Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19437)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat harvinaisimpia tuoksuja, joita teillä on? Joita ei todennäköisesti ole kovin monella?
Luulen, että omani ovat Baryshnikov ja Bourjousin Kobako. Ehkä niitä saa jostain verkkokaupasta, mutta ei niistä koskaan keneltäkään kuule, joten ei niitä kai osteta. Tänään arvoin näiden väliltä, ja päädyin Kobakoon.
Uskoisin, että Tommy Bahaman Set Sail St Barts ei ole kovin hyvin tunnettu; Suomesta sitä ei saa.
Ei ole kallis tuoksu, mutta erittäin tyylikäs, iholla pitkään kestävä trooppiset rannat mieleen tuova, eikä sisällä silti kookosta.
Mun harvinaisin on varmaan Anka Kusin This Ember, 0,5 ml:n näyte. Ihan ok, ei ihmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkin edt ja edp voivat olla melko erilaiset. Ei niissä ole kyse vahvuudesta. Esim. Libre edt on tosi voimakas tuoksu, edp ja intense eivät poikkea niinkään voimakkuudeltaan siitä vaan tuoksultaan.
Juuri niin. Kuten aiemmin mainittu Chloé Nomade jossa EDT on litsiä ja mirabelle-luumua sisältävä hedelmäinen ja sammalta pohjalla eli loppukesän ja alkukesän tuoksu, kun taas EDP on sammaleisempi, lämpimämpi ruska-ajan tuoksu jossa pieni myski pohjalla.
Kun taas Nomade Naturelle on kevyt gourmandinen jossa kookosmainen keväinen ja kesäinen fiilis, vaikka se kookos siinä onkin oikeasti taatelia yhdistettynä keltaiseen mirabelle-luumuun.
Onpa tämä Vol de Nuitkin vaan aivan ihana vihreä tuoksu! On siinä balsamisuuttakin, mutta on se pohjanuoteista huolimatta silti vihreä. Piti mainita muutama sivu sitten, kun vihreät tuoksut oli keskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkin edt ja edp voivat olla melko erilaiset. Ei niissä ole kyse vahvuudesta. Esim. Libre edt on tosi voimakas tuoksu, edp ja intense eivät poikkea niinkään voimakkuudeltaan siitä vaan tuoksultaan.
Juuri niin. Kuten aiemmin mainittu Chloé Nomade jossa EDT on litsiä ja mirabelle-luumua sisältävä hedelmäinen ja sammalta pohjalla eli loppukesän ja alkukesän tuoksu, kun taas EDP on sammaleisempi, lämpimämpi ruska-ajan tuoksu jossa pieni myski pohjalla.
Kun taas Nomade Naturelle on kevyt gourmandinen jossa kookosmainen keväinen ja kesäinen fiilis, vaikka se kookos siinä onkin oikeasti taatelia yhdistettynä keltaiseen mirabelle-luumuun.
Kyllä. Myös Hypnotic Poison edp on täysin eri tuoksu kuin Hypnotic Poison edt.
Vierailija kirjoitti:
No niin raati, mielipiteet Elizabeth Ardenin White Teasta. Olen jo piiitkään etsinyt uutta tuoksua ja jotenkin olen nyt ihan yllättynyt kuinka paljon tykkäsin White Teasta, olen yleensä ollut kukkaisempien tuoksujen ystävä. Tarvitsen mielipiteitä ennen ostopäätöstä eikä tuoksushoppailukavereita ole juuri nyt saatavana.
Tämä on jostain syystä tosi suosittu tuoksu. Itselläni on pikkupullo sitä, enkä tykkää siitä ollenkaan. Tuoksu on tunkkainen ja pistävä ja omaan makuuni liian myskinen ja tymäkkä. Siitä tulee mieleen mummon ullakko, johon on unohdettu kukkakuvioisia kulahtaneita ja pölyisiä vanhoja huonekaluja, joihin kissa on pissinyt. White tea aiheuttaa minulle fyysistä pahoivointia, jos sitä suihkauttaa puolta suihkautusta enempää.
Mutta nämä on makuasioita. Jos tykkäät tuoksusta, niin ei muuta kuin ostamaan.
Olen lukenut Zoologist Harvest Mousen arvioita. Kuulostaa että pakko kokeilla tuokin. Heinää, kamomillaa, kypsää viljaa ja olutta, ja tähän mennessä vain ylistäviä arvioita. Juuri nyt pimeän ja loskan keskellä tuollaiset tuoksut houkuttelevat.
Hitsi, en ollut edes ratkaissut vielä että kumpi nykyisistä suosikeista on koko pullon arvoinen, ja näytteet ovat melkein lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin raati, mielipiteet Elizabeth Ardenin White Teasta. Olen jo piiitkään etsinyt uutta tuoksua ja jotenkin olen nyt ihan yllättynyt kuinka paljon tykkäsin White Teasta, olen yleensä ollut kukkaisempien tuoksujen ystävä. Tarvitsen mielipiteitä ennen ostopäätöstä eikä tuoksushoppailukavereita ole juuri nyt saatavana.
Tämä on jostain syystä tosi suosittu tuoksu. Itselläni on pikkupullo sitä, enkä tykkää siitä ollenkaan. Tuoksu on tunkkainen ja pistävä ja omaan makuuni liian myskinen ja tymäkkä. Siitä tulee mieleen mummon ullakko, johon on unohdettu kukkakuvioisia kulahtaneita ja pölyisiä vanhoja huonekaluja, joihin kissa on pissinyt. White tea aiheuttaa minulle fyysistä pahoivointia, jos sitä suihkauttaa puolta suihkautusta enempää.
Alkutuoksu on mielestäni White Tea -tuoksussa hyvä, mutta omalla ihollani tuoksu muuttuu mielekkääksi ja jotenkin tunkkaiseksi hyvin pian. Jonkun muun iholla varmasti hyvä tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkutuoksu on mielestäni White Tea -tuoksussa hyvä, mutta omalla ihollani tuoksu muuttuu mielekkääksi ja jotenkin tunkkaiseksi hyvin pian. Jonkun muun iholla varmasti hyvä tuoksu.
Siis miehekkääksi, eikä mielekkääksi
Minulla on Ardenin White Tea voidedeodoranttina, ja pidän tuoksusta. Itse hajuvettä en ole hankkinut, mutta eipä se paljon maksa, joten jos yhtään kiinnostaa, kannattaa hankkia.
Baltiassa Drogasin hyllyissä on White Teatä erittäin edullisesti. Suomessa Tigereissa on jotain Ardeneita, mutta en muista onko juuri White Teatä. Hieman melkein harmittaa, että joistakin tuoksuista tehdään halpiksia hinnalla ja myyntipaikalla. SJP:n Lovely näkyi Drogasissa olevan jotain 15 euroa, ja kun testasin, oli juuri niin ihana kuin muistinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikilla on niin vaihtelevat ihojen pH-arvot.
Joku samasta pullosta suihkaistu tuoksu saattaa tuoksua hyvältä minulla mutta kaverillani tulee siitä ummentuneen vanhan vessan haju. Tai päinvastoin.
Fragrantica siitä erikoinen sivu että siellä saa tuoksusta toiseen klikkaamalla menemään kätevästi monta tuntia! :D Kun hakee yhden niin löytää sieltä toisen, ja muistaakin kolmannen, ja harhailee neljänteen mielenkiintoiselta näyttävään :D
Toki siellä on varmaan 70% tuoksuista itselleni aika vieraita, joitakin pulloja tunnistan kuvista, esimerkiksi vanhoista jenkkien Voguesta tai Ellestä niitä tuoksumainoksia nähneenä.
Osasta pullojen näkemisestä tulee haikea mieli, kun niitä ei enää saa mistään. Vaikka pistää silmät kiinni ja mielessään muistaa vielä yksityiskohtaisesti sen tuoksun ja jotain tilanteita missä tuoksua on ollut ja asuja mitä ollut silloin päällä. Tuoksumuisti on kyllä erikoinen, ja yllättävän pitkä.
Olen pitänyt tuoksuista 80-luvun lopulta saakka, kun olin teini, eli vuosien varrella tullut monet kokeiltua.
Vierailija kirjoitti:
Mun harvinaisin on varmaan Anka Kusin This Ember, 0,5 ml:n näyte. Ihan ok, ei ihmeitä.
Nauroin äänern, hajuveden tuottajan nimi on Anka Kusin.
Ei kovin osuva ja ostamaan innostava mielleyhtymä.
En ole koskaan muuten kuullut, oliko tuo sisäpiirivitsi vai ihan oikea nimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat harvinaisimpia tuoksuja, joita teillä on? Joita ei todennäköisesti ole kovin monella?
Luulen, että omani ovat Baryshnikov ja Bourjousin Kobako. Ehkä niitä saa jostain verkkokaupasta, mutta ei niistä koskaan keneltäkään kuule, joten ei niitä kai osteta. Tänään arvoin näiden väliltä, ja päädyin Kobakoon.
Givenchy Organza Indecence vuodelta 2002 jossa ei mitään samaa kuin alkuperäisessä Organzassa, eli tämä Indecende on se liehuva-silhuettinen pullo, verrattuna siihen alkuperäiseen suoraan Organza-pulloon, ja tämä Indecence tuoksuu ihanalle lämpimälle kanelipullalle eikä ole yhtä päällekäyvä kuin alkuperäinen.
Rochas Byzance, pullo muistaakseni vuodelta 1994, eli se alkuperäinen. Nykyinen 2019 ei ole enää yhtään sama, eikä siinä välimallissa vuodelta 2017 ollut kuin jotain samaa häivähdystä
Piti vielä sanoa että juuri äskettäin 56-vuotiaana rintasyöpään kuollut entinen huippumalli Tatjana Patitz oli kyseisen Byzance-tuoksun malli kun se lanseerattiin 1987. Saksalais-virolainen joka kasvoi Ruotsissa ja meni mallikisaan jossa sijoittui ja sen kautta pääsi töihin Pariisiin.
RIP.
https://i.pinimg.com/474x/8d/70/be/8d70be30ef950e595e67cb1809f7aba9.jpg
Alkuperäinen Byzance oli tosiaan yksi parhaimmista puuterituoksuista ikinä. Pehmeä, lämmin, lohdullinen
ja raikas. Erittäin naisellinen ja kaunis tuoksu. Miksi ihmeessä tällaiset lopetetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauroin äänern, hajuveden tuottajan nimi on Anka Kusin.
Ei kovin osuva ja ostamaan innostava mielleyhtymä.En ole koskaan muuten kuullut, oliko tuo sisäpiirivitsi vai ihan oikea nimi?
Anka Kuş (edellisestä puuttui erikoismerkki) on ihan oikea parfyymitalo, nenänä turkkilainen Ali Erkekli. Tilasin tuon yhden amberkaudellani, ja kyttäilen myös Absinthe-Mindediä. Saa nähdä saanko koska asialle vihdoin tehtyä jotain, käyttelen edelleen edellisiä loppuun.
Perjantai illan parfyymina Initio Atomic rose, ihana, en ole pitkään aikaan pitänyt tätä, miksi ihmeessä, huumaava ruusu.
Vierailija kirjoitti:
Hei te, jotka tiedätte Burberryn Her-parfyymistä:
Testailin Her'iä hiljattain lentokentällä (litteä pullo jossa vaaleanpunaista nestettä ja vaaleanpunainen korkki). Ihastuin tuoksun vadelmaelementtiin. Löysin nettikaupasta 7.5 ml EdT roller ball-version jonka päätin ostaa, sillä käsilaukkuun mahtuvat versiot ovat itselleni kätevimpiä.
Minulle toimitettu tuoksu ei ole kuitenkaan lainkaan samanlainen kuin se lentokentällä testaamani. Tuoksu on pakattu valkoiseen pahvipakkaukseen, jota kiertää kellertävä "nauha" jossa lukee Burberry. Itse pullossa neste on vihertävää ja sen korkki on valkoinen. Tuoksussa ei ole marjaelementtiä, vaan siinä on mielestäni jokin seljankukkaa muistuttava vivahde, ja taustalla kitkerä häivähdys. Tuote maksoi noin 20 puntaa, eli se ei ollut epäilyttävän halpa.
Olen tietoinen, että Burberry Her'istä on olemassa versiot Her, Elixir, London Dream ja Blossom. Minulla on ollut London Dreamista näyte, ja tämä ei ole sama. Pakkauksessa tai pullossa ei myöskään lue London Dream. Lentokentällä testaamani versio oli varmasti Her, sillä otin pullosta kuvan.
Ovatko EdT ja EdP tässä tuoksussa todella näin erilaiset?
On myös tummamarjainen Burberry Her Intense, jonka valmistus on tosin nyttemmin lopetettu. Ruskea pullo, beige korkki. Minulla on se ja edt, Intense talvituoksu, edt keväälle ja kesälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Givenchy Organza Indecence vuodelta 2002 jossa ei mitään samaa kuin alkuperäisessä Organzassa, eli tämä Indecende on se liehuva-silhuettinen pullo, verrattuna siihen alkuperäiseen suoraan Organza-pulloon, ja tämä Indecence tuoksuu ihanalle lämpimälle kanelipullalle eikä ole yhtä päällekäyvä kuin alkuperäinen.
Rochas Byzance, pullo muistaakseni vuodelta 1994, eli se alkuperäinen. Nykyinen 2019 ei ole enää yhtään sama, eikä siinä välimallissa vuodelta 2017 ollut kuin jotain samaa häivähdystä
Minulla myös alkuperäinen Byzance, nuoruuteni suosikki. Minulla on myös Mademoiselle Ricci, Nina Riccin tuoksu vuodelta 1967. Vihreän kukkainen tuoksu. Sitten minulla on Calyx Prescriptives vuodelta 1987, hedelmäisen kukkainen tuoksu. Ja onhan noita muutama muukin vielä.
Ehkä minun harvinaisin tuoksuni on alkuperäinen Escada. Noita nykyisiä Escadan kausituoksuja en ole kokeillut, mutta tämä alkuperäinen, joka on hyvin samanlainen kuin Margaretha Ley, on ihanan makea ja elämäniloinen. Ei sillä tavalla makea kuin viime vuosien makeat tuoksut, vaan elävällä tavalla mehukas ja makea.
Mielestäni 90-luvun alun tuoksuille on leimallista elämänilo, johon kuuluu makeus mutta myös kepeys, gurmandeista ei ole kysymys. Kuten Dolce Vita tai Champagne (Yvresse).
Sotd Sorcinelli Lascia Chio Pianga. Ei ole mun juttu. Tämä on toinen kerta kun testaan tätä, viimeksi testasin Slightly-B!tchin perään. Tuo jälkimmäinen oli kauhea, autenttinen bajamajan käry, virtsaa ja kemikaaleja. Tämä Lascia avaa vahvasti samoilla bajamaja-kemikaalien käryllä, mutta ilman virtsaa. Valkokukkaiset tuoksut ei aina oikein uppoa minuun muutenkaan, mutta sanoisin että ylang-ylang tekee tähän vielä sen oman twistinsä, mikä tökkää tavallista enemmän. Ylang-ylang on sinällään ihan kiva tuoksu, mutta huomaan että parfyymeissa se usein vaan ei minun nenässäni toimi. Kuitenkin, testaan tätä vielä kolmannenkin kerran. Jos tämä ei toimi edes lämpimässä kesäyössä missä kukkapenkkini liljat levittävät samantyylistä tuoksuaan terassille, niin sitten tämä ei toimi minun nenässäni missään.