Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (13029)

Vierailija

Uusin ihastukseni on Salvador Dali Parfum de Toilette. Erittäin edullisesti saatavilla muuten! Aluksi hyvin saippuainen, mutta pehmeämpi kuin Ysatis. Yllätyksekseni Dalissa ei ole tuoksuilangiaa ollenkaan, johon olen tottunut saippuaisuuden liittämään. Tämä tuoksu on pehmeä ja hellivä, sitä naisellisempaa kasaria, ja sopii arkikäyttöön vaikka joka päivä.

Yleensä käytän julistavampia tuoksuja, mutta jostain syystä juuri nyt toimii tällainen tuoksu. Kuin kissan kehräystä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen haistoin työkaverilla Armanin Because its you ja ihastuin ihan täysin. Se oli mukavan raikas tuulahdus. Itse vaan en tahdo osata käyttää niin raikkaita tuoksuja. Tinhare ja BR 540 ovat ne tuoksut joissa tunnen oloni mukavaksi, varsinkin näin ilmojen viiletessä. Ne ovat sellaisia lämmin peitto, mukava nojatuoli, ja takkatulen räiske-tuoksuja mitä kylmempinä aikoina kaipaan. Ehkäpä ensi kesäksi sitten.. Vähän ärsyttää, kun ihania tuoksuja on maailma täynnä, mutta itse on niin jumissa tietynlaisissa. Muitakin voi käyttää, mutta olo on samanlainen kuin huonosti istuvien vaatteiden kanssa, joita pitää nykiä johonkin suuntaan kaiken aikaa. Tai vielä pahempana vaihtoehtona, upeakin tuoksu voi omassa käytössä tuntua täysin mitäänsanomattomalta. Sellaiselta että ihan sama laittaako sitä vai ei, se ei vaan puhuttele.

Tuo Armani on yksi suosikkituoksuistani. Nyt ostin sokkona Rabannen Olympea Blossomin, ja ihmettelin kun tuoksuu niin tutulta mutten saanut päähäni mikä tuoksuu samalta, kunnes välähti että BIY se on. Ihmettelen miten voi olla niin sama tuoksu vaikkei niissä ole muuta yhteistä kuin ruusu ja vanilja:

https://www.fragrantica.com/perfume/Paco-Rabanne/Olympea-Blossom-65176.html

https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Emporio-Armani-Becaus...

Nyt hoksasin! Rabannen uusittu Pure XS haisee muuten sen alkuperäisen Olympean tyyliseltä mutta laimeammalta ja silti hieman tunkkaisemmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vee kirjoitti:
Hei, vihdoin löytyi ketju minun makuuni.

Pyytäisin teiltä apua. Kaikkien aikojen omin tuoksuni on ollut L'Occitanen Ambre, identifioidun tähän tuoksuun. Sen valmistus on kuitenkin lopetettu, ja kysyisin, osaisiko joku suositella mitään mahdollisimman samanlaista?

Nyt en ole ihan satavarma että olisiko Laura Mercierin 'Ambre Passion' saman tyylinen.

Senkään ei pitäisi olla liian makea eikä savuinen ambra.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole vielä saanut hankittua uutta ruusutuoksua, kyselin suosituksia jokin aika sitten ja sain asiantuntevia sellaisia, kiitos niistä! Nyt kuitenkin yleinen hintojen nousu hirvittää niin, että lykkään ostoksia, säästän vähän ensin.

Eilen pengoin tuoksulaatikkoani ja mietin, mitä tekisi mieli, ja huomasin, että minähän omistan yhden selkeän ruusutuoksun, nimittäin Nanette Leporen Naneten. Täydellinen syyskuisen päivän iltaan! Tuoksu on makea, mutta ei liian, ja ruusu tuoksuu selvästi. Tämä on aavistuksen makea, mistä syntyy vaniljaisuuden vaikutelma, vaikka nuoteissa ei vaniljaa ole. Seuraavana päivänä ympärillä on ambrainen aura.

Naisellinen ja lohdullinen tuoksu, joka muistaakseni oli lisäksi hyvin edullinen, vaikka on selvästi hyvin tehty. Tuoksun luoja on Anne Flipo, jonka useimmista muistakin tuoksuista pidän.

Pidin joskus aikoinaan kesäisin Nanette Leporen Shanghai Butterflystä joka mintun värinen tupsupullo ja paljon parempi versio D&G Light Blue:sta, mutta se vaaleanpunainen alkuperäinen rusettipullo Nanette oli liian marjainen ja pistävä, en saanut siitä ruusua mutta enemmänkin raakaa jasmiinia ja puuterista orvokkia mitkä olivat mielestäni ristiriidassa, se ei vaan toiminut minulla mutta annoin sen kaverin teinitytölle, hän piti tuoksusta ja siitä pullosta, tykkäsi Hello Kitty tyylisistä jutuista siihen aikaan :)

Ostin nuo Jenkeistä yli 10 vuotta sitten.

Onko sinulla se vaaleanpunainen pullo vai läpinäkyvä pullo? Se on uusittu läpinäkyvään pulloon 2017 ja siihen on lisätty päärynää ja greippiä.

Mikä ihmeen päärynätrendi muuten tullut viime vuosina? Aiemmin tuoksuihin tungettiin persikkaa, jossain vaiheessa suosittua oli laittaa karamellia, ja roseepippuria?!

Vierailija

Ruusutuoksuja kaipaaville, maailman ihanin ruusutuoksu on Robert Piguet Rose Perfection.

Täydellinen hieman puuterinen bulgarian ruusu, ei mitään muuta ylimääräistä, eikä muistuta mitään ruusuvettä vaan on klassisen puoleinen. Valitettavasti tuoksu on lopetettu mutta Notinolta saa vielä 2ml näytteitä 1,69€ hintaan.

Vierailija

212sexy Carolina Herrera edt täyteläinen viettelevä seksikäs tuoksu. Ei liian voimakas. Huumaava, pidän edelleen 20 vuoden jälkeen. Mieheni rakastaa tätä hajuvettä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä saanut hankittua uutta ruusutuoksua, kyselin suosituksia jokin aika sitten ja sain asiantuntevia sellaisia, kiitos niistä! Nyt kuitenkin yleinen hintojen nousu hirvittää niin, että lykkään ostoksia, säästän vähän ensin.

Eilen pengoin tuoksulaatikkoani ja mietin, mitä tekisi mieli, ja huomasin, että minähän omistan yhden selkeän ruusutuoksun, nimittäin Nanette Leporen Naneten. Täydellinen syyskuisen päivän iltaan! Tuoksu on makea, mutta ei liian, ja ruusu tuoksuu selvästi. Tämä on aavistuksen makea, mistä syntyy vaniljaisuuden vaikutelma, vaikka nuoteissa ei vaniljaa ole. Seuraavana päivänä ympärillä on ambrainen aura.

Naisellinen ja lohdullinen tuoksu, joka muistaakseni oli lisäksi hyvin edullinen, vaikka on selvästi hyvin tehty. Tuoksun luoja on Anne Flipo, jonka useimmista muistakin tuoksuista pidän.

Pidin joskus aikoinaan kesäisin Nanette Leporen Shanghai Butterflystä joka mintun värinen tupsupullo ja paljon parempi versio D&G Light Blue:sta, mutta se vaaleanpunainen alkuperäinen rusettipullo Nanette oli liian marjainen ja pistävä, en saanut siitä ruusua mutta enemmänkin raakaa jasmiinia ja puuterista orvokkia mitkä olivat mielestäni ristiriidassa, se ei vaan toiminut minulla mutta annoin sen kaverin teinitytölle, hän piti tuoksusta ja siitä pullosta, tykkäsi Hello Kitty tyylisistä jutuista siihen aikaan :)

Ostin nuo Jenkeistä yli 10 vuotta sitten.

Onko sinulla se vaaleanpunainen pullo vai läpinäkyvä pullo? Se on uusittu läpinäkyvään pulloon 2017 ja siihen on lisätty päärynää ja greippiä.

Mikä ihmeen päärynätrendi muuten tullut viime vuosina? Aiemmin tuoksuihin tungettiin persikkaa, jossain vaiheessa suosittua oli laittaa karamellia, ja roseepippuria?!

Minulla on tämä

https://www.fragrantica.com/perfume/Nanette-Lepore/Nanette-6692.html

eikä siinä ole päärynää tai greippiä.

Vierailija

Kokeilin yhtenä yönä Petite Robe Noirea. Tuli takauma ysärin DeciDela-tuoksuun. Se pinkki pullo jossa kultaa perunanmuotoisessa korkissa. Muistuttaako se teidän mielestänne tuota?

Ihan ok tuoksu oli tämäkin. Ysärillä minulla olisin miniatyyripullo Decidelaa, ja se kyllä kesti kauan. Oli voimakas tuoksu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Uusin ihastukseni on Salvador Dali Parfum de Toilette. Erittäin edullisesti saatavilla muuten! Aluksi hyvin saippuainen, mutta pehmeämpi kuin Ysatis. Yllätyksekseni Dalissa ei ole tuoksuilangiaa ollenkaan, johon olen tottunut saippuaisuuden liittämään. Tämä tuoksu on pehmeä ja hellivä, sitä naisellisempaa kasaria, ja sopii arkikäyttöön vaikka joka päivä.

Yleensä käytän julistavampia tuoksuja, mutta jostain syystä juuri nyt toimii tällainen tuoksu. Kuin kissan kehräystä.

Ai! Sokkostin tän ja musta se on hirveä - haisee vanhanaikaiselle halvalle partavedelle.
Mutta ehkä saan sen myytyä jos joku tykkää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mistä te olette tilanneet noita Zoologistin näytteitä? Jos suoraan heidän sivuilta tilaa, taitaa tulla tullimaksut päälle, joten saako Euroopasta mistään? Erityisesti kiinnostaisi tuo heidän kaikkien tuoksujen näytesetti, voisin pyytää joululahjaksi..

Ne näytesetit saa vain suoraan Zoologistilta, tulevat tosiaan Kanadasta tullien kera. Dekantoituna näytteitä saa monistakin parfymerioista mantereelta, halvimmillaan Puolan Lulualta. Mulla dekantoidut näytteet ovat aina haihtuneet nopeammin kuin tehdaspakatut, joten jos haluaa pitkään säilyvän kokoelman, panostaisin jälkimmäisiin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ai! Sokkostin tän ja musta se on hirveä - haisee vanhanaikaiselle halvalle partavedelle.
Mitä nuottia tai nuotteja tarkoitat halvan partaveden tuoksulla? Ei Dalissa ole kolognemaisuutta, esimerkiksi laventelia tai bergamottia. Ei edes Mennenin kanssa samoja nuotteja :-)

Luovatkohan hartsi, ambra ja mirhami sitten maskuliinisen vaikutelman?

Vierailija

Tilasin näytteitä Notinolta. Se on ilmeisesti muuttanut pakkausmetodejaan, koska näytteet pyörivät pahvilaatikon sisällä olevassa muovissa irrallaan, kilinä vain kävi. Ennen ne on olleet tosi hyvin suojattuna pienellä muovipussilla ja runsaalla määrällä kuplamuovia. Onneksi näytteet olivat ehjiä kuitenkin. Myös Hobby Hall pakkaa nykyään paljon huonommin, tuoksut vain laitetaan laatikkoon ilman mitään pehmustusta. Täytyy laittaa palautetta yrityksille.

Tinhare

Tänään testissä (tosin vasta tuoksulapulla, iholle en vielä uskaltanut) MFK:n Oud Satin Mood ja Grand Soir.

Kumpikaan ei ihastuttanut heti alkuun, mutta ei myöskään vihastuttanut. Oud Satin Mood on ensimmäinen tuoksu jonka nimessä on oud, ja joka ei ole saanut aikaiseksi ahdistavaa tunnetta hapen loppumisesta.

Molemmissa on suitsukemaisuutta, joka on itselleni yleensä ehdoton ei. Pidän kyllä suitsukkeiden tuoksusta, mutta ne pitemmällä ajalla tai voimakkaampina ne alkavat tehdä juuri sen tunteen, etten saa happea. Satin Moodista ainakin lapulla se pahin suitsukemaisuus hävisi aika nopeasti, ja kukkaisuus tuli enemmän esiin. Tosin nyt se on näköjään taas palannut. Hyvin miellyttävänä kyllä, mutta epäilen että tuoksu ei tule minulle sopimaan. Mahdollisuuden annan kyllä, eihän sitä tiedä mihin suuntaan se iholla lähtee.

Grand Soir on minun nenääni partavesimäinen, liian maskuliininen omaan käyttöön, mutta täytyy sekin iholle testata. Paperilla ainakin siitä puuttuu se tietty pehmeys mitä minä tuollaiselta vahvalta tuoksulta kaipaan. Palaan näihin vielä uudestaan, mikäli iholle suihkutettuna tapahtuu ihmeitä. Täytyy vaan suihkaista jonnekin mikä on helppo pestä, jos alkaa ahdistaa.

Päivän tuoksu tänään oli YSL:n Mon Paris, testissä toimistolla. En ole tutkinut onko siinä jotain samaa kuin jossakin Montalen hedelmätuoksussa (Starry Nights tai Wild Pears, en muista tarkkaan..). Molemmat muuttuivat ihollani loppupäivästä hyvin partavesimäisiksi, mitä en ymmärrä ollenkaan. Kummassakaan ei ole alkujaan mitään maskuliinista, mutta jokin niissä tosiaan hyvin monen tunnin iholla olon jälkeen muuttui täysin.

On muuten jännä huomata kuinka ikä (ja ilmeisesti hormonitoiminta) vaikuttavat siihen kuinka tuoksut iholla muuttuvat. Aiemmin tuoksut eivät ihollani juuri eronneet siitä miltä ne paperilla tuoksuvat, mutta kun ikää ja muutoksia ehkäisyssä (hormonaalisesta luopuminen) on tapahtunut, ovat tuoksutkin alkaneet muuttua. Enää ei ole turvallista ostaa tuoksua joka on paperilapulla hyvä, pakko aina testata iholle ja mielellään useamman kerran ja pitemmillä ajanjaksoilla.

Vierailija

Minä olen tänään tyhjännyt vanhan ja lakkautetun Gap Green -tuoksupullon viimeiset tipat. Tarvitsin sykyiseen päivään ruohontuoksua ja kesää. Nyt on vain se pullo, sen suulla leijailee kevyt, vihreä, keijumaisen puutarhan vastaleikattu nurmikko.

Niin halpa, niin perustuoksu, niin ihana <3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen tänään tyhjännyt vanhan ja lakkautetun Gap Green -tuoksupullon viimeiset tipat. Tarvitsin sykyiseen päivään ruohontuoksua ja kesää. Nyt on vain se pullo, sen suulla leijailee kevyt, vihreä, keijumaisen puutarhan vastaleikattu nurmikko.

Niin halpa, niin perustuoksu, niin ihana <3

Vai oliko tuoksun nimi kuitenkin Gap Grass?

https://www.fragrantica.com/perfume/Gap/Grass-34614.html

Vierailija

Tinhare kirjoitti:
Tänään testissä (tosin vasta tuoksulapulla, iholle en vielä uskaltanut) MFK:n Oud Satin Mood ja Grand Soir.

Kumpikaan ei ihastuttanut heti alkuun, mutta ei myöskään vihastuttanut. Oud Satin Mood on ensimmäinen tuoksu jonka nimessä on oud, ja joka ei ole saanut aikaiseksi ahdistavaa tunnetta hapen loppumisesta.

Molemmissa on suitsukemaisuutta, joka on itselleni yleensä ehdoton ei. Pidän kyllä suitsukkeiden tuoksusta, mutta ne pitemmällä ajalla tai voimakkaampina ne alkavat tehdä juuri sen tunteen, etten saa happea. Satin Moodista ainakin lapulla se pahin suitsukemaisuus hävisi aika nopeasti, ja kukkaisuus tuli enemmän esiin. Tosin nyt se on näköjään taas palannut. Hyvin miellyttävänä kyllä, mutta epäilen että tuoksu ei tule minulle sopimaan. Mahdollisuuden annan kyllä, eihän sitä tiedä mihin suuntaan se iholla lähtee.

Grand Soir on minun nenääni partavesimäinen, liian maskuliininen omaan käyttöön, mutta täytyy sekin iholle testata. Paperilla ainakin siitä puuttuu se tietty pehmeys mitä minä tuollaiselta vahvalta tuoksulta kaipaan. Palaan näihin vielä uudestaan, mikäli iholle suihkutettuna tapahtuu ihmeitä. Täytyy vaan suihkaista jonnekin mikä on helppo pestä, jos alkaa ahdistaa.

Päivän tuoksu tänään oli YSL:n Mon Paris, testissä toimistolla. En ole tutkinut onko siinä jotain samaa kuin jossakin Montalen hedelmätuoksussa (Starry Nights tai Wild Pears, en muista tarkkaan..). Molemmat muuttuivat ihollani loppupäivästä hyvin partavesimäisiksi, mitä en ymmärrä ollenkaan. Kummassakaan ei ole alkujaan mitään maskuliinista, mutta jokin niissä tosiaan hyvin monen tunnin iholla olon jälkeen muuttui täysin.

On muuten jännä huomata kuinka ikä (ja ilmeisesti hormonitoiminta) vaikuttavat siihen kuinka tuoksut iholla muuttuvat. Aiemmin tuoksut eivät ihollani juuri eronneet siitä miltä ne paperilla tuoksuvat, mutta kun ikää ja muutoksia ehkäisyssä (hormonaalisesta luopuminen) on tapahtunut, ovat tuoksutkin alkaneet muuttua. Enää ei ole turvallista ostaa tuoksua joka on paperilapulla hyvä, pakko aina testata iholle ja mielellään useamman kerran ja pitemmillä ajanjaksoilla.

Kerro sinäkin, mitä tarkoitat partavesimäisellä tuoksulla. Mikä nuotti tai minkä nuottien yhdistelmä? Partavesiä on niin erilaisia.

Itse olen joskus kokenut patsulin partavaahtomaiseksi, tarkemmin gillettemäiseksi. Mutta patsulinkin voi tehdä monella eri tavalla, aina se ei ole paksu, tukahduttava ja rasvainen.

Tinhare

Vierailija kirjoitti:
Tinhare kirjoitti:

Kerro sinäkin, mitä tarkoitat partavesimäisellä tuoksulla. Mikä nuotti tai minkä nuottien yhdistelmä? Partavesiä on niin erilaisia.

Itse olen joskus kokenut patsulin partavaahtomaiseksi, tarkemmin gillettemäiseksi. Mutta patsulinkin voi tehdä monella eri tavalla, aina se ei ole paksu, tukahduttava ja rasvainen.

Kertoisin jos tietäisin, en erota nuotteja kovin hyvin enkä edes monesta nuotista tiedä miltä ne haisevat. Esimerkiksi tuo patsuli, ei minkäänlaista aavistusta miltä se tuoksuu. Minun pitäisi ensin oppia tunnistamaan tuoksu yksinään, ennen kuin voin erottaa sen muiden nuottien joukosta.

Kerroin jo aiemmin, kuinka en esimerkiksi musiikissa tunnista soittimia kokonaisuudesta, paitsi jos tunnen soittimen äänen erittäin hyvin. Klassisia jousisoittimia harrastaneena pystyn erottamaan jousiorkesterista eri partituurit, mutta rock-yhtyeestä en pysty erottamaan yksittäisen soittimen soittoa (paitsi tietty jotkut soolot). Kuulo- ja hajuaistini tekevät aistimuksista yhtenäistä massaa josta on vaikea erottaa yksityiskohtia ilman yksityiskohtien syvää tuntemusta. Näinpä ainakin toistaiseksi tuoksut ovat minulle pääasiassa kokonaisuuksia. Ehkä pitäisi tehdä se excel, ja merkitä nuotit ja muistiinpanot ylös jotta yhteneväisyydet alkaisi löytyä helpommin.

Vierailija

Tinhare kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinhare kirjoitti:

Kertoisin jos tietäisin, en erota nuotteja kovin hyvin enkä edes monesta nuotista tiedä miltä ne haisevat. Esimerkiksi tuo patsuli, ei minkäänlaista aavistusta miltä se tuoksuu. Minun pitäisi ensin oppia tunnistamaan tuoksu yksinään, ennen kuin voin erottaa sen muiden nuottien joukosta.

Kerroin jo aiemmin, kuinka en esimerkiksi musiikissa tunnista soittimia kokonaisuudesta, paitsi jos tunnen soittimen äänen erittäin hyvin. Klassisia jousisoittimia harrastaneena pystyn erottamaan jousiorkesterista eri partituurit, mutta rock-yhtyeestä en pysty erottamaan yksittäisen soittimen soittoa (paitsi tietty jotkut soolot). Kuulo- ja hajuaistini tekevät aistimuksista yhtenäistä massaa josta on vaikea erottaa yksityiskohtia ilman yksityiskohtien syvää tuntemusta. Näinpä ainakin toistaiseksi tuoksut ovat minulle pääasiassa kokonaisuuksia. Ehkä pitäisi tehdä se excel, ja merkitä nuotit ja muistiinpanot ylös jotta yhteneväisyydet alkaisi löytyä helpommin.

Eteeristen öljyjen nuuhkiminen voisi auttaa asiaa. Niistä löytyy useita perustuoksuja (toki hyvin voimakkaassa muodossa).

Patsuli voi olla hyvin voimakas tai sitten kevyt, muita nuotteja tukeva. Minuakin kiinnostaisi mistä muodostuu monen käyttämä ilmaisu "partavesimäinen" tai "maskuliininen". Varsinkaan jälkimmäistä en ymmärrä ollenkaan. Ellei nyt mennä siihen erään kirjoittajan lemppariin, Mennen-tuoksuun :D Esim.  tuoksu jossa ei ole lainkaan kukkia ei ole mielestäni automaattisesti "maskuliininen". Ei ollenkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä nuottia tai nuotteja tarkoitat halvan partaveden tuoksulla? Ei Dalissa ole kolognemaisuutta, esimerkiksi laventelia tai bergamottia. Ei edes Mennenin kanssa samoja nuotteja :-)

Luovatkohan hartsi, ambra ja mirhami sitten maskuliinisen vaikutelman?

En tunnista siitä yhtään nuottia.
En millään. Olin jo heittämässä sen roskiin kun haju on niin kaamea.

Vierailija

Tinhare kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinhare kirjoitti:

Luulen, että pystyt arvostamaan myös "partavesimäisiä" tuoksuja, ainakin osaa niistä, kun opit erottelemaan tuoksusta nuotteja. Itselleni ainakin kävi niin. Aiemmin tuhahtelin Alienille ja Angelille tajuamatta niiden hienoutta. Tietysti olen vieläkin vain aloittelija, mutta erotan kyllä klassikon kun haistan. Tuoksuahan arvostaa myös siitä, miten se kommentoi tuoksujen tähänastista historiaa. Jotkut tuoksut muuttavat maailmaa ja luovat uuden suunnan tuoksuille, toiset luodaan vain seurailemaan olemassa olevia tendenssejä.

Ja kun oppii erottamaan nuotteja, huomaa ehkä että itselle rakkaimmissa tuoksuissa, keskenään erilaisissakin, on yhteinen nimittäjä.

Sivut