Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19427)

Vierailija
14701/19427 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku kokeillut Histoires de Perfumesin 1969-tuoksua?

Nuotit kuulostavat hyvältä (mm. persikka, kaakao ja patsuli) ja tekisi mieli tilata näyte.

Minä taas en aistinut siinä ruusua juuri ollenkaan mutta jokin muu siinä tökkki. Minulle tuli siitä jotain tupakansavua muistuttavaa. Nuotit kuulostivat ihanilta, mutta se ti toiminut. Tuota pitää ehdottomasti testata ennen ostopäätöstä. N51

Vierailija
14702/19427 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin vasta hiljakkoin Chanel vitosen edp:n. Tuoksuja olen harrastanut enemmän tai vähemmän koko elämäni, ja minulla on aika paljon tuoksuja. Jostain syystä en ole kuitenkaan aiemmin Chanel vitosta ostanut. Olen kyllä tiennyt, millainen se on, kun olen sitä aina tilaisuuden tullen iholle testannut.

Nautin tästä tuoksusta niin paljon! Tuoksun idea on suhteellisen simppeli: se on saippuainen, puhdas. Ehkä juuri se, että tämä on niin pelkistetty, koukuttaa. Ei mitään liikaa.

Oletko varma että on EDP? Sillä tuo Chanel 5 EDP on erittäin väkevä ja venäläismäinen haju :o Siitä on tehty kopiona se Venäjän suosituin "Moskovan Punainen" hajuvesi ja kuulemma se haisee aina Pietarin junavaunuissa todella voimakkaana. EDP:hen on sotkettu vaniljaa ja jotain muuta maustetta.

Nykyinen Chanel 5 Eau Premiere oli mummoni mukaan lähempänä sitä vanhaa Chanel 5 Colognea ja EDT:a, hän käytti 5:a 60-luvulta saakka. Järkyttyi tuosta EDP:stä ja sen väkevyydestä kun kävimme tavaratalossa kymmenisen vuotta sitten haistelemassa mutta ihastui Eau Premiereen ja sanoi että se on aivan kuin se alkuperäinen aito. Nykyinen EDT oli mielestään liian saippuainen.

Mielipiteensä kullakin, mutta minusta Eau première ei muistuta kovinkaan paljon vintage-vitosta. Siitä puuttuu pohjatuoksu lähes kokonaan, eikä se kestä minun ihollani kauaa. Muuten ihan kiva. Selkeästi muokattu nuorempaan makuun sopivaksi.

EdP lanseerattiin 80-luvulla ja heijastaa sen ajan mieltymyksiä. Minusta se on tummempi, voimakkaamman kukkainen ja santelipuisempi kuin alkuperäinen. Pidän siitä erityisesti talvella. Sen (myös) elegantti sukulainen on Amouagen Dia. N51

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14703/19427 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On keväinen, aurinkoinen päivä, vaikka vielä on pakkastakin. Tämän päivän tuoksuksi valikoitui Lapiduksen Woman, jota en ole paljoakaan käyttänyt. Ehkä siksi, että sää ei ole ollut sopiva. Nyt tähän iltapäivään ja mielentilaan tuoksu sopii. Tämä on persoonallinen, väitetysti kukkaistuoksu.  Minulle tulee tuoksusta mieleen halkaistun raparperin tai varsisellerin tuoksu, se mikä niitä molempia yhdistää. Tässä ei ole pirskahtelevaa raparperin mehun kirpeyttä, vaan vaaleanvihreän kasvikuidun tuoksua, ainakin ensituoksussa. Iholla tämä on kaunis, paperilla saattaa tuoksua oudolta tai synteettiseltä.

Tästä voi tulla uusi suosikkini ns. kukkaistuoksuista riippuen siitä, millainen drydown lopulta syntyy. Pohja vaikuttaa tavanomaiselta: vaniljaa, ambraa, myskiä ja patsulia. Myski tähän ainakin sopiikin.

Vierailija
14704/19427 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi tuttavuus käytössä tänään, Bond no 9 New York nights. Olen tätä himoinnut jo pitkään ja nyt hinta oli kohdillaan, joten vietän perjantai iltaa makeassa kinuskikastike, kahvi ja banaani unelmassa. Banaania ei nuoteissa ole lainkaan, mutta useimmat ihmiset sen haistavat tästä.

Vierailija
14705/19427 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain sen Angel Novan 15ml pullon laitettua sukulaistytölle eteenpäin. Mietin että luovunko, mutta tulin tulokseen että ei vaan kerta kaikkiaan toimi mun iholla, en tule ikinä käyttämään, joten en jää kaipaamaan.

Floraikun näytteet ovat nyt olleet jatkuvia valintoja, ja pidän näistä päivä päivältä enemmän. Ehkä tällaiset helpot, lineaariset, ja turvalliset hajuvedet ovat se minun juttuni. Välillä toki kiva kokeilla muutakin, niitä hankalampia parfyymeja, mutta on vaan jotenkin pitkästä aikaa helpottavaa kun ei tarvitse miettiä muuttuuko tuoksu ihollani kamalaksi päivän mittaan.

Vierailija
14706/19427 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihastuin Stockalla Tom Fordin Bitter Peachiin ja ostin 10 ml pullon testattavaksi. Tuoksu on ihana, mutta omaan nenääni se ei tuoksu kuin ensimmäisen 30 minuuttia ja sitten täytyy jo viedä nenä kiinni ranteeseen, että haistaa jotakin.

Yleensä haistan tuoksut melko herkästi ja esimerkiksi MFK:n monista tuoksuista riittää yksi suihkaus ja tuoksuu tulvii nenään koko päivän.

Mietin tässä, että turtuuko oma nenä tuohon bitter peachiin nopeasti, vai häviääkö tuoksu oikeasti noin nopeasti? En ole uskaltanut laittaa kolmea suihkausta enempää, jos kyseessä onkin oman nenän tottuminen.

Vierailija
14707/19427 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihastuin Stockalla Tom Fordin Bitter Peachiin ja ostin 10 ml pullon testattavaksi. Tuoksu on ihana, mutta omaan nenääni se ei tuoksu kuin ensimmäisen 30 minuuttia ja sitten täytyy jo viedä nenä kiinni ranteeseen, että haistaa jotakin.

Yleensä haistan tuoksut melko herkästi ja esimerkiksi MFK:n monista tuoksuista riittää yksi suihkaus ja tuoksuu tulvii nenään koko päivän.

Mietin tässä, että turtuuko oma nenä tuohon bitter peachiin nopeasti, vai häviääkö tuoksu oikeasti noin nopeasti? En ole uskaltanut laittaa kolmea suihkausta enempää, jos kyseessä onkin oman nenän tottuminen.

Tuota pitää kysyä muilta. On tuoksuja, jotka oikeasti haihtuu aistimattomiin, ja sitten tuoksuja, jotka vain itsestä tuntuvat siltä. Gucci II on tyypillinen esimerkki, siitä on Fragranticassakin valitettu, että kesto olematon. Itse asiassa sen kesto on monsterimainen, kestää kauan vaikkakaan ei tuoksu voimakkaasti. Muut kyllä haistavat, vaikka itse ei enää haistaisi. Tosin olen oppinut itsekin haistamaan tuoksun pitkään, aiemmin luulin että ei tuoksu kuin tunnin, pari.

Vierailija
14708/19427 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota pitää kysyä muilta. On tuoksuja, jotka oikeasti haihtuu aistimattomiin, ja sitten tuoksuja, jotka vain itsestä tuntuvat siltä. Gucci II on tyypillinen esimerkki, siitä on Fragranticassakin valitettu, että kesto olematon. Itse asiassa sen kesto on monsterimainen, kestää kauan vaikkakaan ei tuoksu voimakkaasti. Muut kyllä haistavat, vaikka itse ei enää haistaisi. Tosin olen oppinut itsekin haistamaan tuoksun pitkään, aiemmin luulin että ei tuoksu kuin tunnin, pari.

Mulla on testi käynnissä. Suihkautin miehelle ja aion haistella kuinka pitkään tuoksuu hänellä 😁 Hän kävi juuri lähikaupassa ja sanoi, että vastaan tullut vanhempi nainen oli huudahtanut, että tuoksutpa sinä hyvältä.

Vierailija
14709/19427 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tänään ollut testissä Beaufort Londonin uusin, Acrasia. Tuoksua kuvaillaan goottilaiseksi ruusuksi, ja sellainen se onkin, tosin ruusu on oikein hyvin hallinnassa, jopa vaimea, eli tämä sopii hyvin myös ei-ruusunystäville. Suitsukkeesta täytyy pitää, se on ainakin minulla hyvin esillä. Nyt on menossa tunti 10, ja ruusu on kadonnut, jäljellä (kaunis!) suitsuke ja pohjan pehmeä amber-santeli-vaniljayhdistelmä. Tuoksun alku oli upea, sitruksinen ja anteeksipyytelemätön, kuten talon tyyliin kuuluu. Jokin siinä muistutti lapsuudesta; jotain lääkemäistä ja lohdullista, mutten saa kiinni mitä. Savuinen tämä ei ole, vaan oikeastaan varsin kesy ja helposti sulateltava. Tykkään. 

Vierailija
14710/19427 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sähköpostiini mainoksen jostain nettikaupasta, että Herreran korkkarisarjaan on tullut uusi tuoksu. Minähän rakastan näitä pulloja, tuoksutkin on ihan ok. Tämä sai minut tarttumaan tänään Good Girl Glamiin, pitkästä aikaa. En tiedä oliko se virhe. Kun nyt on hetken käyttänyt vain Floraikun näytteitä, tämä korostaa sitä erilaisuutta.

Pahoittelut jos lätisen liikaa Floraikusta, mutta en ole nähnyt siitä täällä paljoakaan keskustelua, ja yritän avata minkälaisena itse kyseisen firman hajuvedet koen, jos siitä olisi jollekulle apua.

Tämä Glam tuo esiin sen, että yksikään noista 12 Floraikun näytteestä ei ole edes samalla mantereella tämän kanssa. Yksikään ei ole tällä tavalla makea (aiemmin pidin tällaisista karkkimaisista tuoksuista, nyt se vähän jopa häiritsee). Floraikun tuoksut eivät ole mielestäni millään tavalla lapsellisia, tai leikkisiä, tai raskaita tähän Herreraan verrattuna. Tämä tuntuu nyt hieman jopa märältä rätiltä päin naamaa, aavistuksen tukahduttavalta. Tähän verrattuna Floraikut ovat kaikki herkkiä, tyylikkäitä, ilmavia, kauniita, ja harmonisia. Pidän kyllä Glamistakin edelleen, mutta tyylikkyyttä siitä ei löydy lainkaan Floraikun jälkeen.

En tiedä löytyykö kummastakaan silti sen enempää persoonaa. Glam on hyvin tavanomainen makea tuoksu, Floraikut taas ovat toisella tavalla persoonattomia minun makuuni. Hajuvesi voi kertoa niin paljon käyttäjänsä persoonasta, mutta Floraikut ovat kaikki NIIN toimistoturvallisia, helppoja ja varmoja valintoja ihan minne vaan työhaastattelusta bisnestapaamiseen, että mikäli persoona ei ole sellainen aina asiallinen jakkupuku-designerhuivi-bisnesnainen, niin nämä eivät kerro juuri mitään. Siitä huolimatta kokonaisuutena ehdottomasti minun suosikkitaloni nyt, konsepti on mielestäni erittäin onnistunut.

Vierailija
14711/19427 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina antoisaa lukea kun joku vaivautuu kuvailemaan pidempään ja tarkemmin on se sitten tuoksutalo tai yksittäinen tuoksu. Floraikusta oon lukenut innolla koska en tunne taloa yhtään.

Vierailija
14712/19427 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntain testi oli Papillon Perfumeryn Salome, maineensa veroinen skank, mitä ikinä se lieneekään suomeksi. Valitettavasti odotukset ja todellisuus eivät kohdanneet, ja minä sain tästä lähinnä ummehtunutta, pesemätöntä ihmistä ja tupakkaa sen kursailemattoman erotiikan sijasta, mistä lukuisat ylistävät arviot kertovat. Reipasta (ulkoilma)erotiikkaa löydän muun muassa Muscs Koublai Khanista, mikä on nenässäni kukkainen ja kevyt tähän verrattuna - ehkä se on Salomen sivetti, mikä häiritsee, en ole sen ystävä muissakaan tuoksuissa. Tuoksu on ihollani/nenässäni alussa pölyinen ja nahkainen ja kokonaisuutena lähinnä vain ärsyttävä. Chypret ovat kyllä lähellä sydäntäni, mutta hedelmäisinä (MDCI:n Chypre Palatin ja ELdOn The Afternoon of a Faun ikilemppareina), eikä tämä toiminut ainakaan tänään. Jää odottamaan jatkotestejä. Kesto on vaikuttava, nyt 12 tuntia ja edelleen voimissaan, kohta pesen suihkussa pois.

Vierailija
14713/19427 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain sähköpostiini mainoksen jostain nettikaupasta, että Herreran korkkarisarjaan on tullut uusi tuoksu. Minähän rakastan näitä pulloja, tuoksutkin on ihan ok. Tämä sai minut tarttumaan tänään Good Girl Glamiin, pitkästä aikaa. En tiedä oliko se virhe. Kun nyt on hetken käyttänyt vain Floraikun näytteitä, tämä korostaa sitä erilaisuutta.

Pahoittelut jos lätisen liikaa Floraikusta, mutta en ole nähnyt siitä täällä paljoakaan keskustelua, ja yritän avata minkälaisena itse kyseisen firman hajuvedet koen, jos siitä olisi jollekulle apua.

Tämä Glam tuo esiin sen, että yksikään noista 12 Floraikun näytteestä ei ole edes samalla mantereella tämän kanssa. Yksikään ei ole tällä tavalla makea (aiemmin pidin tällaisista karkkimaisista tuoksuista, nyt se vähän jopa häiritsee). Floraikun tuoksut eivät ole mielestäni millään tavalla lapsellisia, tai leikkisiä, tai raskaita tähän Herreraan verrattuna. Tämä tuntuu nyt hieman jopa märältä rätiltä päin naamaa, aavistuksen tukahduttavalta. Tähän verrattuna Floraikut ovat kaikki herkkiä, tyylikkäitä, ilmavia, kauniita, ja harmonisia. Pidän kyllä Glamistakin edelleen, mutta tyylikkyyttä siitä ei löydy lainkaan Floraikun jälkeen.

En tiedä löytyykö kummastakaan silti sen enempää persoonaa. Glam on hyvin tavanomainen makea tuoksu, Floraikut taas ovat toisella tavalla persoonattomia minun makuuni. Hajuvesi voi kertoa niin paljon käyttäjänsä persoonasta, mutta Floraikut ovat kaikki NIIN toimistoturvallisia, helppoja ja varmoja valintoja ihan minne vaan työhaastattelusta bisnestapaamiseen, että mikäli persoona ei ole sellainen aina asiallinen jakkupuku-designerhuivi-bisnesnainen, niin nämä eivät kerro juuri mitään. Siitä huolimatta kokonaisuutena ehdottomasti minun suosikkitaloni nyt, konsepti on mielestäni erittäin onnistunut.

Minustakin on ollut antoisaa lukea testeistäsi, kiitos vaivannäöstäsi! :) Floraiku vaikuttaa juuri sellaiselta, millaiseksi olin sen kuvitellutkin, ja näytesetti ehdottomasti tilaamisen arvoiselta. Kaikkien käsitteellisten tuoksujen (conceptual perfumes) rinnalla olisi hyvä pitää jotakin selkeää ja helppoa niitä päiviä varten, kun tekee mieli vain tuoksua hyvälle ilman sen kummempaa tulkinnanvaraisuutta. Toimistokelpoisille tuoksuille on aina tilausta.

Vierailija
14714/19427 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on testi käynnissä. Suihkautin miehelle ja aion haistella kuinka pitkään tuoksuu hänellä 😁 Hän kävi juuri lähikaupassa ja sanoi, että vastaan tullut vanhempi nainen oli huudahtanut, että tuoksutpa sinä hyvältä.

Vastaan itse itselleni, että tuoksu on tosiaan hyvin lyhytkestoinen. Tuoksuu n. tunnin, jonka jälkeen muuttuu ihotuoksuksi. Sinänsä ei ole ongelma lisäillä tuoksuja silloin tällöin, mutta tuon hintaisessa parfyymissa alkaa jo käydä kukkaron päälle.

Vierailija
14715/19427 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös L'Artisan Pafumeurin Chant de Camargue osoittautui hudiksi. Riisinuotti yhdistyy tässä valkoisiin kukkiin hyvin samalla tavalla kuin Creedin Love in Whitessa, jolle en myöskään lämpene. Kokonaisuus on puhtaan, jopa saippuaisen oloinen, asiallinen ja ryhdikäs, ei siis lainkaan tyyliseni. Menee uusintaan tämäkin, voisi toimia paremmin kelien lämmetessä. Pysyy lähellä ihoa, sivistynyt, kestävä (10 tuntia täynnä).

Vierailija
14716/19427 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys Guerlainin Terracottasta. Olen lähdössä piakkoin reissuun lämpimään maahan, ja haluaisin ottaa matkalle mukaan jotain kesäisentrooppista tuoksua. Olen kuullut Terracottasta paljon hyvää, ja sitä on useassa arviossa verrattu Yves Rocherin legedaarisiin Monoi-tuotteisiin. Rakastin Monoi-sarjaa teininä, ja sen tuoksu yhdistyy mielessäni aina lomamuistoihin. Monessa lähteessä on kuitenkin valiteltu Terracottan lyhyttä kestoa. 

Vanha Monoi Eau de Vahinés ei ilmeisesti ole enää myynnissä YR:lla, vaan se on korvattu Monoi Vague d'été'llä joka on kuulemma erilainen.

Huomasin, että joku myy eBayllä myös Monoi Eau de Vahinés EdT:tä. 

Nyt mietin pitäisikö tilata Terracottasta miniversio, vaiko tämä vintage-Monoi. 

Onko kellään kokemuksia Terracottasta? Onko sen kestävyys todellakin kehno? Onko tuoksu mielestänne lähellä Monoi Eau de Vahinés'ta? 

Vierailija
14717/19427 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku kokeillut Histoires de Perfumesin 1969-tuoksua?

Nuotit kuulostavat hyvältä (mm. persikka, kaakao ja patsuli) ja tekisi mieli tilata näyte.

Minä taas en aistinut siinä ruusua juuri ollenkaan mutta jokin muu siinä tökkki. Minulle tuli siitä jotain tupakansavua muistuttavaa. Nuotit kuulostivat ihanilta, mutta se ti toiminut. Tuota pitää ehdottomasti testata ennen ostopäätöstä. N51

Hyvä tietää! Hankin siis 2ml minin ennen kuin investoin mihinkään muuhun.

Vierailija
14718/19427 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin Marilyniä.  Nivea lotion + 1 suihkaus No.5 parfum. Aivan taivaallista.

Vierailija
14719/19427 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Lancasterin Sunrise tuttu kenellekään? Verrattu Bronze Goddesiin ja Terracottaan josta joku muu yllä kyseli. Olen supernirso mitä trooppisiin tuoksuihin tulee. Pitäisi olla trooppinen ilman suurta makeutta, raskasta vaniljaa tai kookosta, kovin vahvaa ylang-ylangia ei saisi olla eikä gardeniaa lainkaan. Mangot ja passionhedelmät ei oikein miellytä. Ja kuitenkin pitäisi nyt jotain sellaista saada mikä veisi päiväntasaajan tunnelmiin.

Vierailija
14720/19427 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Lancasterin Sunrise tuttu kenellekään? Verrattu Bronze Goddesiin ja Terracottaan josta joku muu yllä kyseli. Olen supernirso mitä trooppisiin tuoksuihin tulee. Pitäisi olla trooppinen ilman suurta makeutta, raskasta vaniljaa tai kookosta, kovin vahvaa ylang-ylangia ei saisi olla eikä gardeniaa lainkaan. Mangot ja passionhedelmät ei oikein miellytä. Ja kuitenkin pitäisi nyt jotain sellaista saada mikä veisi päiväntasaajan tunnelmiin.

Pitäisitkö Byredon Bal d'Afriquesta (lämmin sitrus/vetiver)? Kuvaus kuulostaa juuri siltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi