Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19437)
Tuo, että tuoksujen testerit ovat lukitussa vitriinissä, on aivan ahterista. Parhaat inspikset saa juuri hetken mielijohteiden kokeiluista. Todennäköisesti metroratojen varrella sijaitsevissa paikoissa ei uskalleta pitää mitään vapaasti esillä.
Minä olen kokenut Torin täysin turvallisena ostopaikkana. Olen itse ostanut ja myynyt kasvokkain ja postitse, eikä feikkiroinaa tai huijauksia ole tullut. Tosin en kyllä ole ostanutkaan mitään superkallista, kallein oli ehkä käytetty Guerlain, 90 e hajuveden sain huomattavalla alennuksella. Tuoteväärennöksiä on jonkin verran liikkeellä, esim. Tom Fordin tuoksuista.
Vierailija kirjoitti:
Ostatteko hajuvesiä Torista? Itse en ole tähän päivään mennessä onnistunut. Ihmiset ilmoittelevat tuoksujaan siellä, mutta eivät vastaa yhteydenottoihin mitään. Ainakin eräs myyjä Kirkkonummelta (T.) ja toinen Kuopiosta (M.) eivät vastaa.
Mulla on useammat Tori-tuoksukaupat takana, ja matka jatkuu! Katson oikeastaan ensimmäisenä aina Torin kun tuoksukaupoista haaveilen, minua ei haittaa vaikkei pullo olisi täysinäinen. Aina vaan parempi, kun saa halvemmalla kuin kaupasta. :) Kunhan vaan on tuoksu vielä kunnossa. Näytteitä löytyy myös aika hyvin Torista, olen ostanut sekä itselleni että lahjaksi. Itsekin olen pari tuoksua myynyt Torissa. Onpa kurjaa, että sun kohdalle on sattunut noita hiljaisia myyjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatteko hajuvesiä Torista? Itse en ole tähän päivään mennessä onnistunut. Ihmiset ilmoittelevat tuoksujaan siellä, mutta eivät vastaa yhteydenottoihin mitään. Ainakin eräs myyjä Kirkkonummelta (T.) ja toinen Kuopiosta (M.) eivät vastaa.
Olen yrittänyt myydä siellä muutamaan otteeseen pari kertaa kokeiltuja tuoksuja. Ei yhtään kyselyä. En kuitenkaan viitsi myydä kympillä satasen tuotetta joten aina lentänyt roskiin ellen ole jättänyt kaapin perälle hautumaan.
Eihän tuoksuja nyt roskiin kannata heittää. Voi lahjoittaa vaikka kirpparille, jos ei pysty huuhteluetikan mukana tai vessanraikastimena käyttämään. Kannattaako edes ostaa sokkona tuoksuja, jos ei pysty niitä kympillä tai vitosella eteenpäin myymään tai jollekin lahjoittamaan?
Minulla on noin 70 parfyymiä. Olen aina käyttänyt niitä tosi varovasti ja tyyliin yhden suihkauksen päivässä. Nyt olen oppinut suihkimaan niitä ronskimmalla kädellä, kun kuitenkin olen etätöissä. Lisäilen tuoksua päivän mittaan ja yritän olla säästelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt myydä siellä muutamaan otteeseen pari kertaa kokeiltuja tuoksuja. Ei yhtään kyselyä. En kuitenkaan viitsi myydä kympillä satasen tuotetta joten aina lentänyt roskiin ellen ole jättänyt kaapin perälle hautumaan.
Eihän tuoksuja nyt roskiin kannata heittää. Voi lahjoittaa vaikka kirpparille, jos ei pysty huuhteluetikan mukana tai vessanraikastimena käyttämään. Kannattaako edes ostaa sokkona tuoksuja, jos ei pysty niitä kympillä tai vitosella eteenpäin myymään tai jollekin lahjoittamaan?
Olin itse iloinen ja kiitollinen kun eräs tuttuni kysyi haluanko pari hajuvesipulloa. Olivat olleet hänen työpaikallaan kahvihuoneessa näytepulloina ja kukaan ei niitä itselleen ottanut, olisivat siis menneet roskiin.
Sanoin, että ihan mielelläni. Hän toi minulle iiriksen tuoksuisen ja jonkun muun kukkaistuoksuisen pullon. Olivat ihan hyviä ja minulle tosi tarpeeseen. Olin pienissä rahoissa ja tykkään tuoksuista.
Moni tulisi iloiseksi, mieluummin kuin heittää roskiin.
Kirppareillakin on usein niitä koreja josta voi ottaa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No niin raati, mielipiteet Elizabeth Ardenin White Teasta. Olen jo piiitkään etsinyt uutta tuoksua ja jotenkin olen nyt ihan yllättynyt kuinka paljon tykkäsin White Teasta, olen yleensä ollut kukkaisempien tuoksujen ystävä. Tarvitsen mielipiteitä ennen ostopäätöstä eikä tuoksushoppailukavereita ole juuri nyt saatavana.
Musta se tuoksui lähinnä kukkamaljakkovedelle. Eli ei paljon miltään.
Ei kannata sokkona ostaa ainakaan.
Sotd Ajmal Raindrops. TämäKIN pahalainen muuttuu ihollani jotenkin miehekkääksi. Alku on miellyttävän raikas, mutta ei tarvitse kuin mennä puolisen tuntia eteenpäin, on raikkaus poissa. Ei tämä onneksi tunkkaiseksikaan muutu, mutta jokin kitkeryys nousee esiin. Fragrantica ei kovin tarkkaan nuotteja tälle lajittele, mutta sitrus on selkeä, ja se yhdistettynä johonkin muuhun tekee tämän kitkeryyden. Noh, täytyy kokeilla tätäkin kesällä, selkeästi muutenkin enemmän suunnattu muuhun säähän kuin Suomen talveen. Tänään vaan oli fiilis että kaipasin jotain raikkaampaa.
Hankin Diorin Jadoren joskus kun se oli suhteellisen uusi tuoksu. Pullo on aina miellyttänyt silmääni erityisen paljon. Se oli minulle reilusti alle kolmekymppisenä sellainen tyylikäs tuoksu, jota käytin kun oli tilanne missä halusi esiintyä tyylikkäästi. Jokusen vuoden kuluttua kuitenkin nenääni alkoi häiritsevästi tulla mielikuvia saippuasta (taas), ja lakkasin käyttämästä tuoksua. Annoin pullon siskolleni, joka tykkäsi kovasti. Koska kuitenkin pidän pullosta erityisesti, kysynkin nyt kertomuksia flankereista jotka olisivat vielä myynnissäkin. Minkälaisena olette ne kokeneet, myös jos ette ole pitäneet jostakin. Joku toiselle liian makea tuoksu voi olla toiselle (esimerkiksi minulle) juuri sitä mistä pidän.
Sotd Landenberg Lavender&wool. Alkutuoksu oli lupaava, hieman pippurinen laventeli. Päivän edetessä muuttui enemmän ja enemmän maitomaiseksi. Suklaata en omalla ihollani haistanut.
Vierailija kirjoitti:
Hankin Diorin Jadoren joskus kun se oli suhteellisen uusi tuoksu. Pullo on aina miellyttänyt silmääni erityisen paljon. Se oli minulle reilusti alle kolmekymppisenä sellainen tyylikäs tuoksu, jota käytin kun oli tilanne missä halusi esiintyä tyylikkäästi. Jokusen vuoden kuluttua kuitenkin nenääni alkoi häiritsevästi tulla mielikuvia saippuasta (taas), ja lakkasin käyttämästä tuoksua. Annoin pullon siskolleni, joka tykkäsi kovasti. Koska kuitenkin pidän pullosta erityisesti, kysynkin nyt kertomuksia flankereista jotka olisivat vielä myynnissäkin. Minkälaisena olette ne kokeneet, myös jos ette ole pitäneet jostakin. Joku toiselle liian makea tuoksu voi olla toiselle (esimerkiksi minulle) juuri sitä mistä pidän.
Paras Jadore flankeri on mielestäni v. 2018 lanseerattu Absolu. Alkuperäinen ja muut on turhan mietoja omaan makuun, mutta tuossa on enemmän poweria ja kestävyyttä. Infinissime taas muistuttaa Givenchyn L'interditia. In Joy on ihana myös, mutten ole testannut sen kestävyyttä, on edt ja ne on yleensä liian mietoja.
Testasin uusinta Bossin the Scentiä, Magneticia. Eipä ollut häävi. En keksi siitä oikeastaan mitään sanomista. Eloton ja lattea. Näitä surkeuksia vain markkinoille lykätään surutta lisää ja lisää. Mutta jos oikein muistan, joku noista Scenteistä on oikeasti hyvä. En vain muista enää, mikä. Vinkatkaa, jos tiedätte!
Freesi, puhdas, kosmetiikkatuoksu nuxe floral päivän tuoksuna. Ruusua ja greippiä. Ihana. Kiitos ketjun että löysin tämän.
Vierailija kirjoitti:
Testasin uusinta Bossin the Scentiä, Magneticia. Eipä ollut häävi. En keksi siitä oikeastaan mitään sanomista. Eloton ja lattea. Näitä surkeuksia vain markkinoille lykätään surutta lisää ja lisää. Mutta jos oikein muistan, joku noista Scenteistä on oikeasti hyvä. En vain muista enää, mikä. Vinkatkaa, jos tiedätte!
Kyllä ne alkuperäiset, eli edt ja edp on molemmat oikein hyviä tuoksuja. Flankkereita en ole jaksanut kokeilla.
Olen nykyään tooosi basic (sori anglismi), mitä tulee tuoksuihin, koska käytän tuoksuja töissä enkä halua että asiakkaiden tai kollegojen silmiä kirvelee. Tuoksuttelin Chanelin Chance Eau Tendreä, joka on edelleenkin todella suosittu. Vertailin sekä EdP- että EdT -versioita ja tykkäsin enemmän jälkimmäisestä. EdP oli luonnollisesti vahvempi ja kestävämpi, mutta siinä oli joku vivahde, joka muistutti mua vaippapaketista(?!?!). EdT oli paljon miellyttävämpi.
Jos myytte tuoksuja kirpparilla niin millaisina jätätte ne sinne? Ettei kaikki suihki niitä huvikseen siellä tyhjiksi?
Teippaatteko korkin lujasti kiinni, vai laitatteko pullon minigrippipussiin?
Vierailija kirjoitti:
Olen nykyään tooosi basic (sori anglismi), mitä tulee tuoksuihin, koska käytän tuoksuja töissä enkä halua että asiakkaiden tai kollegojen silmiä kirvelee. Tuoksuttelin Chanelin Chance Eau Tendreä, joka on edelleenkin todella suosittu. Vertailin sekä EdP- että EdT -versioita ja tykkäsin enemmän jälkimmäisestä. EdP oli luonnollisesti vahvempi ja kestävämpi, mutta siinä oli joku vivahde, joka muistutti mua vaippapaketista(?!?!). EdT oli paljon miellyttävämpi.
Jostain syystä minäkin olen alkanut pitämään enemmän tuoksujen EDT-versioista viime vuosina! EDP:t tehdään liian raskaiksi, pistäviksi, monimutkaisiksi ja niistä poistuu sellainen peruspuhdas raikkaus ja kerrokset. Silti niiden hintaan laitetaan rutkasti lisää, ilman laadullista perustelua koska EDT:t pysyvät vähintään yhtä kauan, joskus jopa kauemmin.
Aiemmin ennen 2015 pidin EDP-versioista.
Onko kukaan teistä vielä kokeillut Herreran uutta vaalean pinkkiä Good Girl Blushia, onko tullut Suomeen saakka? Millainen on?
Mietin että kannattaako kokeilla koska ne kaikki Good Girlit ja Very Good Girlit on tuoksuneet tosi raskailta ja tunkkaisilta minun iholla, muuttuneet lähes miesmäisiksi, vaikka olisin halunnut pitää niistä sen naisellisen korkkaripullon vuoksi : )
Mutta tosiaan pullojen ulkomuoto ja varsinainen tuoksu eivät kohtaa. Pahimpia oli ne aiemmat parit eri kimalteiset pinkit korkkarit, miten niin hempeät pullot voi olla käsittämättömän raskaita ja ummehtuneita suorastaan?
Vierailija kirjoitti:
J'Adore L'Or on mielenkiintoisen, elegantti ja aistillinen, sain sen vuosia sitten lahjaksi. Tuntemattomat miehet ovat kehuneet sitä todella paljon, olen ollut yllättynyt kun monet tulleet viereen nuukimaan lähes kiimaisina ja sanoneet sitä seksikkäimmäksi tuoksuksi mitä ovat haistelleen. Selvin päin vieläpä, ei känniläiset :D Siinä se vanilja ei ole ollenkaan teennäinen eikä teinimäinen vaan "rotunaismainen", ehkä siksi se on kiinnostanut näitä heppuja? Itse en ihan pitänyt sitä n o i n mielenkiintoisena kuin he, haha!
J'Adore In Joy on taas hedelmäinen jossa hieman merisuolaa, aivan ihana kevääksi ja kesäksi.
Olen nyt onnellinen Bitter Orangen (Jo Malone) omistaja. Viikko sitten Stokkan verkkokaupasta tilaamani White Moss & Snowdrop ei ole vieläkään tullut, ja ilmeisesti voi mennä vielä toinenkin viikko. Joten menin ja ostin Sokoksesta Bitter Orangen, joka on käsittääkseni kausituoksu, joka nyt poistuu. Fragranticasta se ei löydy, harmi. Sokoksella olisi ollut myös Snowdropia 30 %:n alennuksella, mutta tämä Bitter Orange oli viimeinen pullo.
Nämä kaksi Malonea on kyllä niin joulu- ja talvituoksuja kuin olla ja voi. Tiedänpähän ainakin nyt useita vuosia eteenpäin, mitä tuoksuja käytän jouluna. Näitä kahta voi mielestäni mainiosti käyttää myös yhtä aikaa.
Lainaan itseäni. Le Parfum pääsi nyt kaappiin vähän rauhoittumaan, kokeilen sitä uudelleen kun kelit lämpenee. Tänään olen taas jasmiiniongelmani äärellä, kun suihkautin aamulla La Vie Est Bellen Soleil Cristal -flankeria (näyte). Aluksi tämä oli mielestäni ihan ok, nätti tuoksu, crowd pleaser. Olen kuitenkin parin tunnin ajan nyrpistänyt nenääni useita kertoja, kun paidankauluksesta lemahtaa vahva jasmiini. Se ei vaan ole minun juttu, piru vie. Toisaalta, Fragrantican nuottien mukaan tässä olisi myös ylang-ylangia, jonka samankaltaisuutta jasmiinin kanssa olen ennenkin pohtinut... Ehkäpä turvallisinta että vältän näitä molempia.
Soleil Cristalista mieleeni tulee ainakin Olympéa, josta myös luovuin jasmiinin takia, sekä Lushin Lust, jossa on sekä jasmiinia että ylang-ylangia ja joka siten oli multa aivan täysin hutiostos. :D