Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19493)
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi uskoa että täällä on 3 viiskymppistä parfyymifriikkiä joilla on 96v. mummo. Onkohan tässä joku korrelaatio. Mitä enemmän käytät parfyymiä sitä pitempään mummos elää 😁
Kyllä, molemmat mummoni elivät 98-vuotiaiksi ja itse omistan lähes 2000 haju että😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi uskoa että täällä on 3 viiskymppistä parfyymifriikkiä joilla on 96v. mummo. Onkohan tässä joku korrelaatio. Mitä enemmän käytät parfyymiä sitä pitempään mummos elää 😁
Kyllä, molemmat mummoni elivät 98-vuotiaiksi ja itse omistan lähes 2000 haju että😁
Hajuvettä siis🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkiksi sille joka halusi ostaa YSL Champagnen, niin nyt ainakin Sellpyssä on 2 kpl, toinen vain 122 e ja toinen täysi on kalliimpi.
Aivan perkeleen kalliita!
T.Sonja
Kommenttisi kertoi ettet ymmärrä hajuvesistä mitään, edes niiden hinnoista. Onneksi Prismasta löytyy La Rive -kopsut sioille, jotka eivät helmiä arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkiksi sille joka halusi ostaa YSL Champagnen, niin nyt ainakin Sellpyssä on 2 kpl, toinen vain 122 e ja toinen täysi on kalliimpi.
Aivan perkeleen kalliita!
T.SonjaKommenttisi kertoi ettet ymmärrä hajuvesistä mitään, edes niiden hinnoista. Onneksi Prismasta löytyy La Rive -kopsut sioille, jotka eivät helmiä arvosta.
On pelkkä nolo häirikkö multipersooniensa kanssa. Kannattaa ignoorata ja liputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun toinen mummoni kuoli 92-vuotiaana, mutta silloin hajuvesiharrastukseni oli keskeytynyt. Aloitin uudelleen sen jälkeen (yhteyttä silloin tunnistamatta :-)
t. Se viisikymppinen, jonka 96-vuotiaalla mummolla on ollut Dioria.
Aurinkoisen helmikuun sunnuntain tuoksuna Burberryn tyylikäs Brit EdT. Kirpeää limeä ja lämmintä mantelia, ihana klassinen tuoksu!
Ensi viikon äänestyspäivänä valitsen sinisen tuoksun. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Orvokkituoksuista itselläni on Yardleyn April Violets, mutta siinä on fahrenheitmainen petrolinen vivahde. Se ei ole herkkä ja hentoinen orvokin tuoksu. Sen sijaan Balengiacan Parisin orvokki on hennompi ja hienompi. Siinä on muitakin nuotteja, mutta yleensä niitä tarvitaankin, jotta saadaan luotua vaikutelma tuoreen orvokin (tai muun kukan) tuoksusta. Vai mitä sanoo tuon tuoksun paremmin tunteva palstalainen suosittelisitko Parisia nimenomaan orvokin tuoksuna?
Täällä yksi jonka lemppari on Balenciaga Paris. Tässä on tosiaan sen verran paljon muutakin meneillään että jos orvokinkaipuu on oikein kova niin ehkäpä joku muu oisi parempi.
Suositelkaa jasmiini tuoksuja? Mielellään mahdollisimman jasmiinisia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta paras jasmiinituoksu on Alien. Muistaakseni jasmiini tulee hienosti esiin myös Une Nuit Magnetiquessa.
Monessakin tuoksussa on jasmiininuotti, mutta jasmiini ei silti tule esiin selvästi. Ja tietysti jasmiini voi olla puhdasta tai syntistä ja kaikkea siltä väliltä.
Kävin viime viikolla Sokoksella ja viivyin tuoksuosastolla varmaan 45 minuuttia tuumaillen. Täydellinen asiakas: olin päättänyt etten lähde tyhjin käsin. Löytäisinkö kesätuoksun? Olen gourmand-ihminen, sitä lajia että haluan tuoksua leivoksilta ja taikinoilta, ja pääsääntöisesti kaikki "siniset" tai "vihreät", kesäiset, pirteät, kukkapuskaiset ja/tai sitruksiset tuoksut on itselleni suuri haaste (ellei ole kyse makeista sitruunaleivoksista). Jotain sellasta kuitenkin haluaisin nyt!
Loppujen lopuksi ostin kaksi tuoksua: Furlan Preziosa sekä Jean Paul Gaultierin Scandal. Preziosa saa odotella vielä kesää, vähintään kevättä. Vaikuttaa ainakin mukavan erilaiselta mitä suurin osa muista tuoksuistani, mutta ei liian.
Mutta oi voi. Scandalin kanssa on jo ongelma: tajusin sen hunajan vasta kotona. Ne testeripullon korkin kultaiset jalat ja koko Jean Paul taisi vaikuttaa ostopäätökseen enemmän kuin se tuoksu... Itse tuoksu on nenääni oikeastaan sellainen "hajuvesiosastotuoksu", tuoksuu siltä miltä hajuvesiosastolla tuoksuu. Se oli jotenkin... "punertavampi" kaupassa. Kotona se tumman oranssi, kurkkua pistävä hunaja pöllähtikin tajuntaan kunnolla. Jasmiiniakin tuossa saattaa olla aavistuksen liikaa, olenhan jasmiiniherkkis. Tästä negatiivisesta hunajaisuudesta tulee mieleen kokemukseni Elie Saabin Le Parfumin kanssa, siitä jouduin jo alkutekijöissä luopumaan. Siinäkin näyttäisi muuten olevan jasmiinia... Tuo yhdistelmä taitaa olla nenälleni ihan mahdoton. :( Scandalissa on kuitenkin jotain punertavuutta ja pehmeyttäkin pohjalla, ja lakritsia, joista pidän. Vaatii vielä vähän kokeiluja, mutta voi hyvinkin olla, että laitan tämän jossain vaiheessa eteenpäin.
Kesätuoksuetsintä jatkuu kevysti, mutta nykyiselläkin valikoimalla pärjännee. Notinosta ja Aromatilta kylläkin tulossa pienet tilaukset...
Vierailija kirjoitti:
Dior J'adore L'or 2023 versio on ainakin ihana. Aiempia L'or -versioita en tunne, olen käyttänyt muita J'adoreita.
Vierailija kirjoitti:
Serge Lutens A la nuit ja Sarrasins
Rogue Jasmine antique
Perris Jasmine de pays
Tom Ford Jasmin rouge
Alien +
Lush Lust
Amouage Ashore
Vierailija kirjoitti:
Diorin Jasmin Des Anges. Siskoni tykkää myös Korsin Glam Jasminesta. Diorin on aika makea ja sellainen kaunis, helppo jasmiini. Korsista en osaa sanoa, en ole itse sitä haistellut.
Kävin tänään hakemassa sen Atelier Cologne -paketin paikallisesta S-marketin automaatista. Eli Cedre Atlas ja Pomelo Paradis, 30 ml:n pulloja Notinolta. Reilut 47 euroa kappale, postikulut ilmaiseksi ja molemmissa nahkainen matkakotelokin vielä päällä. Se oli ihan hyvä diili. 😄
Viikonloppu alkaa Tauerin 02 L'Air du Desert Marocainilla. Tästä tulee mieleen vanha pölyinen vaja, jonka seinään aurinko paistaa kuumasti ja jossa säilytetään hiekkaa. Kuivaa, pölisevää hiekkaa. Paras hankintani pitkään aikaan. Tätä on ihana käyttää.
Uskaltauduin sokko-ostamaan Shalimar Millesime Iriksen. Alkusuihkauksesta tuli mieleen Guerlainin L`Heure Bleue Melankolinen mutta kaunis iiris tuoksuu päälimmäisenä, Tässä ei ole mitään flirttailevaa tai seksikästä huulipunamaista iiristä. Sitten hieman karamellimainen vanilja nostaa päätään ja iiris häipyy taka-alalle, Vaniljakin on kaunis ja hienostunut kuten Guerlainilla usein. En ole testannut mitään muuta Shalimaria, mutta olen todella tyytyväinen ostokseeni,
Vierailija kirjoitti:
Hyvää viikonloppua! SOTD Atelier Cologne / Jasmin Angelique. Tämä on vihreä jasmiini, kiitos angelican eli väinön- tai ukonputken, jota rakastan koska se tuo mieleen lapsuuden kesät maalla serkkujen luona, viljapeltojen pientareilla kasvavat korkeat putkikasvit. JA ei ole kukkakimppu, vaan tosiaankin vihreä tuoksu, johon jasmiini tuo ihanan lisän. Kuin kerrostaisi jotain voimakasta jasmiinituoksua vaikkapa Chanel 19 kanssa. Jasmin Angelique on yllättävän kestävä, näin talvellakin haistan sen vielä 9 tunnin jälkeen.
Kukkakimppujasmiineja, siis voimakkaita jasmiineja, kaapissani ovat Demeterin Jasmine ja Guccin keltainen Bloom (muistaakseni Profumo di fiori). Pidän paljon myös näistä, mutta ne edellyttävät, että olen todella kukkaisella tuulella.
Olisiko kellään jakaa kokemusta Laura Mercierin nykytuoksuista?
Pullojen ulkonäköhän muuttui jokin aika sitten. Vanhat pullot olivat kapeita, neliskanttisia ja hopeakorkkisia, kun taas uudet ovat pyöreitä ja korkki on pinkki. Jotkut sanovat, että myös tuoksujen sisältö reformuloitiin uudistuksen yhteydessä.
Minun olisi mahdollista ostaa Almond Coconutista joko vanhaan pulloon pakattu versio, tai uusi pinkkikorkkinen. En pääse kuitenkaan kokeilemaan vanhaa versiota missään.
Osaako kukaan sanoa, onko tuoksuissa suurta eroa? Vanha on EdT, kun taas uusi on EdP.
Anna Suin Fantasia (edt) pääsi yllättämään. Näytteestä kun olen lotrannut iholle, kestävyys ei ole ollut kummoinen, ja muutenkin hyvin lähellä ihotuoksua oli lähes alusta loppuun. Ajattelin siis turvalliseksi toimistotuoksuksi. Töihin lähtiessä suihkautin kerran ranteeseen ja kerran pienen välimatkan päästä paitaan, yhteensä 2 suihkausta. Paidassa mokoma hajuvesi pysyikin ja sen verran vahvasti, että haistoin sen itsekin koko päivän. Ei siinä, itseä se ei sinänsä haittaa mutta meillä on tuoksuallergikko joka sietää vähäisen määrän tuoksuja, mutta tuollainen selkeästi ympäristöön leviävä hajuvesi on liikaa. Onneksi toimisto on iso, pystyimme pitämään hyvän välimatkan, mutta jatkossa täytyy varoa.
Käytän sitä vain vapaalle vaihdettuani, yleensä perjantai-iltaisin ja keväällä. Mielessäni Apres L'Ondee liittyy vapauteen, kaipaukseen ja melankoliseen iloon. Sitä voisi kyllä hyvin käyttää arkenakin, sillä tuoksu ei ole läpitunkeva.