Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19432)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jännittää. Että millainen versio Opiumista tuutataan markkinoille tänä syksynä. Minä kun haluaisin vain takaisin sen originaalin kaikessa jumalaisuudessaan.
Tätä voisi toivoa iltarukouksessa.
Ei auta kuin toivoa että löytää vintagen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle loppuelämän tuoksu kyllä saattaisi olla Muglerin Angelin klassikkoversio. Muistan, kuinka pikkutyttönä ysärillä näin pullon tavaratalon kosmetiikkaosaston esittelyständillä, ja se oli mielestäni kaunein hajuvesipullo jonka olin nähnyt. Se oli kuin joulukoriste. :D
Kun myöhemmin pääsin haistamaan tuoksua, se oli minusta ihan erilainen kuin mikään muu hajuvesi. Se oli jotenkin satumainen, ei tästä maailmasta. Kuvittelin Tuhkimon tuoksuvan samalta kun hän lähtee tanssiaisiin.
Kun olin noin 12 v. kummitätini oli ostanut Angelia laivalta, ja sain suihkaista ranteeseen. Muistan, kuinka nuuhkin kättäni koko automatkan kotiin, ja vielä seuraavana aamuna tuoksusta oli jäljellä pehmeän makea häivähdys (juuri tämä jälkituoksu on minusta Angelissa ihanin).
Parikymppisenä suihkin Angelia aina silloin tällöin kun sitä tuli eteen, ja jonkun testerinkin omistin jossain vaiheessa, mutta en raaskinut ostaa itselle. Vasta n. 30-vuotiaana hankin täytettävän 30ml tähtipullon.
Angel on erityisten tilaisuuksien tuoksu, ja käytän sitä pääsääntöisesti talvisin ja harvemmin arkisin. Liitän sen erityisen voimakkaasti loppuvuoteen. Minulla on synttärit marraskuun lopussa, ja meidän perheessä siitä on aina alkanut juhlakausi, jolloin Angel on tärkeä osa asuani.
Vuosien varrella moni on haukkunut Angelin milloin päänsärkytuoksuksi, milloin synteettikseksi hirviöksi, ja milloin lutkatuoksuksi. Mutta minun kemiallani se vain jotenkin toimii. Angel muuttuu ihollani pehmeän myskiseksi ja vaniljaiseksi taustallaan hedelmäinen vivahde. Olen saanut siitä paljon kehuja. On kuitenkin tärkeää, että sitä laittaa vain pienen pisaran.
Uskon, että rakkautemme kantaa jatkossakin. Angelissa on niin paljon sulateltavaa, etten varmasti kyllästy siihen.
Jos on käynyt asuntoesittelyissä Helsingin keskusta-alueella niin on haistanut Angelin aika monessa kämpässä, ja siitä tietää että kämpässä on äskettäin tehty turkiskuoriaismyrkytys :) Nimittäin siinä myrkyn jälkikatkussa ja Angelissa on paljon samaa. Ilmeisesti se Minä en pääse siitä ällöstä mielleyhtymästä vaan ylitse, ja lisäksi kävin joskus aikoinani pienessä vaateputiikissa Helsingissä missä kaikki vaatteet tuntui haisevan siltä, mietin että onko siellä tehty se myrkytys, kunnes tajusin että se voimakas haju lähti myyjästä, oli pakko kysyä että "Mitä ihanaa tuoksua sulla on?" mukamas ihastuneena, niin tämä selitti silmät loistaen että Angel, jota oli kuulemma käyttänyt vuosikaudet :D
Saattaa olla se patsuli siinä joka tekee kyseisen myrkyn hajun. Sen sijaan pidän vastaavasta Chopardin Wishistä jossa on lähinnä Angelin gourmand-osuutta vaniljalla, suklaalla ja hieman lisätty mansikkaakin, ja sen tuoksun lievä patsuli on häivytetty kivasti toffeen tuoksuun.
Toisaalta nythän Muglerin tuoksut eli Angelit ja Alienit meni L'Oréalille nekin, eivät ole enää ClarinsGroupia, varmaan joku edesmenneen herra Muglerin sukulainen myi äkkiä oikeudet pois rahan himossaan ja L'Oréal on aina ensimmäisenä tarjoamassa nopeita diilejä, joten varmasti tulossa muutoksia näihin tuoksuihin ja menevät vielä huonompaan suuntaan, kuten L'Oréalin kosketuksessa yleensä käy.
Angel on kyllä todella suosittu tuoksu ja miellyttää monia. Itselleni se on varmaankin hirvein tuoksu mitä löytyy enkä edes ole kovin kranttu tuoksujen suhteen.
Mulla on sama. En voi sietää Angelia, jokin siinä tökkii ja pahasti.
Angel on oman kokemukseni mukaan sellainen, että siinä vaikuttaa harvinaisen voimakkaasti käyttäjän kemia (ihon pH tai mikälie). Toisilla se muuttuu epämiellyttäväksi ja pistävän hajuiseksi, kun taas toisilla lopputulos on pehmeän miellyttävä.
Olen tavannut useamman sellaisen henkilön, joka on kehunut tuoksua jonkun toisen yllä tietämättä että se on Angel, ja nimen kuultuaan eivät ole olleet uskoa asiaa, koska oma kokemus on niin erilainen.
Mulla on Angel-neitsyys tallella. Siitä pitää päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuttelin Stockalla uutta Valentinon Born in Roma Intense? flankeria. Oli jotenkin tunkkainen ja hapan, mitäänsanomaton, geneerinen. Vahvuudeltaan tuntui laimeammalta kuin alkuperäinen, enkä usko keston yltävän samaan. Pettymys.
Toinen jota testasin oli Armanin My Wayn uusi flanker, oliko nimi nyt My Way Le Parfum. Tälle oli isot odotukset koska tykkään My Waysta. Mutta pettymys tämäkin, siinä oli ambraisuutta, josta yleensä pidän, mutta tässä siihen oli yhdistetty My Wayn nuotteja jotka oli buustattu ällömakeiksi, eikä vahvan ambran ja sokerisen yhdistelmä toiminut lainkaan, tukahduttava. My Wayn pirskahtelevaisuus ja kirpakkuus puuttuivat täysin.
Onneksi en tilannut näitä sokkona jostain. Tuli kyllä rahastuksen makua, että pusketaan vaan uusia huonosti ja nopeasti tehtyjä flankereita markkinoille...
Haluttomuuteni sokko-ostamiseen sen kun kasvaa. Olen onnistunut viitisen kertaa loistavasti designereiden kohdalla. Mukana pari joita ei Suomesta olisi muuten saanutkaan.
Ostan yhä esim. Tesori d'Orientea (uskomattoman halpa ja hyvä italialainen markettisarja), Elizabeth Ardenia ja L'Erbolariota. Ja tietysti harkintani mukaan superedullisista tarjouksista muutakin.
Mutta hyllyssä on viitisen inhokkipulloa. Se on aina turhaa rahanmenoa ja hommaa myymisestä. Ja mitä enemmän kokemusta ja omistuksia on sitä nirsommaksi muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku teistä myynyt omia, vähälle käytölle jääneitä hajuvesiään - ja jos on, niin millä alustalla? Ehkä Tori? Tuntuu vaan, että tuollaisilla alustoilla omat ilmoitukset hukkuvat joukkoon ja jäävät sinne ikiajoiksi. Olisi hienoa mainostaa myös täällä, mutta se ei oletettavasti käy laatuun.
Olen katsonut Torin tarjontaa kerran. Voi sanoa ettei kiinnosta.
Usein tuoksusta puuttuu oleelliset tiedot: nimi, määrä, ikä. Voi ne kysyä, mutta fiksu myyjä kertoisi oma-aloitteisesti. Kuvat on huonoja, pullot sotkuisessa ympäristössä, korkki ja laatikko hukassa.
Se mikä on korkealla on hintapyyntö.
Joo kiitos, ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku teistä myynyt omia, vähälle käytölle jääneitä hajuvesiään - ja jos on, niin millä alustalla? Ehkä Tori? Tuntuu vaan, että tuollaisilla alustoilla omat ilmoitukset hukkuvat joukkoon ja jäävät sinne ikiajoiksi. Olisi hienoa mainostaa myös täällä, mutta se ei oletettavasti käy laatuun.
Olen katsonut Torin tarjontaa kerran. Voi sanoa ettei kiinnosta.
Usein tuoksusta puuttuu oleelliset tiedot: nimi, määrä, ikä. Voi ne kysyä, mutta fiksu myyjä kertoisi oma-aloitteisesti. Kuvat on huonoja, pullot sotkuisessa ympäristössä, korkki ja laatikko hukassa.
Se mikä on korkealla on hintapyyntö.
Joo kiitos, ei kiitos.
Olen tehnyt onnistuneita kauppoja Torissa, mutta totta on, että joskus olennaisia tietoja puuttuu. Esimerkiksi onko tuoksu edt vai edp.
Vierailija kirjoitti:
Tänä aamuna tehdyt tuoksutestit:
Vasemmassa ranteessa Xerjoff: Gran Ballo.
Alku on kuin JC Viva la Juicy, kuten monet oli Fragranticassa todenneet (en ole koskaan kummemmin välittänyt tuosta Vivasta, vaikkakin Juicyn eka nimikkotuoksu vuodelta 2006 on laadukas ja ihanan naisellinen, huom), mutta hetken päästä tästä tulee jokin pistävän, terävän tunkkainen sivuhaju läpi, ja mielestäni sama on Delina-tuoksusarjan kaikissa kolmessa! Sellainen haju kun kävisit vessan ovella haistamassa miten joku on suihkinut ilmaan raskasta keinotekoisen ruusuista ilmanraikastinta, tuon jälkeen kävelisit jonkun ohi joka on uittanut vaatteensa eltaantuneen ruusun ja vaniljan hajuisessa huuhteluaineessa josta lehahtaa silti hien hajua läpi, minkä jälkeen avaisit nenäsi alla tuoreen ja pistävän muskottipähkinäpurkin jolloin siinä vaiheessa meinaa henki viimeistään salpaantua ja alkaa aivastuttaa sarjana. Oudointa tässä se että Gran Ballossa ja Delinassa ei ole muita yhteisiä hajuja kuin vanilja, siis ainakaan mitä on julkisuuteen kerrottu. Nyt tässä on väkevän ruususuitsukkeen ontto jälkihaju. Samaa väkevää suitsuketta on niissä Herreran kaikissa korkkarisarjatuoksuissa, etenkin siinä roosanvärisessä. Ballo ei siis pääse jatkoon.
Oikeassa ranteessa Profumum Roma: Sabbia Bianca.
Odotin RP Fracasin kaltaista klassista tuberosaa, tai edes Fracasin tyylistä modernimmaksi päivitettyä Gucci Bloomia jossa sitä tuberosaa on hieman pyöristetty muilla kukilla, mutta tämä on purkkatuberosa eli purukumimassan hajuinen, jotenkin raaka. Ihan kuin repisi tuberosan juurineen ja laittaisi muovipussiin, heittäisi sinne mukaan suussa pureskellun jättipurukumen jossa ei enää ole makua ja laittaisi pussin kiinni, ja avaisi sen seuraavana päivänä ja haistelisi sisältöä. Samaa kemikaali-purkkamaista tuberosavivahdetta on mielestäni Honore de Presin Vamp á NY-tuoksussa, sekään ei mielestäni ole koskaan istunut ihooni vaan jäänyt leijumaan keinotekoisena ja kaikkea muuta kuin kukkaisena. Sabbia Biancakaan ei valitettavasti jatkoon, koska tässä ei ole mitään pehmeää ja harmonista, pistävyyttä senkin edestä.
Illalla testailen sitten jotain muuta :)
Mäkin testasin Gran Ballon.
Xerjoff on jäänyt vieraaksi, mutta moni kokenut parfyymiharrastaja puhuu sen hienoudesta selviönä, joten odotukset oli korkealla.
Kyllä minä olin katsonut nuotit ja tiesin odottaa makeaa. Silti sokeria oli sokerin päällä, seurauksena lievä kuvotus. Se ei kauan kestänyt. Tuoksu hiipui olemattomiin parissa kolmessa tunnissa.
Makeat nuotit kaipaavat jotain tummaa ja erilaista tullakseen kunnolla esiin. Ja näin tyyriin pullon ostaja odottaa eri luokan performanssia ja kestoa.
Koska pari muuta kokeilemaani Xerjoffia on tuottaneet samantyyppistä hämmästystä jätän tän merkin. Se ei selvästi sovi mulle mutta moni muu sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään palstalta pois olleena kyselen mikä on sokostuoksu? Tuolla aiemmin on mainittu ainakin yleisesti nichetuoksuna muissa maissa pidetty tuoksu Suomessa sokostuoksuna.
Nämä yleisimmät perus-semihalpis-tuoksut, eli diorit, calvin kleinit, chanelit... Jotka on tehty miellyttämään keskimääräisen kuluttajan nenää - eli jotain joka tuoksuu vähän hajusteelle, mutta ei mitenkään erikoiselle koska muuten suuret massat kaihtaisivat niitä. Yleensä ratsastavat "hienolla" nimellä kuin chanel, ja efekti on kuin kalliissa viinissä. Eli sokkotestissä kukaan ei luulisi kyseessä olevan Chanelin "hieno" tuoksu, mutta pelkkä nimi ja status aikaansaa suosion. Se, että joissakin isommissa sokoksissa myydään myös muutamaan niche-tuoksua ei mitenkään kumoa tätä määritelmää, ja mielestäni tuo on hyvä sana kuvaamaan juurikin näitä perusdesigntuoksuja jotka miellyttävät keskimääräistä kuluttajaa ,mutta joita laatunsa puolesta voitaisiin myydä kympillä pullo.
Sokostuoksun ominaispiirre on geneerisyys. Tuoksu on semmoinen pyöreä, vaniljainen, marjainen. En minä tiedä mitä varten Sokos valitsee myyntiin versioita samasta teemasta. Mutta sen olen oppinut, että turha sieltä on luulla löytävänsä mitään jyräyttävää.
Sitten hinnat. 30ml pullo maksaa melkein saman minkä 100ml nettikaupassa. Ja samalta merkiltä ei ole kuin kaksi tuotetta Todennäköisesti se minkä olisit halunnut ei ole niistä kumpikaan.
Kyllä mä mielelläni pitäisin osaltani kivijalat elossa, mutta en näillä ehdoilla.
Sokos voisi edes antaa jonkun edun mukaan, mut ei sitäkään.Olen miettinyt että kuka noi valikoimat oikein päättää ja olisiko niin vaikeaa ottaa mukaan jotain mikä erottuisi vaniljaisesta massasta?
Ainakin tuotteita voisi kierrättää myymälöiden välillä vaihtelun lisäämiseksi. Tätä on tehty muuten jo vuosikymmeniä sitten.
Voi herrajjjumala. 🙄
Joku kauan sitten kertoi olleensa Ranskassa, Grassessa (?)
Siellä oli joku museo missä hän sai suunnitella itselleen hajuveden.
Nyt mäkin uppouduin kehittämään hajuvettä. Niin innolla että unohdin etten ole Ranskassa.😆😆😍
Mun hajuvesi rakennettaisiin appelsiininkukan ympärille.
Kysymys MoodScentBarin toimituksesta: Ilmoitus jakelusta tänään. Vaihdoin linkistä toimitusajan huomiseksi. Silti reaktio oli sähköposti jossa ilmoitettiin että toimitus tänään.
Kuitenkin näytti siltä että valintani kirjautui oikein huomiseksi. Olisiko niin, että vaihdon rekisteröitymiseen vain menee nyt jonkun verran aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin kirpparilta ihan sattumalta Guerlainin Samsaran. Sellainen kultainen metallinen pullo täynnä reikiä, enkä ensin tiennyt miten se avataan. Pohjassakaan ei lukenut mitään joten oli todella "blind buy" Tuli niin 80-luvun ihanat hajumuistot mieleen joten oli pakko ostaa. Ajattelin että se on kenties Jardin de Bagatelle. Sitten tajusin kuinka pullo avataan ja sain nimen ja koodin selville. Tosin valmistuskoodin mukaan on 2000-luvulta, eli ei sisällä aitoa Mysore-santelipuuta. En omista 80-luvun Samsaraa, joten en voi vertailla alkuperäistä ja nykyversiota.
Minä käytin Samsaraa jo silloin, kun se lanseerattiin. Oli kyllä ihana tuoksu. Nykyinen ei ole enää sama. Pidän siitäkin, mutta tosiaan se on eri tuoksu: tunnistettavasti "Samsara", muttei sittenkään, kuin hologrammi. Ostin pullon vintage-eau de parfumia jokin aika sitten, ja avattuani pullon totesin, että siinä se on taas. Kiva omistaa molemmat. N51
Mistä ostat vintageja?
Sotd Nomade edt + Thé Fantasie. Vastauksia hulvattomaan vihreänhimoon. Kerrostelun ihanuutta.
Täällä sotd on joku Francesca Biancheista, olisikohan Angel's Dust. Sekoitan nämä sujuvasti keskenään, niin monissa on sama tunnistettava hunajainen iiris/orris pohjalla. Näytetilaukset sekä Aromatille että Lulualle ovat valmiina ostoskorissa, mutta eivät näytä lähtevän. Jos saisin jälkimmäiseen vielä Beaufortin Acrasian, voisin saada tilauskynnyksen ylittymään. Odottelen edelleen sekä sitä että inspiraatiota.
Sulle jolla on päällä vihreänhimo. Suosittelen kokeilemaan Sisleyn Eau de Campagne, it might tick all your boxes.
Sotd Lancomen La Nuit Tresor Nude. Muiden vuodenaikojen paitsi kesän tuoksu minulle. Pikkupakkanen, kirkas auringonpaiste ja vaniljainen kookos kohottamassa entisestään mielialaa, kun polvikipukin tuntuu huomattavasti pienemmältä tänään. Yess! 😊
Mikä määrä hajuvettä on sopivasti?
Itse tuppaan suihkuttelemaan hajuvettä aina liikaa, niin että lopulta haisee omaankin nokkaan pökerryttävälle.
Pelkään ihan hirveästi haisevani hielle ja p*skalle.
Käyn kuitenkin suihkussa joka päivä joskus parikin kertaa.
Rakastan hajuvesiä, mutten osaa annostella niitä sopivasti x)
Vierailija kirjoitti:
Mikä määrä hajuvettä on sopivasti?
Itse tuppaan suihkuttelemaan hajuvettä aina liikaa, niin että lopulta haisee omaankin nokkaan pökerryttävälle.
Pelkään ihan hirveästi haisevani hielle ja p*skalle.
Käyn kuitenkin suihkussa joka päivä joskus parikin kertaa.Rakastan hajuvesiä, mutten osaa annostella niitä sopivasti x)
En kyllä lähtisi peittelemään eritteiden hajua parfyymeillä. Kunnon toimiva dödö ja muut hygienia-asiat kuntoon ja vasta sitten hajuvesien pariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin noloa, että Helsingin Stockmannilla oli tarjolla Parfums de Marlyn suosituimmista tuoksuista vain tyhjiä näytepulloja. Jokaikinen oli tyhjä! Olin pettynyt, sillä olisin halunnut lopultakin tutustua heidän tuoksuihinsa.
Tilaa näytteitä, hyvä ihminen!
Niitä myy moni nettikauppa ja Marly itse.Kyllä kai sen ymmärtää ettei Stocka rupea olemaan pelkkä testipysäkki. Jos ei kauppa käy ja testerit vaan hölvätään tyhjiksi niin se sulkee ovensa.
Ymmärrän, että jotkut käyttävät testereitä epäasiallisesti, mutta miksi niillä sitten edes on testerit esillä? Hiukan outoa. Parempi olisi, jos testerin saisi vain myyjältä kysymällä. N51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin kirpparilta ihan sattumalta Guerlainin Samsaran. Sellainen kultainen metallinen pullo täynnä reikiä, enkä ensin tiennyt miten se avataan. Pohjassakaan ei lukenut mitään joten oli todella "blind buy" Tuli niin 80-luvun ihanat hajumuistot mieleen joten oli pakko ostaa. Ajattelin että se on kenties Jardin de Bagatelle. Sitten tajusin kuinka pullo avataan ja sain nimen ja koodin selville. Tosin valmistuskoodin mukaan on 2000-luvulta, eli ei sisällä aitoa Mysore-santelipuuta. En omista 80-luvun Samsaraa, joten en voi vertailla alkuperäistä ja nykyversiota.
Minä käytin Samsaraa jo silloin, kun se lanseerattiin. Oli kyllä ihana tuoksu. Nykyinen ei ole enää sama. Pidän siitäkin, mutta tosiaan se on eri tuoksu: tunnistettavasti "Samsara", muttei sittenkään, kuin hologrammi. Ostin pullon vintage-eau de parfumia jokin aika sitten, ja avattuani pullon totesin, että siinä se on taas. Kiva omistaa molemmat. N51
Mistä ostat vintageja?
Ihan Ebaysta. Joskus Etsysta, mutta se tuppaa olemaan kalliimpi. Olen myös vaihtanut parfyymipulloja joskus Fragrantican kautta.
Tilasin Elevenin alesta Angel Novan ja Alienin pikkupullot, 15ml. Oikein sopivan kokoisia. Alien mulla oli joskus kun se julkaistiin, mutta en tosiaan voinut käyttää sitä kun yksi suihkaus tuntui aina olevan liikaa. Laitoin eteenpäin. Nykyään tietenkin harmittaa, ja tiedän että tuo nyt hankkimani ei tule vastaamaan sitä alkuperäistä. Noh, ehkä jos sitä on riittävästi laimennettu, sitä voisi käyttää huoletta. Angelia mulla ei ole koskaan ollut, jostakin syystä se ei ole kiinnostanut. Päätin kuitenkin novaa kokeilla, kun niin pienen pullon sai. Tämä on ihan tällainen ok kun pidän makeista tuoksuista. Vähän ehkä jo liikaakin karkkia ja purkkaa.
Mikä tässä on fantasiaa ja mikä vaatii lääkitystä? Yllättävän monella on likaiset hiukset ja epäsiisti olemus työpaikallakin.