Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19427)

Vierailija
14741/19427 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi tuttavuus käytössä tänään, Bond no 9 New York nights. Olen tätä himoinnut jo pitkään ja nyt hinta oli kohdillaan, joten vietän perjantai iltaa makeassa kinuskikastike, kahvi ja banaani unelmassa. Banaania ei nuoteissa ole lainkaan, mutta useimmat ihmiset sen haistavat tästä.

Minulle tuosta tuoksusta iskee se patsuli päin näköä. Sama hippipössymäinen patsuli mikä Angelissa häiritsee itseäni sen gourmand-ensituoksun jälkeen. Mutta Bondin patsuliteho tulee tuplana. :o

Vierailija
14742/19427 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan nää tulossa Suomeenkin?

The Body Shop: Full Flowers

Full Iris EdP

Full Rose EdP

Full Orange Blossom EdP

Full Ylang Ylang EdP

https://www.thebodyshop.com/en-gb/fragrance/full-flowers/c/c00367

Nyt näitä saa Suomestakin, esim. Tampere Koskikeskus, Helsinki Kamppi, Oulu Valkea ja Espoo Iso Omena kaikkia varastossa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14743/19427 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin Guerlain Insolencea, olin aiemmin erehtynyt tuoksusta kun luulin että tuo on sellainen järkyttävän makea muttei ollutkaan, vaan puuterinen-balsaminen-lilakukkaisen pehmeä.

Mikäköhän on tuosta Insolencesta makeampi Guerlainen tuoksu johon olin sen sekoittanut??!

Se josta kirjoitin aiemmin että ötökät tuli perääni.

Ei ollut mikään niistä vanhoista klassikoista vaan uudemmista, muttei yhtä uusi kuin La Petite Robe Noire eikä Mon Guerlain. Voisko olla L'Instant, L'Instant Magic, Idylle..?

L'Instant on se supermakea

Minä olen sekoittanut Insolencen ja L'Instantin, ne kun on olleet saman näköisissä pulloissakin vuosia, ensin se bee bottle ja nyt se litteä peruspullo jotka näyttää kaikki samalta paitsi niissä etiketeissä on  värieroja ja lukee pienellä tuoksun nimi!

Insolence on siis se ihanuua joka aukeaa kermaisena, balsamisena, huumaavana versiona l'Heure Bleuesta, ilman sitä pintasitrusta ja pientä happamuutta, ja sisältää enemmän lilaa kukkaa, jonka jälkeen siitä tulee puuterikukkainen tyylikäs ja romanttinen kallis kokonaisuus, sellainen mille voisi vanhanajan rikkaan tyylikkään näköisen vaalean näyttelijättären kuvitella, kuten esimerkiksi Grace Kelly :) Ainakin edt mitä testasin, yllättävän pysyvä pelkäksi nyky-edt:ksi muuten.

L'Instant olikin sitten se vaniljasokerimakea, joka on enemmän La Petite Robe Noiren suuntaan mutta jotenkin teennäisen raskas äklömakea Guerlain-tuoksuksi, teinien "ostari-tyylinen" kuten täällä joskus sanottu, ja josta melkein kaikki saa päänsärkyä ja ötökät käy päälle.

Vierailija
14744/19427 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli keskustelua siitä mikä on se epämääräinen geneerinen maskuliininen tuoksu.

Tänään suihkautin Floraikulta Just a Rose ja Between Two Trees rinnan. Ei ollut ensimmäinen kerta. Jostain syystä tällä kertaa Just a Rosen bergamotti oli aivan hulvattoman vahva, eikä se haihtunut. Siihen rinnalle Between Two Trees jossa on greippi, mate, ja vetiver, ja tadaa, pääsimme jälleen sen geneerisen maskuliinisen tuoksun äärelle.

Voisin siis sanoa, että se on varmaan se bergamotti/sitrus yhdistettynä puumaiseen, maanläheiseen ytimeen, mikä on minulle se geneerinen partavesi.

Vierailija
14745/19427 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi alkaa miettiä myös kesätuoksuja. Olen käyttänyt monta vuotta vanhoja pois kaapin perältä ja nyt ehkä jotain uutta. Tai uutta vanhaa. Ajattelin hankkia vihdoin LancomeO:n.

Vierailija
14746/19427 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi tuttavuus käytössä tänään, Bond no 9 New York nights. Olen tätä himoinnut jo pitkään ja nyt hinta oli kohdillaan, joten vietän perjantai iltaa makeassa kinuskikastike, kahvi ja banaani unelmassa. Banaania ei nuoteissa ole lainkaan, mutta useimmat ihmiset sen haistavat tästä.

Minulle tuosta tuoksusta iskee se patsuli päin näköä. Sama hippipössymäinen patsuli mikä Angelissa häiritsee itseäni sen gourmand-ensituoksun jälkeen. Mutta Bondin patsuliteho tulee tuplana. :o

Juu, patsuli kyllä tuoksuu taka-alalla selkeästi ja tekee tuoksusta tumman ja täyteläisen, muutenhan se olisi makea teinituoksu. Itsellä ei patsulin kanssa ole ollut ongelmia koskaan.

Vierailija
14747/19427 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin Guerlain Insolencea, olin aiemmin erehtynyt tuoksusta kun luulin että tuo on sellainen järkyttävän makea muttei ollutkaan, vaan puuterinen-balsaminen-lilakukkaisen pehmeä.

Mikäköhän on tuosta Insolencesta makeampi Guerlainen tuoksu johon olin sen sekoittanut??!

Se josta kirjoitin aiemmin että ötökät tuli perääni.

Ei ollut mikään niistä vanhoista klassikoista vaan uudemmista, muttei yhtä uusi kuin La Petite Robe Noire eikä Mon Guerlain. Voisko olla L'Instant, L'Instant Magic, Idylle..?

L'Instant on se supermakea

Minä olen sekoittanut Insolencen ja L'Instantin, ne kun on olleet saman näköisissä pulloissakin vuosia, ensin se bee bottle ja nyt se litteä peruspullo jotka näyttää kaikki samalta paitsi niissä etiketeissä on  värieroja ja lukee pienellä tuoksun nimi!

Insolence on siis se ihanuua joka aukeaa kermaisena, balsamisena, huumaavana versiona l'Heure Bleuesta, ilman sitä pintasitrusta ja pientä happamuutta, ja sisältää enemmän lilaa kukkaa, jonka jälkeen siitä tulee puuterikukkainen tyylikäs ja romanttinen kallis kokonaisuus, sellainen mille voisi vanhanajan rikkaan tyylikkään näköisen vaalean näyttelijättären kuvitella, kuten esimerkiksi Grace Kelly :) Ainakin edt mitä testasin, yllättävän pysyvä pelkäksi nyky-edt:ksi muuten.

L'Instant olikin sitten se vaniljasokerimakea, joka on enemmän La Petite Robe Noiren suuntaan mutta jotenkin teennäisen raskas äklömakea Guerlain-tuoksuksi, teinien "ostari-tyylinen" kuten täällä joskus sanottu, ja josta melkein kaikki saa päänsärkyä ja ötökät käy päälle.

Insolence edp:tä en ole koskaan haistanut, mutta Insolence edt oli harkinnassa muutama vuosi sitten, kunnes suihkutin sitä laivalla iholle ja tutustuin siihen kahdeksisen tuntia. Totesin, että se oli aivan liian makea minulle, suorastaan imelä sokerihumpsaus minun ihollani. Jäi sitten ostamatta.

Olen monta hutiostosta onnistunut jättämään tekemättä näillä laivareissuilla, ja tuo oli niistä yksi.

Vierailija
14748/19427 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksutin tänään Red Dooria. Huh huh. Tuoksuiko tämä joskus tältä vai erilaiselta? En muista. Ensimmäinen ajatus Asematunnelin Indian Bazar enkä pääse tuosta ajatuksesta irti mitenkään. Olohuoneessa käryävä testiliuska ei ainakaan helpota irtaantumista. :D

Vierailija
14749/19427 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viimein Safarin, uuden. Pidän siitä, mutta en yhtä paljon kuin Cabochard Gres edp:stä tai Knowingista. Ainakaan vielä. Ehkä Safari vielä puhkeaa kukkaan, kun ensisuihkaukset pullosta nyt otettu.

Onko jollekulle tuttu vintage-Safari? Onko uusi samanlainen vai poikkeaako jotenkin?

Vierailija
14750/19427 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Safari on mun unicorn. Siitä olisi kiva kuulla vähän lisää. Naisten ja miesten Safarissa on upeimmat pullot mitä tiedän. Pullojen ulkonäkö ei ole mulle tärkeätä, mutta Safarit vetoaa kyllä. Tuoksusta olen käsittänyt että se on kukkainen, eikä nimestä kannattaisi yrittää päätellä mitään mikä voisi varsinaiseen safariiin liittyä. Onko näin?

Vierailija
14751/19427 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Safari on mun unicorn. Siitä olisi kiva kuulla vähän lisää. Naisten ja miesten Safarissa on upeimmat pullot mitä tiedän. Pullojen ulkonäkö ei ole mulle tärkeätä, mutta Safarit vetoaa kyllä. Tuoksusta olen käsittänyt että se on kukkainen, eikä nimestä kannattaisi yrittää päätellä mitään mikä voisi varsinaiseen safariiin liittyä. Onko näin?

Tämä on erikoinen, kaunis tuoksu. Minulla on siis uusi Safari. Aika vihreä, mutta kukkaisuutta myös löytyy. Jotain chypremäistä tässä myös on, vaikka "tammisammalta" eli jäkälää ei olekaan. Iholle jäävä lopputuoksu eli drydown on todella ihana. Jotain savannimaista tässä kuitenkin on heinätuppoineen (vetiveria).

Fragranticassa mainitaan, ettei Safari sopisi jokapäiväiseen käyttöön, mutta minusta se nimenomaan sopii. Ainakaan tämä uusi ei ole niin voimakas tai eksentrinen, etteikö sitä voisi huoletta käyttää. Erilainen tämä on, mutta ei liian erottuva.

Minullekin Safari on siinä mielessä yksisarvinen, että tämä on viimeisiä harrastukseni tuoksuhankintoja toistaiseksi. Korona-ajan alussa aloitin, ja muutamassa vuodessa olen hankkinut melkoisen määrän tuoksuja, joita en ehdi eläessäni käyttää. On aika nauttia näistä mitä on, ja lopettaa uusien tilaaminen. Tämä harrastus on tehnyt minut onnelliseksi, varsinkin kun muuten olen viime vuosina joutunut luopumaan paljosta. Safari sopii jonkinlaiseksi päätepisteeksi tällä tiellä. Vaikka muu katoaa, tuoksut ja muistot pysyvät.

Vierailija
14752/19427 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erikoinen, kaunis tuoksu. Minulla on siis uusi Safari. Aika vihreä, mutta kukkaisuutta myös löytyy. Jotain chypremäistä tässä myös on, vaikka "tammisammalta" eli jäkälää ei olekaan. Iholle jäävä lopputuoksu eli drydown on todella ihana. Jotain savannimaista tässä kuitenkin on heinätuppoineen (vetiveria).

Fragranticassa mainitaan, ettei Safari sopisi jokapäiväiseen käyttöön, mutta minusta se nimenomaan sopii. Ainakaan tämä uusi ei ole niin voimakas tai eksentrinen, etteikö sitä voisi huoletta käyttää. Erilainen tämä on, mutta ei liian erottuva.

Minullekin Safari on siinä mielessä yksisarvinen, että tämä on viimeisiä harrastukseni tuoksuhankintoja toistaiseksi. Korona-ajan alussa aloitin, ja muutamassa vuodessa olen hankkinut melkoisen määrän tuoksuja, joita en ehdi eläessäni käyttää. On aika nauttia näistä mitä on, ja lopettaa uusien tilaaminen. Tämä harrastus on tehnyt minut onnelliseksi, varsinkin kun muuten olen viime vuosina joutunut luopumaan paljosta. Safari sopii jonkinlaiseksi päätepisteeksi tällä tiellä. Vaikka muu katoaa, tuoksut ja muistot pysyvät.

Mulla on vintage Safari enkä kyllä löydä siitä mitään kukkaisuutta, mutta vihreyttä ehdottomasti. Se on aromaattinen ja jollain tapaa eksoottinenkin, muttei herätä ajatusta mistään Afrikan safarista (liian vihreä siihen). Mulle se on ehdottomasti kesätuoksu, mutta joskus fiilistelen sillä myös keskellä talvea. Mieleen nousee kuva auringonpaahtaman kuivasta, mutta elivoimaisesta kasvillisuudesta, jonka keskellä rohkea ja itsenäinen Safari-nainen kulkee omia polkujaan.

Vierailija
14753/19427 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vintage Safari enkä kyllä löydä siitä mitään kukkaisuutta, mutta vihreyttä ehdottomasti. Se on aromaattinen ja jollain tapaa eksoottinenkin, muttei herätä ajatusta mistään Afrikan safarista (liian vihreä siihen). Mulle se on ehdottomasti kesätuoksu, mutta joskus fiilistelen sillä myös keskellä talvea. Mieleen nousee kuva auringonpaahtaman kuivasta, mutta elivoimaisesta kasvillisuudesta, jonka keskellä rohkea ja itsenäinen Safari-nainen kulkee omia polkujaan.

Minulla myös vintage. Aistin siinä kyllä myös kukkia, mutta minusta se tuoksuu vehreälle puutarhalle, ei kukkakaupalle. Minusta kyllä enemmän ranskalaiselle puistolle kuin eksoottiselle savannille. Vihreys ja aromaattisuus ovat juuri sen suurin ihanuus, ja olen samaa mieltä, että Safari on kesäkauden tuoksu. Ja olen käyttänyt ihan päivätuoksuna. Nykyversiosta en osaa sanoa mitään. N51

Vierailija
14754/19427 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksuttelin tässä eräänä päivänä Versacen Dylan Purplea ja se jäi kummittelemaan mieleeni, aivan ihana tuoksu! Pakko varmaan hommata, vaikka ilmeisesti ei ole kovin pitkäkestoinen. Onko muut kokeilleet tätä tuoksua? 

Vierailija
14755/19427 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotd aikamoinen pommi Olympèa Legend. Vanilja-tonkapapuöverit vedin tällä. Huomenna satavarma vaniljakrapula.

Vierailija
14756/19427 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotd täällä oli The Harmonistin Sun Force. Mitään forcea tässä ei ollut, hyvin hento tuoksu, katosi kahdessa tunnissa. En olisi ikinä uskonut, että kardemumman ja hunajan yhdistelmä voisi olla näin häilyvä, että vasta kuudes suihkaus saa tuoksun pysymään edes jollakin tavalla. Miellyttävä kyllä, ei-parfyymimäinen ja luonnollinen tuoksu, muistuttaa jotakin vartalovoidetta. Pullon 325 euroa on tästä kuitenkin naurettava ylihinta.

Eilen testissä oli Kilianin Can't Stop Loving You. Appelsiininkukka, hunaja ja vanilja ovat yllättävän kevyt ja kestävä yhdistelmä. Muistuttaa Memon Sintraa, ilmavampana versiona. Kiva kevättuoksu, varma valinta, ei suuria tunteita. Kokemuksena saattoi häiriintyä In Love with Everythingin jäänteistä, joten menee uusintaan.

Testasin myös Histoires de Parfumsin Encens Roin, josta tuli kertaheitolla yksi lempisuitsukkeistani. Taustalta saan valkoisen suklaan tuoksua, mikä pehmentää kivasti olibaanin ja seetrin terävyyttä, ja tekee kokonaisuudesta keväisen ja lempeän. Tämä on positiivinen suitsuketuoksu ilman hippastakaan melankoliaa, HdPn laadulla kesto helposti 16 tuntia.

Imaginary Authorsin In Love with Everythingin kanssa en taida tulla juttuun.. Tuoksu avautui mukavan marjaisana, mutta pääosaa näyttelevän kookossokerin makeus alkoi häiritä päivän mittaan. Tuoksuu, no, jälkiruoalta, ja kestää helposti aamusta iltaan. Lopun santeli on kyllä kaunis, mutta sinne pääsy kestää aivan liian kauan. Voimakas tuoksu, yksi suihkaus oli melkein liikaa.

Vierailija
14757/19427 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys Guerlainin Terracottasta. Olen lähdössä piakkoin reissuun lämpimään maahan, ja haluaisin ottaa matkalle mukaan jotain kesäisentrooppista tuoksua. Olen kuullut Terracottasta paljon hyvää, ja sitä on useassa arviossa verrattu Yves Rocherin legedaarisiin Monoi-tuotteisiin. Rakastin Monoi-sarjaa teininä, ja sen tuoksu yhdistyy mielessäni aina lomamuistoihin. Monessa lähteessä on kuitenkin valiteltu Terracottan lyhyttä kestoa. 

Vanha Monoi Eau de Vahinés ei ilmeisesti ole enää myynnissä YR:lla, vaan se on korvattu Monoi Vague d'été'llä joka on kuulemma erilainen.

Huomasin, että joku myy eBayllä myös Monoi Eau de Vahinés EdT:tä. 

Nyt mietin pitäisikö tilata Terracottasta miniversio, vaiko tämä vintage-Monoi. 

Onko kellään kokemuksia Terracottasta? Onko sen kestävyys todellakin kehno? Onko tuoksu mielestänne lähellä Monoi Eau de Vahinés'ta? 

Vague d'Été ei mielestäni ole kovin hyvä, minulla on siitä pieni pullo ja se oli jotenkin laimean ja olemattoman tuoksuinen, ei yhtään niin ihana kuin teiniajan muistot Monoi-sarjasta.

Terracottasta tykkään, se on kyllä ihana kesätuoksu. En muista kestävyydessä olevan mitään erityistä ongelmaa, mutta toisaalta itse en kiinnitä tähän ehkä niin huomiota kun olen usein etätöissä ja kotona muutenkin ja voin lisäillä tuoksua päivän mittaan helposti.

Yves Rocherilla on sellainen hieman Terracottaa muistuttava tuoksu kuin Plein Soleil, minulla on sitä pullo ja tykkään siitä itse asiassa enemmän kuin Terracottasta. En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan tästä, vaikka tämä on mielestäni tosi hyvä! Ei ole ihan sellainen puhdas "aurinkovoidetta ja rannalle" tuoksu, tässä on tuberosaa ja on vähän mausteisempi ja santelipuuta on myös, mutta tämä on kuitenkin sellainen aurinkoon ja lämpöön sopiva selvästi. Fragranticassa verrattu Terracotan lisäksi Tom Fordin Soleil Blanciin, itsellä ei siitä kokemusta niin en osaa sanoa.

Terracotta on ihana. Kestävyys ei niinkään. Matkustan yleensä koko pullo mukana ja käytän uudelleen täytettävää minipulloa jonka sujautan käsi/rantakassiin.

Vierailija
14758/19427 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuttelin tässä eräänä päivänä Versacen Dylan Purplea ja se jäi kummittelemaan mieleeni, aivan ihana tuoksu! Pakko varmaan hommata, vaikka ilmeisesti ei ole kovin pitkäkestoinen. Onko muut kokeilleet tätä tuoksua? 

Mun nenässä se tuoksuu aivan identtiselle YSL Mon Paris edp:n kanssa, joka on kestävämpi tuoksu.

Vierailija
14759/19427 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah. Se on taas Nuxe Floral. Niin naisellinen ilman hitustakaan vaniljaa tai mitään suloista ja makeaa.

Vierailija
14760/19427 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotd aikamoinen pommi Olympèa Legend. Vanilja-tonkapapuöverit vedin tällä. Huomenna satavarma vaniljakrapula.

Tuo on kyllä pommi! Mainitsemasi lisäksi makea compotti-likööri-suola-aurinkovoide-kaaos.

Testasin tuota viime kesänä ja meinasin tukehtua siihen överiyteen, mutta tässä kevään korvalla olen järjenvastaisesti alkanut kaivata sitä kokemusta uusiksi. Tuo on tuoksu, joka dominoivuudessaan sopisi ehkä jonkin tropiikin maan karnevaaleihin. Ehkä pieni näyte varastoon niitä päiviä varten voisi olla ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän