Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19315)
Tänään illan tuoksuna on Tom Fordin Velvet Orchid. Pehmeä, miellyttävä, huumaava. Muistuttaa jostain toisesta tuoksusta, mutten tietenkään muista mistä.
Oletteko kokeilleet tuoksusarjan Black Orchid -versiota? Lukemani mukaan tummempi, noitamainen, seksikäs.
Vierailija kirjoitti:
Tänään illan tuoksuna on Tom Fordin Velvet Orchid. Pehmeä, miellyttävä, huumaava. Muistuttaa jostain toisesta tuoksusta, mutten tietenkään muista mistä.
Oletteko kokeilleet tuoksusarjan Black Orchid -versiota? Lukemani mukaan tummempi, noitamainen, seksikäs.
Black Orchid on tunkkainen ja synkkä minulla, olen blondi.
Sen sijaan tuoksun kevyempi gourmand-versio Velvet Orchid Lumiere toimi joskus minulla hyvin, valitettavasti se on lopetettu.
Vihdoin riittävän viileää käyttää Very Good Girl. Suosikki geneerinen tuoksu, juuri sellainen kuin pitääkin. Tästä tekee niin hyvän se että mukana on vetiver joka leikkaa makeuden. Makeista tuoksuista pidän jos metallinen tai kuiva puinen nuotti tasapainottaa sitä. Ne tuo myös särmää tuoksuihin jotka muuten olisi latteita ja yltiötyttömäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Notinotestilaatikoista yökokeiluun päätyi Marc Jacobsin Daisy Love. Aika kirpeä, tulee mieleen kesäpäivä huvipuistossa. Entisajan kovat hedelmäkarkit, joita myytiin peltilaatikossa. Tästä tulee nuori olo. Hattaraa. Ehkä jotain hedelmäsiideriä. Ehdoton kesätuoksu! Aika ihana itse asiassa. Vaaraton, hyvällä tavalla tavallinen, muttei mielestäni geneerinenkään. Olikohan tuossa lauseessa päätä tai häntää? :D
Minulla on ennestään tavallinen Daisy, ja tämä on kyllä parempi. Reippaampi ja pirskahtelevampi. Daisy on pyöreämpi, pehmeämpi. Tämä on sellainen sporttaavampi, kun Daisy on prinsessamaisempi.
Jännä miten eri ihmiset haistaa eri tavalla, ja miten tuoksut käyttäytyvät eri tavoin eri henkilöillä. Minulla Daisy Love on ihana pehmeän lämmin ja talvellakin erittäin voimakas kylmän sään tuoksu. Yksikin suihkaus sitä ranteelle valtaa koko alakerran. Mietin kuumeisesti miten saisin annosteltua sitä hienotunteisesti.
Mä taas ihmettelen miten joku kokee jonkun tuoksun hirveän voimakkaaksi ja joku toinen taas hennoksi. Fragrantican arvosteluissa on samasta tuoksusta kestot ja voimakkuudet ihan laidasta laitaan. Daisy Lovea voin suihkutella huoletta 10 suihkausta eikä täytä asuntoa.
Kieltämättä myös tuo on minua itseänikin askarruttanut.
Ennen ostopäätöstä olin lukenut arvosteluja ympäri nettiä, ja varsinkin Fragranticasta. Ja kyllä, useimpien mielestä se on kaikkea muuta kuin raskas tuoksu. Mutta niin vaan kävi, että sekä mieheni että minä koetaan tuo poikkeuksellisen voimakkaaksi. Kerran jopa suihkautin sen yhden ruikkauksen ranteelleni terassilla, ja kun seuraavana päivänä avasin terassin oven niin Daisy Lovehan se sieltä tulvahti vastaan. No, onneksi on kuitenkin mieluinen tuoksu.
Mieheni ja minä ei kyllä muuten olla mitään tuoksuyliherkkiä. Mies tykkää mm. Kouroksesta ja minä ostaisin itselleni perinteistä Opiumia ellei sitä joka paikassa lytättäisi vanhanaikaiseksi ja liian vahvaksi. Onnekseni tykkään myös moderneista ja raikkaista hajuvesistä.
Suihkuttelit ulkona ranteeseesi ja vielä seuraavana päivänä tuoksui ulkona? Mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
En tykännyt Velvet Orchidista. Sen pohjatuoksu haisee mädäntyneelle kurkulle. Jokainen jolla joskus ollut jääkaapissa mädäntynyt kurkku, tietää miten hirveä haju se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Notinotestilaatikoista yökokeiluun päätyi Marc Jacobsin Daisy Love. Aika kirpeä, tulee mieleen kesäpäivä huvipuistossa. Entisajan kovat hedelmäkarkit, joita myytiin peltilaatikossa. Tästä tulee nuori olo. Hattaraa. Ehkä jotain hedelmäsiideriä. Ehdoton kesätuoksu! Aika ihana itse asiassa. Vaaraton, hyvällä tavalla tavallinen, muttei mielestäni geneerinenkään. Olikohan tuossa lauseessa päätä tai häntää? :D
Minulla on ennestään tavallinen Daisy, ja tämä on kyllä parempi. Reippaampi ja pirskahtelevampi. Daisy on pyöreämpi, pehmeämpi. Tämä on sellainen sporttaavampi, kun Daisy on prinsessamaisempi.
Jännä miten eri ihmiset haistaa eri tavalla, ja miten tuoksut käyttäytyvät eri tavoin eri henkilöillä. Minulla Daisy Love on ihana pehmeän lämmin ja talvellakin erittäin voimakas kylmän sään tuoksu. Yksikin suihkaus sitä ranteelle valtaa koko alakerran. Mietin kuumeisesti miten saisin annosteltua sitä hienotunteisesti.
Miksi käyttää hajuvettä jos yksikin suihkaus on liikaa? Eikö voisi siirtyä suihkuttelemaan pelkkää vettä? Siitäkin löytäisi hyvällä mielikuvituksella monta nuottia.
Kuten myös hienhajussta voi löytää näitä nuotteja 🙄
Yksi parfyymi on ylitse muiden. Mennen.
SOTD Chloe Nomade. Päätin toimistolle kokeilla Nomadea, kun olin lukenut siitä täältä paljon kiittäviä sanoja. Ja onhan se tuoksu kaunis, todella kaunis. Jos omia mielikuvia siitä erittelee, niin tulee mieleen jokin nuori, herkkä ja hento, ja aavistuksen traaginen kaunotar. Nainen jolla on elämässä hiljaista surua. Värinä mieleen tulee sellainen kesäyön usvan violettiin taittava harmaa kukkaniityn päällä. Fragranticassa joku puhui ulkoilmasta ja rottinkikorista, paljon iloisemmasta tuoksusta kuin mitä minun nenäni haistoi. En kokenut tuoksua voimakkaana, en oikein missään kohtaa haistanut sitä ympärilläni, vain ihossani. Työkaveri haistoi rannettani, hänen mielestään tuoksu oli liian voimakas (hänen makuunsa). Ikävä kyllä se kaunis tuoksu ei minun tuoksuja syövällä ihollani kestänyt kovin pitkään, ja jäljelle jää jotakin missä on mukana partavesimäisyyttä. Jokin sellainen pistävyys tai kitkeryys jonka yhdistän partaveteen. Ehdottomasti jatkokokeiluihin, josko vaatteisiin suihkutettuna se partavesimäisyys pysyisi poissa, kun nyt olen huomannut joidenkin tuoksujen sellaiseksi ihollani muuttuvan.
Olen alkuviikosta selaillut iltaisin vähän tuoksu-TikTokia, ja päätin täksi päiväksi kaivaa Ariana Granden Cloudin esille, kun se mainittiin taas tuollakin niin useasti. Tämä on mulla edelleen vähän kiikunkaakun-kategoriassa, ja meinasinkin luopua tästä melkein heti kun tämän torikauppojen jälkeen itselleni sain. Jätin kuitenkin odottelemaan toista vuodenaikaa, vuotta tai elämää.
Haistan edelleen jotain lääkemäistä, muovista tai kemiallista, mutta myös jotain mistä pidän. En ihan hullaannu, mutta samalla jotenkin ujosti pidän siitä, että tuoksun tältä... Muistelen aina tämän äärellä, että tuoksuuko se joku hammaslääkärissä laitettava töhnä tältä. En muista, ehkä ei. Fragrantican listaamat alkunuotit (lavender, pear, bergamont) on oikeastaan kaikki itselleni sitä ei-osastoa hajuvesissä, mutta jotenkin tuo kookos, makeus ja/tai joku maitoisuus pehmentää ne nopeasti. Ellei ne sitten juurikin ole tuon lääkemäisyyden takana. :D Tuntien kuluttua tuoksun lautaselliselta makeita, kypsiä päärynöitä jollain vodkasokerikastikkeella kookoshippujen kera. Ehkä tämä voisi olla yksi syys-lokakuun tuoksuistani!
https://www.fragrantica.com/perfume/Ariana-Grande/Cloud-50384.html
Prada Paradoxe testattu. Suosittelen laittamaan tätä iholle, ei pelkästään lappuselle. Paperilapulle päätyi nimittäin vain se herkkä, häilyvä, hedelmäinen alkutuoksu, mutta se mitä iholleni sitten kasvoi olikin jotain muuta. Valkoiset kukat jyräsivät herkemmät nuotit ja tunsin oloni vain pahoinvoivaksi. Nimi oli kyllä osuva, sillä alku oli niin kaunis ja kevyt, ja sitten joku veti volyyminupin kaakkoon. Tämä oli kuin epäonnistunut parisuhde parfyymimuodossa. Oh, ensirakkaus, auts riitasointu, ai **** raivo ja huuto, oih surullinen loppupesufanfaari.
Olen aina pitänyt Pradan tuoksuista ja tämä oli ensimmäinen, mitä pesin saippualla iholta pois. Siellä pohjalla olisi saattanut olla hyvinkin mukava lopputuoksu, mutta en kestänyt sitä keskivaiheen tykitystä. Ensimmäisen kerran Pradan kohdalla koin sen "geneerinen muotituoksu, josta saat migreenin" -tilanteen. Valehtelematta yskin ja silmäni vuotivat. Selvisin kuitenkin ilman buranaa, joten ei tämä mikään superjyrä ole.
Jos rakastat valkoisten kukkien nuottia ja useimpia nykytuoksuja, tämä saattaa olla makuusi. Ota kuitenkin varovasti. Älä sulkeudu muiden kanssa huoneisiin testipäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ihmettelen miten joku kokee jonkun tuoksun hirveän voimakkaaksi ja joku toinen taas hennoksi. Fragrantican arvosteluissa on samasta tuoksusta kestot ja voimakkuudet ihan laidasta laitaan. Daisy Lovea voin suihkutella huoletta 10 suihkausta eikä täytä asuntoa.
Ennen ostopäätöstä olin lukenut arvosteluja ympäri nettiä, ja varsinkin Fragranticasta. Ja kyllä, useimpien mielestä se on kaikkea muuta kuin raskas tuoksu. Mutta niin vaan kävi, että sekä mieheni että minä koetaan tuo poikkeuksellisen voimakkaaksi. Kerran jopa suihkautin sen yhden ruikkauksen ranteelleni terassilla, ja kun seuraavana päivänä avasin terassin oven niin Daisy Lovehan se sieltä tulvahti vastaan. No, onneksi on kuitenkin mieluinen tuoksu.
Mieheni ja minä ei kyllä muuten olla mitään tuoksuyliherkkiä. Mies tykkää mm. Kouroksesta ja minä ostaisin itselleni perinteistä Opiumia ellei sitä joka paikassa lytättäisi vanhanaikaiseksi ja liian vahvaksi. Onnekseni tykkään myös moderneista ja raikkaista hajuvesistä.
Minäkin hain kerran postista hajuveden, avasin sen autossa ja suihkuttelin heti parkkipaikalla. Vielä viikon päästäkin vielä ihmiset ihmettelivät että mikä täällä parkkipaikalla tuoksuu. Uskotteko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin hain kerran postista hajuveden, avasin sen autossa ja suihkuttelin heti parkkipaikalla. Vielä viikon päästäkin vielä ihmiset ihmettelivät että mikä täällä parkkipaikalla tuoksuu. Uskotteko?
Lapsellista kiusaamista, lopeta tai saat vastustajaksesi minut. Terassilla voi olla materiaaleja, joihin tuoksu tarraa kiinni. Tuoksut käyttäytyvät joskus selittämättömästi. Sinulla ei taida paljon tuoksukokemusta olla, jos et ole tuollaiseen ilmiöön törmännyt.
t. Sivusta
Suihkautin pari tuntia sitten ilta-/yötuoksuksi Isabeyn Fleur Nocturnea, jonka näytteen olen jossain tilauksessa saanut kaupanpäällisenä. Voi voi ja apua. Naama meni ruttuun. Moneskohan kerta kun ajattelin että no, kokeillaan nyt jotain kukkaista, en voi inhota niitä kaikkia. No mutta, koska yritän oppia, niin yritän löytää tästäkin sen hyvän, mistä joku varmasti tykkää. Tämän äärellä tuli kuitenkin taas tämä fiilis: olen lapsi ja suihkautan päälleni rohkeasti (ja salaa) jotain tuoksua, jonka löydän äitini tai tätini kaapista vuonna -97 (ja joka on taatusti ollut kaapissa ainakin kymmenen vuotta). Ja mikäs muukaan tuolla Fragrantican nuoteissa lymyilee kuin jasmiini, my nemesis... Ja tuoksuu kaulalla edelleen aika voimakkaasti. Ehkäpä alan luovuttamaan valkoisten kukkien suhteen, vaikka kyllä, tämäkin on varmasti valtava ja moninainen joukko – ainakin tiaresta käsittääkseni pidän.
No mutta otan tämän edes mielenkiintoisena kokeiluna, vaikka tätä tuoksua en tohdikaan suihkauttaa edes kylppärini raikasteeksi.
https://www.fragrantica.com/perfume/Isabey/Isabey-Fleur-Nocturne-7616.h…
Löysin kirpparilta ihan sattumalta Guerlainin Samsaran. Sellainen kultainen metallinen pullo täynnä reikiä, enkä ensin tiennyt miten se avataan. Pohjassakaan ei lukenut mitään joten oli todella "blind buy" Tuli niin 80-luvun ihanat hajumuistot mieleen joten oli pakko ostaa. Ajattelin että se on kenties Jardin de Bagatelle. Sitten tajusin kuinka pullo avataan ja sain nimen ja koodin selville. Tosin valmistuskoodin mukaan on 2000-luvulta, eli ei sisällä aitoa Mysore-santelipuuta. En omista 80-luvun Samsaraa, joten en voi vertailla alkuperäistä ja nykyversiota.
Vierailija kirjoitti:
Osta ihmeessä, jos pidät siitä. Mitä väliä muiden mielipiteistä? Opium on klassikko.
Täytyy sanoa, että nykyversio on huomattavasti kevyempi ja niin "modernisoitu", että itse asiassa se on eri tuoksu kuin alkuperäinen. Nykyversio (edt) on mielestäni miellyttävä "amber", joka toimii arkipäivinä, kun taas vintagea en tohdi käyttää kuin joskus iltaisin säästeliäästi. N51
Päivän tuoksuja kaksi. Aloitin Maison Violet'n Un air d'apogéella. Tämän pitäisi olla todella hyvä minulle, mutta valitettavasti en juuri aisti heinää, mimosaa, iiristä enkä kaikkea muuta mitä se kuulemma pitää sisällään. Piipputupakkanuotti on liian voimakas. Tykkään kyllä siitä, mutta se vetää tuoksua omaan makuuni vähän liikaa maskuliiniseen suuntaan joten tämä ei mene jatkoon.
Iltapäivällä tuoksun haihduttua lisäsin Diptyquen Eau Duellea. En ole varma, onko näytteeni edt vai edp. Tämä on periaatteessa vaniljatuoksu, mutta pidän siitä koska vanilja ei ole ollenkaan makea vaan kuivan aromaattinen ja unisex. Eau Duelle on muuten liian samankaltainen kuin Arquisten The Architects Club, joka minulla jo on. N51
Vierailija kirjoitti:
Löysin kirpparilta ihan sattumalta Guerlainin Samsaran. Sellainen kultainen metallinen pullo täynnä reikiä, enkä ensin tiennyt miten se avataan. Pohjassakaan ei lukenut mitään joten oli todella "blind buy" Tuli niin 80-luvun ihanat hajumuistot mieleen joten oli pakko ostaa. Ajattelin että se on kenties Jardin de Bagatelle. Sitten tajusin kuinka pullo avataan ja sain nimen ja koodin selville. Tosin valmistuskoodin mukaan on 2000-luvulta, eli ei sisällä aitoa Mysore-santelipuuta. En omista 80-luvun Samsaraa, joten en voi vertailla alkuperäistä ja nykyversiota.
Minä käytin Samsaraa jo silloin, kun se lanseerattiin. Oli kyllä ihana tuoksu. Nykyinen ei ole enää sama. Pidän siitäkin, mutta tosiaan se on eri tuoksu: tunnistettavasti "Samsara", muttei sittenkään, kuin hologrammi. Ostin pullon vintage-eau de parfumia jokin aika sitten, ja avattuani pullon totesin, että siinä se on taas. Kiva omistaa molemmat. N51
Opiumista tykkäävä. Osta ihmeessä, ei tarvitse miettiä lyttääkö joku tai on vanhanaikainen. Sinä itse päätät.
Hajuveden tuoksu ja ostopäätös perustuu juuri henkilökohtaiseen mieltymykseen.
Eihän ole mitään järkeä ostaa joku hajuvesi vain sen takia, että on muodissa ja hylätä sen takia, että on muka epämuodikas.
Ja sitten haikailla sitä.
Ketju tuli vastaan googlesta hakusanoilla, mutta viimeisimpien viestin perusteella kyseessä taitaa olla enemmän naisten tuoksujen ketju.
Kysyn nyt silti, että onko naisten mielestä ns. klassikkotuoksuilla vielä sijaa miesten käytössä? Esim. Armanin Code tai JPG:n Le Male. Vai onko ne ihan vanhan liiton boomeri-kamaa?