Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19265)
Missä kannattaa myydä käyttämättä jääneitä tuoksupulloja, joista osa sellaisia joiden valmistus lopetettu? Jos ei jaksa käydä lähettämässä 1 pullo kerrallaan postissa, joka on 14 km täältä.
Osaisiko palstan parfyymifanit auttaa? Kävin kivijalassa pari kertaa testaamassa Zarkoperfumen Pink Moleculea, ja se oli aivan taivaallinen. Alku raikas, hedelmäinen ja persoonallinen. Pohja pehmeä, levollinen, tasapainoinen... rakastuin täysin ja tilasin netistä pullon. Nyt se haiseekin jollekin kissankusen ja halvan siivousaineen risteymälle. Jotenkin ikävällä tavalla hapan ja terävä tuoksu. Mitä tapahtui? Eri erä kuin testerissä? Oma maku/tuoksun aistiminen ehti muuttua? Ihan kamalaa kun luulin löytäneeni unelmien tuoksun ja nyt mulla onkin kallis pullo pistävää, kummallista hajua :/
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko palstan parfyymifanit auttaa? Kävin kivijalassa pari kertaa testaamassa Zarkoperfumen Pink Moleculea, ja se oli aivan taivaallinen. Alku raikas, hedelmäinen ja persoonallinen. Pohja pehmeä, levollinen, tasapainoinen... rakastuin täysin ja tilasin netistä pullon. Nyt se haiseekin jollekin kissankusen ja halvan siivousaineen risteymälle. Jotenkin ikävällä tavalla hapan ja terävä tuoksu. Mitä tapahtui? Eri erä kuin testerissä? Oma maku/tuoksun aistiminen ehti muuttua? Ihan kamalaa kun luulin löytäneeni unelmien tuoksun ja nyt mulla onkin kallis pullo pistävää, kummallista hajua :/
Näkisin että kaksi vaihtoehtoa, joko on kyseessä bottle shock eli hajuvetesi on kokenut kovia reissussa ja kannattaa antaa sen seisoa rauhassa pari viikkoa. Tai sitten olet tilannut jostain missä myydään feikkejä tuoksuja. Hyvällä tuurilla Youtubesta saattaa löytyä video jossa verrataan aitoa ja feikkiä.
"Tuo Gorgeous Orchid alkoi kukkaisena, sitten vanilja tuli hieman esiin, mutta lopulta ummehtunut vinttikomero! Siis tunnin sisään! Miten noin olevinaan laadukas merkkituoksu voi olla noin huono? :((((("
Kuulostaa oudolta. Olisikohan tuoksussa ollut jotain vikaa.... Muistelisin että joulun alla luin lehtijutun jonka mukaan Gorgeous Orchid oli sekä Sokoksen että jommankumman ruotsinlaivan viiden parhaiten myyvän tuoksun joukossa, en usko että ummentuneelta vinttikomerolta tuoksuva hajuvesi olisi kovin suosittu. Toinen on että tuoksujen haistaminen on hyvin yksilöllistä, itse kultakin saattaa puuttua jotain reseptoreita tms., en nyt tarkkoja termejä muista. On myös mahdollista tukkia ihmisen haistamiskyky jos pitoisuuksia nostetaan liikaa, jolloin paradoksaalisesti hajuveteen on lisätty suuret määrät jotain ainesosaa, minkä seurauksena ihmiset ei haista sitä enää. Ehkä tässäkin on yksilölllistä vaihtelua ja toisella jokin tuoksu johtaa anosmisuuteen eli kyvyttömyyteen haistaa jotain hajuveden osaa nopeammin kuin toisilla. Minä olen kummastellut kun Tom Fordin Black Orchidin pitäisi olla jollain lailla makea, kun itse haistan pelkästään kaikkea kamalaa. Ehkä joku homeinen herkkusieni kuvaa kokemustani tuoksusta. Tai sitten ehkä siinäkin testerissä oli jotain vikaa.
Tässä video jossa puhutaan bottleshockista. En takaa että on faktaa, koska en ole asiaan enempää perehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkisin että kaksi vaihtoehtoa, joko on kyseessä bottle shock eli hajuvetesi on kokenut kovia reissussa ja kannattaa antaa sen seisoa rauhassa pari viikkoa. Tai sitten olet tilannut jostain missä myydään feikkejä tuoksuja. Hyvällä tuurilla Youtubesta saattaa löytyä video jossa verrataan ai
Kiitos! enpä ole ikinä edes tuosta bottle shockista kuullut. Ehkä se voisi olla syynä. Tuoksun tilasin lykolta, jonka olisin kuvitellut olevan ihan luotettava. Pitää varmaan odotella vähän ja jatkaa testailua. Taidan olla tulossa flunssaankin, ehkä se vaikuttaa myös haistamiseen.
Fragrantican arvosteluja lukemalla selviää miten eri lailla saman hajuveden voikin kokea. Tämä tuoksu on pelkkää vaniljaa! Jos etsit vaniljaa, sitä et tästä tuoksusta löydä! Huvitti kun nämä kaksi arvostelua koskivat samaa tuoksua. Toki ihmiset pääosin haistavat melko lailla samalla tavalla, muutenhan esim YouTuben arvosteluissa ei olisi mitään mieltä. Mutta ihmisten pienet eroavaisuudet johtavat siihen että vaikka ylivoimainen enemmistö olisi tuoksusta samaa mieltä, löytyy ne ihmiset jotka onkin päinvastaista mieltä. Kaikkia ei voi miellyttää ja hyvä niin, muuten tämä harrastus olisi paljon tylsempi.
Vierailija kirjoitti:
...tuoksujen haistaminen on hyvin yksilöllistä, itse kultakin saattaa puuttua jotain reseptoreita tms., en nyt tarkkoja termejä muista. On myös mahdollista tukkia ihmisen haistamiskyky jos pitoisuuksia nostetaan liikaa, jolloin paradoksaalisesti hajuveteen on lisätty suuret määrät jotain ainesosaa, minkä seurauksena ihmiset ei haista sitä enää. Ehkä tässäkin on yksilölllistä vaihtelua ja toisella jokin tuoksu johtaa anosmisuuteen...
Itselläni on juuri tuota, että jotkut tuoksut tuoksuvat minun nenääni todella pahalle, eikä ollenkaan sellaiselle kuin kuvailujen perusteella olettaisi tuoksuvan. Samoin joillekin olen anosminen. Sitten taas joillekin tuoksuille hyvin herkkä, yliherkkäkin jopa (migreenitaipumusta on, saattaa vaikuttaa asiaan). Ja jotkut tuoksut ovat juuri sellaisia, kuin kuvailujen perusteella osasin odottaakin ja kokemuskin tuoksusta hyvin saman tyyppinen kuin useilla muilla. Mutta - lukuisia yllätyksiä on vuosien varrella tullut koettua.
Tuoksujen aistimiset sekä varsinkin niiden kokemiset, ovat toden totta yksilöllisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ostin Paloman EDP:n mutta muistin että EDT oli se mistä pidin.
Tuo EDP on itselleni liian "tumma" tuoksu, ei siis paha mutta turhan voimalla vauhtiin lähtevä setti :)
Minusta taas edt on yllättäen voimakkaampi ja haistan siinä enemmän nuotteja. Edp on tyylitellympi. Mutta kyllä, tietyllä tavalla tummempi ja pelkistetympi.
Kun aloittaa uuden pullon avaamattomasta pakkauksesta, se ei koskaan tuoksu alkuun hyvältä. Kyse ei ole välttämättä siitä, että pullo olisi tärissyt kuljetuksen aikana koska annan usein pullojeni joka tapauksessa seistä muutaman viikon ennen käyttöä. Kaikki omat tuoksuhankintani ovat ensin tuoksuneet kauheilta, mutta kun pullosta alkaa pumppailla, tuoksu asettuu ja muuttuu omaksi itsekseen.
En tiedä laitetaanko suuttimeen tehtaalla jotain säilöntä- tai suoja-ainetta ikään kuin sinetiksi, joka lähtee pikku hiljaa suihkausten myötä pois. Tuota videosta en katsonut. Voihan toki kuljetuksellakin olla oma osuutensa ilmiössä. Ainakin viinit kärsivät tärinästä, miksei siis hajuvedetkin.
Bianco Lattesta jotkut kommentoivat, että se paranee muutaman viikon sisään siitä, kun pullo on otettu käyttöön. On kuulemma jotenkin pistävä aivan uudesta käyttämättömästä pullosta, mutta miellyttävämpi jo kahden kolmen viikon päästä. Tiedä sitten, että pitääkö se paikkaansa vai oppiiko käyttäjä vain pitämään tuoksusta enemmän, kun se on tullut tutummaksi.
:)
Vierailija kirjoitti:
Bianco Lattesta jotkut kommentoivat, että se paranee muutaman viikon sisään siitä, kun pullo on otettu käyttöön. On kuulemma jotenkin pistävä aivan uudesta käyttämättömästä pullosta, mutta miellyttävämpi jo kahden kolmen viikon päästä. Tiedä sitten, että pitääkö se paikkaansa vai oppiiko käyttäjä vain pitämään tuoksusta enemmän, kun se on tullut tutummaksi.
:)
Minun täytyi oppia ensin käyttämään sitä oikein, ei kannata nuuhkia liian läheltä tuoksun lähdettä. Bianco Latte on addiktoivin tuoksu minkä tiedän.
Malagasta kotiuduttu ja tuliaisina flunssa. Onneksi alkoi vasta just kotiin päästyä. Lentokentältä ostin Aqua Allegorian sen setin, 5 kpl 10 ml pulloja. Pidän noista sarjan tuoksuista, mutta en niin paljon että haluaisin ison pullon. Tykkään ostaa minipulloja hajuvesistä jotka on käytettävän kivoja mutta ei niitä huippusuosikkeja.
Lisäksi Malagan rannalta ostin jonkun Tanroh Malaga-nimisen tekijän hajuveden, muistaakseni näytepullossa luki Amber Real, tuossa mun pullon lapussa lukee Ambar Real. Ajatus on siis se, että siellä on isossa pullossa ainetta josta sitten täytetään asiakkaan valitsemaan pulloon. Hajuvesi oli halpa, alle 1€ per ml eli 30 ml pullosta maksoin n. 28 €. Mitään hajua lafkasta ei ole, mutta tuoksu on miellyttävä, kestää hyvin, ja hinta edullinen, joten mitäpä sitä muuta voi edes vaatia. Sitruksia ja amberia on nuotteina, mitä muistan. Alkuun raikas eikä mene Vimiksi nuo sitrukset, ne eivät ole niin selkeää sitruunaa tms vaan joku hyvä sekoitus, tuoksu pehmenee siitä, ja lopputuoksuna selkeä lämmin amber.
Sicily
Banaania, kermaista banaania. Ja silti jotenkin "kuiva" tuoksu. Elegantti.
Toistakymmentä vuotta vanha tuoksu, mutta olen säilyttänyt pimeässä, niin on edelleen hyvä. Ei mitään merkkiä väljehtymisestä.
Pitäisi joskus kokeilla se uudempikin versio. Oli vain aika kalliin oloinen se uusi, kun katselin D&G:n nettikaupasta. Paikallisessa kempparissa ei ole myynnissä sitä. Sokkona en tilaa uutta ainakaan ennen kuin viimeisetkin pisarat olen käyttänyt tästä vanhemmasta versiosta loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Missä kannattaa myydä käyttämättä jääneitä tuoksupulloja, joista osa sellaisia joiden valmistus lopetettu? Jos ei jaksa käydä lähettämässä 1 pullo kerrallaan postissa, joka on 14 km täältä.
Laita Toriin maininnalla "vain nouto". Kannattaa laittaa maininta noudosta jo otsikkoon, niin ei tule turhia kyselyjä postituksesta.
Toinen vaihtoehto on paikallinen kirpputori. Itselläni tosin huonoja kokemuksia, kun oman paikkakuntani kirpparilla hajuveteni suihkittiin lähes tyhjiin viikossa. :(
En siis vie enää kivijalkakirpparille. Pitäisi itse olla vahtimassa tai laittaa jotenkin muoveihin suljettuna ja hälyttimet kiinni. Nämä eivät olleet todellakaan mitään halpistuoksuja, vaan Hermes, Prada, Dior ja Guerlain, niin harmitti todella paljon. Jotkut ihmiset eivät ollenkaan kunnioita toisten omaisuutta. Helmiä sioille. :(
Jos on sellainen paikallinen kirppari, jossa tuoksut saa tiskin yhteyteen ja siten, että ihmiset eivät niitä pääse suihkimaan, niin sitten voinee myydä siellä. Se ostaa, joka tietää mitä on ostamassa. Tai sitten joku voi ostaa riskillä, ns. blind buy.
Vierailija kirjoitti:
Ai että kun saisi Balahea. Oli äitini lempituoksu muinoin.
Oi kyllä! Nyt sitä osaisi arvostaa, todella.
Taas Torissa myydään Escadan Escadaa Margaretha Leynä. Kyseessä ei ole sama tuoksu, Margaretha Ley on huomattavasti kalliimpi ja harvinaisempi nykyään kuin perus-Escada. Mitenkä sattuukin virhe aina noin päin.
Vierailija kirjoitti:
Taas Torissa myydään Escadan Escadaa Margaretha Leynä. Kyseessä ei ole sama tuoksu, Margaretha Ley on huomattavasti kalliimpi ja harvinaisempi nykyään kuin perus-Escada. Mitenkä sattuukin virhe aina noin päin.
Jos se on se sama pullo?
Monethan harrastavat sokko-ostoja. Kokeilevat ja käyttävät muutaman kerran ja sitten tuoksu taas eteenpäin seuraavalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilkeät, niin laita kohtelias viesti, että kyseessä on Escada Escada ja linkki oikeaan tuotteeseen sekä siihen Margaretha Leyhin.
Huom. kohtelias. Myyjä saattaa olla ihan oikeasti käsityksessä, että kyseessä on Margaretha Ley ja hän on voinut ostaa sen Margaretha Leynä, eikä edes tiedä Escada Escadan olemassaolosta.
Ai että kun saisi Balahea. Oli äitini lempituoksu muinoin.