Miksi ihmiset painavat siitä liikennevalonappia vaikka siinä palaa jo valo että vaihtuu vihreäksi?
Eikö ihmiset tajua että jos siinä palaa valo niin se vaihtuu punaisesta vihreäksi eikä sitä tarvii painaa itse?
Kommentit (15)
Lontoossahan tekivät kokeilun, jossa napittomiin suojateihin asennettiin nappi, joka ainostaan sytytti valon siihen lootaan, muttei vaikuttanut valojen rytmiin millään tavalla. Tuloksena oli huomattava punaisia päin kävelevien määrän aleneminen.
Vähän ohi aiheen, mut sellainen mä olen 😁
Voisivat asentaa niihin sellaiset painonapit, jotka antavat pienen sähköiskun, jos niitä painaa turhaan. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Voisivat asentaa niihin sellaiset painonapit, jotka antavat pienen sähköiskun, jos niitä painaa turhaan. ;-)
No ketä se ny haittaa vaikka turhaan painaaki? Mua ärsyttää enempi se että ihmisiä on odottamassa tienylitystä ja jonkin ajan kuluttua huomaa ettei kukaan ole painanut. Nykyisin tarkastan aina.
Tykkään siitä äänestä mikä siitä tulee.
Saman huomion tehnyt, ja vielä enemmän ihmettelen niitä, jotka painavatsitä nappia monta kertaa.
Eilen kaksi henkilöä painoi nappia peräkkäin. Hieman huvitti.
Vierailija kirjoitti:
Lontoossahan tekivät kokeilun, jossa napittomiin suojateihin asennettiin nappi, joka ainostaan sytytti valon siihen lootaan, muttei vaikuttanut valojen rytmiin millään tavalla. Tuloksena oli huomattava punaisia päin kävelevien määrän aleneminen.
Itseasiassa tuo pitää paikkansa, samoin kuin lämpöpatterien venttiilien säätely. Ihminen jotenkin tyyntyy, kun saa itse " tehdä" jotain, mistä saa tunteen tilanteen hallinnasta. Valo vaihtuu nopeammin, huoneiston lämpötila muuttuu sopivaksi, vaikka oikeastaan on tullut ohjailluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tuo pitää paikkansa, samoin kuin lämpöpatterien venttiilien säätely. Ihminen jotenkin tyyntyy, kun saa itse " tehdä" jotain, mistä saa tunteen tilanteen hallinnasta. Valo vaihtuu nopeammin, huoneiston lämpötila muuttuu sopivaksi, vaikka oikeastaan on tullut ohjailluksi.
Kyllä termostaatti muuttaa asunnon lämpötilaa, mutta ei sieltä mitään loputtomia lämpöjä saa, koska patterivesi on säädetty olemaan tietynlämpöistä tietyllä ulkolämpötilalla. Ja taloyhtiö voi päättää, miten tämä säätökäyrä on asetetaan. Kiinnihän patterin saa kokonaan, mutta ei se takaa myöskään kylmyyttä, koska naapuriasunnoista tulee lämpöä rakenteisiin kuitenkin.
Mulla on tapana hakata sitä nappia kun helpottaa stressiä.
En välitä valoista. Kävelen yli tien vaikka mikä olisi. Olen jo viisikymmentä ja teen mitä lystää. Kukaan ei komentele enää minua
Ihmiset tosiaan on outoja että kaikkeen pitää koskea vaikka ei ole pakko.
Miksi siinä on se nappi jos valo vaihtuu kuitenkin vaikka sitä ei paina?
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä on se nappi jos valo vaihtuu kuitenkin vaikka sitä ei paina?
Painonapin laatikossa on yleensä merkkivalo. Jos se palaa, on sitä jo painettu, tai on automaattiohjauksella. Joskus voivat myös painonapit olla kokonaan pois käytöstä, eli mitään merkkivaloa ei pala, mutta silti valot vaihtuvat.
Jotta voin aiheuttaa ap:n kaltaisille ihmisille ärsytystä :D