Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19432)

Vierailija
14401/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on vintagehajuvedet alkaneet kiinnostaa.

Onko pk-seudulla jotain 2nd hand -puotia tai kirpputoria missä myydään parfyymeja?

Huom: nettikirppikset ei kiinnosta.

Taitaa olla kirppisten sääntöjen vastaista ja riski saada mitä sattuu on aika suuri. Parfyymit rinnastetaan kai kosmetiikkaan ym hygieniatuotteisiin.

Ruokien myynti on kielletty.

Hietsun kirppiksellä on meikkejä ja hajuvesiä. Muillakin olen nähnyt.

Vierailija
14402/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, alkaa näin parfyymifanina lähes ottaa rinnasta, kun joku sanoo heittävänsä tuoksuja roskiin. 😥 Kyllä ne löytäisivät uuden ķodin Torista. Tai jos ei jaksa sitä häsläystä, niin antaa tutuille tai laittaa jonnekin tyrkylle Saa ottaa -lapun kanssa.

Haluatko tulla penkomaan muutkin roskani? Jos löytyisi jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14403/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole jokaisen oma asia hävittää jätteensä asianmukaisesti. Aikuisilta voi odottaa vastuullisuutta.

Vierailija
14404/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotd Bronze Goddes. Alkuvuoden tuoksu mulla, pelkästään. Tykkään tästä viileässä ja parin asteen pakkasessa. En käytä kesällä. Gardeniatyyppinen kukkaisuus on tässä sopivasti aisoissa kylmällä ja kookos mainio kontrasti kun soraisella asfaltilla kävelee.

N52

Vierailija
14405/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hulluna Niki Laudaan!

Vierailija
14406/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millesime kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko ketju kuollut mutta tulin kysymään neuvoa. Olen lueskellut tätä alusta nyt sata sivua koska koin massiivisen parfyymiherätyksen noin kuukausi sitten ja intouduin tilailemaan kaikkea kuvausten perusteella. Fragranticaakin on tullut selailtua. Ekat sata sivua ovat olleet ihanan viihdyttävää ja hyväntuulista keskustelua, kiitokset siitä. Ajattelin kyllä lukea loputkin mutta hetki siinä menee.

Kysymykseni koskee Naomi Campbellin Pret a Porter - tuoksua. Ostin sen Kicksistä netistä kuvauksen perusteella, kuulosti kivalta kevyeltä, hedelmäiseltä ja kukkaiselta. Samalla ostin mm. Elizabeth Ardenin My Fifth Avenuen. Tulos: en voi sietää tuota NC:tä! EA on ihana joten ei johdu siitä että minulla olisi vain kallis maku. Pret a porter haisee (!) kamalalta halvalta partavedeltä, läpitunkeva katku josta en saa irti mitään luvattuja hedelmäisiä tai kukkaisia nuotteja. Se on kauhea pullon suulta nuuhkittuna, paperilla ja iholla; siinä määrin että piti pestä käsi ja hangata desinfiointiaineella. Olen koettanut pitää sitä ranteella pari kertaa, molemmilla meni pesuksi ja pois hinkkaamiseksi parin tunnin sinnittelyn jälkeen. Voiko bergamotti olla tuo sietämätön hirvitys? Tai patsuli? Fragranticastakin yritin lueskella, näytti olevan tykätty tuoksu, hyvää vastinetta rahalle ja naiselliseksi koettu. Minusta tuo on niiiin partavesi ja lipevän vaimoaan pettävän kauppamatkustajan lemu kuin vaan voi olla.

Miten vältän jatkossa vastaavan kokemuksen eli mitä nuottia kannattaa vältellä? Vai voiko pulloni olla pilalla? Vai onko nenässäni vikaa?

Siten voit välttää että lopetat sokeasti ostamisen alkuunsa ja alat joko käymään kaupassa testaamassa ja tuoksuttelemassa tai tilaat internetistä 1-2ml näytteen jota voit sitten kotona rauhassa testailla ajan kanssa. Tuoksumieltymykset ovat niin subjektiivinen ja henkilökohtainen asia ja siihen miten juuri sun aivot havaitsevat tietyn tuoksun liittyy todella monta tekijää esim. aikaisemmat tuoksumuistot, ympäristö, sää, mieliala jne.

Täytyy ymmärtää että vaikka tuhat muuta ihmistä kehuisi tiettyä hajuvettä maailman parhaaksi niin sun havainnot voi kääntyä täysin päinvastaiseen suuntaan ja toisinpäin.

Mielestäni vastasit kyseiselle henkilölle ylemmyydentuntoisesti. Hän kysyy, onko jokin tietty nuotti tuossa Pret a Porter-tuoksussa jota kannattaisi vältellä. Tuskinpa kukaan nykyaikana enää pelkästään kaupoissa tuoksuja haistelee, joten ihan ymmärrettävää, että välillä tulee hutiostoksia. Eikä läheskään kaikista tuoksuista ole saatavilla näytteitä ellei ole valmis kyselemään niitä suoraan joiltakin jotka niitä myyvät omista pulloistaan.

Kärkevä tuo vastaus oli minustakin.

Mutta totta joka sana. Sokko-osto voi mennä täysin pieleen. Toisten analyysejakin oppii kuulostelemaan vasta ajan kanssa.

Mut aloittelijalle: kiva kun tulit tänne. Tommosia vastoinkäymisiä sattuu meille kaikille jotka sokkona ostaa.

Uutta matoa vaan koukkuun.

Vierailija
14407/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään paljon Elisabeth Ardenin White Tea Wild Rosesta. Se on luotto-parfyymini moneen tilanteeseen, ja käytän sitä kotonakin. Tuoksuttelin kaupassa White Tea Ginger Lilyä ja laitoin pari pisaraa ranteisiin. Sydän- ja pohjatuoksu olivat ihanat ja mausteiset, hyökkäävä inkivääri häipyi. Nyt tilasin sitä pullollisen Hobby Hallista.

Suosikki-iltatuoksuni on Patoun Sublime, jota ei vaan saa enää. Vajaa pullollinen jäljellä. Uutta iltatuoksua etsiessä.

Kaikkien aikojen parfyymi-rakkaus on Kenzon Jungle. Se on vaan niin massiivinen, että harvoin tulee käytettyä ihmisten ilmoilla. Kotona suihkuttelen omaksi iloksi, todella kestävä tuoksu, pisara tuoksuu iholla parikin päivää.

Vierailija
14408/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi kuvitella ostavani hajuvettä sokkona pelkkien suositusten perusteella. Enkä itse testaamatta tuoksua.

Sehän on juuri parasta joko kaupassa tai laivalla tuoksutella ja vertailla eri tuoksuja ja erilaisia pulloja.

Mitään muutaman millin pikkupipettejä en halua tilata. Sitäpaitsi en tilaa mitään netistä muutenkaan ja sitten odottele pakettia.

Kun ihastun johonkin tuoksuun haluan sen mukaani heti.

Joo kyllä päin mäntyä voi ajaa näilläkin ohjeilla.

Varmimpia tapoja mennä kiville onkin nuuskaista hätäisesti alkutuoksu ja sitten äkkiä kassan kautta ulos.

Kotona sit ihmettelee mitä tuli ostettua.

Vierailija
14409/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos jätettäisi provot huomiotta?

Turha niihin on vastata. Jookos?

Parempi on poistattaa ne.

Mitä useampi viitsii sen tehdä sitä nopeammin häviävät tilaa viemästä.

En hämmästyisi jos "Sonja" ja "mennen" olisi sama tyyppi. Sonja huokuu niin vahvaa naisvihaa että on selvästi mies.

Sinä se olet, joka vihaa huokuu. Elä ja anna muiden elää.

Vierailija
14410/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SotD Davidoff Run Wilde + Roger & Gallett Thé Fantasie.

Supervihreä kausi ja kerrostelu jatkuu. Mehukkaan vihreä  marjainen pistaasituoksu ja vihreä teetuoksu jossa aavistus muskottia, korianteria ja kardemummaa täydentää toisiaan ja yksistään helpoista tuoksuista muodostuu monitasoisempi. Vihreänhimo on suuri ja mitä useampaan hermoon osuu sitä parempi. Taivaallista.

Vierailija
14411/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä olen saanut yleensä testeripullon alkuperäisessä laatikossaan, jossa lukee, että kyseessä on testeri. Usein testeripakkaus on harmaa tai väritön, vaikka siinä lukeekin samat tiedot kuin varsinaisesti myyntiin tarkoitetussa tuotteessa. Ja sitten siinä lukee myös "Not for sale" :-)

Tuosta voimakkuudesta en tiedä. On mahdollista että testeri on konsentroitunut vähän siksikin, että on jo ollut ilman kanssa tekemisissä, kun siitä on suihkaistu. Tai sitten se on alkuperäistä erää. Nykyäänhän tuoksuja aletaan vesittämään yhä nopeammin ja nopeammin, kun on ensin saatu markkinat auki. Möin jokin aika sitten Hypnose edp:n vuodelta 2009. Sen neste oli siirappisen tummaa. Sokoksen hyllyssä sama tuote tällä hetkellä näyttää vaalean lilaksi värjätyltä vedeltä. Ja siltä, ettei tule koskaan muuttumaan noin tummaksi ja paksuksi nesteeksi kuin tuo vanhempi Hypnose.

Testasin tänään Lancomen Midnight Rosea ja EA:n My Fifth Avenueta. Midnight Rose muistuttaa hieman lopetettua Cacharelin Promessea, pienellä likaisella sävyllä. My Fifth Avenue on puhdas, kukkainen ja tylsä niin kuin useimmat EA:t. Mutta oli hyllyssä jotain mielenkiintoistakin: Aqua di Parman Oud & Spice. Sehän se on seuraavaksi saatava.

Myytävät testeripullot ovat koskemattomia, eikä suihkepulloihin muutenkaan pääse ilmaa, sinne syntyy tyhjiö. Nesteen värjäytyminen on merkki että tuoksussa on käytetty aitoa vaniljaa.

Vierailija
14412/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä olen saanut yleensä testeripullon alkuperäisessä laatikossaan, jossa lukee, että kyseessä on testeri. Usein testeripakkaus on harmaa tai väritön, vaikka siinä lukeekin samat tiedot kuin varsinaisesti myyntiin tarkoitetussa tuotteessa. Ja sitten siinä lukee myös "Not for sale" :-)

Tuosta voimakkuudesta en tiedä. On mahdollista että testeri on konsentroitunut vähän siksikin, että on jo ollut ilman kanssa tekemisissä, kun siitä on suihkaistu. Tai sitten se on alkuperäistä erää. Nykyäänhän tuoksuja aletaan vesittämään yhä nopeammin ja nopeammin, kun on ensin saatu markkinat auki. Möin jokin aika sitten Hypnose edp:n vuodelta 2009. Sen neste oli siirappisen tummaa. Sokoksen hyllyssä sama tuote tällä hetkellä näyttää vaalean lilaksi värjätyltä vedeltä. Ja siltä, ettei tule koskaan muuttumaan noin tummaksi ja paksuksi nesteeksi kuin tuo vanhempi Hypnose.

Testasin tänään Lancomen Midnight Rosea ja EA:n My Fifth Avenueta. Midnight Rose muistuttaa hieman lopetettua Cacharelin Promessea, pienellä likaisella sävyllä. My Fifth Avenue on puhdas, kukkainen ja tylsä niin kuin useimmat EA:t. Mutta oli hyllyssä jotain mielenkiintoistakin: Aqua di Parman Oud & Spice. Sehän se on seuraavaksi saatava.

Kyllä mun testeripullo oli tismalleen myyntipullon näköinen. Onhan testereitä rivissä kaupan hyllyssäkin. En ole nähnyt että yksikään olisi harmaa.

Siitä vaan puuttui korkki, kaunis sellainen.

Pullossa kyllä luki "Not for sale".

Pakkaus on harmaa vai valkoinen, ei pullo. Paco Rabannella testeripullot ja myyntipullot ovat erilaiset, testereissä lehvät on kullanväriset, myyntikappaleissa kirkasta lasia.

Vierailija
14413/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi kuvitella ostavani hajuvettä sokkona pelkkien suositusten perusteella. Enkä itse testaamatta tuoksua.

Sehän on juuri parasta joko kaupassa tai laivalla tuoksutella ja vertailla eri tuoksuja ja erilaisia pulloja.

Mitään muutaman millin pikkupipettejä en halua tilata. Sitäpaitsi en tilaa mitään netistä muutenkaan ja sitten odottele pakettia.

Varmimpia tapoja mennä kiville onkin nuuskaista hätäisesti alkutuoksu ja sitten äkkiä kassan kautta ulos.

Siksipä minä tykkään ostaa tuoksuja laivalta. Yleensä meillä on iltalähtö Turusta, turkulaisia kun ollaan. Illalla käyn katsastamassa laivan tuoksuvalikoiman, mietin muutaman tuoksun valmiiksi (yleensä 4-5) ja tsekkailen hytissä nuotteja Fragranticasta. Aamiaisen jälkeen kymmeneltä, kun tax free avataan, käyn suihkuttamassa ne tuoksut ranteisiin, ranteiden päälle ja joskus myös käsivarsiin, riippuen siitä, miten monta tuoksua olin valinnut. Pidän mielessä missä on mitäkin ja haistelen niitä sitten päivän aikana ja mietin, mistä tykkään eniten, mikä on kestävää ja varsinkin, yhdistyvätkö nuo kaksi jossakin tuoksussa kiitettävästi toisiinsa. Yleensä joskus kuuden jälkeen illalla käydään sitten tekemässä tax free -ostokset ja siihen mennessä olen toivottavasti jo päättänyt, minkä ostan. Joskus vaan se päätös on tosi vaikeaa. :D Mutta näin en ole kauheasti tehnyt hutiostoksia. Esimerkiksi YouTubessa paljon hypetetyt Trussardin Donna edp ja Mont Blanc Signature ovat jääneet laivan hyllyyn, en yksinkertaisesti tykännyt kummastakaan tarpeeksi, se tuli sen päivän aikana selväksi.

Vierailija
14414/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytävät testeripullot ovat koskemattomia, eikä suihkepulloihin muutenkaan pääse ilmaa, sinne syntyy tyhjiö. Nesteen värjäytyminen on merkki että tuoksussa on käytetty aitoa vaniljaa.

No eivät kyllä ole olleet testeripullot koskemattomia, asiasta on erikseen mainittu jo verkkosivuilla tilausta tehdessä. Tyhjiö ei myöskään pidä paikkaansa, hetkellisesti syntyy alipainetta, mutta pikku hiljaa se hellittää sekä suuttimen kautta että nesteen reagoidessa.

Jos pullossa olisi tyhjiö, siellä ei olisi edes sitä hajuvettä. Sitähän tyhjiö tarkoittaa: tyhjä aineesta, esimerkiksi nesteestä tai kaasusta.

Tyhjiö syntyy kun pullosta poistuu ainetta eikä tilalle pääse mitään muuta. Olen tilannut testereitä esim. FragranceX:stä ja kaikki ovat avaamattomia pakkauksia. Joku toinen firma ehkä myy testattuja testereitä, tai heille palautettuja pulloja.

Vierailija
14415/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksipä minä tykkään ostaa tuoksuja laivalta. Yleensä meillä on iltalähtö Turusta, turkulaisia kun ollaan. Illalla käyn katsastamassa laivan tuoksuvalikoiman, mietin muutaman tuoksun valmiiksi (yleensä 4-5) ja tsekkailen hytissä nuotteja Fragranticasta. Aamiaisen jälkeen kymmeneltä, kun tax free avataan, käyn suihkuttamassa ne tuoksut ranteisiin, ranteiden päälle ja joskus myös käsivarsiin, riippuen siitä, miten monta tuoksua olin valinnut. Pidän mielessä missä on mitäkin ja haistelen niitä sitten päivän aikana ja mietin, mistä tykkään eniten, mikä on kestävää ja varsinkin, yhdistyvätkö nuo kaksi jossakin tuoksussa kiitettävästi toisiinsa. Yleensä joskus kuuden jälkeen illalla käydään sitten tekemässä tax free -ostokset ja siihen mennessä olen toivottavasti jo päättänyt, minkä ostan. Joskus vaan se päätös on tosi vaikeaa. :D Mutta näin en ole kauheasti tehnyt hutiostoksia. Esimerkiksi YouTubessa paljon hypetetyt Trussardin Donna edp ja Mont Blanc Signature ovat jääneet laivan hyllyyn, en yksinkertaisesti tykännyt kummastakaan tarpeeksi, se tuli sen päivän aikana selväksi.

Just näin! Tax Freessä tavataan :-D

Vierailija
14416/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin edelliset tax free-testaajat, laivalla on helppo tutustua kunnolla tuoksuihin. Se, mikä tuoksuu heti ihanalta, voikin iholle asetuttuaan osoittautua sellaiseksi, ettei sitä sitten pystyisikään käyttämään. Risteilyn aikana voi rauhassa testailla. Parfyymikauppaan on hytistä lyhyt matka :D 

Vierailija
14417/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaa 55v naiselle kivaa tuoksua, pehmeyttä toivon, ehkä puuterisuutta, ei itämaistä eikä sitrus.

Kokeilepa Narciso Rodriguezin tuoksusarjaa, etenkin valkoinen kuutiopullo, miksei muutkin voisi sopia. 

Pidätkö kukkaistuoksuista? 

Täältä myös ääni Narcison tuoksuille. Itselläni on For Her edt, Narciso Rouge edp ja Poudree edp.

Todellakin naisellisia ja hyvin pysyviä. Yksi suihkaus riittää ns. toimistokäyttöön.

Minulla on ilmeisesti todella kummallinen iho, mutta Narcison Poudree ei todella pysy paria tuntia kauempaa. Tykkään tuoksusta, mutta tuntuu inhottavalle, ettei tuoksusta ole mitään jäljellä enää parin tunnin kuluttua. 

Tämä oli kiva kuulla. Kokeilin nimittäin itsekin Poudreeta, ja toiseen ranteeseen Narcison Ruusua...

- Nyt kaikki nichen diggaajia vihaavat, vetäkää ilmaa keuhkoihin, koska nyt saatte huuuutaaaaa....

niin kun parin tunnin päästä olin kotona, ei kumpikaan ranne tuoksunut yhtään miltään!

Niin se menee, että kun pääsee nicheiden makuun joiden kanssa ei tarvitse vähän ajan päästä ihmetellä että mihis mun parfyymi haihtui, niin kärsivällisyys näitten Emotionin lirausten kanssa alkaa lähestyä nollaa. Kyllä Emotionissa varmasti jossain on joku jyvä akanoiden joukossa mutta viitsiikö niitä loputtomiin haeskella?

Vierailija
14418/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hei nythän tajusin, miksi kaupassa ihastellut tuoksuostokseni ovat menneet niin usein pieleen! Olen tykännyt alkutuoksusta ja mennyt heti ostamaan pullon, ja pidempään käyttäessä en olekaan tykännyt.

Parhaat tuoksulöytöni ovat itse asiassa olleet etukäteen hartaasti netistä tutkimiani sokko-ostoksia. Jokunen on ollut pettymyskin, mutta yksikään ei kovin paha.

Laivan tax free on kyllä testailuun ihan paras. En muuten oikein viihdy risteilyillä, mutta tuoksujen testailu siellä on hauskaa.

Vierailija
14419/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tässä taannoin Tallinnasta jollain Siljalla Helsinkiin, ja siinä laivassa ei ainakaan ollut yhtään mielenkiintoista tuoksua. Kaikki samat mitä Suomessakin, paitsi vähemmän.

Vajaa kolme vuotta sitten Viikkarilla (olisko ollut Glory) taas oli erittäin hyvä tuoksuvalikoima. Siitä valikoima on tullut sitten alaspäin, varmaan epäsuorasti koronan vuoksi.

Vierailija
14420/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät kyllä ole olleet testeripullot koskemattomia, asiasta on erikseen mainittu jo verkkosivuilla tilausta tehdessä. Tyhjiö ei myöskään pidä paikkaansa, hetkellisesti syntyy alipainetta, mutta pikku hiljaa se hellittää sekä suuttimen kautta että nesteen reagoidessa.

Jos pullossa olisi tyhjiö, siellä ei olisi edes sitä hajuvettä. Sitähän tyhjiö tarkoittaa: tyhjä aineesta, esimerkiksi nesteestä tai kaasusta.

Tyhjiö syntyy kun pullosta poistuu ainetta eikä tilalle pääse mitään muuta. Olen tilannut testereitä esim. FragranceX:stä ja kaikki ovat avaamattomia pakkauksia. Joku toinen firma ehkä myy testattuja testereitä, tai heille palautettuja pulloja.

Kyseessä ei ole tyhjiö, kuten aiemmin selitin. Tilapäistä alipainetta voi olla. Alipaine ei ole yhtä kuin tyhjiö.

En väittänyt että alipaine on yhtä kuin tyhjiö. Sanoin että kun nestettä poistuu, sen tilalle tulee tyhjiö kun sinne ei mitään muuta pääse tilalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä