Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19446)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin alennusmyynnistä Lancomen Poemen. Olen aivan rakastunut!! Onko tämä tehty jotenkin vanhalla kaavalla tms, kun tuoksu on niin voimakas ja silti tasapainoinen, eikä siinä ole ollenkaan nykypäivän designer-tuoksujen halpaa lemahdusta, ei alussa eikä varsinkaan lopussa..?
Tuoksu-gurut: osaako joku sanoa, onko markkinoilla muitakin vastaavia oldie but goldie -tuoksuja, joista suuri yleisö ei ehkä tiedä? Itselle ei tule mieleen kuin Diorin Addict, Lancomen Hypnose (ei hyvä) ja AnaisAnais??
Teit hyvän hankinnan! Nyt kun Poeme on lopetettu, hinta pompsahtaa jossain vaiheessa, kun siitä tulee keräilytuote.
Harkitsin itsekin Poemen ostamista, mutta koska minulla on jo aika paljon hedelmäisiä ysärityyppisiä tuoksuja, en sitten ostanut.
Mun Poeme-näyte meni viemäriin. Se on pilattu totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkaat kanssatoverit
Kertokaa hyviä Amouagen tuoksuja?Tykkään makeista, raikkaista, naisellisista tuoksuista. Makeutta saa olla, muttei sellaista tukahduttavan vahvaa.
Myös xerjoff kiinnostaa merkkinä
Kiitos!
Mun Amouageni ovat pääosin suitsukepainotteisia syksy/talvituoksuja, joita raikas ei oikein kuvaa... Jos pidät aldehydeista, voisit pitää Imitationista (aldehydit, mustaherukka) tai Diasta (saippua, aldehydit, pioni). Raikkaampaa osastoa ovat myös Reflection (saippua, freesia) ja Enclave (minttu+amber). Hävitin Brackenin (vihreä+marjat), ehkä sekin? Suluissa omat muistiinpanoni keskeisimmistä nuoteista.
Xerjoffin DNA ei sovi iholleni, niitä en osaa suositella...olen pitänyt vain Dama Biancan ja Casamorati 1888:n. Molemmissa on makeutta, ei päällekäyvänä.
Tykkään todella paljon joistain Amouageista, mutten suosittele mitään niistä sokko-ostokseksi. Edellä mainittu Dia minulla on, ja se on ihana muttei yhtään makea eikä kovin raikaskaan. Muutkin suosikkini (Memoir, Epic, Lyric, Gold) ovat raskaammasta ja mausteisemmasta päästä.
Muista Amouagesta en oikein osaa sanoa, koska en ole montaa uudempaa kokeillut, mutta kuvailusi perusteella sinun kannattaisi testata "Secret Garden collectionin" kukkaistuoksut ja ehkä Reflection ja Ciel.
Xerjoffia en juuri tunne, mutta Ibitira on tosi kaunis iirispainotteinen tuoksu. N51.
Vierailija kirjoitti:
Amouage on ihana. Itselläni ei tosin ole kuin muutama näyte, loppuja olen tuoksutellut myymälässä. Suosikkini ovat Memoir ja Journey Woman.
Memoir on todellakin ihana. Täytyykin kaivaa se kaapista. N51
Mistä olette oppineet kaiken tämän tiedon? Parfyymit mulle uusi asia mutta alkanut kiinnostaa. Ymmärrän asiasta sen verran, että tiedän pari merkkiä joista pidän, siinä kaikki, mutta kylläpä kiinnostaisi hankkia asiantuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olette oppineet kaiken tämän tiedon? Parfyymit mulle uusi asia mutta alkanut kiinnostaa. Ymmärrän asiasta sen verran, että tiedän pari merkkiä joista pidän, siinä kaikki, mutta kylläpä kiinnostaisi hankkia asiantuntemusta.
Mä oon oppinut eniten haistelemalla. Kirjoitan muistiinpanoja, kokeilen paljon.
Myös lukemalla ja juttelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Esim.
Fragrantica ja Perfume Shrine. PS kuvailee tyylejä, genrejä, nuotteja, ihan kaikkea . PS on Elena Vosnakin oma sivu ja hän on yksi fragrantican kirjoittajista, parhaita asiantuntijoita koko alalla. Suurin osa tiedosta on mulla sieltä peräisin.
Parfyymivloggareiden youtube-arviot tietyistä yksittäisistä tuoksuista on ihan kivoja mutta niistä ei muuten kovasti tietoutta kartu.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita joiden ihoilla kaikki Kurkjdianin tuoksut/näytteet muuttuu jossain vaiheessa maskuliinisen "vanhaoldspice-partavesimäisen" pistäviksi?
Minä kun olen perinaisellinen, jolla lähes kaikki mahdolliset tuoksut korostuu erittäin feminiinisinä, hieman makeahkoina, ei tule puun tuoksuja esiin juuri missään tuoksuissa joissa niitä pitäisi olla.
Siksi ihmettelen, että onko tuo maskuliinisuuden korostaminen jokin erityinen trendi tuolta merkiltä?
Kokeilin jonkin aikaa sitten jopa jotain Creedin tuoksua joka unisex valkeassa pullossa, ja sekin oli naisellinen eikä siinä ollut yhtään sitä "partavesimäisyyttä".
Luulin että Kurkjdian on ranskalainen mutta hän onkin armenialainen eli onko tuo tietty maskuliininen pohjatuoksu sieltä päin maailmaa peräisin, jokin tyypillinen paikallinen juttu?
Minä taas suihkautin Stockmannilla sitä kuuluisaa Creedin Virgin Island Wateria ranteeseen ja odotin saavani nenääni ihanan trooppisen ja kookoksisen kesätuoksun. No ei, sain partavettä koko rahan edestä. Ei siis toimi minun ihollani tuo tuoksu. Muiita Creedejä en ole kokeillut, sen verran luotaantyöntävä oli tämä yksi kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita joiden ihoilla kaikki Kurkjdianin tuoksut/näytteet muuttuu jossain vaiheessa maskuliinisen "vanhaoldspice-partavesimäisen" pistäviksi?
Minä kun olen perinaisellinen, jolla lähes kaikki mahdolliset tuoksut korostuu erittäin feminiinisinä, hieman makeahkoina, ei tule puun tuoksuja esiin juuri missään tuoksuissa joissa niitä pitäisi olla.
Siksi ihmettelen, että onko tuo maskuliinisuuden korostaminen jokin erityinen trendi tuolta merkiltä?
Kokeilin jonkin aikaa sitten jopa jotain Creedin tuoksua joka unisex valkeassa pullossa, ja sekin oli naisellinen eikä siinä ollut yhtään sitä "partavesimäisyyttä".
Luulin että Kurkjdian on ranskalainen mutta hän onkin armenialainen eli onko tuo tietty maskuliininen pohjatuoksu sieltä päin maailmaa peräisin, jokin tyypillinen paikallinen juttu?
Monia MFK tuoksuja testanneena ja kolmen pullon omistaja en ymmärrä ollenkaan mistä kirjoitat. Jopa Grand Soir, joka on hyvinkin unisex, tuoksuu itsellä ei maskulisena, puhumattakaan niistä naisille suunnatuista tuoksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Guerlain Nahema, ihanan puuterinen huumaava ruusutuoksu, jossa kalliim tuoksuiset ruusut vieläpä. Sellainen ´vanhan rahan tuoksu´. Ei yhtään vetiset ja laimeat ne ruusut.
Sitä riittää yksi suihkaus, pysyy koko päivän.
Olen Nahemaa kokeillut vuosia sitten Stockmannilla, oli pieni suihkepullo.
En tiedä oliko kyseessä edt, edp vaiko extrait, sillä suihkautin huolettomasti ja jatkoin matkaani.
Päivän mittaan kävi selväksi, että tuoksu oli aivan upea!
Paras ruusutuoksu mitä olen koskaan kokeillut.
Myöhemmin kun olin taas Helsingissä, niin menin kyselemään ja Nahemaa ei ollut saatavilla.
Nyt Nahema on taas markkinoilla, siinä mehiläispullossa.
Joidenkin arvioiden mukaan tuoksu on uudistettu.
Onko kokemusta tästä nykyisestä Nahemasta?
Onko yhtä hyvä kuin entinen?
En millään muista siitä testipullosta muuta kuin, että se oli pieni, läpinäkyvä, kellertävä neste.
Tämän tyyppinen:
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/273971896331_/Vintage-90s-NAHEM…
tai
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/264402101636_/NAHEMA-GUERLAIN-P…
Nykyinen Nahema:
https://www.guerlain.com/sites/default/files/styles/desktop_homepage_sl…
Extrait:
https://www.guerlain.com/sites/default/files/styles/desktop_homepage_sl…
Mitä muita ruusutuoksuja olet kokeillut?
Mä pidän sekä tummasta ruususta että makeasta.
Edellisiä esim. Le Mat, Rose&Dragon, Rose en Noir.
Jälkimmäisiä Cicuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ebaystä tilata ns vanhoja poistuneita tuoksuja?
Se on tuuripeliä, eihän sitä voi tietää miten pulloa on säilytetty ja onko tuoksu vielä "voimissaan". Kyllähän niitä vuosikymmeniä vanhoja parfyymejä keräillään ja väittävät niiden säilyvän yllättävän hyvin.
Mä kyllä haluaisin jonkun ihanan vintagen. Ehkä jostain kirpparilta löytyy. Tietenkään harvapa sitä hajuvesiä säästelee vuosikymmeniä, ja koko ajan löytöjen todennäköisyys laskee.
Vierailija kirjoitti:
Juu on näitä taloja mullakin jotka sopii tai ei sovi itselle.
Sopii Chanel, Hermes, Guerlain, Rochas, Oscar De La Renta, Mugler, Bvlgari.
Ei sovi YSL, Dior, Lauder, Gucci, Armani, Givenchy, Prada, Narciso.
En ole löytänyt seuraavista mitään. Tai hinta suhteessa laatuun tuntuu huonolta.
- Versace, Cacharel, Guerlain, Narciso R., Hermes.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin pettynyt! Sain lahjaksi Prada Candyn ja se ei tuoksu ihollani miltään! 😔 Mikä olisi paras paikka myydä hajuvesiä, kun en ole facebookissa? Muglerin Alienkin on käyttämätön, kun jo avaamattomasta paketista tihkuu kauhea tuoksu...
Testasin Candya kaupassa. Se oli sokerinen ja ohut. Kesti pari tuntia. Pullo ja nimi on yliampuvia mitättömään tuoksuun verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Pidän tuoksuista mutta laitan niitä maltillisesti, ja käytän vain laadukkaita ja suht keveitä ja puhtaita tuoksuja.
Silti minut yritettiin tuoksu-sheimata julkisesti, tuossa keväämmällä! :o
Meillä oli kokopäiväinen seminaaritilaisuus jonka jälkeen iltatilaisuus jossa viinitarjoilua, joten lähdin töihin bussilla tuona aamuna enkä autolla. Laitoin yhden suihkauksen kevyttä tuoksua alaselkään puhtaalle kuivuneelle iholle (muistaakseni Jo Malonen Grapefruit) ja vaatteiden alle, koska halusin olla huomaavainen ja tiesin että bussissa voi olla ihmisiä joita tuoksut ahdistaa.
Pukeuduin uusiin siisteihin vaatteisiin jotka käy myös iltamenoissa ja kivaan uuteen takkiin, jalassa korkkarit. Vaatteissani ei siis ollut mitään tuoksua ennestään, eikä hiuksissa tuoksullista hiussuihketta. Olin laittanut hiukseni siististi ja meikannut. Istuin bussin etuosassa siinä kohtaa missä on penkit vastakkain.
Vastapäätä istuva, ehkä noin 55-60v nainen mittaili minua katseellaan. Sitten käveli mielenosoituksellisesti tiehensä, ja kuulin kun alkoi vaahtoamaan takanani oleville tuntemattomille ihmisille kovaan ääneen että "tuommoiset pinnalliset tällätyt akat jotka hajustaa itsensä ja kuvittelee olevansa hienoja ja minua ahdistaa tuon hajuvedet eikä täällä pysty olla"....!!!
Minua hävetti ja vilkuilin nolona ympärilleni.
Vieressä istuva nuori nainen katsoi taakseen, sanoi minulle että "et sinä tuoksu millekään hajuvedelle", ja kääntyi ja tokaisi taakseen että "ei hän tuoksu hajuvedelle, että tää ongelma taitaa olla ihan vaan sun omien korvies välissä!"
Toisella puolella oleva mieshenkilö murahti myös että ei täällä mitään hajuvesiä ole.
Olin niin iloinen että nuo kaksi ihanaa ihmistä päättivät puolustaa minua ja koska tiesin etten haiskahtanut tai tuoksunut millekään! Yhtään sen kummemmin kuin kukaan muu.
Naista nolotti selvästi, oli vaan halunnut nolata minut kaikkien ihmisten edessä, koska olin laittautunut, mutta nolasi vaan itsensä!
Höpöhöpö. Keksitty juttu.
Viimeinen niitti oli tuo ikä.
55+vuotiaat on eläneet nuoruutensa aikana jolloin oli ihania kestäviä hajuvesiä.
Lisäksi "yksi suihkaus alaselkään" jotain modernia lirua ei tunnu edes sentin päähän eikä varsinkaan vaatteiden alta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen. Asiantuntemuksen hankkiminen on erittäin antoisaa.
Itse tykkään esim. selata Fragranticasta eri tuoksunuotteja, ja katsella mitä mielenkiintoisia tuoksuja niiltä listoilta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen. Asiantuntemuksen hankkiminen on erittäin antoisaa.
Itse tykkään esim. selata Fragranticasta eri tuoksunuotteja, ja katsella mitä mielenkiintoisia tuoksuja niiltä listoilta löytyy.
Tämä. Ja alkuun pääsee mainiosti siten että vertaa suosikkituoksujensa nuotit. Mitä yhteistä niistä löytyy. Samoin jos on inhokkeja on hyvä löytää mikä tuoksunosa niille on yhteistä. Tällä tavalla löydät nimet ja sanat sille mistä pidät ja et pidä ja jota et ehkä ole voinut aiemmin sanoittaa. (Siltikin on vaikeata koska usein parfyymin ilmoitetut tuoksunuotit on enemmän mielikuvan luomista ostajille, se ei ole 100% faktaa. Mutta ei tosin valettakaan eli kyllä omien lemppareiden nuottien tutkimisesta kaikki lähtee)
Ilmoittaudun tässä hulluksi. Näin unta että löytyi uusi eläin, vetivernaali. Vetivernaali herranjumala. Nyt ois joku keskiviikkoiltaisin kokoontuva tukiryhmä tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudun tässä hulluksi. Näin unta että löytyi uusi eläin, vetivernaali. Vetivernaali herranjumala. Nyt ois joku keskiviikkoiltaisin kokoontuva tukiryhmä tarpeen.
Sekä vetiverin että eläimellisten nuottien ystävänä olen vakuuttunut, että tämä olisi kiehtova olento. Omat unet saavat punastumaan, syytän uutta unilääkettä. Parfyymiuni olisi aina tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia MFK tuoksuja testanneena ja kolmen pullon omistaja en ymmärrä ollenkaan mistä kirjoitat. Jopa Grand Soir, joka on hyvinkin unisex, tuoksuu itsellä ei maskulisena, puhumattakaan niistä naisille suunnatuista tuoksuista.
Itse useita Kurkdjianin tuoksuja kokeilleena en minäkään ole samaa mieltä niiden maskuliinisuudesta. Ja Kurkdjian on kyllä ihan ranskalainen ja syntynyt Pariisissa, vaikka suku on taustaltaan armenialainen. Ja onhan hän luonut lukuisia tunnettuja naisille suunnattuja tuoksuja, kuten Elie Saabin Le parfumin, Nina Riccin Rose extase-sarjan ja Narciso Rodriguezin For her-sarjan.
Minä en lähinnä perusta hänen oman merkkinsä tuotteista siksi, etten pidä niistä. Ne tuoksuvat minun nenääni jotenkin liian synteettisiltä. Niistä puuttuu tunne, ja ne tuntuvat minusta vain luksushintaisilta kulutustuotteilta. Mutta mielipiteensä kullakin. N51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin tulee helposti maskuliiniset vivahteet esiin MFK:n tuoksuissa, tai vaihtoehtoisesti saippuaiset. Tähän mennessä ainoat jotka ei ole tuoksuneet saippualta tai maskuliiniselta on olleet BR 540 ja Amyris Femme. Grand Soir tuoksuu lähes puhtaasti pihkaiselta, aavistuksen pehmennettynä. Se on nuotti jonka minä yhdistän ennemmin maskuliiniseen kuin feminiiniseen.
Aiemmin hajuvedet olivat helpompia löytää. Iän ja muutaman muun asian muuttama hormonitoiminta on varmasti muuttanut ihoni kemiaa, ja sen myötä tietyt, itselleni sopimattomat nuotit tuntuvat korostuvan enemmän tai helpommin kuin aiemmin.
Amouaget on raskaita, tunkkaisia. Kuin vintage ilman tyyliä. Olin yllättynyt.
Mutta ainahan kannattaa testata.
Olen varma että A. käyttää vastoin määräyksiä aitoa myskiä ja muita eläinperäisiä aineita.