Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19276)
Jos syksyllä iskisi himo raikkaaseen kukkaistuoksuun niin mikä olisi mielestäsi sellainen ? Tämmöistä nyt ennakoin kun teollisenoloinen makeus ja patsulipohja tökkii nyt pahasti.
Joku kaipaili aikaisemmissa viesteissä kevyttä ja raikasta tuoksua. Yksi sellainen on Wildly me, Florence by Mills. Nimestään huolimatta ei ole ollenkaan villi vaan puhdas, raikas, ihana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin Floraikulta taas muutaman näytteen, heidän uusimmat tuoksunsa: Spring River, Boyish, ja Rise and Fall. Erityisesti tuo viimeinen kiinnostaa, ja samoilla postikuluilla sitten otin nuo kaksi muutakin. Eilen tilasin, huomiselle DHL lupailee toimitusta. Toivotaan että tulee.
Mielenkiinnolla luetaan kuvaukset uusista Floraikuista. Itsellä ei ole vielä yhtään testattuna mutta kiinnostaa.
Ei taida tulla tänään kun ei vieläkään ole tulleet. Vähän kyllä epäilinkin etteivät tule kun vasta joskus aamupäivällä tulivat Suomen puolelle. Mutta huomenna pitäisi olla perillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos syksyllä iskisi himo raikkaaseen kukkaistuoksuun niin mikä olisi mielestäsi sellainen ? Tämmöistä nyt ennakoin kun teollisenoloinen makeus ja patsulipohja tökkii nyt pahasti.
Onko tämä nyt raikas kaikille, mulle on. Jo Malonen Wild Bluebells osui näytelaatikosta käteen. Ja mun tuoksumakuuni tämä menee niihin raikkaampiin haisuihin. Ihan kiva, jotenkin mun mielestä tänne loppukesään/alkusyksyyn sopivampi kuin kevääseen tai keskikesään.
Paitsi että hyh, nyt kun tämä tästä kehittyy mukaan on tullut joku kammottava haju. Tulee mieleen lanta, joka häivähtää sieltä kukkien alta. Tai mätänevä nurmikko. Mistä tämä nyt tuli? Olenko minä ainoa? Onko nenässä vikaa vai ihon kemiassa?
Onneksi oli vain lyhyt visiitti tuo pahin vaihe, kun tässä kesken viestin olen touhunnut muutakin. Mutta hyvin vihreäksi muuttui tämä tuoksu, ja sellainen jännä likaisuus siihen jäi. Ja lyhytkestoinen tuoksu kokonaisuudessaan.
Ahh, nyt löysin näihin keleihin ja vuodenaikaan sopivan tuoksun. Tämä on joku Delinan halpiskopio, ei aavistustakaan tuoksuuko kuinka identtiseltä oikean Delinan kanssa koska vaikka tästä pidänkin sinänsä, tämä ei ole mun tyyppinen tuoksu. Näyte siis riittää.
Joka tapauksessa tämä muka-Delina on jotenkin mehukas ja mehevä. Vahva ruusu päällimmäisenä mutta alta hyökkää mehun kielelle nostattava makean kirpeä hedelmäisyys, joka sopii tähän sadonkorjuukauteen vallan erinomaisesti.
Tänään yllä Bvlgari Jasmin noir, ja tässäkin kehityy iholleni joku synteettinen muovinen viba josta en tykkää. En laittanut kosteusvoidetta alle, auttaisikohan se? Muuten tämä on tosi kiva tuoksu, mutta tuo muovisuus häiritsee.
Nonniin. Floraiku Rise and Fall. Tämän alkutuoksu muistuttaa mua Kenzon elefantista, ja joku muukin ihan tuttu hajuvesi tulee mieleen, mutta en saa päähäni mikä. Elefantti kuitenkin riittänee antamaan yleiskuvaa.
Elefanttiin verrattuna tämä on yksinkertaisempi, miedompi, ja jotenkin keltaisempi. Elefantissa on selkeästi enemmän kukkaisuutta ihan päällimmäisenä, ja vertailussa näiden kahden väliltä en ole varma onko se hyvä asia. Rise and Fall ei myöskään täytä tilaa samalla tavalla kuin Kenzo, ja jälleen on makuasia onko se hyvä vai huono. Ihan ehdottomasti tämä on loppukesän ja syksyn tuoksu, lämmin ja jotenkin lohdullinen. Sellainen muisto loppukesän ja alkusyksyn lämpimän kosteista päivistä.
Mun ihollani Rise and Fall ei hirveästi kehity. Se pysyy lineaarisena, ja vain haipuu hiljalleen. Äkkiseltään sanoisin että Rise and Fall on hieman kuin lElephantin pohjatuoksu. Mausteinen, kuivahko, lämmin.
Raikkaita tuoksuja on Calvin Klein Eternity ja Calvin Klein Woman
Rise and Fall katosi puolessa tunnissa. Pesin ihoni vielä varmuudeksi ja testiin lähti Floraikun Boyish. Fragrantican mukaan jonkun mielestä Rise and Fall toi mieleen Diorin Ambre Nuitin, mutta mun nenääni Boyish ja Ambre Nuit ovat lähempänä toisiaan. Itse asiassa hyvinkin lähellä. Dior on pehmeämpi ja jotenkin kevyempi, Boyish kuivempi ja terävämpi, mutta muuten todella, todella samanlaiset. Tässä näitä siis rinnakkain haistelen eri ranteissa. Ja jos joku ei ole Dioria päässyt haistelemaan, niin se kuulemma tuoksuu samalta kuin Mennen (kerroin aiemmin kun kaksi eri miestä kommentoi näin).
Kestoa tässä on ihan eri tavalla kuin Rise and Fallissa, ja pysyy voimakkaana selkeästi pitempään kuin Ambre Nuit.
Floraikulla on todella paljon vaihtelua hajuvesien kestossa ja vahvuudessa. Sillain loogisesti tietenkin alunperinkin heikommat hajuvedet ovat heikoimpia myös kestoltaan, mutta osa vahvemmistakin häviää yllättävän nopeasti. Boyish ei todellakaan kuulu näihin nopeasti katoaviin.
Jäljellä on vielä Spring River, sen testaus jäänee huomiseen koska tämänhetkinen kaksikko kestää kyllä loppuillan iholla.
Miesnäkökulmaa viimeisimmästä tuoksuhankinnasta. Moni on varmaan kuullut sellaisen tuoksun kuin Dior Sauvage. Ensimmäistä kertaa tuoksuttelin kyseistä tuoksua, vaikka sen kopiota ja inspiraatioita olen vuosien aikana kokeillutkin. Yllätyin kuitenkin tätä tuoksutellessa, että tämä ei tuoksunutkaan niin tutulta, vaikka kyseessä yksi myydyimmistä miesten tuoksuista. Ilmeisesti myös naisoletettujen mielestä tuoksuu hyvälle.
Päädyin ostamaan edt version kyseisestä tuoksusta. Yksi tai kaksi suihkausta tätä riittää helposti koko päiväksi, eli sanoisin tuoksun kestävyyden olevan kohdillaan.
T:M26
Päivän tuoksuna Maria Candida Gentilen Cinabre. Hurmaavalla tavalla vanhanaikainen tuoksu, jossa on ruusua pehmeällä itämaisella pohjalla (opoponax, benzoin, vanilja, ei aavistustakaan mitä nuo ensinmainitut voisivat olla suomeksi). Iltatuoksuna saman merkin Burlesque. Tästä pidän todella paljon! Iiristä, ruusua, puuteria ja taas ripaus lämmintä itämaisuutta. Boudoir chic!
MCG on siitä ihana merkki, että heiltä voi tilata näytteitä ja pikkupulloja. Minulla on kolme 15ml kokoa (se kolmas on Sideris), juuri sopivia toistaiseksi ja ainahan voi hankkia lisää jos tuoksuun todella ihastuu. Burlesque saattaa olla tällainen. Mieleni tekisi kokeilla Barry Lyndonia, ihan vaan sen leffaviitteen takia. :) N53
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää testaamissani nykytuoksuissa kun ensivaikutelma suoraan räjähtää silmille kuin synteettisen makea marjadelelmäkukkapommi, hetken päästä ei saa käsitystä mikä se tuoksu oikein on eli keskivaihe hukassa. Vasta se loppuvaihe määrittelee sen ja joissakin tuoksuissa se on onneksi ollut mukavan pehmeä eikä tullut liikaa miespäistä puuvivahdetta peliin.
Aiemmin, ennen vanhojen tuoksujen uudistuksiakin, nuo kolme vaihetta olivat tasaisempia, laadukkaampia.
Moni nykytuoksu on suunniteltu hurmaamaan ensinuuhkaisulla, jotta kuluttaja tekisi hätäisen heräteostoksen, ja moni tekeekin. Itse en osta, vaan odotan ja annan tuoksun kehittyä iholla useita tunteja. Vintage-tuoksuissa tuo pohjatuoksu on usein kaikkein paras vaihe, vaikka on nykytuoksuissakin monia todella hyvin "rakennettuja". N53
Vierailija kirjoitti:
Miesnäkökulmaa viimeisimmästä tuoksuhankinnasta. Moni on varmaan kuullut sellaisen tuoksun kuin Dior Sauvage. Ensimmäistä kertaa tuoksuttelin kyseistä tuoksua, vaikka sen kopiota ja inspiraatioita olen vuosien aikana kokeillutkin. Yllätyin kuitenkin tätä tuoksutellessa, että tämä ei tuoksunutkaan niin tutulta, vaikka kyseessä yksi myydyimmistä miesten tuoksuista. Ilmeisesti myös naisoletettujen mielestä tuoksuu hyvälle.
Päädyin ostamaan edt version kyseisestä tuoksusta. Yksi tai kaksi suihkausta tätä riittää helposti koko päiväksi, eli sanoisin tuoksun kestävyyden olevan kohdillaan.
T:M26
Mielestäni ostit parhaan version Sauvagesta. Ja se on tosi yleinen, ihan syystä. Muistan lukeneeni Diorin myyvän maailmanlaajuisesti yhden pullon joka 9 sekunti.
Sotd: Afnan Turathi Blue
https://www.fragrantica.com/perfume/Afnan/Turathi-Blue-70839.html
Oletteko jo testanneet Lancomen La Vie Est Belle Elixir-tuoksua? Rakastuin siihen pehmeään pohjatuoksuun, mutta ensituoksu (ne orvokit!) on mielestäni hiukan hyökkäävä ja tätimäinen. Onko suosituksia jostain pehmeästä, naisellisesta tuoksusta, joka muistuttaisi tuota pohjatuoksua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt raikas kaikille, mulle on. Jo Malonen Wild Bluebells osui näytelaatikosta käteen. Ja mun tuoksumakuuni tämä menee niihin raikkaampiin haisuihin. Ihan kiva, jotenkin mun mielestä tänne loppukesään/alkusyksyyn sopivampi kuin kevääseen tai keskikesään.
Paitsi että hyh, nyt kun tämä tästä kehittyy mukaan on tullut joku kammottava haju. Tulee mieleen lanta, joka häivähtää sieltä kukkien alta. Tai mätänevä nurmikko. Mistä tämä nyt tuli? Olenko minä ainoa? Onko nenässä vikaa vai ihon kemiassa?
Onneksi oli vain lyhyt visiitti tuo pahin vaihe, kun tässä kesken viestin olen touhunnut muutakin. Mutta hyvin vihreäksi muuttui tämä tuoksu, ja sellainen jännä likaisu
En tykkää tästä Wild Bluebellistä ollenkaan. Jollain tavalla todella pliisu ja tylsä. Myös joku vivahde joka saa epäilemään, että onko pullon sisältö enää kunnossa. Vähän kuin vessanraikaste joka ei peitä sitä mitä sen pitäisi peittää eli joku kakan vivahde tulee ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Ahh, nyt löysin näihin keleihin ja vuodenaikaan sopivan tuoksun. Tämä on joku Delinan halpiskopio, ei aavistustakaan tuoksuuko kuinka identtiseltä oikean Delinan kanssa koska vaikka tästä pidänkin sinänsä, tämä ei ole mun tyyppinen tuoksu. Näyte siis riittää.
Joka tapauksessa tämä muka-Delina on jotenkin mehukas ja mehevä. Vahva ruusu päällimmäisenä mutta alta hyökkää mehun kielelle nostattava makean kirpeä hedelmäisyys, joka sopii tähän sadonkorjuukauteen vallan erinomaisesti.
Vinkkaas merkki, olisi kiva löytää Delinalle joku edullisempi korvike :)
Ja btw, päivän tuoksuna tänään Ariana Grande Pink Cloud.
-N42
Mitä mieltä olette Muglerin Alien Goddessista tai saman tuoksun Intense-versiosta?
Tuoksuttelin sitä jokin aika sitten lentoasemalla, ja minusta se oli tosi miellyttävä. Muuttui ihollani jotenkin sellaiseksi pehmeänmakeaksi vanilja-valkoiset kukat-komboksi olematta kuitenkaan äitelä.
Haluaisin ostaa talveksi jonkin miellyttävän vaniljanuottisen tuoksun, sillä jotenkin yhdistän vaniljan aina pehmeisiin villapaitoihin, haha. Samalla se saisi olla ns. office friendly.
Moni tuntuu kuitenkin ajattelevan Goddessin olevan kesäisen trooppinen (varmaankin mukana oleva kookos vaikuttaa tähän mielikuvaan).
Mitä mieltä on palstan tuoksuraati? Onko Goddess auttamattomasti kesätuoksu?
Tänään aamusta lähti testiin Floraikun Spring River. Heti alkuun voin sano ettei ole minun tuoksuni. Nuotit jotka tähän on kerrottu on petitgrain, ylang ylang, ja woody musk. Joku sitrustyyppisten tuoksujen ystävä voisi tästä pitääkin, tämä on kevyt, raikas, ja puhdas tuoksu. Hetkellisesti taas hyvin vahvasti sellanen sitruksinen perus käsisaippua, mikä on tyypillinen reaktio minulla. Kestävyys noin 4 tuntia, mikä on ihan hyvin minun ihollani tämän tyyppiselle tuoksulle. Itse mieluummin valkkaisin ehkä Light Bluen jos joku kevyt ja raikas sitrustuoksu pitäisi valita.
Näistä kolmesta Floraikun uudemmasta hajuvedestä Rise and Fall on eniten makuuni, mutta sekin melko yhdentekevä. Näytteen voi käyttää pois ja sitten autuaasti unohtaa koko hajuveden. Boyish taas.. jos haluan tämän tyyppiseltä tuoksua, valkkaan mieluummin Ambre Nuitin sen pehmeyden vuoksi. Ja Spring River taas ei ole lainkaan mun tyyppinen tuoksu. Täytynee ehkä alkaa jakelemaan noita näytteitä pois, ottaa sellaiset mitkä tiputan mieluummin takaisin laatikkoon kuin suihkautan iholle, ja antaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkaas merkki, olisi kiva löytää Delinalle joku edullisempi korvike :)
Ja btw, päivän tuoksuna tänään Ariana Grande Pink Cloud.
-N42
Tuo kopio taisi olla Divain. Heillä on hyviä tuoksuja, tilasin aikanaan näytteen myös Kenzon Elefantista, ja myöhemmin löysin jostain tarjouksesta tuon itse Kenzonkin. Täytyy sanoa että pidän enemmän Divainin versiosta, ja se ei todellakaan ole samanlainen kuin Kenzo.
Mielenkiinnolla luetaan kuvaukset uusista Floraikuista. Itsellä ei ole vielä yhtään testattuna mutta kiinnostaa.