Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19266)

Vierailija
18281/19266 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chanelin Alluresta kokemuksia ja arvioita? Nuottien perusteella vaikuttaa todella ihanalta,  mutta uskaltaakohan tilata sokkona?

Mun mielestä hyvin samanlainen kuin Dune. En aina erota näitä toisistaan. Tuoksuu omalle aikakaudelleen. Alluressa edt on mielestäni paras versio, sävykkäin, luonnollisesti kun edpeissä on aina vähemmän nuotteja kuin edteissä.

Minusta taas Allure ja Dune ovat aika erilaisia, mutta olenkin verrannut nyky-Allurea vintage-Duneen. Minusta Allure on muuttunut paljon siitä, mitä se joskus oli. Ja sitten on vielä sekin, puhuuko edt:stä vai edp:stä.

90-luvulla Allure oli kaunis ja syvä tuoksu, "kosteampi" kuin Dune, jonka aistin kuivaksi. Tyypiltäänkin nuo on erilaiset, kun Allure on makea kukkaistuoksu ja Dune ambrainen ja kuivempi. Yhteistä niille on täyteläinen puuterisuus ja siitä varmaan tulee se samanlaisuuden vaikutelma.

Biagiottin Roma muuten muistuttaa Dunea, sitä saa halvemmalla jos sen tyyppinen tuoksu kiinnostaa. En itse tilaisi Allurea sokkona ainakaan uutena, Chanel on kuitenkin aika hintava.

Vierailija
18282/19266 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himoitsen mansikkatuoksua kevääksi/kesäksi. Viime viikolla yhdellä asiakkaalla oli joku ihana, kirpeän mansikkakarkin tuoksuinen tuoksu. Selkeä mansikka, muttei mitenkään lapsellinen tuoksu. Olen muutenkin nenäbongaillut nyt mansikkatuoksuja ihmisten ilmoilla. Ilmeisesti ainakin Burberry Her sopisi tähän? Olisko muita suosituksia?

Jimmy Choon Flash oli sokko-ostoksena aivan täysi huti meikäläiselle, vaikka siinä on Fragrantican nuottien mukaan Big Strawberry. Se oli vain riipivää jasmiinia ja jotain muuta kukkaista mun nenään :( Onneksi se oli edullinen Tori-ostos.

-leivosnenu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18283/19266 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Himoitsen mansikkatuoksua kevääksi/kesäksi. Viime viikolla yhdellä asiakkaalla oli joku ihana, kirpeän mansikkakarkin tuoksuinen tuoksu. Selkeä mansikka, muttei mitenkään lapsellinen tuoksu. Olen muutenkin nenäbongaillut nyt mansikkatuoksuja ihmisten ilmoilla. Ilmeisesti ainakin Burberry Her sopisi tähän? Olisko muita suosituksia?

Jimmy Choon Flash oli sokko-ostoksena aivan täysi huti meikäläiselle, vaikka siinä on Fragrantican nuottien mukaan Big Strawberry. Se oli vain riipivää jasmiinia ja jotain muuta kukkaista mun nenään :( Onneksi se oli edullinen Tori-ostos.

-leivosnenu

Her ja her elixir on ihania, kannattaa kokeilla. Her on raikkaampi ja ehkä parempi kevääksi. 

Vierailija
18284/19266 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-leivosnenu

L'Interdit on mansikkatuoksu, vaikkei taida olla virallisissa nuoteissa.

Vierailija
18285/19266 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termi "riipivä jasmiini" on kyllä hyvin kuvaava! Siis sellaista tuoksua, jossa jasmiini hyvin voimakas. 

*

Minua kiinnostaisi tuo Laura Biagiottin Roma. En ole sitä koskaan testannnut. Diorin Dune taas oli suosikkini ysärillä. Onko Roma vanhahtava tuoksu vai kestääkö se aikaa?  Dune on minusta jo hieman vanhanaikainen, enkä osaisi sitä enää käyttää. Siis ehkä liian raskas. 

Vierailija
18286/19266 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viimeisimmässä Chanelin Alluressa enää mitään aikaisempaa puuterimaista ollut, kun testasin. Tuo reformuloitiin viime vuosikymmenen alussa muistaakseni.

Ensin äkkimakea, hetkessä haihtuu ja jäljelle jää märkänä sisään tuodun pahvilaatikon haju.

Vierailija
18287/19266 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laiska käymään kaupoilla testailemassa ja tilaan paljon sokkona. Nyt olin pitkään miettinyt että hankin Dolce&Gabbanan Devotion ja Q tuoksut sokkona.

Eilen kuitenkin päätin mennä kokeilemaan ja onneksi menin!! Molemmat oli omaan nenään ihan hirveitä, Devotion tuoksuu pelkälle kirpeälle sitruunamuffinsille ja pohjan vanilja muuttui ihollani pissamaiseksi. Q tuoksui lähinnä jollekin miesten tuoksulle, jossa hitusen kirsikkaa. Huh, onneks en ostanut sokkona ja oli taas muistutus itselle että vaikka kuinka tuoksu olisi maailman suosituin niin itselle se ei välttämättä sovi :D

Devotion alkoi haista minun iholla samalta, lähinnä siltä kuin kissa olisi käynyt pissalla lattialle jätetyn sitruunamuffinssirasian päälle!

Q:ta en ole kokeillut.

Vierailija
18288/19266 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Goutalin Petite Cherie on Asterix-päärynälimpparimainen.

Ei muuten ole enää, sain uudesta versiosta näytteen ennen joulua, ja se on aika laimea ja kummallinen. :(

Entinen oli kuin tuoretta päärynämehua ja jotain keväisiä kukkia maljassa, tuolloin vielä Annick Goutalin nimissä.

Nykyistä firmaa joka nimeltään pelkkä Goutal, pyörittää tyttärensä, ja nyt tuo samainen tuoksu oli mun mielestä kuin esanssipäärynällä maustettu vichyvesi.

Alkaa tuskastuttamaan melko raskasti, kun tuoksut mennään muuntelemaan ja pilaamaan, siihen pisteeseen saakka että ovat enää entistensä varjoja jos sitäkään, mutta hinnat kyllä triplaantuneet vähintään.

Vierailija
18289/19266 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Termi "riipivä jasmiini" on kyllä hyvin kuvaava! Siis sellaista tuoksua, jossa jasmiini hyvin voimakas. 

*

Minua kiinnostaisi tuo Laura Biagiottin Roma. En ole sitä koskaan testannnut. Diorin Dune taas oli suosikkini ysärillä. Onko Roma vanhahtava tuoksu vai kestääkö se aikaa?  Dune on minusta jo hieman vanhanaikainen, enkä osaisi sitä enää käyttää. Siis ehkä liian raskas. 

Dune on mielestäni iätön. Vähän kuin Pradan Prada (Amber), klassikko. Roma on melko samanlainen, olisiko se kuitenkin vaniljaisempi. Minttu antaa myös erikoisen säväyksen.

Vanhahtavuudesta en osaa sanoa mitään, en koe tuoksuja siltä kannalta ollenkaan, koska en seuraa trendejä sen paremmin tuoksuissa kuin vaatteissa, meikeissä tai missään muussakaan. Tänään kyllä testasin jotain Gucci Bloomin monista eri versioista. En pidä tästä. Tuberoosainen, mutta samalla myös valtavan synteettinen. Jos joku osaa kertoa, mikä loputtomien Bloom-varianttien joukosta on paras, niin kuulen mielelläni. Ei ainakaan tämä, mitä tänään testasin.

Vierailija
18290/19266 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-leivosnenu

Armanin My Way on monen(?) mielestä mansikkainen.

Uusi Marc Jacobs - Daisy Glow tuoksuu myös mansikalta. (Fragrantican mukaan top notes: strawberry, middle notes: violet, marigold, base notes: vanilla, blonde woods)

Vierailija
18291/19266 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan biagiottin Romaa mutta se on kyllä täysin aikakautensa tuoksu, on se ns.  vanhahtava

Vierailija
18292/19266 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muilla päivän tuoksuna näin harmaana perjantaina?

Itse löysin hiljattain Mon Guerlainin monen vuoden jälkeen, ja sitä tullut käytettyä nyt oikeastaan koko viikko. Tämä oli mulla joskus ehkä kymmenisen vuotta sitten, mutta myin pois kun jäi käyttämättä. Nyt ostin uudelleen, ja jotenkin tykästyin tähän todella paljon, sopii juuri tähän vuodenaikaan.

Toinen "vuosien takainen" löytö oli Escadan Magnetism, tätä joskun omistanut pikkupullon, mutta ei silloin oikein säväyttänyt. Mutta ah, tämäkin on aivan ihana! 

-N43

Vierailija
18293/19266 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaaseen perjantaihin vähän valoa ja glamouria mulle antaa Cinema, jota mulla on vintage minipullo. Pehmeää, naisellista ja jotenkin lohduttavaa - kuin lupaus tulevasta keväästä. 

Vierailija
18294/19266 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-leivosnenu

Her ja her elixir on ihania, kannattaa kokeilla. Her on raikkaampi ja ehkä parempi kevääksi. 

Minulla Herin mansikkainen raikkaus kestää pienen hetken ja vaihtuu tunkkaisuudeksi - en tiedä miten muuten sitä kuvaisi. Saattaa olla pettymys mansikasta haaveilevalle.

Vierailija
18295/19266 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-leivosnenu

Armanin My Way on monen(?) mielestä mansikkainen.

Uusi Marc Jacobs - Daisy Glow tuoksuu myös mansikalta. (Fragrantican mukaan top notes: strawberry, middle notes: violet, marigold, base notes: vanilla, blonde woods)

Lisään tähän vielä uuden Oscar de la Renta - New York -tuoksun.

Vierailija
18296/19266 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku suositella päärynätuoksua? Nimenomaan raikasta päärynää, sellaista kuin Burberry Her edt:ssa on. Tuossa tuoksussa se alun ihana kirpsakka päärynä harmillisesti katoaa 15 minuutissa. Gaultierin La Bellekin on hyvä mutta siinä päärynä on kypsä ja karamellinen.

Kokeile Versacen Dylan Purplea ja Ariana Granden God Is A Womania. Molemmissa on aika samantapaisia hedelmäisiä päärynävivahteita. H&M:ltä sai muutama vuosi sitten sellaista päärynätuoksua (nimeltään Pear) joka tuoksuu pelkästään raikkaalta esanssipäärynältä, sillekin on päärynäfanilla paikkansa, mikäli jostain sattuu löytämään. 

Elizabeth Arden pearl blossom.

Vierailija
18297/19266 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan Gucci Bloomien testailemista. Nettare di fiori on se, joka aistin rasittavan synteettiseksi ja lineaariseksi. Vähän kuin yrittäisi vessanpesuaineesta löytää latvanuotteja, sydännuotteja tai pohjanuotteja. Ei niitä ole, alusta loppuun sama haisu.

Profumo di fiori on jo parempi. Sekin alusta loppuun samanlainen ja voimakas, mutta täyteläisempi. Sattumoisin neuleessa tuoksuu eilinen Paloma, ja jäkälä tuokin syvyyttä sekoittuessaan profumo di fioriin. Kerrostamalla (mitä en yleensä harrasta) tästä varmaan saa syvemmän ja elävämmän tuoksun. Miksi ihmeessä oakmoss on jätetty profumosta pois? Ei sitä olisi paljon tarvinnut olla.

Vierailija
18298/19266 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rover Gauche, Yves Saint Laurent ollut käytössä teinistä lähtien. 

Vierailija
18299/19266 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs muilla päivän tuoksuna näin harmaana perjantaina?

Itse löysin hiljattain Mon Guerlainin monen vuoden jälkeen, ja sitä tullut käytettyä nyt oikeastaan koko viikko. Tämä oli mulla joskus ehkä kymmenisen vuotta sitten, mutta myin pois kun jäi käyttämättä. Nyt ostin uudelleen, ja jotenkin tykästyin tähän todella paljon, sopii juuri tähän vuodenaikaan.

Toinen "vuosien takainen" löytö oli Escadan Magnetism, tätä joskun omistanut pikkupullon, mutta ei silloin oikein säväyttänyt. Mutta ah, tämäkin on aivan ihana! 

-N43 

Minulla tänään edesmenneen äitini n. 26-27 vuotta sitten ostama Yves Rocher'n Clea 75 ml:n spraypullossa.

1980-90-luvuilla minulla oli paljon Rocher'n tuoksuja, niin kuin niin monella muullakin, mutta ei kuitenkaan ikinä Cleaa. Tämä tuntui silloin nuorelle naiselle liian rouvamaiselta, liian "parfyymiltä". Se oli äidin tuoksu, ei minun. Tämä pullo jäi äidiltä perinnöksi, ja monet vuodet otin vain silloin tällöin korkin pois, haistelin tuoksua ja muistelin äitiä. Ihan joskus pari vuotta sitten viimein kokeilin tuoksua kädelleni, oliko mennyt jo pilalle? Hämmästykseni oli suuri, kun huomasin, että tuoksuu edelleen samalta kuin ennenkin, ja itse asiassa tuoksuu tosi hyvältä! Nuoresta naisesta oli tullut keski-ikäinen rouva. 😄

Fragantican mukaan tässä on paljon nuotteja: aldehydejä, erilaisia kukkia, ambraa, vetiveriä, santelipuuta ja patsulia. Mitä minä haistan nyt viiden tunnin jälkeen (suihkaisin pari suihkausta lisää ranteisiin iltapäivällä) on ambrainen santelipuu ruususomistuksella. Jostain syystä haistan mukaan myös kanelia ja neilikkaa, mutta niitä ei tässä pitäisi olla. 

Olen mielissäni, että säilytin pullon. Tuoksun hyvältä ja samalla äidiltäni. On hyvä olla. 

Vierailija
18300/19266 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fidjistä tuli mieleen tuoksun lisäksi pullon mielettömän upea design. Suosikki pulloni: Fidji, Rush, Eau de Rochas, Lancome Oui, Lancaster Sunrise, Soir de Lune, Eau de Campagne, Jungle Elephant, Champs-Elysee, Giorgio, Youth Dew, Anais Anais, Diamond, Oscar de la Renta, Balahe.

Entä juuri sun suosikkipullodesignit?

Mä en nyt osaa sanoa suosikkipulloa, mutta mun maku tuppaa menemään noihin näyttävämpiin pulloihin, ja jotenkin huomio kiinnittyy erityisesti sinisiin ja violetteihin. Lolita Lempickan violetti omenainen Lolita, se missä oli niitä kultaisia lehtiä, ja Herreran Good Girl-sarjan korkkarit. Nuo korkkarit saattaa olla tän hetken suosikkeja, annoin kyllä 3 keräämääni eteenpäin kun en enää voinut sietää niitä tuoksuja. Alkuperäisen pidin. Anna Suin Sky ja Fantasia ovat just sellasia övereitä pulloja mitä myös rakastan. Vaatteissa kaipaan klassista ajattomuutta mutta hajuvesipulloissa en..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä