Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19427)

Vierailija
14721/19427 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tänään Elizabeth Ardenin Green Tea Mimosan. Ihana, kevyt tuoksu.

Vierailija
14722/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, pyytäisin suositusta. En ole käyttänyt tuoksuja aikoihin. Nyt haluaisin ostaa jonkun. Toivomus on pehmeä, ei kovin kukkainen eikä makea eikä sitrus. Minulla oli kuitenkin nuorena joku ruusutuoksu, josta pidin. En muista nimeä.

Olen sporttinen, lyhyttukkainen, hoikka 61v.

Toki tiedän, että kokeiltaessa löytyy, mutta kun matkaa on 23km kokeiluihin, niin ostaisin sokkona netistä.

Kiitos, jos tulee ehdotuksia. Venla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14723/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi tuttavuus käytössä tänään, Bond no 9 New York nights. Olen tätä himoinnut jo pitkään ja nyt hinta oli kohdillaan, joten vietän perjantai iltaa makeassa kinuskikastike, kahvi ja banaani unelmassa. Banaania ei nuoteissa ole lainkaan, mutta useimmat ihmiset sen haistavat tästä.

Mistä olet näitä Floraikuja hankkinut? Kävin vähän tutkimassa Fragranticassa ja vaikuttavat mielenkiintoisille.

Vierailija
14724/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Lancomen Idolen ja en ihastunut siihen. Ei tuoksunut mitenkään pahalta omaan nenään, mutta se ei vain sykähdyttänyt.

Tyttärelle ostin Jimmy Choon Blossom ja oli kiva, nuorelle sopiva ja miksei aikuisellekin. Kiva pullo.

Nyt tilasin vihdoin(kauan miettinyt ) Miss Dior tuoksun. Ennestään on Blooming buquet ja nyt sitten se perus tuoksu. Tiedän että tykkään siitä kun olen tuoksutellut sitä. 

Vierailija
14725/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Lancasterin Sunrise tuttu kenellekään? Verrattu Bronze Goddesiin ja Terracottaan josta joku muu yllä kyseli. Olen supernirso mitä trooppisiin tuoksuihin tulee. Pitäisi olla trooppinen ilman suurta makeutta, raskasta vaniljaa tai kookosta, kovin vahvaa ylang-ylangia ei saisi olla eikä gardeniaa lainkaan. Mangot ja passionhedelmät ei oikein miellytä. Ja kuitenkin pitäisi nyt jotain sellaista saada mikä veisi päiväntasaajan tunnelmiin.

Pitäisitkö Byredon Bal d'Afriquesta (lämmin sitrus/vetiver)? Kuvaus kuulostaa juuri siltä.

Kiitos! Tämä on aika ottaa testiin. Kuulostaa sopivalta.

Vierailija
14726/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi tuttavuus käytössä tänään, Bond no 9 New York nights. Olen tätä himoinnut jo pitkään ja nyt hinta oli kohdillaan, joten vietän perjantai iltaa makeassa kinuskikastike, kahvi ja banaani unelmassa. Banaania ei nuoteissa ole lainkaan, mutta useimmat ihmiset sen haistavat tästä.

Mistä olet näitä Floraikuja hankkinut? Kävin vähän tutkimassa Fragranticassa ja vaikuttavat mielenkiintoisille.

Floraikun omalta nettisivulta tilasin discovery boxin.

Vierailija
14727/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites, onko Byredot jossain määrin hintansa arvoisia? Sen verran tiedän ettei kesto ole mikään maailman paras mutta se ei ole ongelma. Heillä on kyllä todella hyvä näytesettisysteemi 45e tarjolla, siinä suurimmat hitit testattavaksi ja summan saa hyvityksenä jos päätyy ostamaan koko pullon. Melko houkuttelevaa.

Vierailija
14728/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys Guerlainin Terracottasta. Olen lähdössä piakkoin reissuun lämpimään maahan, ja haluaisin ottaa matkalle mukaan jotain kesäisentrooppista tuoksua. Olen kuullut Terracottasta paljon hyvää, ja sitä on useassa arviossa verrattu Yves Rocherin legedaarisiin Monoi-tuotteisiin. Rakastin Monoi-sarjaa teininä, ja sen tuoksu yhdistyy mielessäni aina lomamuistoihin. Monessa lähteessä on kuitenkin valiteltu Terracottan lyhyttä kestoa. 

Vanha Monoi Eau de Vahinés ei ilmeisesti ole enää myynnissä YR:lla, vaan se on korvattu Monoi Vague d'été'llä joka on kuulemma erilainen.

Huomasin, että joku myy eBayllä myös Monoi Eau de Vahinés EdT:tä. 

Nyt mietin pitäisikö tilata Terracottasta miniversio, vaiko tämä vintage-Monoi. 

Onko kellään kokemuksia Terracottasta? Onko sen kestävyys todellakin kehno? Onko tuoksu mielestänne lähellä Monoi Eau de Vahinés'ta? 

Vague d'Été ei mielestäni ole kovin hyvä, minulla on siitä pieni pullo ja se oli jotenkin laimean ja olemattoman tuoksuinen, ei yhtään niin ihana kuin teiniajan muistot Monoi-sarjasta.

Terracottasta tykkään, se on kyllä ihana kesätuoksu. En muista kestävyydessä olevan mitään erityistä ongelmaa, mutta toisaalta itse en kiinnitä tähän ehkä niin huomiota kun olen usein etätöissä ja kotona muutenkin ja voin lisäillä tuoksua päivän mittaan helposti.

Yves Rocherilla on sellainen hieman Terracottaa muistuttava tuoksu kuin Plein Soleil, minulla on sitä pullo ja tykkään siitä itse asiassa enemmän kuin Terracottasta. En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan tästä, vaikka tämä on mielestäni tosi hyvä! Ei ole ihan sellainen puhdas "aurinkovoidetta ja rannalle" tuoksu, tässä on tuberosaa ja on vähän mausteisempi ja santelipuuta on myös, mutta tämä on kuitenkin sellainen aurinkoon ja lämpöön sopiva selvästi. Fragranticassa verrattu Terracotan lisäksi Tom Fordin Soleil Blanciin, itsellä ei siitä kokemusta niin en osaa sanoa.

Vierailija
14729/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin periksi ja tilasin Boy Smells-näytesetin.

Vierailija
14730/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Mulla on Plein Soleil. :) Tietyllä tavalla tosi kiva mutta tässäkin on joku sellanen yr:n perusnuotti (sori, en keksi oikeeta sanaa), jonka löydän melkein kaikista uudemmista heidän tuoksuista.

Vierailija
14731/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku kokeillut Histoires de Perfumesin 1969-tuoksua?

Nuotit kuulostavat hyvältä (mm. persikka, kaakao ja patsuli) ja tekisi mieli tilata näyte.

Oon. Mun iholla se ei ollut kummonen, tosi heikko. Kaakao ei tuntunut.

Mut kokeile ihmeessä, sulla voi olla parempi tuuri!

Vierailija
14732/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäntöni vertailla tuoksuja on muuttunut valtavasti tämän harrastuksen järjestelmällistyttyä.

Aikaisemmin lähestyin parfymeriaa lentokentällä tai laivassa ja yritin siltä seisomalta ratkaista, mikä tuoksuu parhaalta. Yritin malttaa testata iholle ainakin kertaalleen, jotta ei tulisi yllätyksiä. Tuon pitkän ajanjakson hajaostoksille tulee vähän käyttöä.

Nyt sitten taas vähän väliä ja sään vaihtuessa on menossa testisarja. Suosikkeja käytän rinnakkain ja vertailen, kuinka ne suhteutuvat toisiinsa. Se on kiinnostavaa etenkin ei-lineaaristen tuoksujen kanssa.

Minulla on nyt joitain loppuun käytettyjä näyteputkiloita, joita ihan tavallisina aamuna kääntelen ja pumppaan toiveikkaana, jos sieltä vielä saisi jotain ulos. Nyt ehkä alkaisi olla oikea hetki ostaa koko pullo.

Vierailija
14733/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sunnuntain testi oli Papillon Perfumeryn Salome, maineensa veroinen skank, mitä ikinä se lieneekään suomeksi. Valitettavasti odotukset ja todellisuus eivät kohdanneet, ja minä sain tästä lähinnä ummehtunutta, pesemätöntä ihmistä ja tupakkaa sen kursailemattoman erotiikan sijasta, mistä lukuisat ylistävät arviot kertovat. Reipasta (ulkoilma)erotiikkaa löydän muun muassa Muscs Koublai Khanista, mikä on nenässäni kukkainen ja kevyt tähän verrattuna - ehkä se on Salomen sivetti, mikä häiritsee, en ole sen ystävä muissakaan tuoksuissa. Tuoksu on ihollani/nenässäni alussa pölyinen ja nahkainen ja kokonaisuutena lähinnä vain ärsyttävä. Chypret ovat kyllä lähellä sydäntäni, mutta hedelmäisinä (MDCI:n Chypre Palatin ja ELdOn The Afternoon of a Faun ikilemppareina), eikä tämä toiminut ainakaan tänään. Jää odottamaan jatkotestejä. Kesto on vaikuttava, nyt 12 tuntia ja edelleen voimissaan, kohta pesen suihkussa pois.

Harmi, ettet pitänyt Salomesta. Minä pidän, ehkä siksi ettei sivetti ole minulle ongelma. Sitä on kai monissa vintage-klassikoissa, mm. Paloma Picassossa, joka kuuluu lemppareihini. N51

Vierailija
14734/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tänään ollut testissä Beaufort Londonin uusin, Acrasia. Tuoksua kuvaillaan goottilaiseksi ruusuksi, ja sellainen se onkin, tosin ruusu on oikein hyvin hallinnassa, jopa vaimea, eli tämä sopii hyvin myös ei-ruusunystäville. Suitsukkeesta täytyy pitää, se on ainakin minulla hyvin esillä. Nyt on menossa tunti 10, ja ruusu on kadonnut, jäljellä (kaunis!) suitsuke ja pohjan pehmeä amber-santeli-vaniljayhdistelmä. Tuoksun alku oli upea, sitruksinen ja anteeksipyytelemätön, kuten talon tyyliin kuuluu. Jokin siinä muistutti lapsuudesta; jotain lääkemäistä ja lohdullista, mutten saa kiinni mitä. Savuinen tämä ei ole, vaan oikeastaan varsin kesy ja helposti sulateltava. Tykkään. 

Kuulostaa mielenkiintoiselle. Beaufort ei ole toistaiseksi oikein kiinnostanut, sillä olen käsittänyt niiden olevan todella maskuliinisia (enkä ole erityisesti halunnut tuoksua "Trafalgarin taistelulle" kuten erästä heidän tuotettaan kuvailtiin). N51

Vierailija
14735/19427 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli päivän tuoksuna Le Couventin Nubica. Se on hyvin samantyylinen kuin Diptyquen Eau Duelle (edt), kuivan aromaattinen vanilja. Nuottilistassa on vain vanilja ja patsuli; mahtaakohan tuo olla ihan totta? Pidin Nubicasta: se ei ole tymäkkä tuoksu vaan hillitty, oikein sopiva töihinkin näin talvisena päivänä. Aistin siinä pikkuisen jotain anismaista, mitä ei ole Eau Duellessa (ehkä se on patsuli). Eau Duellessa on enemmän vaniljaa. Pidän siitäkin kovasti ja pähkäilin, kumpi on parempi. Pohjatuoksuissa ne ovatkin jo aika erilaisia.  

Jos olisin impulssiostostuulella, voisin ostaakin Nubican, varsinkin kun löysin pullon edullisesti - mutta olen tällä hetkellä hyvin harkitsevainen uusien hankintojen suhteen ja kevätlistalla on muitakin ehdokkaita, mm. Jorum Studion Elegy ja Neela Vermeiren Thyina. Kaikenlaiset vaniljat jätän ehkä suosiolla ensi talveen. Mutta tämä on kiva tuoksu, suosittelen jos pitää Eau Duellen tyyppisistä aromeista. N51 

Vierailija
14736/19427 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tänään ollut testissä Beaufort Londonin uusin, Acrasia. Tuoksua kuvaillaan goottilaiseksi ruusuksi, ja sellainen se onkin, tosin ruusu on oikein hyvin hallinnassa, jopa vaimea, eli tämä sopii hyvin myös ei-ruusunystäville. Suitsukkeesta täytyy pitää, se on ainakin minulla hyvin esillä. Nyt on menossa tunti 10, ja ruusu on kadonnut, jäljellä (kaunis!) suitsuke ja pohjan pehmeä amber-santeli-vaniljayhdistelmä. Tuoksun alku oli upea, sitruksinen ja anteeksipyytelemätön, kuten talon tyyliin kuuluu. Jokin siinä muistutti lapsuudesta; jotain lääkemäistä ja lohdullista, mutten saa kiinni mitä. Savuinen tämä ei ole, vaan oikeastaan varsin kesy ja helposti sulateltava. Tykkään. 

Kuulostaa mielenkiintoiselle. Beaufort ei ole toistaiseksi oikein kiinnostanut, sillä olen käsittänyt niiden olevan todella maskuliinisia (enkä ole erityisesti halunnut tuoksua "Trafalgarin taistelulle" kuten erästä heidän tuotettaan kuvailtiin). N51

Pääsääntöisesti ne ovatkin, kahdella virkistävällä poikkeuksella (Fathom V:n kukkakauppa ja Lignum Vitaen sitruunakeksi). Brittien merenkulkuhistoria on tosiaan talon inspiraationa, joten savua ja ruutia riittää. Niin kuitenkin myös ulottuvuuksia ja kestoa, joten on mukavaa saada myös vähemmän sotaisia tuoksuja kaiken meritaistelun joukkoon, samalla laadulla.

Salome ei tosiaan lähtenyt lentoon, mutta Dryad sen sijaan kyllä, jestas miten kaunis vihreä tuoksu, heittämällä kärkikolmikkoon. Yritän kirjoittaa jonkun koonnin siitä ja parista muusta loppuviikosta.

Vierailija
14737/19427 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELdO: Rossy de Palma. Haistan kostean vahvan ruusun ja tupakkaa. Ei vaikuta lainkaan nuoteiltaan, mutta tykkään silti. Kestäväkin on. Onneksi otin näytteen lisäksi 5ml dekantin.

Tästä en olisi tykännyt vielä vuosi sitten.

Vierailija
14738/19427 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään mukana Xerjoffin Muse. Tämä sijoittuu omien näytteideni väliinputoajajoukkoon. Tämä on upea ja laadukas tuoksu. Makeantuoksuisten kukkien asetelma, ylväs ja arkaainenkin. Näin miellyttävää tuoksua pitäisi teoriassa mielellään. Silti tästä tulee minulle mieleen vähän erilainen ihminen kuin itse olen. Ehkä formaalimpi ja vetäytyvämpi? Tuntuisi ristiriitaiselta signaalilta ottaa tämä päivittäiseen käyttöön. Sen sijaan voisin hyvin käyttää tätä edustustilanteessa, jossa muutenkin kannan roolia. Muuten sitten vain etäpäivän iloksi.

Vierailija
14739/19427 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin vasta hiljakkoin Chanel vitosen edp:n. Tuoksuja olen harrastanut enemmän tai vähemmän koko elämäni, ja minulla on aika paljon tuoksuja. Jostain syystä en ole kuitenkaan aiemmin Chanel vitosta ostanut. Olen kyllä tiennyt, millainen se on, kun olen sitä aina tilaisuuden tullen iholle testannut.

Nautin tästä tuoksusta niin paljon! Tuoksun idea on suhteellisen simppeli: se on saippuainen, puhdas. Ehkä juuri se, että tämä on niin pelkistetty, koukuttaa. Ei mitään liikaa.

Oletko varma että on EDP? Sillä tuo Chanel 5 EDP on erittäin väkevä ja venäläismäinen haju :o Siitä on tehty kopiona se Venäjän suosituin "Moskovan Punainen" hajuvesi ja kuulemma se haisee aina Pietarin junavaunuissa todella voimakkaana. EDP:hen on sotkettu vaniljaa ja jotain muuta maustetta.

Nykyinen Chanel 5 Eau Premiere oli mummoni mukaan lähempänä sitä vanhaa Chanel 5 Colognea ja EDT:a, hän käytti 5:a 60-luvulta saakka. Järkyttyi tuosta EDP:stä ja sen väkevyydestä kun kävimme tavaratalossa kymmenisen vuotta sitten haistelemassa mutta ihastui Eau Premiereen ja sanoi että se on aivan kuin se alkuperäinen aito. Nykyinen EDT oli mielestään liian saippuainen.

Mielipiteensä kullakin, mutta minusta Eau première ei muistuta kovinkaan paljon vintage-vitosta. Siitä puuttuu pohjatuoksu lähes kokonaan, eikä se kestä minun ihollani kauaa. Muuten ihan kiva. Selkeästi muokattu nuorempaan makuun sopivaksi.

EdP lanseerattiin 80-luvulla ja heijastaa sen ajan mieltymyksiä. Minusta se on tummempi, voimakkaamman kukkainen ja santelipuisempi kuin alkuperäinen. Pidän siitä erityisesti talvella. Sen (myös) elegantti sukulainen on Amouagen Dia. N51

Se Chanel Vitosen Eau Premiere muistuttaa kuulemani mukaan tätä Vitosen Colognea jota Marilyn mainosti.

https://i.ebayimg.com/images/g/PQoAAOSw0c5h7vJt/s-l500.jpg

Vaikka Marilynin todellinen suosikkituoksu oli Patoun Joy :)

Vierailija
14740/19427 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihastuin Stockalla Tom Fordin Bitter Peachiin ja ostin 10 ml pullon testattavaksi. Tuoksu on ihana, mutta omaan nenääni se ei tuoksu kuin ensimmäisen 30 minuuttia ja sitten täytyy jo viedä nenä kiinni ranteeseen, että haistaa jotakin.

Yleensä haistan tuoksut melko herkästi ja esimerkiksi MFK:n monista tuoksuista riittää yksi suihkaus ja tuoksuu tulvii nenään koko päivän.

Mietin tässä, että turtuuko oma nenä tuohon bitter peachiin nopeasti, vai häviääkö tuoksu oikeasti noin nopeasti? En ole uskaltanut laittaa kolmea suihkausta enempää, jos kyseessä onkin oman nenän tottuminen.

Jossain oli juttua ettei tuo kestä.

Ehkä noissa Fordin uusissa tuoksuissa alettu fuskaamaan raaka-ainekustannusten myötä, kuten koko maailmassa vaikutetaan nyt tekevän, ja myydään määrää eikä laatua?

Lost Cherry tuoksahtaa ensin muoviselle kirsikkapyyhekumelle tai rapsutustuoksutarralle (minulla oli lapsena tuollaisia, Amerikan sukulaisten tuomina) ja amerikkalaiselle kirsikkanärästyslääkkeelle, sen jälkeen voimakkaalle mantelille, lähes Hypnotic Poisonmaiselle, mutta yllättäen katoaa.

Rose Prick tuoksahtaa ensin kivalle unisex-ruusulle mutta sen jälkeen sieltä tulee sellainen intialainen maustetori läpi ja vastaan kurkuman ja curryn hajuineen että huh huh henkeen ottaa, eli mielessä se vaalean hempeä roosa ruusutuoksua huokuva pullo muuttuu myrkynkeltaiseksi! Yllättäen sekin katoaa eikä tuoksusta jää mitään.

Santal Blush, Vanille Fatale ja Jasmin Rouge olivat sellaisia että tuoksuivat tasaisesti koko päivän.

Kaikki eri Soleil Blanci-versiot muuttuu minun iholla synteettisen aurinkovoiteen hajuisiksi jossain vaiheessa, sitten nekin katoavat.

F-king Fabulousia en ole kokeillut, kellään kokemuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä