Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19320)
Olen kokeillut ihan uutta paikkaa voimakkaalle hajuvedelle: kengänpohjat. Siis ulkopuoli. Aiemmin olen suihkinut nilkkoihin, mutta nyt päätin olla vielä astetta oudompi ja suihkin tuotteen kenkiin. Ongelmaksi koitui se, että astelin eteisen matolla ennen asunnosta poistumista eli takaisin tullessa minua tervehti erittäin tuoksuva matto :D
Voin kertoa, että aistin tuoksun myös sieltä kengänpohjista, mutta päädyin siihen, et nilkat ovat järkevät, kengänpohjat eivät. Naapuruston koiratkin varmaan kiittävät.
Kokeilin tuossa kaupoilla käydessäni Pradan Paradoxea. Oli hieman pettymys. Sinänsä tuoksu oli miellyttävä, pehmeä, juuri sellainen mitä joitakin vuosia sitten rakastin. Minun ihollani vaan se pysyi alusta loppuun ihan samanlaisena, ja oli aika tylsä. En erottanut mitään nuottejakaan, vaan koko kokemus oli vaan sellainen hyvin yksinkertainen ja lineaarinen, joskin miellyttävä.
Byredoa olen testaillut taas. Viimeksi kokeilin tuoksuja kesällä. Gypsy Water, Bal dAfrique, ja Infloresence. Aiemmin kokeilin jo Mojave Ghostin ja siitä kirjoitinkin. Bal on ehdottomasti enemmän kesään sopiva. Näin kylmällä ilmalla kookos vie potin, ja se ei todellakaan kuulu suosikkeihin. Gypsy water ja Infloresence sen sijaan toimivat minulle paremmin näin kylmemmällä säällä. Infloresencesta tuli alkutuoksun häivyttyä joku ihana lämpöinen häivähdys, jota en lämpimällä säällä havainnut lainkaan. Gypsy water on parempi kuin kesällä, silloin se tuntui liian yrttiseltä ja jotenkin tuoksun häivähdykset tuntuivat häiritseviltä. Nyt se toimi paremmin, mutta tässä tilanteessa parempi tarkoittaa sitä, etten kiinnittänyt tuoksuun lainkaan huomiota koko päivänä. Eli ainakaan se ei enää häirinnyt, mutta ei herättänyt mitään tunteita tai ajatuksia. Jatkotestauksia siis tarvitaan, samoin kuin infloresenceen. Nämä Byredon tuoksut tuntuvat olevan minulla enimmäkseen ihotuoksuja, ne haistaa vain jos laittaa nenän kiinni siihen mihin niitä on suihkauttanut.
Vierailija kirjoitti:
Notinolla on tällä hetkellä niin surkea valikoima, että epäilen jotain suurempaa tapahtuvaksi. Ellei konkurssia, niin ovat siirtämässä varastoa tai jokin muu syy, miksi tavaraa on niin vähän. Juuri mitään ei varastossa, mitä tilaisin. Näytteitä senkään vertaa.
On niitä muitakin sivuja, tällä alalla ei voi kauaa tarjota pettymyksiä. On niin helppo vaihtaa paikkaa mistä tilaa.
Ne yrittää tienata valmiilla näytepaketeilla joita kokoavat, ne sample setit.
Siellä ei enää ole henkilöä joka pullottaa testereistä niihin näyte tuubeihin ja printtaa niihin tarralappuja.
Olen testannut Paco Rabannen tuoksuja nyt parin viikon aikana.
Fame haisee halvalle kookoksiselle aurinkolitkulle, joku vanha merkki, olisiko ollut Hawaian Tropic.
Lady Million tusinatuoksulle, ei mitään erikoista.
Pure XS todella halpakopioiselle Poison Girlille ja Black Opiumille, sellainen eltaantunut versio joita myydään lomakohteiden toreilla eli juuri niitä kuten joskus ollut Poison nimellä "Potion" ja Chanel 5 nimellä "Channel 5".
Olympea oli paras, mutta siinä häiritsi hetken kuluttua jokin pistävä mauste, voisiko olla inkivääri. Otti henkeen jopa.
Tänään kävin ruokatunnilla testaamassa kolmea Carolina Herreran Good Girl versiota eri värisissä korkokenkäpulloissa, mutta niissä oli jokin "afrikkalaismiesten suitsukehaju" ja palaneen muovin käryn yhdistelmä sen perään. Joku taisi täällä tuosta miesmäisen raskaasta suitsukkeesta mainitakin, oliko vaaleanpunainen korkokengän yhteydessä, jollaisesta voisi itse asiassa ulkonäön perusteella kuvitella että on raikkaampi kuin ne tummat kengät? Kaikki nuo kolme tuoksui minusta 80%:sti samalle.
Äsken oli pakko yrittää käydä pesemässä niitä hajuja ranteista ja käsivarresta pois.
Tietääkö kukaan että onko Givenchyn Organza enää se vanha sama, sinne päin, vai kokonaan reformuloitu?
Ainakin useimmat Givenchyn pullot menneet uusiksi, nimet samoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksutuliainen itselleni työmatkalta: Ormone Jaynen Ta'if. Nuottilistan mukaan latvassa on rosépippuria, taatelia ja sahramia; sydämessä ruusua, freesiaa, jasmiinia, appelsiininkukkaa; pohjassa meripihkaa ja jotain minulle tuntematonta kukkaa (broom, google väittää että kyseessä on pensasväriherne). Ta'if ei ole päällekäyvä vaan "miedosti orientaalinen", hiukan makea ja lämpimän mausteinen ruusu/kukkaistuoksu, kokonaisvaikutelmaltaan valoisa, ei tumma. Tykkään. N51
Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta! Olen kiikaroinut jonkin aikaa Ormonda Jaynen Levant-tuoksua, mutta se oli juuri loppu Essenza-Nobilelta viimeksi, kun tein näytetilauksen.
Tuosta viime näytetilauksesta löytyi Tauer Perfumesin L'Air du Desert Marocain, josta tilasin kokeilemisen jälkeen koko pullon, kun tykästyin niin kovin. Ihanan lämmin ja mausteinen ja kuitenkin samalla jotenkin ihanan tasapainoinen, ei ollenkaan liian päällekäyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Notinolla on tällä hetkellä niin surkea valikoima, että epäilen jotain suurempaa tapahtuvaksi. Ellei konkurssia, niin ovat siirtämässä varastoa tai jokin muu syy, miksi tavaraa on niin vähän. Juuri mitään ei varastossa, mitä tilaisin. Näytteitä senkään vertaa.
On niitä muitakin sivuja, tällä alalla ei voi kauaa tarjota pettymyksiä. On niin helppo vaihtaa paikkaa mistä tilaa.
Siellä ei enää ole henkilöä joka pullottaa testereistä niihin näyte tuubeihin ja printtaa niihin tarralappuja.
Ne valmiit näytepaketit on äärettömän tylsiä. Kuka haluaa kerralla kaikki yleisimmät ja suosituimmat designerit, joita saa haistella tavarataloissakin ja ihmisillä yllin kyllin?
Joku tiukkapipo ilmeisesti veti herneen nenään ja poistatti viestin jossa kommentoin suomalaisten väitettyä vähäistä tuoksujen käyttöä. Kerroin että omassa tuttavapiirissä vain yksi käyttää paljon kuten minä, muut käyttää harvoin tai ei ollenkaan. Joku sai tästäkin kilarit.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa on niukka linja. Puhtaissa tiloissa ei tarvitse haista yltiöparfymoidut pesuaineet, pyykin ei tarvitse haista kuin ruusutarha js hieno nainenkin tuoksuu puhtaalle, vain pisara parfyymiä korvan takana.
Vähemmän hieno nainen tuoksuu sitten parfyymiharrastajalta.
Ei ikinä korvan taakse, rasvaiselle iholle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari ekaa suihkausta uudesta pullosta tai pitkään seisoneesta "pihalle". Kolmas vasta iholle.
Kiitos vinkistä. Ostin Sokokselta taivaallisen tuoksuisen hajuveden, mutta kun kotona avasin pullon, se lemusi puoliksi käymistilassa olevalta persikalta. Kuitin olin ehtinyt jo hävittää. Olen miettinyt pistäisinkö sen myyntiin, vai odotanko jos se asettuisi ja alkaisi muistuttaa näytepullon tuoksua.
No nythän kiinnostaa heti että mikä tuoksu on kyseessä?
Idole Nectar. Se tuoksui ruusuille ja popcorni-karamellille kaupassa.
Sillä on hämäävä nimi, nectar. Odottaisi nimen perusteella, että on hedelmäisen raikas ja makea, yhdistettynä ruusuun. Popcorn ei ole nektaria :D
Ihan sama kokemus muuten mulla, mutta en ehtinyt onneksi tuoksua ostaa. Testasin, ensituoksu oli ok joskaan ei siis hedelmäinen mutta muuttui iholla hyvin epämiellyttäväksi, suorastaan haisi pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne valmiit näytepaketit on äärettömän tylsiä. Kuka haluaa kerralla kaikki yleisimmät ja suosituimmat designerit, joita saa haistella tavarataloissakin ja ihmisillä yllin kyllin?
Minua ärsyttää ne näytepaketit kun niihin sekoitettu sekä miesten että naisten tuoksut! : / : /
Miksi eivät tee miehille omia ja naisille omia?!
Minun miehellä on muutama tietty ja todella hyvä tuoksu joista pitää ja joita ei mielellään vaihda mihinkään uusiin eikä häntä oikeastaan enää kiinnosta kokeilla uusia, joten jos tilaan näytepaketin jossa 3 naisten tuoksua ja 2 miesten tuoksua niin ne miesten tuoksut menee ihan hukkaan, enkä tiedä kelle ne antaisin. Mieluummin ostan itselleni 5 naisten tuoksun näytepaketin ja miehelle täyden pullon hänen omaa vakiosuosikkiaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari ekaa suihkausta uudesta pullosta tai pitkään seisoneesta "pihalle". Kolmas vasta iholle.
Kiitos vinkistä. Ostin Sokokselta taivaallisen tuoksuisen hajuveden, mutta kun kotona avasin pullon, se lemusi puoliksi käymistilassa olevalta persikalta. Kuitin olin ehtinyt jo hävittää. Olen miettinyt pistäisinkö sen myyntiin, vai odotanko jos se asettuisi ja alkaisi muistuttaa näytepullon tuoksua.
Sillä on hämäävä nimi, nectar. Odottaisi nimen perusteella, että on hedelmäisen raikas ja makea, yhdistettynä ruusuun. Popcorn ei ole nektaria :D
Ihan sama kokemus muuten mulla, mutta en ehtinyt onneksi tuoksua ostaa. Testasin, ensituoksu oli ok joskaan ei siis hedelmäinen mutta muuttui iholla hyvin epämiellyttäväksi, suorastaan haisi pahalta.
Monet tuoksut joissa sanotaan olevan popcornia tänä päivänä, niistä tulee sellainen voinen-rasvainen, hikinen löyhkä :D Sellainen kuin päällä oleva neule olisi muhinut hiessä ja kun olisi vielä istunut se päällä jossain rasvaa käryävän lounaspaikka-grillin tiloissa! Minä kokeilin jotain uudehkoa lilan sävyisessä pullossa olevaa olevinaan popcorn-tuoksua, ja minulle kävi juuri noin kun olin hakemassa kebab-salaattia.
Ainoa onnistunut popcornia hieman sisältävä tuoksu aikoinaan oli tämä Miss Dior Cherie, jonka mainoksessa oli Elviksen tyttären tytär Riley Keough
https://i.pinimg.com/originals/59/f4/46/59f44654e2bb6ce2235040e0e4e4da4…
En käsitä miksi Dior ei tuo tuota takaisin markkinoille 10 vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet tuoksut joissa sanotaan olevan popcornia tänä päivänä, niistä tulee sellainen voinen-rasvainen, hikinen löyhkä :D Sellainen kuin päällä oleva neule olisi muhinut hiessä ja kun olisi vielä istunut se päällä jossain rasvaa käryävän lounaspaikka-grillin tiloissa! Minä kokeilin jotain uudehkoa lilan sävyisessä pullossa olevaa olevinaan popcorn-tuoksua, ja minulle kävi juuri noin kun olin hakemassa kebab-salaattia.
Ainoa onnistunut popcornia hieman sisältävä tuoksu aikoinaan oli tämä Miss Dior Cherie, jonka mainoksessa oli Elviksen tyttären tytär Riley Keough
https://i.pinimg.com/originals/59/f4/46/59f44654e2bb6ce2235040e0e4e4da4…
En käsitä miksi Dior ei tuo tuota takaisin markkinoille 10 vuoden jälkeen.
Ohiksena, mutta Riley oli Diorin kampanjan aikaan teini, nykyään 33-vuotias ja on palannut takaisin blondista punaruskeaan hiusväriinsä. Kauniit vihreät silmät hänellä.
https://pyxis.nymag.com/v1/imgs/b34/a3e/c5f5ac7f6479c5bbf192d8677686582…
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa on niukka linja. Puhtaissa tiloissa ei tarvitse haista yltiöparfymoidut pesuaineet, pyykin ei tarvitse haista kuin ruusutarha js hieno nainenkin tuoksuu puhtaalle, vain pisara parfyymiä korvan takana.
Minä toivoisin, että ihmiset käyttäisivät enemmän hajuvesiä. Ei sitä kerralla tarvitse hirveästi laittaa, mutta on aina ihanaa, kun ohi kulkee joku jonka tuoksun voi kevyesti aistia, ja arvailla mikä se mahtaa olla.
Monilla on tosi hyviä tuoksuja. Ulkomailta hankittuja tai nichejä, koska tunnen melko lailla tarkkaan Suomen kivijalkaliikkeissä myytävät designerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksutuliainen itselleni työmatkalta: Ormone Jaynen Ta'if. Nuottilistan mukaan latvassa on rosépippuria, taatelia ja sahramia; sydämessä ruusua, freesiaa, jasmiinia, appelsiininkukkaa; pohjassa meripihkaa ja jotain minulle tuntematonta kukkaa (broom, google väittää että kyseessä on pensasväriherne). Ta'if ei ole päällekäyvä vaan "miedosti orientaalinen", hiukan makea ja lämpimän mausteinen ruusu/kukkaistuoksu, kokonaisvaikutelmaltaan valoisa, ei tumma. Tykkään. N51
Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta! Olen kiikaroinut jonkin aikaa Ormonda Jaynen Levant-tuoksua, mutta se oli juuri loppu Essenza-Nobilelta viimeksi, kun tein näytetilauksen.
Tuosta viime näytetilauksesta löytyi Tauer Perfumesin L'Air du Desert Marocain, josta tilasin kokeilemisen jälkeen koko pullon, kun tykästyin niin kovin. Ihanan lämmin ja mausteinen ja kuitenkin samalla jotenkin ihanan tasapainoinen, ei ollenkaan liian päällekäyvä.
Ormonde Jayneista muutamaan olen ihastunut. Mainitsemasi Levant oli minusta elegantti kesätuoksu (lähinnä sitrusta ja valkoisia kukkia), muttei kuitenkaan ihan omaan makuuni. Suosikkini ovat Tsarina (intensivo), Nawab of Oudh ja Ta'if. Kokeilussa vielä Byzance, joka vaikuttaa miellyttävältä. N51
Päivän tuoksuna Rosendo Mateun Nº 4 Saffron, Oud, Vanilla. Sain tämän vaihdossa ja tykkään kovasti: aistin sahramin ja miellyttävän ei liian makean vaniljan. Oud on aika mieto tässä, mutta on kuitenkin havaittavissa. Täysin unisex. N51
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvitse olla hieno nainen, saa haista ihan miltä huvittaa.
Eksyin lukemaan jotain hömppää kuningatar Elisabet II:sta brittimediasta ja päädyin sivulle, joka kertoi "kaikkien pariisittarien ja ranskalaisnaisten" lempparituoksun olevan Narciso Rodriguez for Her. Onko joku testannut sitä :) Katselin Fragrantican tietoja ja se saattaisi olla mieleeni, myskiä ja ruusua, kuulostaa sopivan vintagelta minulle. Mutta onko se sitä? Vai jokin geneerinen kukkapuska sieraimeen -tuoksu?
Vierailija kirjoitti:
Eksyin lukemaan jotain hömppää kuningatar Elisabet II:sta brittimediasta ja päädyin sivulle, joka kertoi "kaikkien pariisittarien ja ranskalaisnaisten" lempparituoksun olevan Narciso Rodriguez for Her. Onko joku testannut sitä :) Katselin Fragrantican tietoja ja se saattaisi olla mieleeni, myskiä ja ruusua, kuulostaa sopivan vintagelta minulle. Mutta onko se sitä? Vai jokin geneerinen kukkapuska sieraimeen -tuoksu?
Edp vai edt? Ne ovat ihan erilaisia. Ruususta päätellen on kyseessä edp, edt:ssä sitä ei ole.
Ei ole kukkapuska sieraimeen, on hieno puuterisen myskinen ruusu, itse löysin siitä myös aavistuksen violettisten kukkien tuoksua, kun minulla pullo sitä oli. En ole yleensä ruusutuoksujen ystävä, mutta For Her edp:n voisin ostaa uudelleenkin.
Mikä juttu tuo on? Minulla yksi tuoksu oli aluksi hurjan väkevää, mutta laimeni sitten. Vieläkin olen häkeltynyt siitä.
Melkein mietin että pitäisikö sitä pulloa kevyesti ravistaa ennen suihkauttamista, mutta ei kai nyt sentään.