies on kovinkin elossa vielä ja ikää hänellä on nyt 62.
Eli mitä tuostakin nyt päättelisi?
Varmaan voit päätellä, että aina on poikkeavia yksittäistapauksia, mikä ei sinänsä heikennä tutkimustulosten yleistettävyyttä ja luotettavuutta.
Eihän pyyhkeen kuulu olla pehmeä. Huuhteluaineella se menettää imutehoaan ja muuttuu sellaiseksi inhottavaksi möyhyksi, jolla ei saa itseä kuivaksi. Inhoan noita huuhteluainepyyhkeitä, niistä iho jää kosteaksi ja jää sitä nöyhtää niistä iholle.
Kun pyyhkeet pesee tarpeeksi usein ja vähintään 60 asteessa, välillä 95 asteessa, ne eivät pinty eivätkä haise.
TIede ei ole mammojen vahva laji.
Onko jollain Diptyque Orphéon? Minkälainen se on?
Ostin testerisetin Parfums de Marlyn tuoksuista. Kokemumuksia:
- Delina: ihan kiva, ei ehkä hypetyksen arvoinen kuitenkaan
- Delina Exclusif: liian voimakas
- Delina La Rosee: näistä mieluisin, keväisen raikas
- Valaya: mielipide vasta muodostumassa. Tässä oli jotain tuttua, en tiedä mitä. Raikas ja puhdas, mutta hieman tylsä? Jotain aavistuksen koukuttavaa kuitenkin..
- Oriana: tämä on ihana, makea ja pehmeä. Muistuttaa jotain tuttua, mutta en saa päähäni mitä?
Viemä testaamatta Meliora ja Cassili
Mites muiden kokemukset ko. brändin tuoksuista?
-N43
Ostin testerisetin Parfums de Marlyn tuoksuista. Kokemuksia:
- Valaya: mielipide vasta muodostumassa. Tässä oli jotain tuttua, en tiedä mitä. Raikas ja puhdas, mutta hieman tylsä? Jotain aavistuksen koukuttavaa kuitenkin..
- Oriana: tämä on ihana, makea ja pehmeä. Muistuttaa jotain tuttua, mutta en saa päähäni mitä?
-N43
Vierailija kirjoitti:
-N43
Ei ole muista kokemusta mutta Delinasta ostin testerin massiivisen hypetyksen houkuttelemana. Pakko sanoa että en pidä yhtään, jouduin pesemään pois. Ehkä itsekin jossain vaiheessa ostan testerisetin meni syteen tai saveen, koska onhan noi ihan super hypetettyjä tuoksuja lähes kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkien ystävänä tuberosa on minusta leikkokukkana tosi kaunis ja myös tuoksuu ihan hyvälle, joskin jo yksi oksa melko voimakkaalle. Tykkään myös leukoijasta, mutta jos niitä on useampi kimpussa niin tuoksu on melkoisen tymäkkä koko talossa. Jotkut värit tuoksuvat voimakkaammin kuin toiset. En ehkä silti itse haluaisi tuoksua sille miltä leukoija tuoksuu.
Yksi ihanimmista kukkien aidosta tuoksuista on minusta mimosa! Tiedättekö jonkun hyvän mimosa-parfyymin?
Diptyque L'Eau Papier. On suuri rakkauteni tällä hetkellä. Mimosa on siinä isossa roolissa, samoin myski.
Sama täällä. Testasin tätä ennen Dannamin Vietnamese riceä ja Diptyque pesi sen mennen tullen kestävyydessä. Muutama muu riisituoksu vielä testauksessa. Mutta LEau Papier, se on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Eihän pyyhkeen kuulu olla pehmeä. Huuhteluaineella se menettää imutehoaan ja muuttuu sellaiseksi inhottavaksi möyhyksi, jolla ei saa itseä kuivaksi. Inhoan noita huuhteluainepyyhkeitä, niistä iho jää kosteaksi ja jää sitä nöyhtää niistä iholle.
Kun pyyhkeet pesee tarpeeksi usein ja vähintään 60 asteessa, välillä 95 asteessa, ne eivät pinty eivätkä haise.
Minä olen pessyt pyyhkeet 60 asteessa huuhteluainetta käyttäen viimeiset 35 vuotta ja aina saanut niistä hyväntuoksuisia ja kuohkeita ja imukykyisiä. Silitän ne myös aina pyyhkeeseen merkittyä silityslämpötilaa noudattaen. En ymmärrä, miksi minun pitäisi tehdä toisin.
Enkä minä teekään. Sorry edelleen.
En ymmärrä sitäkään, miksi tämä huuhteluaineterroristi ilmestyi tähän ketjuun. Tänään päivällä tuoksuni oli Aerinin Lilac Path ja nyt suihkun jälkeen (kuivasin itseni hyväntuoksuisella Stockmannin Villa-sarjan pyyhkeellä imukykyisesti ilman nöyhtää) suihkutin Estée Lauderin - Aerin Lauderin isoäidin nimeä kantavan sarjan - Bronze Goddess Nuit -tuoksua. Päivällä kevättä, yön tunneiksi kesää.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain Diptyque Orphéon? Minkälainen se on?
Minulla on solid -versiona. Tuoksu on mausteinen, muttei makea. Mielestäni siinä on tietynlaista samankaltaisuutta ck onen kanssa, eli hyvin unisex tuoksu. Sopii mielestäni parhaiten syksyn viileisiin keleihin. Mielikuvana minulle tulee syksyinen metsä katajineen ja marjoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pessyt pyyhkeet 60 asteessa huuhteluainetta käyttäen viimeiset 35 vuotta ja aina saanut niistä hyväntuoksuisia ja kuohkeita ja imukykyisiä. Silitän ne myös aina pyyhkeeseen merkittyä silityslämpötilaa noudattaen. En ymmärrä, miksi minun pitäisi tehdä toisin.
Enkä minä teekään. Sorry edelleen.
En ymmärrä sitäkään, miksi tämä huuhteluaineterroristi ilmestyi tähän ketjuun. Tänään päivällä tuoksuni oli Aerinin Lilac Path ja nyt suihkun jälkeen (kuivasin itseni hyväntuoksuisella Stockmannin Villa-sarjan pyyhkeellä imukykyisesti ilman nöyhtää) suihkutin Estée Lauderin - Aerin Lauderin isoäidin nimeä kantavan sarjan - Bronze Goddess Nuit -tuoksua. Päivällä kevättä, yön tunneiksi kesää.
Kuvailulla pyritään ilmeisesti ihan tosimielellä luomaan ylellistä vaikutelmaa, mutta lopputulos on tahattoman koominen, kun varsin keskinkertaiset pyyhkeet mainitaan erikseen nimeltä.
Tässä ihan perusohjeet pyyhkeiden hoitoon:
"
Haluatko pitää pyyhkeesi imukykyisempinä pidempään? Näillä vinkeillä se onnistuu!
Monilla meistä on kaapeissaan joukko nuhjuisia pyyhkeitä, joiden käyttäminen ei enää houkuta. Pieneillä arkisilla valinnoilla voit kuitenkin lisätä pyyhkeiden käyttöikää huomattavasti.
1. Vältä huuhteluainetta
Vaikka jokainen rakastaa kuivata itseään pehmeään pyyhkeeseen, huuhteluaine on yleisin pyyhkeen imukykyä heikentävä tekijä. Huuhteluaineen käyttö heikentää helposti pehmeiden kankaiden, kuten froteiden imukykyä, mutta tekee niistä myös aikaa myöten vähemmän pehmeitä.
2. Pidä ne kaukana ihonhoitotuotteista
Jotkut ihonhoitotuotteet voivat aiheuttaa pyyhkeeseesi värimuutoksia. Erityisesti aknen hoitoon käytettävät voiteet ja geelit sisältävät bentsoyyliperoksidia ja alfahydroksihappoja, jotka tekevät erityisen hallaa pyyhkeellesi.
3. Pese joka kolmannen käyttökerran jälkeen
Vaikka pyyhkeen vaihtaminen joka kolmannen käyttökerran jälkeen voi tuntua turhalta työltä, se kannattaa. Kostea kylpyhuone ja märkä pyyhe keräävät bakteereita ja hometta, jonka olemassaolosta et välttämättä halua tietää enempää.
4. Kylmää vettä ja vähemmän pesuainetta
Jos haluat pitää pyyhkeiden värit kirkkaina, pese ne kylmässä vedessä. Liiallisella pesuaineen käytöllä on puolestaan negatiivisia vaikutuksia pyyhkeen kuituihin. Ylimääräinen pesuaine kerääntyy helposti pyyhkeen kuituihin, jolloin pyyhkeen kuivuminen estyy.
5. Älä rumpukuivaa liikaa
Jos kuivaat pyyhkeet kuivausrummussa, ravistele ja pöyhi niitä ennen kuivausrumpuun lisäämistä. Älä myöskään kuivaa pyyhkeitä liikaa, sillä liiallinen kuivaus vahingoittaa helposti pyyhkeen kuituja. Ota pyyhkeet ulos heti, kun ne tuntuvat tarpeeksi kuivilta.
Älä rumpukuivaa pehmeitä pyyhkeitäsi liikaa.
6. Kuivaa väljästi
Märkiä pyyhkeitä ei kannata ripustaa koukkuun, sillä kosteus jää helposti kankaiden väliin. Kostea pyyhe puolestaan kerää puoleensa bakteereita. Muista aina levittää märkä pyyhe kuivumaan väljästi.
7. Osta uusia muutaman vuoden välein
Käytät pyyhkeitä päivittäin, joten niihin kannattaa panostaa. Kovalla käytöllä olevat pyyhkeet kannattaa vaihtaa uusiin vähintään kahden vuoden välein, jolloin sinulla on aina imukykyisiä ja kirkkaan värisiä pyyhkeitä kotonasi."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/valta-huuhteluainetta-ja-kuivausrum…
Vierailija kirjoitti:
-N43
Jatkan tätä omaa Parfums De Marly keskusteluani :)
Ihastuin tosissani tuohon Orianaan, mutta hinta hirvittää. Somessa törmäsin useampaan suositukseen Lattafan Ansaam Goldista hyvänä dupena. Onko kellään tästä kokemuksia? Hinta ainakin varsin maltillinen.
Haistelin Marlyn hajuvedet läpi jossain lentokenttäparfumeriassa. Ei niistä mikään ollut minusta mitenkään ihmeellinen, joskaan ei hirveäkään. Tietysti pitäisi testata iholle, että voisi lopullisesti sanoa. Mutta mikään Marlyn vesistä ei ollut sellainen, että olisi kiinnostanut testata iholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tajunnut mistä semmoinen tunkkainen, paha, imelä, voimakas haju lähtee monista ihmisistä: ne hajustetut huuhteluaineet mitä väki lotraa usein pyykkeihinsä järkyttävät määrät. Ne haisee ihan järkyttäville pelkästään kun kävelee marketin käytävää pitkin vaikka ovat pakattuna pulloihin, eikä niistä mikään tuoksu luonnolliselle vaan todella vahvoille ja keinotekoisille kemikaalimaisille! Vaniljan haju ei ole vaniljaa nähnytkään, ne kukkaistuoksut on pahempia kuin vessanraikastimet. Huuhteluaineet tunkeutuu muutenkin pesun jälkeen kuituihin ja etenkin jos vaatteessa joustoa eli lycraa, ja alkaa hajottaa kuituja ajan mittaan joten niitä ei kannattaisi käyttää
Mitä sitten suosittelet ilman huuhteluaineen käyttöä? Kävin viime kuussa vierailulla sukulaisissa ja totta kai saunassakin käytiin, omaa kylpypyyhettä en raahannut mukana. Sukulaisen pyyhe oli karkea ja lättänä ja haisi kuvottavalta hieltä. Hän käyttää tuoksutonta pesuainetta ilman huuhteluainetta. Minä taas käytän tuoksutonta pesuainetta (Bio Luvil sensitive color), mutta aina huuhteluainetta, yleensä Comfortia. Minun pyyhkeeni ovat pehmeitä ja kuohkeita ja tuoksuvat hyvältä. Miten saan saman pehmeyden ja kuohkeuden ja yhtä hyvän tuoksun ilman huuhteluainetta?
Pehmeyden ja kuohkeuden, no tottakai KUIVAUSRUMPUA käyttämällä! Se huuhteluaine on vihoviimeinen myrkky mitä kannattaa käyttää, lähes yhtä paha kuin tiskiaine on käsille.
https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2014100218713373