Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termi "riipivä jasmiini" on kyllä hyvin kuvaava! Siis sellaista tuoksua, jossa jasmiini hyvin voimakas.
*
Minua kiinnostaisi tuo Laura Biagiottin Roma. En ole sitä koskaan testannnut. Diorin Dune taas oli suosikkini ysärillä. Onko Roma vanhahtava tuoksu vai kestääkö se aikaa? Dune on minusta jo hieman vanhanaikainen, enkä osaisi sitä enää käyttää. Siis ehkä liian raskas.
Dune on mielestäni iätön. Vähän kuin Pradan Prada (Amber), klassikko. Roma on melko samanlainen, olisiko se kuitenkin vaniljaisempi. Minttu antaa myös erikoisen säväyksen.
Vanhahtavuudesta en osaa sanoa mitään, en koe tuoksuja siltä kannalta ollenkaan, koska en seuraa trendejä sen paremmin tuoksuissa kuin vaatteissa, meikeissä tai missään muussakaan. Tänään kyllä testasin jotain Gucci Bloomin monista eri versioista. En pidä tästä. Tuberoosainen, mutta sama
Nykyinen 'Roma' on pelkkä luonteeton liru. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muilla päivän tuoksuna näin harmaana perjantaina?
Itse löysin hiljattain Mon Guerlainin monen vuoden jälkeen, ja sitä tullut käytettyä nyt oikeastaan koko viikko. Tämä oli mulla joskus ehkä kymmenisen vuotta sitten, mutta myin pois kun jäi käyttämättä. Nyt ostin uudelleen, ja jotenkin tykästyin tähän todella paljon, sopii juuri tähän vuodenaikaan.
Toinen "vuosien takainen" löytö oli Escadan Magnetism, tätä joskun omistanut pikkupullon, mutta ei silloin oikein säväyttänyt. Mutta ah, tämäkin on aivan ihana!
-N43
Minulla tänään edesmenneen äitini n. 26-27 vuotta sitten ostama Yves Rocher'n Clea 75 ml:n spraypullossa.
1980-90-luvuilla minulla oli paljon Rocher'n tuoksuja, niin kuin niin monella muullakin, mutta ei kuitenkaan ikinä Cleaa. Tämä tuntui
Yves Rokkerit oli teinitytön ekoja tuoksuja. Niitä sai halvalla tai ilmaiseksi, laatu on sen mukaista.
Minulla on kaksi Roma-pulloa. Kumpikaan ei ole liru. En tiedä tarkalleen, miltä ajalta ovat, mutta tuskin molemmat mitään vintageita ovat. Ihan voimakas tuoksu on. Itse en ainakaan yhtään vahvempaa kaipaa, riittää yksi suihkaus päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Chanelin Alluresta kokemuksia ja arvioita? Nuottien perusteella vaikuttaa todella ihanalta, mutta uskaltaakohan tilata sokkona?
En ole kokeillut Allurea hyyvin pitkään aikaan, mutta minusta Diorin "Joy" tuoksuu hyvin samanlaiselta. N53
Vierailija kirjoitti:
Sivetin tuoksu voimistuu ajan myötä, sillä se on äärettömän kestävä ainesosa. Vastaavasti kun jotkut muut nuotit voivat heikentyä, ajan myötä sivetti korostuu kokonaisuudessa. Kyse ei siis ole siitä, että sivetti jotenkin mystisesti olisi "oikein käytetty" kuten sanot, vaan tuo on luonnollisen sivetin ominaisuus. Tuoksu sinänsä ei ole mennyt pilalle, se vain muuntuu ajan myötä, jolloin kestävämmät komponentit korostuvat.
Kommenttini oli ilmeisesti epäselvä. Tarkoitin juuri tuota, mitä kirjoitit yllä. Minusta siis tuoksu on "pilalla" eli muuttunut negatiiviseen suuntaan jos siinä ylikorostuu sivetti niin, että se tuo parfyymiin sen pisuntuoksun. Itse en halua käyttää sellaista tuoksua, mutta eihän se kaikkia varmaan haittaa. N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivetin tuoksu voimistuu ajan myötä, sillä se on äärettömän kestävä ainesosa. Vastaavasti kun jotkut muut nuotit voivat heikentyä, ajan myötä sivetti korostuu kokonaisuudessa. Kyse ei siis ole siitä, että sivetti jotenkin mystisesti olisi "oikein käytetty" kuten sanot, vaan tuo on luonnollisen sivetin ominaisuus. Tuoksu sinänsä ei ole mennyt pilalle, se vain muuntuu ajan myötä, jolloin kestävämmät komponentit korostuvat.
Kommenttini oli ilmeisesti epäselvä. Tarkoitin juuri tuota, mitä kirjoitit yllä. Minusta siis tuoksu on "pilalla" eli muuttunut negatiiviseen suuntaan jos siinä ylikorostuu sivetti niin, että se tuo parfyymiin sen pisuntuoksun. Itse en halua käyttää sellaista tuoksua, mutta eihän se kaikkia varmaan haittaa. N53
Ei ollut epäselvä. Aivan selkeästi väitit, ettei minkään parfyymin ole tarkoitus tuoksua pissalta. Siinä olet väärässä. Jopa pelkkää sivettiä on käytetty Lähi-idässä hajusteena. Ihmiset todella ovat halunneet tuoksua siltä.
Vierailija kirjoitti:
Himoitsen mansikkatuoksua kevääksi/kesäksi. Viime viikolla yhdellä asiakkaalla oli joku ihana, kirpeän mansikkakarkin tuoksuinen tuoksu. Selkeä mansikka, muttei mitenkään lapsellinen tuoksu. Olen muutenkin nenäbongaillut nyt mansikkatuoksuja ihmisten ilmoilla. Ilmeisesti ainakin Burberry Her sopisi tähän? Olisko muita suosituksia?
Jimmy Choon Flash oli sokko-ostoksena aivan täysi huti meikäläiselle, vaikka siinä on Fragrantican nuottien mukaan Big Strawberry. Se oli vain riipivää jasmiinia ja jotain muuta kukkaista mun nenään :( Onneksi se oli edullinen Tori-ostos.
-leivosnenu
Tuo mansikkatuoksun kuvaus sopii täydellisesti Valentinon Valentina Pinkiin.
Toinen ihana mansikka on Xerjoffin La Capitale, mutta se on makea, ei kirpeä.
Mielipiteitä tuoksutalosta Van Cleef & Arpels.
Ihana mansikkainen karkkituoksu kevääksi ja kesäksi: Lattafa Yara Candy. Kokeilin ja ihastuin, vaikka periaatteessa yli-ikäinen kohderyhmäänsä nähden eli tarkoitettu varmaan teineille ja nuorille aikuisille...
Van Cleef & Arpels on ehdottomasti laatutalo. Heidän First-tuoksunsa oli vuosia yksi mun signatureistani ja on yhä. Nyt sitä voi olla vähän vaikea löytää ja hintakin on raketoinut katosta läpi sen jälkeen kun prinssi Harry mainitsi kirjassaan tuoksun olleen yhden äitinsä lemppareista. No, mulla on varmaan 20 varapulloa (sekä edp että edt) joten mua toi hype ei häiritse. :)
Vierailija kirjoitti:
Van Cleef & Arpels pour Homme on ainakin erittäin kelpo miesten tuoksu. Alussa laventelia, ruusua, sitruunaakin, ekalla kerralla ihmettelee missä luvattu nahka. No, tuleehan se sieltä ja kestää kauan.
-M65
California Reverietä olen täällä aiemminkin kehunut, ja niin joku muukin kehui. Minulla on myös First, mutta se on jäänyt vähän paitsioon, kun on niin paljon muitakin vintageita, joita pitäisi ehtiä käyttää. Täytyypä taas joku ilta laittaa sitä.
Olisi mukava törmätä mieheen, jolla olisi Tsaria. Se jäi minua aina nuoruudessa kiehtomaan, mutta en vielä tajunnut ostaa miesten tuoksuja itselleni.
Muuten en VCA:n tuoksuja tunnekaan. Ovat hekin muuten siirtyneet kantikkaisiin yhdenmukaisiin pulloihin, ikävä kyllä.
Tuo Burberry Herin BR540-samankaltaisuus jännittää, eli ehkä tuo ei ole se oikea mansikka mulle. En ole juuri BR:ea kokeillut, mutta Ariana Granden Cloudia kyllä, ja siitä luovuin sisukkaan kokeilujakson jälkeen ja voin nykyään vähän pahoin aina kun sen jossain haistan, heh.
Mukavasti tuli kyllä suosituksia, kiitos niistä, mutta tuntuu että kaikkien nuoteissa (Fragranticassa ainakin) oli aika paljon kaikkea mistä en yleensä pidä. Jasmiinia, ruusua Tuo La Capitale kyllä kuulosti herkulliselta, mutta kuulostaa enemmän juurikin karamellisen makealta mansikalta, ei kirpeältä. Onkohan se kuitenkaan se kirpeys mitä kaipaan :D Tuossa toki hintaluokkakin hyvin erilainen sitten. Ehkä opin tästä ja alan vaan reippaasti kysymään hyväntuoksuisilta ihmisiltä heidän hajuvesistään!
-leivosnenu
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Orchidee Vanille, California Reverie ja So First. Kaikki ovat laadukkaita ja hienostuneen tuoksuisia. Tulee sellainen huoliteltu ja pinkka kunnossa olo.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Burberry Herin BR540-samankaltaisuus jännittää, eli ehkä tuo ei ole se oikea mansikka mulle. En ole juuri BR:ea kokeillut, mutta Ariana Granden Cloudia kyllä, ja siitä luovuin sisukkaan kokeilujakson jälkeen ja voin nykyään vähän pahoin aina kun sen jossain haistan, heh.
Mukavasti tuli kyllä suosituksia, kiitos niistä, mutta tuntuu että kaikkien nuoteissa (Fragranticassa ainakin) oli aika paljon kaikkea mistä en yleensä pidä. Jasmiinia, ruusua Tuo La Capitale kyllä kuulosti herkulliselta, mutta kuulostaa enemmän juurikin karamellisen makealta mansikalta, ei kirpeältä. Onkohan se kuitenkaan se kirpeys mitä kaipaan :D Tuossa toki hintaluokkakin hyvin erilainen sitten. Ehkä opin tästä ja alan vaan reippaasti kysymään hyväntuoksuisilta ihmisiltä heidän hajuvesistään!
-leivosnenu
Itse en tykkää BR540 tai Cloud tuoksuista ollenkaan, mutta se Burberry Her on kyllä ihana. Siitä tulee aina jotenkin onnellinen olo, kyllä se kannattaa ainakin kokeilla :)
Mulla on ollut Van Cleef & Arpelsin Gardenia Petale, ja se oli kivan kevyt ja myös hiukan saippuainen (jasmiinia) gardeniaksi. Päiväkäytön gardenia niillekin, jotka varovat valkoisia kukkia.
Laitan tähän katkelman Tania Sanchezin esipuheesta Turinin ja Sanchezin teoksessa The little book of perfumes - the 100 classics, koska Sanchez saa tässä puettua paljon paremmin sanoiksi sen, mitä aiemmin ketjussa yritin sanoa henkilölle, jonka mielestä vintaget ovat terveydelle haitallisia ja ne pitäisi hävittää. Lihavoinnit ovat omiani.
"I confess that I, as a naturally allergic, itchy, and wheezy person, one of these children who had to take a note to the teacher warning against peanuts, who carries an inhaler and fast-acting antihistamines, and who cannot seem to find a shampoo that does not turn her scalp into a dermatological textbook illustration, am very surprised by the industry's ruthless weeding out of allergens in fine fragrance. After all, my allergy is my problem. I would never demand that other people stop wearing red lipstick because I can't, or cease washing their clothes in enzymatic detergents because they could irritate me. Therefore, I find it very surprising that someone has decided I cannot have my L'Heure Bleue ever again because someone else, somewhere, got a red welt. Why can't she wear something else?
This is because every now and then, on a slow news day, an activist group puts out a press release claiming that chemicals found in perfume give you cancer, turn boys into girls, are passed into breast milk, are irritants and sensitizers, and so on. These alarms, often based on effects found at enormous doses, far above amounts you would be exposed to short of falling into a factory vat or drinking the stuff straight, trigger widespread calls to ban perfume. Since perfume is not a toxic, carsinogenic soup and is highly regulated to avoid human or environmental harm, the International Fragrance Association, aka IFRA, needed something to do to prove to the public that they care about health and safety. Therefore, they decided to devote enormous resources to reducing contact dermatitis. And that is why you can't have your old Diorissimo, even if the only reaction you ever had to it was happiness.
Materials used in great quantity were first to fall to bans or restrictions.These include traditionally important ones such as hydroxycitronellal (the only convincing lily-of-the-valley), oakmoss (the bitter, inky forest smell lurking in nearly every classic perfume), birch tar (leather), heliotropin (mimosa), jasmine (jasmine!), eugenol, (carnations and mullind spices, adieu), bergamot (the delicious citrus tart of Shalimar among many), and others. One of the great ironies of fragrance is that well-meaning activists who fear strange chemicals in perfume have inadvertently encouraged an increase of those chemicals, to replace familiar materials used with no grievous harm for over a hundred years."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muilla päivän tuoksuna näin harmaana perjantaina?
Itse löysin hiljattain Mon Guerlainin monen vuoden jälkeen, ja sitä tullut käytettyä nyt oikeastaan koko viikko. Tämä oli mulla joskus ehkä kymmenisen vuotta sitten, mutta myin pois kun jäi käyttämättä. Nyt ostin uudelleen, ja jotenkin tykästyin tähän todella paljon, sopii juuri tähän vuodenaikaan.
Toinen "vuosien takainen" löytö oli Escadan Magnetism, tätä joskun omistanut pikkupullon, mutta ei silloin oikein säväyttänyt. Mutta ah, tämäkin on aivan ihana!
-N43
Minulla tänään edesmenneen äitini n. 26-27 vuotta sitten ostama Yves Rocher'n Clea 75 ml:n spraypullossa.
1980-90-luvuilla minulla oli paljon Rocher'n tuoksuja, niin kuin niin monella muulla
Yves Rokkerit oli teinitytön ekoja tuoksuja. Niitä sai halvalla tai ilmaiseksi, laatu on sen mukaista.
Minusta YR:llä oli aika paljon tuoksuja, joissa oli hyvä laatusuhde. Näin ysäriteinin näkökulmasta ne olivat paljon laadukkaampia kuin jotkin Seppälän halpishajuvedet, joita myös paljon ostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut epäselvä. Aivan selkeästi väitit, ettei minkään parfyymin ole tarkoitus tuoksua pissalta. Siinä olet väärässä. Jopa pelkkää sivettiä on käytetty Lähi-idässä hajusteena. Ihmiset todella ovat halunneet tuoksua siltä.
En valitettavasti tunne tuota mainitsemaasi käytäntöä. Itse viittasin kyllä ihan klassiseen eurooppalaiseen parfyymitaiteeseen enkä Lähi-Idän tai minkään muun alueen perinteisiin hajusteisiin. Minun puolestani tämä saa jäädä tähän. N53
Clea on tosiaan yllättävän hyvä. Viime kesänä ostin kirpparilta Clea-pullon sokkona eurolla. Ei tarvinnut pettyä.