Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19432)

Vierailija
14381/19432 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zarkoperfume: Inception.

Tuli extrana Aromatin paketissa. Ehkä karsein parfyymi mitä olen haistanut. Huonoimmat pisteet mitä olen nähnyt.

Jos joku muukin haluaa järkyttyä annan tän pois. Tai sit menee roskiin.

Haluaisitko vähän avata, miksi tuo tuoksu oli sinusta karsea?

Koska se haisee pahalle. Ei hajuvedelle. Siitä tuli huono olo.

Yllättävää että Aromat halusi lähettää huonon näytteen. Tuo on saanut harvinaisen huonon keskiarvion Fragranticassa.

Yleensähän nettikaupat jakelevat lahjanäytteitä toivoen että syntyy kauppoja.

Toinen yllätys: Näyte PdMarlyn Herodia. Se on miesten tuoksu, ihan hyvä ehkä, mutta en minä sitä tarvitse.

Olen kokeillut Herodia uudemman kerran.

Se on sittenkin kelpo unisex, vaikka on tagilla 'male'.

Katson nuotteja yrittäen ymmärtää mikä siinä onkin niin herkullista. Ilmeisesti kaikkia vivahteita ei ole paljastettu.

Näin ollen olen löytänyt ekan mieleisen miestentuoksun!

Vierailija
14382/19432 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Flänkkeriä tulossa, tuut tuut! :D No, on tuossa muitakin, mutta joo, näitä haluaisin kokeilla. Osa kiinnostaa ihan oikeasti ja saatan hankkia, jos tykästyn kovasti.

Ariana Grande - Mod Blush ja Mod Vanilla

Burberry - Her Elixir de Parfum

Cacharel - Yes I Am Bloom Up!

Carolina Herrera - Good Girl Blush

Elizabeth Arden - Green Tea Citron Freesia

Elizabeth Arden - Sunflowers HoneyDaze

Estée Lauder - Beautiful Magnolia L'Eau

Giorgio Armani - My Way Parfum

Givenchy - Irresistible Rose Velvet

Guerlain - La Petite Robe Noire Rose Cherry

Hugo Boss - The Scent Magnetic (for Her)

Lancome - La Nuit Tresor Fleur de Nuit

Mugler - Angel Elixir

Oscar de la Renta - Bella Bouquet

Paco Rabanne - Olympéa Flora

Tom Ford - Cherry Smoke

Tom Ford - Electric Cherry

Yves Saint Laurent - Black Opium Le Parfum

Marc Jacobs:

Daisy Paradise

Daisy Love Paradise

Daisy Eau So Fresh Paradise

Ja erityisenä bonuksena täytyy mainita Kylie Minogue - Disco Darling sekä Paris Hilton - Love Rush. ;)

Joukon jatkoksi:

Dior - Miss Dior Blooming Bouquet 2023

Dolce & Gabbana - Q by Dolce & Gabbana

Elie Saab - Elixir

Kate Spade - Chérie

Narciso Rodriguez - For Her Forever

Nina Ricci - Nina Nature

Shiseido - Ginza EdP Intense

Valentino - Donna Born in Roma Intense

Ja tietysti myös Juicy Couture - Viva La Juicy Petals Please. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14383/19432 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin netistä tuoksuja ja tilasin muutaman kevät/kesätuoksu-näytteen. En ole ennen pitänyt erityisemmin romanttisista tuoksuista, mutta nyt yhtäkkiä kaipaisin jotain sellaista suht kevyttä (mahdollisesti ruusu?) tuoksua, joka olisi kauniissa pyöreälinjaisessa pullossa. Esimerkiksi Guerlainin Aqua Allegorian tyylinen pullo olisi sopiva. Mielikuvana on häätuoksu. Siis ei välttämättä morsiamen, vaan häävieraan.

Onko kenelläkään tätä samaa, että jokin tuoksu on ensin hyvä, mutta kun lukee muiden arvosteluita Fragranticasta, niin se ei ehkä itsestäkään olekaan enää niin hyvä? Eihän sitä pitäisi miettiä mitä muut ajattelevat, mutta jotenkin se vaikuttaa, jos suurin osa on kirjoittanut Fragranticaan vain pitävänsä tuoksusta, ei rakastavansa sitä.

Olen pyrkinyt nyt pidättäytymään antamasta liikaa painoarvoa muiden arvosteluille.

Ei ole tämmöstä.

Mutta tiedän kyllä sellaisia ihmisiä, jotka eivät tiedä mistä pitävät, vaan tivaavat toisten mielipiteitä, ja lopuksi ottavat sen mikä useimmista muistakin on hyvä.

Esim. Sen sijaan että ostaisivat sitä kahvia josta omat makunystyrät kiihottuvat, he tiukkaavat muilta, mikä on paras kahvimerkki.

Kun heille vastaa, he katsovat epäluuloisena kuin vieraan maan paikallista asukasta, joka opettaa pilanpäiten ummikkoturistille hävyttömiä kirosanoja väittäen että näin tervehditään kohteliaasti.

Täytyy myöntää että Cacharelin Edenin kanssa kävi vähän noin. Pidin tuoksun erilaisuudesta, trooppisuudesta, kummallisuudesta. Ostin pullon. Menin Fragranticaan ja järkytyin, miten inhottu tuoksu se monen mielestä on. Siksipä en uskalla käyttää Edeniä julkisilla paikoilla, siis ihan vaan jos se kaikkien muiden paitsi minun mielestä haisee mädäntyneille kasvinjätteille.

Muuten en kyllä kavahda Fragrantican negakommentteja, varsinkaan 'syytöksiä' yksiulotteisuudesta, tylsyydestä, shampoonhajusta, "oh this is so generic" , jne. En kumminkaan halua löyhkätä jätteille. 😀 Että siinä menee minun raja.

Uskomatonta.

Tarkistan vielä: jos joku kirjoittaa fragissa, että käyttämäsi hajuvesi haisee vaikka pilaantuneille banaaneille, niin sä hylkäät hajuveden josta itse pidät??😶

En ole tuon kirjoittaja, mutta itse kyllä toimin jotakuinkin näin. Testaan uusia tuoksuja aina kotioloissa, että saan käsityksen niiden voimakkuudesta ja tuoksusta. Jos tuntuu, että vielä useamman tunnin päästä itse selvästi aistin tuoksun koko ajan ranteesta, se on minulle liian voimakas esim. työpaikalle.

Jos Fragranticassa on monelle tullut tuoksusta epämiellyttäviä mielikuvia, jätän tuoksun kotikäyttöön vaikka itse pitäisin siitä. Nämä tuoksuasiathan ovat todella monimutkaisia. Ehkä minä olen haistanut sen tyyppistä tuoksua vain miellyttävissä yhteyksissä, mutta jollekin toiselle se yhdistyy johonkin erittäin epämiellyttävään. Ei ole väliä että mikä se syy on, mutta jos selvästi on ihmisiä joille tuoksu menee negatiivisen puolelle, sitten käytän sitä vain kotona.

Minäkin olen törmännyt tuoksuihin, joiden haistaminen lähestulkoon pilaa päiväni. Sellaisia tuoksuja, joita kehutaan ihaniksi ja kiinnostaviksi ja nuottien perusteella ei olisi mitään syytä olla pitämättä. Kun toiset hehkuttavat kukkia ja mausteita, minä haistankin pakokaasuja ja savua sellaisella intensiteetillä että tulee melkein pakokauhu. On siis varmasti tuoksuja, joissa minä näen sen kauniin puolen ja moni muu ei, eikä minun ole mikään pakko viedä noita tuoksuja tilanteisiin joissa jollekin muulle voisi tulla sen takia hyvin epämiellyttävä kokemus.

Minä en seuraa Fragranticasta arvosteluja vaan arvosteluiden saamia ilmapalloja. Ne antavat tuoksusta paljon paremman kuvan kuin mikään muu. Luotettaviksi ilmapallot tekee se, että yksittäiset käyttäjät pystyvät peukuttamaan vain yhden kerran. Jos tuoksulla on paljon palloja, se kertoo ison joukon yhteisestä myönteisestä tuoksukokemuksesta ja on siten tarkempi kuin vain yksittäisen jäsenen subjektiivinen tunne.

Mitä ilmapalloja?

Vierailija
14384/19432 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen saanut yleensä testeripullon alkuperäisessä laatikossaan, jossa lukee, että kyseessä on testeri. Usein testeripakkaus on harmaa tai väritön, vaikka siinä lukeekin samat tiedot kuin varsinaisesti myyntiin tarkoitetussa tuotteessa. Ja sitten siinä lukee myös "Not for sale" :-)

Tuosta voimakkuudesta en tiedä. On mahdollista että testeri on konsentroitunut vähän siksikin, että on jo ollut ilman kanssa tekemisissä, kun siitä on suihkaistu. Tai sitten se on alkuperäistä erää. Nykyäänhän tuoksuja aletaan vesittämään yhä nopeammin ja nopeammin, kun on ensin saatu markkinat auki. Möin jokin aika sitten Hypnose edp:n vuodelta 2009. Sen neste oli siirappisen tummaa. Sokoksen hyllyssä sama tuote tällä hetkellä näyttää vaalean lilaksi värjätyltä vedeltä. Ja siltä, ettei tule koskaan muuttumaan noin tummaksi ja paksuksi nesteeksi kuin tuo vanhempi Hypnose.

Testasin tänään Lancomen Midnight Rosea ja EA:n My Fifth Avenueta. Midnight Rose muistuttaa hieman lopetettua Cacharelin Promessea, pienellä likaisella sävyllä. My Fifth Avenue on puhdas, kukkainen ja tylsä niin kuin useimmat EA:t. Mutta oli hyllyssä jotain mielenkiintoistakin: Aqua di Parman Oud & Spice. Sehän se on seuraavaksi saatava.

Vierailija
14385/19432 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saa lainkaan kiinni tuosta tubettajien seuraamisesta, ihmisiä ja mielipiteitä on joka tapauksessa joka lähtöön. Olen kyllä varsin epäsosiaalinen tyyppi, ehkä se selittää. Mediakin on väärä, luettuna arvostelut ovat mielenkiintoisia, videoita en saa katsottua muutenkaan. No, harvoin Netflixiä.

Parfyymikirjallisuus vaikuttaa perehtymisen arvoiselta nyt kun kirjastotkin saivat luvan jälleen aueta, jee!

Luca Turin kiinnostaa. Ei ole kirjastossa.

Sama. Tilaan ulkomailta.

Ari Turusen Tuoksujen Atlas on jo, se on hyvä: asiapitoinen ja hyvin jäsennelty. Sen sijaan Fairley & McKayn Tuoksujen salat ja Saukkolan Tuoksutarinoita ovat naistenlehtimäistä minälähtöistä ja fiilistelevää tarinointia.

Tuoksujen salojen käännös ei ole mielestäni onnistunut, ehkä ei olisi voinutkaan onnistua. Tekijöiden valitsema monikon ensimmäinen persoona ei oikein toimi suomeksi, vaan luo holhoavan vaikutelman. Tökerösti samojakin parfymöörejä puhutellaan välillä etunimellä, välillä sukunimellä ja osa ainesosista on jätetty suomentamatta, osa suomennettu väärin ja osa oikein.

Kuvista on kuitenkin paljon iloa, ja ideahan molemmissa teoksissa on hyvä.

Vierailija
14386/19432 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä olen saanut yleensä testeripullon alkuperäisessä laatikossaan, jossa lukee, että kyseessä on testeri. Usein testeripakkaus on harmaa tai väritön, vaikka siinä lukeekin samat tiedot kuin varsinaisesti myyntiin tarkoitetussa tuotteessa. Ja sitten siinä lukee myös "Not for sale" :-)

Tuosta voimakkuudesta en tiedä. On mahdollista että testeri on konsentroitunut vähän siksikin, että on jo ollut ilman kanssa tekemisissä, kun siitä on suihkaistu. Tai sitten se on alkuperäistä erää. Nykyäänhän tuoksuja aletaan vesittämään yhä nopeammin ja nopeammin, kun on ensin saatu markkinat auki. Möin jokin aika sitten Hypnose edp:n vuodelta 2009. Sen neste oli siirappisen tummaa. Sokoksen hyllyssä sama tuote tällä hetkellä näyttää vaalean lilaksi värjätyltä vedeltä. Ja siltä, ettei tule koskaan muuttumaan noin tummaksi ja paksuksi nesteeksi kuin tuo vanhempi Hypnose.

Testasin tänään Lancomen Midnight Rosea ja EA:n My Fifth Avenueta. Midnight Rose muistuttaa hieman lopetettua Cacharelin Promessea, pienellä likaisella sävyllä. My Fifth Avenue on puhdas, kukkainen ja tylsä niin kuin useimmat EA:t. Mutta oli hyllyssä jotain mielenkiintoistakin: Aqua di Parman Oud & Spice. Sehän se on seuraavaksi saatava.

Kyllä mun testeripullo oli tismalleen myyntipullon näköinen. Onhan testereitä rivissä kaupan hyllyssäkin. En ole nähnyt että yksikään olisi harmaa.

Siitä vaan puuttui korkki, kaunis sellainen.

Pullossa kyllä luki "Not for sale".

Vierailija
14387/19432 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Flänkkeriä tulossa, tuut tuut! :D No, on tuossa muitakin, mutta joo, näitä haluaisin kokeilla. Osa kiinnostaa ihan oikeasti ja saatan hankkia, jos tykästyn kovasti.

Ariana Grande - Mod Blush ja Mod Vanilla

Burberry - Her Elixir de Parfum

Cacharel - Yes I Am Bloom Up!

Carolina Herrera - Good Girl Blush

Elizabeth Arden - Green Tea Citron Freesia

Elizabeth Arden - Sunflowers HoneyDaze

Estée Lauder - Beautiful Magnolia L'Eau

Giorgio Armani - My Way Parfum

Givenchy - Irresistible Rose Velvet

Guerlain - La Petite Robe Noire Rose Cherry

Hugo Boss - The Scent Magnetic (for Her)

Lancome - La Nuit Tresor Fleur de Nuit

Mugler - Angel Elixir

Oscar de la Renta - Bella Bouquet

Paco Rabanne - Olympéa Flora

Tom Ford - Cherry Smoke

Tom Ford - Electric Cherry

Yves Saint Laurent - Black Opium Le Parfum

Marc Jacobs:

Daisy Paradise

Daisy Love Paradise

Daisy Eau So Fresh Paradise

Ja erityisenä bonuksena täytyy mainita Kylie Minogue - Disco Darling sekä Paris Hilton - Love Rush. ;)

Joukon jatkoksi:

Dior - Miss Dior Blooming Bouquet 2023

Dolce & Gabbana - Q by Dolce & Gabbana

Elie Saab - Elixir

Kate Spade - Chérie

Narciso Rodriguez - For Her Forever

Nina Ricci - Nina Nature

Shiseido - Ginza EdP Intense

Valentino - Donna Born in Roma Intense

Ja tietysti myös Juicy Couture - Viva La Juicy Petals Please. :)

Katsoin tänään Soki Londonin videon, jossa hän vertaili uudempaa ja vanhempaa Blooming Bouquet'ia. Sanoi, että uusi on hivenen kevyempi ja makeampi kuin vanhempi. Voi apua, kun vanhempaakaan en saanut ihollani tuoksumaan, niin ei tätä uuttakaan sitten kannata lähteä kokeilemaan.

Uusi Narciso kiinnostaa minua kyllä.

Vierailija
14388/19432 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun testeripullo oli tismalleen myyntipullon näköinen. Onhan testereitä rivissä kaupan hyllyssäkin. En ole nähnyt että yksikään olisi harmaa.

Siitä vaan puuttui korkki, kaunis sellainen.

Pullossa kyllä luki "Not for sale".

On minunkin testeripulloni samannäköinen kuin myyntipullo. Pakkauksesta oli puhe. Se kartonkinen.

Vierailija
14389/19432 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän tuoksuna Elizabeth Arden Green Tea.

Alkupirskahdus on taivaallinen. Raikas, kepeä, kuplivan iloinen. Sitten jotain kamalaa astuu esille. Ja astuu taakse. Ja esille. Onneksi tuoksu on kevyt ja lyhytkestoinen, siellä pohjalla lymyilee mukavia asioita ja tuo keskivaiheen kauheus on siedettävä.

Ehkä kritisoin hieman liikaa, mutta nuotteja katsomalla veikkaisin inhokkejani jasmiini, fenkori, appelsiininkuori. Alkutuoksu, joka katoaa ihan sekunneissa on tajuttoman upea, mutta siitä ei saa kiinni, oma ihoni häivyttää sen niin nopeasti. Periaatteessa tämä on ihan kelpo kevyt ja todennäköisesti muita häiritsemätön - ja edullinen - tuoksuvesi. Mielestäni sopii toimistolle ja työpaikoillekin.

Tuoksu tanssahtelee hyvin kevyesti ilmassa ja jopa siedän nuo inhokkini, koska niillä on niin hyvät kaverit ja osaavat käyttäytyä tässä jengissä.

Aika hirveä Green Tea on mustakin. Ironista, että se on paljon kalliimpi kuin paremmat flankerinsa.

Vaikka miten suihkii se kestää max tunnin. Tuoksu muistuttaa jättiprisman vihannestiskiä, siitä fenkolin, porkkanoiden ja sellerin kohdalta.

Ei vihanneksissa mitään vikaa ole, mutta en minä halua niille tuoksua.

Yleensä pidän vihreistä tuoksuista mut Green Tea on kyllä alkeellinen esitys.

Sen sijaan ostamistani flankereista neljästä kolme on erinomaisia. Maksoivat kolmanneksen orig.in hinnasta.

Vierailija
14390/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilailin taas vähän tuoksunäytteitä talvipäivien iloksi, ja tähän mennessä tästä satsista on löytynyt kaksi helmeä.

Electimuss-merkin Vixere oli positiivinen yllätys, tämä oli itselleni ihan uusi tuoksutalo, ja sai kyllä kiinnostumaan muistakin merkin tuoksuista. Todella hyvin sekoitettu, makeahko, täyteläinen tuoksu, joka kuitenkaan ei ole liian raskas tai päällekäyvä, vaan hyvinkin "wearable". Tässä on siis vaikka mitä: sitruksia, kukkia, santelipuuta, vaniljaa, kaikki pehmeän sulassa sovussa. Miellyttävä löytö!

Toinen upea tuoksu oli Dolce & Gabbanan Velvet Love. Tämä oli näistä kahdesta ehdottomasti lemppari ja tähän suorastaan rakastuin. Täräyttävän ihana, mausteisen kukkainen tuoksu, joku lapsuudessa haistettu äidin hajuvesi tulee tästä mieleen, mutta en tiedä mikä. En panisi pahakseni, jos saisin tätä koko pullon. En vaan tiedä, mistä löytäisin, pikaisella googletuksella ei löytynyt mistään tutuista verkkokaupoista ainakaan. Suosittelen kokeilemaan, jos näette tämän jossain!

Näissä kahdessa tuoksussa oli mielestäni hiukan jotain samaakin, ehkä se oli molempien nuoteissa mainittu ylang-ylang, ja tietty puuterisuus. Molemmissa oli mielestäni myös vintage-henkeä.

Vierailija
14391/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuli vielä mieleen kolmas ihana löytö tästä näytesatsista,  niin kirjoitan vielä siitäkin. 

Louis Vuittonin Attrape-Rêves! Tämä on sellainen fruitchouli-henkinen "vaaleanpunainen tuoksu", taitaa olla vaaleanpunaisessa pullossakin asiaankuuluvasti. Litsi-ruusu-hedelmäiskukkainen, kivasti makeutta, kaakaota, drydownissa aikamoinen patsulipommi (jos ei tykkää patsulista niin ei kannata tarttua tähän!) joka kestää hyvin iholla.  Ei ole sen tyylinen, että haluaisin koko pulloa itselleni, mutta piristävä ja mukava tuoksu tänne räntäsäihin kuitenkin ja veikkaan, että tulee jopa vähän ikävä, kun näyte loppuu.

Vierailija
14392/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin netistä tuoksuja ja tilasin muutaman kevät/kesätuoksu-näytteen. En ole ennen pitänyt erityisemmin romanttisista tuoksuista, mutta nyt yhtäkkiä kaipaisin jotain sellaista suht kevyttä (mahdollisesti ruusu?) tuoksua, joka olisi kauniissa pyöreälinjaisessa pullossa. Esimerkiksi Guerlainin Aqua Allegorian tyylinen pullo olisi sopiva. Mielikuvana on häätuoksu. Siis ei välttämättä morsiamen, vaan häävieraan.

Onko kenelläkään tätä samaa, että jokin tuoksu on ensin hyvä, mutta kun lukee muiden arvosteluita Fragranticasta, niin se ei ehkä itsestäkään olekaan enää niin hyvä? Eihän sitä pitäisi miettiä mitä muut ajattelevat, mutta jotenkin se vaikuttaa, jos suurin osa on kirjoittanut Fragranticaan vain pitävänsä tuoksusta, ei rakastavansa sitä.

Olen pyrkinyt nyt pidättäytymään antamasta liikaa painoarvoa muiden arvosteluille.

Ei ole tämmöstä.

Mutta tiedän kyllä sellaisia ihmisiä, jotka eivät tiedä mistä pitävät, vaan tivaavat toisten mielipiteitä, ja lopuksi ottavat sen mikä useimmista muistakin on hyvä.

Esim. Sen sijaan että ostaisivat sitä kahvia josta omat makunystyrät kiihottuvat, he tiukkaavat muilta, mikä on paras kahvimerkki.

Kun heille vastaa, he katsovat epäluuloisena kuin vieraan maan paikallista asukasta, joka opettaa pilanpäiten ummikkoturistille hävyttömiä kirosanoja väittäen että näin tervehditään kohteliaasti.

Täytyy myöntää että Cacharelin Edenin kanssa kävi vähän noin. Pidin tuoksun erilaisuudesta, trooppisuudesta, kummallisuudesta. Ostin pullon. Menin Fragranticaan ja järkytyin, miten inhottu tuoksu se monen mielestä on. Siksipä en uskalla käyttää Edeniä julkisilla paikoilla, siis ihan vaan jos se kaikkien muiden paitsi minun mielestä haisee mädäntyneille kasvinjätteille.

Muuten en kyllä kavahda Fragrantican negakommentteja, varsinkaan 'syytöksiä' yksiulotteisuudesta, tylsyydestä, shampoonhajusta, "oh this is so generic" , jne. En kumminkaan halua löyhkätä jätteille. 😀 Että siinä menee minun raja.

Uskomatonta.

Tarkistan vielä: jos joku kirjoittaa fragissa, että käyttämäsi hajuvesi haisee vaikka pilaantuneille banaaneille, niin sä hylkäät hajuveden josta itse pidät??😶

En ole tuon kirjoittaja, mutta itse kyllä toimin jotakuinkin näin. Testaan uusia tuoksuja aina kotioloissa, että saan käsityksen niiden voimakkuudesta ja tuoksusta. Jos tuntuu, että vielä useamman tunnin päästä itse selvästi aistin tuoksun koko ajan ranteesta, se on minulle liian voimakas esim. työpaikalle.

Jos Fragranticassa on monelle tullut tuoksusta epämiellyttäviä mielikuvia, jätän tuoksun kotikäyttöön vaikka itse pitäisin siitä. Nämä tuoksuasiathan ovat todella monimutkaisia. Ehkä minä olen haistanut sen tyyppistä tuoksua vain miellyttävissä yhteyksissä, mutta jollekin toiselle se yhdistyy johonkin erittäin epämiellyttävään. Ei ole väliä että mikä se syy on, mutta jos selvästi on ihmisiä joille tuoksu menee negatiivisen puolelle, sitten käytän sitä vain kotona.

Minäkin olen törmännyt tuoksuihin, joiden haistaminen lähestulkoon pilaa päiväni. Sellaisia tuoksuja, joita kehutaan ihaniksi ja kiinnostaviksi ja nuottien perusteella ei olisi mitään syytä olla pitämättä. Kun toiset hehkuttavat kukkia ja mausteita, minä haistankin pakokaasuja ja savua sellaisella intensiteetillä että tulee melkein pakokauhu. On siis varmasti tuoksuja, joissa minä näen sen kauniin puolen ja moni muu ei, eikä minun ole mikään pakko viedä noita tuoksuja tilanteisiin joissa jollekin muulle voisi tulla sen takia hyvin epämiellyttävä kokemus.

Mä valikoin yleensä ihmisten ilmoilla käytettäväksi ne tuoksut, jotka ovat enemmän tyyliä "universaalisti miellyttävä", ja jätän sellaiset kyseenalaisemmat tuoksut kotioloihin tai sellaisiin porukoihin, joissa tiedän ihmisten kestävän erikoisemmatkin lemahdukset. Jos tiedän meneväni tilaan, jossa ei voi pitää etäisyyttä muihin, en laita myöskään voimakkaimpia tuoksuja siltä varalta, että ne ovat jollekulle liikaa. Tästä erilaisiin tilanteisiin mielestäni sopivien tuoksujen valikoinnista on tullut itselleni ihan mukava rutiini, enkä koe että se rajoittaa itseilmaisuanikaan enää, koska siitä on tavallaan tullut osa sitä.

Vierailija
14393/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt yritän pitää taukoa hajuvesien tilailusta. Haluan käyttää edellisiäkin. Käyttöönhän ne on tarkoitettukin. Aina vaan havittelen sitä next best thingia. Nyt on tulossa vielä yksi. Tätä haistelin testerinä ohimennen. Yllätyin, kuinka ihana tuoksu olikaan ja olihan se aivan pakko saada. Oli hyvin lähellä, etten ostanut sitä heti Sokokselta, mutta maltoin mieleni, kun huomasin, kuinka paljon halvempi se on Notinossa.

Notino on nostanut hintojaan melkoisesti.

Siellä on muka tarjouksia ja erikoistarjouksia, vaikka hinnat on hirveitä.

Muutenkaan en suosi enää Notinoa.

Eihän se edes anna lahjanäytteitä kuten kaikki muut nettikaupat tekevät.

Jos Notinon sivut toimivat kuten lentoyhtiöiden niin kannataa siivota ne cookiet ja sivuhistoria sekä ehkä käyttää aivan eri selainta (privaattiasetuksilla) selailuun ja ostamiseen. Jos et tietä mitä tarkoitan niin lentoyhtiöt ja muut matkasivut keräävät tietoa ja kun huomaavat sinun käyvän sivuille ne muokkaavat näytettäviä hintoja. Jos vaikuttaa siltä, että olet lähdössä reissuun ja palaat takaisin hakemaan samaa reittiä, hinta saattaa pompata ylemmäs, koska todennäköisesti ostat liput. Kun taas historian siivouksen jälkeen hinta on taas eri.

Näistä oli joskus juttua mediassa. Itse harvemmin törmään asiaan kun pidän käytännössä privaselausta koko ajan päällä. Yllättävän moni ei välitä edes siivota selaushistoriaa, joten siellä sivuilla on kunnon historiikki siitä, että lomasi on joulukuussa ja mietit Rodoksen ja Kanariansaarten välillä.

VPN sulla pitää olla käytössä jos haluat estää seuraamisen, eivät siihen selaimen vaihto ja privaattitila riitä. Eikä varsinkaan sivuhistorian poisto auta millään tavalla.

Minulla on kyllä toiminut se, että tutkin alustavasti yhdellä selaimella, mutta tilaan toisella. Vaihdan myös verkkoa kun vaihdan selainta, ja tilausselaimessa on Ghostery.

Jaaha, en ymmärtänyt mitään.

Pitäisi varmaan olla tietokone-ekspertti

ollakseen tulematta huijatuksi nettikaupassa.

Vierailija
14394/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

noob123 kirjoitti:

Hei kaikki parfyymifanit!

Tykkään testailla, vertailla ja arvostella hajuvesiä itsekseni ja olen lukenut tätä keskustelua satunnaisesti. Myös Fragranticaa olen selannut tosi paljon, ja vihdoin tänään innostuin luomaan profiilin sinne.

Yhtä asiaa sivustolta en ymmärtänyt, joten voisiko joku viisaampi selittää minulle: Kun luen tietyn tuoksun kommentteja ja näen eri käyttäjien kommenttien yhteydessä heidän profiilikuvansa ja kuvakkeen tuoksusta, mikä se tuoksukuvake on? Kuvittelin kuvakkeen olevan käyttäjän nimikkotuoksu. Nyt asetin uudelle käyttäjälleni nimikkotuoksun, mutta mikäli kommentoin jotain, ei kommenttini yhteydessä näy tätä asettamaani nimikkotuoksua. Tämä häiritsee minua jostain syystä suunnattomasti. :D Sattuisiko teillä olemaan muita vinkkejä aloittelevalle käyttäjälle sivustosta ja sen toiminnasta?

Nyt aion muokkailla profiiliani ja tutustua sivustoon paremmin. Onko monella teistä tunnukset sivustolle vai käytättekö sitä enemmän tiedonhakuun, kuten itsekin aikaisemmin?

Se tuoksukuvake on se, currently wearing eli mitä hajuvettä käyttää juuri nyt. 😊Tervetuloa klubiin!

Currently wearingin voi näköjään helposti näpätä päälle vahingossa.

Ihmettelin miksi prof.kuvani vieressä töröttää pullo mitä en ole valinnut.😳

Tosiaan sen pystyy vaihtamaan tai poistamaan asetuksista.

Vaatii kyl isompaa omistautumista kuin mitä itseltäni löytyy tiedottaa päivittäin mitä on suihkaissut.

Ja ihan kuin ketään moinen edes kiinnostaisi.

Vierailija
14395/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomesta saa nykyään aika hyviäkin tuoksuja. Mukavan keveitä mutta silti persoonallisia.

Yhteen aikaan oli liikaa niitä tunkkaisia ja halvan oloisia n.s. julkkistuoksuja.

Tämä ikivanha kommentti sattui silmään aloitussivulta.

Eli kysymys:  millainen tuoksu on mielestänne "tunkkainen"? Itse en juuri ole törmännyt parfyymeihin, jotka olisin kokenut tunkkaisiksi, vaikka paljon on tullut kokeiltua. Kiitos :) 

Pari vuotta sitten eräänä syyspäivänä suihkaisin Wiklundilla (Sokos) Shalimar edp:tä ranteeseen ja ensi nuuhkaisu tuotti minulle heti ajatuksen 'tunkkainen'. Siis tällä hetkellä kaupoissa myynnissä oleva Shalimar on minulle sellainen. Mitähän sekin joskus on ollut, siitä ei ole tietoa. En usko, että nyky-Shalimar edp:stä tulee minulle koskaan kaveri.

Shalimar oli tunkkainen, tukehduttava 90-luvulla. Aiemmasta en tiedä.

Silloin yksi tuttu käytti sitä. Se on kuin Aleksanterinleivos joka on unohtunut pariksi kuukaudeksi nuotion viereen.

Savua, puuta ja tuhruista vaniljaa. Jäks!

Likainen haju.

Vierailija
14396/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten eräänä syyspäivänä suihkaisin Wiklundilla (Sokos) Shalimar edp:tä ranteeseen ja ensi nuuhkaisu tuotti minulle heti ajatuksen 'tunkkainen'. Siis tällä hetkellä kaupoissa myynnissä oleva Shalimar on minulle sellainen. Mitähän sekin joskus on ollut, siitä ei ole tietoa. En usko, että nyky-Shalimar edp:stä tulee minulle koskaan kaveri.

Shalimar pilattiin vuodesta 2010 eteenpäin. Näistä pulloista tunnistaa versiot.

Tuo 2000 juuri tuossa pullossa oli vielä aivan ihana! Luonnollinen vanilja, pehmeä sitrus, itämainen seksikäs sävy joka sitoi vaniljan ja sitruksen yhteen puuterimaiseksi ja huumaavaksi.

https://i0.wp.com/kafkaesqueblog.com/wp-content/uploads/2016/10/Shalima…

Viimeisin on todella esanssinen ja pelkistetty, ne tuoksunuotit eivät ole tasapainossa vaan tulevat pistävinä esiin : ((

Vierailija
14397/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tämmöstä.

Uskomatonta.

Mä valikoin yleensä ihmisten ilmoilla käytettäväksi ne tuoksut, jotka ovat enemmän tyyliä "universaalisti miellyttävä", ja jätän sellaiset kyseenalaisemmat tuoksut kotioloihin tai sellaisiin porukoihin, joissa tiedän ihmisten kestävän erikoisemmatkin lemahdukset. Jos tiedän meneväni tilaan, jossa ei voi pitää etäisyyttä muihin, en laita myöskään voimakkaimpia tuoksuja siltä varalta, että ne ovat jollekulle liikaa. Tästä erilaisiin tilanteisiin mielestäni sopivien tuoksujen valikoinnista on tullut itselleni ihan mukava rutiini, enkä koe että se rajoittaa itseilmaisuanikaan enää, koska siitä on tavallaan tullut osa sitä.

Mä käytän niitä hajuvesiä mistä tykkään.

Jos tanssisin suuren yleisön pillin mukaan joutuisin käyttämään Black Opiumia, Nomadia, Delinaa yms. Ei käy.

Pois lukien ne harvat paikat ja tilanteet joissa suihkunraikkaus on oikea vaihtoehto.

Vierailija
14398/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tämmöstä.

Uskomatonta.

Jos tanssisin suuren yleisön pillin mukaan joutuisin käyttämään Black Opiumia, Nomadia, Delinaa yms. Ei käy.

Pois lukien ne harvat paikat ja tilanteet joissa suihkunraikkaus on oikea vaihtoehto.

Ymmärrän myös tämän lähestymistavan ja arvostan! (Olen tuo aiempi kirjoittaja) Ja usein ilahdun siitä, kun haistan vaikkapa bussissa jollain kanssamatkustajalla jotain yllättävää ja/tai voimakasta. Kerran samassa bussissa oli ihminen, jolla oli L'Artisan Parfumeurin Dzing!-tuoksua, ja oli ihan pakko käydä kysymässä, että mitä ihmettä minä oikein haistan. Vaihdoimme muutaman sanan tuoksuista siinä matkan aikana, ja sain pari vinkkiäkin. (Terkkuja vaan hänelle, jos sattuu tätä lukemaan, Naviglio oli täydellinen, kiitos suosituksesta.)

Vierailija
14399/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos jätettäisi provot huomiotta?

Turha niihin on vastata. Jookos?

Parempi on poistattaa ne.

Mitä useampi viitsii sen tehdä sitä nopeammin häviävät tilaa viemästä.

En hämmästyisi jos "Sonja" ja "mennen" olisi sama tyyppi. Sonja huokuu niin vahvaa naisvihaa että on selvästi mies.

Vierailija
14400/19432 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tämmöstä.

Uskomatonta.

Ymmärrän myös tämän lähestymistavan ja arvostan! (Olen tuo aiempi kirjoittaja) Ja usein ilahdun siitä, kun haistan vaikkapa bussissa jollain kanssamatkustajalla jotain yllättävää ja/tai voimakasta. Kerran samassa bussissa oli ihminen, jolla oli L'Artisan Parfumeurin Dzing!-tuoksua, ja oli ihan pakko käydä kysymässä, että mitä ihmettä minä oikein haistan. Vaihdoimme muutaman sanan tuoksuista siinä matkan aikana, ja sain pari vinkkiäkin. (Terkkuja vaan hänelle, jos sattuu tätä lukemaan, Naviglio oli täydellinen, kiitos suosituksesta.)

Mäkin ymmärsin sun tavan toimia.

Meitä varmasti yhdistää (ikään ja kasvatukseen liittyvä?) itsestäänselvä muiden ottaminen huomioon.

Mä laitan aina hajuvettä niin niukasti että se jää henkilökohtaiseen tilaani. Näin olen oppinut ja se on rutiini.

Siihen tilaan pääsee lähimpien ihmisten ohella esim. kampaaja, joka onkin miehen lisäksi ainut ihminen joka on kommentoinut hajuvettäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä